Konflikten i Kolonihaven Konflikten i Kolonihaven
Ja, det burde jo ikke være sådan. Men lige som alt muligt andet, så forandres der også sådanne steder med mindre, man understreger med fed at reglerne for sådanne haver, skal overholdes.
Så kan det vel ikke komme bag på nogen, at betingelserne er sådan bio dit dat dut, kan gælder alle mulige andre steder, blot ikke i denne her Haveforening, hvis det ikke er bøjet i neon.
Den gamle Kolonihave ånd er nok snart død, synes jeg at kunne fornemme, det er nok bare de sidste "gamle", der må lide. Når der ikke er flere tilbage at kæmpe, ja så er den ånd død og en ny moderne med masser af biodiversitet og alt muligt andet, der ikke skal slåes og holdes ved at vokse op.
Det er en stor kamel at sluge, synes jeg får den galt i halsen .....
https://www.tv2nord.dk/aalborg/konflikt-i-kolonihaven-de-unge-ved-jo-ik-hvad-det-drejer-sig-om
https://www.youtube.com/watch?v=rG0RdkmPysk
dec 2014
Følger: 11 Følgere: 87 Emner: 350 Svar: 3.732
Først og fremmest så er alle selv nødt til at sætte sig ind i hvad det vil sige at have en kolonihave, ikke mindst reglerne.
I afsnittet så man at der var 'havevandring' en gang om måneden, hvor bestyrelsen gik ind i haverne og rundt, hvilket man ikke må gøre. Man kan kigge udefra og se, men ikke gå ind.
Men ingen tvivl om at mange idag har misforstået hvad det vil sige at have en kolonihave.
Man har ikke lov til at være der hele året, man har ikke lov til at bygge store helårs- huse. Hvilket der ikke skal eller bør laves om på.
Rigtig mange ødelægger det, fordi de har set som en billig måde, istedet for et sommerhus.
Godt emne Jetset
dec 2014
Følger: 139 Følgere: 154 Fotoprofiler: 1 Emner: 1.644 Svar: 7.656
dec 2014
dec 2014
Blogger
Følger: 14 Følgere: 259 Emner: 446 Svar: 9.934
dec 2014
dec 2014
Men reglerne som Kolonihaveforbundet har sat op, skal naturligvis overholdes.
Bare fordi der er en svag ledelse, som ikke agerer hvis der bliver bygget for stort, eller bliver brugt som helårsbeboelse er ikke ensbetydende med at det er rigtigt. Det er man nødt til at checke selv.
På den anden side, så er der også stærke ledelser, som lægger interne regler ned, og ikke vil siges imod. Hvilket er lige så galt.
Som fx. jeg har hørt for nyligt om et sted. Her er blev bygget et stort foreningshus for år tilbage. Det kunne kun lade sig gøre ved frivilligt arbejde og donationer af byggematrialer.
For at kunne få det til at løbe rundt til dagligt, så kunne foreningshuset udlejes til udefrakommene, til brylluper, konfirmationer, fødselsdage, osv.
Ellers blev det brugt af dem som havde været med til at bygge det, samt dem som havde været længe i haveforeningen. Der er billiard, keglebane, stor fladskærm hvor sportbegivenheder kan se og man kan hygge sig sammen. Øl, sodavand, pølser og lign. kan købes.
Det har åbenlyst fungeret godt. Men, pludselig blev bestyrelsen rygende uvenner.
For rygning skulle totalt forbydes i foreningslokalet mente nogle stykker. Den 'nye tid', med anti- altmuligt, skulle også gælde dér.
Så både en formand, og næstformand har valgt at forlade deres poster, fordi de ønsker mere vide rammer. For hvad blev det næste?
At man ikke måtte mødes og sidde på pladsen ved markedtenderen, og drikke en øl sammen?
Blogger
Mon Kolonihaverne er ved at være slidt op i deres nuværende form, tiden står jo ikke stille nogen steder, alt forandres uanset om vi kan lide det eller ej. Sådan som det var i 1923 sådan er det ikke i 2023, der er det andre behov.
