SORT PÅ HVIDT og krænkelseskultur. SORT PÅ HVIDT og krænkelseskultur.
Tak til journalisten Philip Sampson for historiske data om Pyrus og Blackfacing og at bringe debatten på ret køl i disse krænkelsestider.
Tak
.......
Backfacings rødder
Ingen i et TV 2-produktionsselskab burde dengang have været i tvivl om, hvad blackface var for en størrelse. Denne underholdningsform, der opstod i USA tilbage i begyndelsen af 1800-tallet. Hvor sorte slaver lavede deres egne underholdningsshows. Med sang. Med dans. Med spil på banjo, trommer og andre instrumenter fra slaveplantagerne. Og med komik.
Disse minstrel shows blev så populære – også blandt hvide amerikanere – at hvide entertainere fandt, at de nok hellere måtte overtage genren. Hvorefter hvide entertainere malede sig sorte i ansigterne, gav sig selv overdrevent store læber ved at male dem hvide eller højrøde. Og derefter begyndte at optræde på den måde, som hvide amerikanere så de sorte slaver. Som barnlige, enfoldige, halvdumme, underdanige, forfængelige, men utrolig dygtige til at danse. Med andre ord en meget racistisk fremstilling af sorte amerikanere.
USA’s største underholdningsgenre
De hvide entertaineres minstrel shows – hvor de optrådte i ”blackface” – udviklede sig på igennem 1800-tallet til at blive USA’s største og økonomisk mest indbringende underholdningsgenre. I en sådan grad, at selv sorte, hvis de ønskede at bryde igennem som entertainere, var nødt til at tilegne sig ”blackface” og male deres læber overdrevent store i rødt og hvidt.
Det blev derfor en underholdningsform, som sorte amerikanere i slutningen af 1800-tallet havde et had-kærligheds-forhold til. De hadede racismen i genren, men var samtidig delvist afhængig af den. Dette udviklede sig op igennem 1900-tallet til et direkte had til ”blackface”-genren. Og sagen blev ikke bedre af, at genren bredte sig over Atlanten til Storbritannien, hvor den slog igennem under navnet ”Black and White Minstrel Shows”. Disse blev så populære, at BBC op igennem 1960’erne og 1970’erne havde et ugentlige minstrel show på TV. Hvor hvide entertainere parodierede sorte. De langsomt ændrede holdninger til racisme i Storbritannien, gjorde omsider, at BBC i 1978 skrottede de kontroversielle minstrel-shows. .......
Men læs selv hele indlægget her:
https://www.facebook.com/pkasampson/posts/pfbid0GL2W9UiJ5e6VfCNPVLxD64whFdozYKc1kGpvQShNcDiimSeELA4jNY3LbeRVASF4l
apr 2019
Følger: 4 Følgere: 31 Emner: 325 Svar: 2.128
Hvis vi skal fjerne vores historie, så er spørgsmålet fra hvilket årstal.
Vi er jo ikke kommet et skridt videre, hvis jeg skal bøje nakken for mit drilleri i skolegården da jeg var 7 år.
jan 2016
Følger: 2 Følgere: 15 Emner: 6 Svar: 89
Har du læst hele indlægget ?
Jeg er enig med journalisten med de vestindiske rødder.
Børn skal ikke ukritisk udsættes for populær underholding i et stærkt medie som TV
- og opdrages i kolonitidens idealer.
Verden er konstant i ud/afvikling.
En god kærlig opdragelse bygger på at vi vil inspire (opdrage) vores børn med styrke til tolerance - nonracisme og global fred.
Det er ganske vist, at vi globalt på grund af de voksende og støt- stigende klimaødelæggelser kommer til at rykke mere sammen
- flere lande og store områder har fx fået omdannet deres landbrugsområder til golde ørkener med udtørrede vandløb
- antallet af klimaflygtninge vil forøges,
Vi kan kun håbe, at vores børn får styrke til bremse den globale klimakrise og dens vestlige verdens overbrug med urealistiske "evig vækst" dogmer, der kun medfører flere nationale krige,
I fremtidens verden er nationer tvunget til mere samarbejde
Som tidligere dansk kolonimagt er vi nødt til at kvitte den stærke nationale hyldest til danskhedens storhedstid og i stedet styrke ønsket om fredens vej.
Danmarkshistorien censureres ikke det fjerneste af TV initiativet.
Men du mener altså, at slavetidens glansbilleder ligefrem skal bruges som populær tv juleunderholdning for letpåvirkelige børn, der endnu ikke er rustet med viden om dansk.vestindisk slavetid?
apr 2019
Historien har ikke været pletfri, men jeg håber nogen vil forbedre lidt ved, at leve i frihed og uden krig.
Jeg er faktisk i tvivl om hvad tid det var bedst, at leve i.
apr 2019
nov 2017
Følger: 6 Følgere: 54 Emner: 147 Svar: 2.266
Jeg tillader mig at være helt uenig af flere årsager.
