Tennessee Williams Tennessee Williams
Jeg kan huske på et tidspunkt jeg var fascineret af Tennessee Williams, som skrev Street Car Named Desire da jeg havde engelsk på HF - kontroversiel bog i en tid hvor kvinder kæmper for ligestilling, bogen indeholder en masse symboler som finurligt er delt ud. F.eks. Navnet Blance som står for uskyld og renhed, Det navn havde en luder som Carl Malden som Stanley havde et forhold til.
Man møder modsætninger i bogen, som Carl Malden mod Marlon Brando som var gift med Stella. Stanley var i jakkesæt, Marlon Brando i en hvis undertrøje - så de var arbejdsmæssigt forskellig.
Hvis man har set filmen skal man lægge mærke til lyden af Toget som symbolisere hvordan frustrationen udvikler sig, som stadig bliver højere og højere.
Hvis man læser den danske version, så er alle finurligheder væk, Symbolikken, den måde en stemning bygges op med lyden af toget. Det er åbenbart ikke noget man kan oversætte.
Men det jeg elsker ved Tennessee Williams er hans måde at formidle på, en forståelig måde - det er simpelthen genialt.
Der er mange andre udenlandske forfatter jeg elsker som Donald E. Westlake, Jerzy Kosinski (Welcome Mr Chance) Westlake er nok den mest morsomme forfatter jeg nogensinde har læst -med en kolbøtte kriminel bande hvor alt går galt hele tiden. Men det er bøger man skal læse på originalsproget - for så går der en masse tabt på dansk.. De omtalte bøger er alle filmatiseret. Ellers kan man se dem som film hvor Man kan fornemme det som Tennessee Williams vil formidle.
dec 2014
Følger: 139 Følgere: 154 Fotoprofiler: 1 Emner: 1.644 Svar: 7.660
dec 2014
Følger: 9 Følgere: 238 Emner: 882 Svar: 8.576
Jeg ved så ikke om du har været i teater, men en af hans mest berømte er Cat on a hot tin Roof. Glasmenageriet. osv....
dec 2014
Følger: 139 Følgere: 154 Fotoprofiler: 1 Emner: 1.644 Svar: 7.660
jan 2019
Følger: 7 Følgere: 31 Emner: 84 Svar: 586
dec 2014
Følger: 9 Følgere: 238 Emner: 882 Svar: 8.576
Tennessee Williams