Jeg tror ikke en modernisering af Kolonihave miljøet kan bære en modernisering, den skal nok være urokkelig eller også bliver det overtaget af Statens jorde, og så er resten gået over i historien ......, noget kan forandres til det bedre, bare ikke i en Kolonihave, det er som en betonklods, der ikke er til springe - i Kbh er også mange moderniserede lejligheder og masser af dejlige charmerende grønne gårde, det var der ikke i 1923.
dec 2014
maj 2023
Følger: 3 Følgere: 10 Emner: 7 Svar: 362
Tak for link
Sikke et hyggeligt miljø
Minder mig lidt corona om camping
Drømmen om hygge og afslapning, synes jeg om.
Men kan godt se det ikke kan være der.
Der er alt for mange regler for mig
Det bliver jo pludselig stressende at være der.
Der var også det program på DR 1 som hed lys i Mørke.
Det var også byfornyelse som ikke passede alle og splittede samfundet.
Blogger
Men lige denne her Kolonihave, synes jeg at kunne se en stor Børnehave. Det er sådan, når man tilkøber sig en Kolonihave, er der regler, som man skriver under på ved køb og regler er til for at blive overholdt.
Så det kan ikke komme bag på nogen. Men tiderne har forandret sig siden 1923, hvor det var en befrielse for fattige byboer i små mørke lejligheder, at kunne cykle til en Kolonihave, hvor der kunne dyrkes div grøntsager, have græs, blomster og et lille hyggeligt hus, man måtte være i fra april til oktober. Jeg kan ikke forestille mig, der var uenighed om det.
I 2023 prøves der på alle regler og den går ikke, for det er stik imod Kolonihave ånden, derfor den ballade, det må da ikke være hyggeligt at være der, se hvor tæt de bor, meningen er, at det skal være rart.
Det er nok flere ting, som gør sig gældende. Noget kunne tyde på, at reglerne skulle opdateres eller Kolonihave reglerne skulle begraves og så er det blevet til en historie, som var godt for rigtige mange byboer i små mørke lejligheder.
dec 2014
dec 2014
Man ser kun ca. 2 håndfulde havers beboere, og der er 100 flere haver på stedet.
Man skal ha' lov til at være privat i sin egen have, hvilket ikke betyder at man ikke kan være social og ha' et godt forhold til andre, eller sine naboer.
Der er vil altid være nogle som vil ses, høres, bestemme, er højtråbende, og dem kan man bare på en venlig og høflig måde undgå.
Det er bestyrelsen der skal håndhæve kolonihaveforbundets regler, hvilket der er mange som ikke gør, og lader stå til. Derfor går det også galt hvis der kommer ny bestyrelse som vil rette op på den 'eftergivenhed'.
dec 2014
dec 2014
Blogger
Hvad kan man så kalde sådanne bestyrelser ?? - Jeg mener, de er intet værd, de er alt ødelæggende, de bør afsættes, og der bør være en slags fjernbestyrelse, som der kan håndhæve reglerne uden diskussion, uden at skulle tage hensyn til have nr dit og dat, for det bliver meget hurtigt personligt.
dec 2014
sep 2019
Følger: 2 Følgere: 31 Emner: 55 Svar: 615
Jeg synes vi mangler at få at vide, hvordan det var før med den gamle formand, tænker mellem unge og ældre.
dec 2014
maj 2023
Den eneste der kom til formands kaffe var en af fedterøvene overfor formanden.
Det kunne han jo reelt ikke bruge til så meget.
De gamle gider ikke biodiversitet, ik hvis det skal se rodet ud.
Det er som om de gamle helst bare vil ha det som det plejer at være.
Ikke for mange forandringer.
Synes den nye bestyrelse er lidt konfliktoptrappende. Ingen gang i bestyrelsen kan de enes hvordan skal de så kunne samle hele holdet og få gamle og unge samlet.
Hende den unge og den gamle kan ikke sammen.
Men egentlig synes jeg også en generalforsamling på 6 timer er lang tid
Og dem det spiller døde duer kan selvfølgelig ikke sidde og spise tak for hjælpen pølser som dem det hjælper til arbejdsdag
Men synes det er lidt sjovt at se det program
dec 2014
dec 2014
Det viser sig at der ligger en bekendtgørelse fra ministeriet for Sundhed og Forebyggelse fra 2019, hvor der står at hvis offentligheden har adgang, hvilket vil sige udlejning af foreningshus til fester, så er der et krav om at der skal være røgfrit, ellers kan bøder blive udstedt.
Så dét at man havde lavet en afstemning for haveforeningens medlemmer, var helt ugyldigt, for det er loven der gælder.