Først og fremmest er tv mediet ikke en “opdragende” institution, den del påhviler vist stadig forældrene (håber jeg).
TV mediet skal som “influencer” overholde samfundets etiske regler og normer hvilket sikres via intern vurdering og censurering.
Der har desværre bredt sig en korrekthedskultur over medieverdenen der bl.a., betyder at især børn og unge afskærmes og udelukkes for kendskab til den del af forhistorien som nutidens “woke” forkæmpere finder nutids krænkende el. stødende.
Nu er emnet “Pyrus” julekalenderen og her finder enkelte “voksne” handlingen for stødende baseret på deres eget historiske kendskab og dette kendskab skal børn og unge derfor ikke udsættes for 😳
Ingen har gjort sig den ulejlighed at undersøge hvordan børn for 5-10-15 eller 20 år siden opfattede Pyrus julekalenderen og de er garanteret også ligeglade for nu er det et fåtal voksne der er krænkede og ikke børnene.
Man er godt på vej til at smide en generation børn og unge i skraldespanden fordi de overbeskyttes og afskærmes i en grad så selv forældrene taber kampen om børnenes opmærksomhed til de sociale mediers utopiske virkelighed - en virkelighed som børn og unge ikke kan leve op til og efterlader dem usikre med mindreværd og psykiske lidelser.
Lad da for pokker børn være børn med alle de knubs, udfordringer og erfaringer det giver og tag forældrerollen tilbage fra skole og samfund og opdrag dem med nærvær og faste rammer så de udvikler sig til socialt robuste velfungerende væsener.
Curling forældre, Woke fanatikere og sociale medier er den farlige cocktail der har medført rekorden i antallet usikre børn og unge der nu heller ikke må udsættes for en gammel julekalender der tilfældigvis har krænket nogen der kender nogen der måske kunne føle sig krænkede - ak ja de stakkels børn der skal udsættes for krænkede “voksne” når de bare vil se en julekalender
apr 2019
vi kan virkelig få gang i balladen.
Verden har forandret sig helt naturligt, men det har vi lige fået ødelagt. Med alt det
skriveri har vi virkelig fået folk til, at se på det de fleste har oplevet som naturligt på
grund af verden er forandret,
Hvem har glæde af den vanvittige debat der er nu, ?
Jeg har boet meget i Thailand, hvor der virkelig er mange der lever anderledes med deres sexualitet og farve, der oplever man ikke den debat da de lever sig ind i daglig dagen som noget naturligt.
Men som vi ser nu er en 25 år gammel julekalender årsag til, at mange bliver set skævt
til i lang tid fremover.
nov 2017
“ Vil du kalde mig socialt robust og velfungerende? ”
Jeg kender dig ikke så det kan jeg jo ikke udtale mig om, men dine holdninger har jeg bestemt en mening om og derfor fornemmer jeg også du har været langt bedre tjent med dine forældre end omvendt 😀
Alis #17
“ Hvis voksne ikke gennemskuer det, hvordan skal børn så?
Så sandt som det er sagt 👍🏼 ingen andre end nogle få krænkelses parate kan få øje på et problem så klap dog lige hesten og lad være med at trække krænkelser ned over hovedet på stakkels børn der bare vil se julekalender 🤔
nov 2017
Nej det er IKKE det jeg skriver og din velkendte fremstilling af dine forældre er jo en gratis omgang når de ikke kan tage til genmæle.
Der er vist ingen tvivl om at du er en rebelsk og oprørsk type der hader autoriteter og folk med penge og når man lægger det sammen med din sympati for kommunisme og antifa’s voldsbøller har man opskriften på en venstreorienteret autonom der konstant ønsker at omstyrte samfundet.
Mon ikke du med dine 73 år er Danmark’s ældste autonome sympatisør 😂
nov 2017
Jeg tager som sagt slet ikke din ensidige livshistorie for gode varer og især ikke når du uafladeligt fremstiller dig selv som vanrøgtet barn.
Jeg tror snarere at din oprørske politiske overbevising og måske din autonome omgangskreds er baggrunden for dine familie problemer.
Hvis jeg møder dine forældre oppe hos Skt.Peter eller måske nede i djævelens fyrkælder vil de med al sandsynlighed beskrive dig som en sød pige indtil du kom i dårligt selskab og udviklede dig til en provokerende og aggressiv møgunge der ikke kunne tåle at blive irettesat eller modsagt og skyldte skylden for egen situation på alle andre 🤔
jan 2019
Følger: 7 Følgere: 31 Emner: 84 Svar: 586
Hun har ikke læst, hvad kommunisme har været skyld i i tidernes morgen, og kvinder der bli'r dræbt, ikke at måtte køre bil, og for at ikke må klæde sig som de lyst, og meget andet.
Alis skriver side op og ned om rettigheder ved den styreform, men ikke et ord om forpligtelser....men hu skulle da prøve, så blev det ikke så bekvemt for hende, som alle hendes år her har været,
apr 2019
nov 2017
nov 2017
SORT PÅ HVIDT og krænkelseskultur.