Men så blev problemet da løst, dog formand og næstformand alligevel valgte at forlade deres pladser.
maj 2023
Mener da hellere hik jeg har sagt andet..
Forholder mig kun til hvad der bliver sagt i programmet..
dec 2014
Der må godt være lidt 'vild' natur med måde. For jeg synes at der vigtigt at både insekter, og smådyr kan finde føde.
En nabo, har fx., i et skyggefuldt hjørne købt nogle specielle pindsvine huse, og har stor fornøjelse af at sørge for dem.
Jeg har fx. et stort tujatræ, og jeg elsker det, for det giver lidt et skovagtigt præg. Ikke mindst er de forskellige fugle helt vilde med det, for de kan finde skygge for solen, ly for regn og blæst og sne hele året.
Selvom mælkebøtter kan være irriterende, så er det faktisk en sundhedstegn at ha' dem. Ikke mindst kan man lave de smukkeste buketter af meget af det som kaldes ukrudt. De grålilla tidsler er så flotte.
Men igen, alt med måde.
dec 2014
dec 2014
dec 2014
dec 2014
De gamle gider ikke biodiversitet, ik hvis det skal se rodet ud.
Det er som om de gamle helst bare vil ha det som det plejer at være.
Ikke for mange forandringer.jvf. Kokos
Jeg har først lige set afsnit 3. Det er vist tydeligt at den 'gamle' formand er ret krakilsk, og kan ikke engang tåle at se en mælkebøtte nogen steder.
Mælkebøtter er smukke. Ikke nok med dét, så er de sunde at ha' i haven, det er noget med de 'rør', stilken som giver et eller andet, jeg desværre pludselig ikke kan huske.
Hende den unge er så nærtagende at det ikke er til at holde ud. Hun lever i sin egen verden.
Omkring deres arbejdsdag, så er det tarveligt så mange bare sidder og vil spille 'døde duer', istedet for at tage del i arbejdet den ene dag. Det er trods alt til alles bedste at stedet bliver holdt ved lige. Så dér var jeg enig med den nye formand om, at de ikke havde fortjent at spise med, når de ikke havde ydet noget.
dec 2014
Kan man ikke møde til pligtarbejde, skal man enten sende en anden, eller betale 250 kr., hvilket er helt rimeligt.
Tænk, hvad det ville koste ekstra hvis vi skulle købe os til alle de ting der skal laves. Hele hækken omkring haveforeningen skal jo også klippes, samt meget mere.
For nogle år siden, kom der en del nye. Nogle af dem som for første gang mødte op til pligtarbejde, havde en meget skidt opførsel, ikke mindst sprog.
Højlydt blev der sagt: Det her gider jeg krafteddermame ikke spilde min tid på, så vil jeg hellere betale! Samt mere vrøvl, og så gik nogle stykker. Idioter!
dec 2014
maj 2023
Er du selv i en kolonihave forening?
Det lyder til de unge ikke forstår helt samarbejde, hjælpende hånd til foreningen.
Som om at de unge ikke vil bidrage.
Det er trist og træls når folk ikke bidrager til samarbejdet og fælleskabet
Også fordi er det ikke også det som forståes lidt bed kolonihave ?
Så var der da bedre de købte et sommerhus hvor de bare kunne være dem selv 100 %.
maj 2023
Har set det på tv2 PLAY
dec 2014
Er du selv i en kolonihave forening?
Ja.
Blogger
dec 2014
dec 2014
Pindsvin har været på tilbagegang i flere år.
En nabo har købt nogle pindsvine 'huse, som er i et beskyttet hjørne af haven, hvor der er plantet nogle grønne skyggeplanter. Samt købt noget specielt pindsvine mad, og dér hygger nogle stykker sig, og det er dejligt at se hvor godt der bliver taget hensyn til dem.
Jeg har heller aldrig ønsket en friseret have, heller lidt skovagtigt, hvor de forskellige dyr og insekter kan finde skygge, ly, og være i fred.
Men selvfølgelig skal haven passes, græs slås, hækken klippes, lues godt langs hækken ud til grusstien, og ikke et stort virvar af højt ukrudt alle vegne. Men så er det heller ikke værrere.
I tv-serien virker nogle lidt for meget, i deres pernittenhed, men andre går i den modsatte grøft. Det skal jo være en vis balance, så alle kan hygge sig.
sep 2019
Følger: 2 Følgere: 31 Emner: 55 Svar: 615
Konflikten i Kolonihaven