Uappetitlige kogebøger Uappetitlige kogebøger
Jeg skulle lige på Politikken og faldt over en anmeldelse over 2 bøger, den ene hvor man hælder masser af hamp i maden og så så den værste hvor man snakker om dansk madkultur og det hele er bare dåsemad og frossen pis.
Hvem i alverden kan være så lam i roen at skrive sådan bras. Dansk mad er ikke noget man bare blander sammen med en gang dåse indhold - men noget man laver fra bunden af. Man kan ikke lære noget om grund substands hvis alt bare kommer fra halv fabrikat.
Jeg synes det er en skændsel at skrive sådan en gang møg, muligt det sælger men det giver ingen indsigt, ingen viden, ingen smag, ingen oplevelse bare at åbne en dåse.-
Jeg har selv været enorm dårlig til at lave mad men via et kursus i det grundlæggende og læsning af en masse gamle kogebøger hvor man satte pris på at lave tingene fra bunden.
Jeg gider ikke frikadelle mix som bare hældes i farsen og så er det hele overstået og så kan man bare forme og smide på ilden. Det er som at række tungen ud af vinduet.
Hvorfor siger man altid: "Har ikke tid" jeg vil ikke kalde det tid men dovenskab for man kan godt lave mad på under 30 min. så den holder ikke en meter.
Link som er grundlag for indlægget.....
http://politiken.dk/mad/ECE3083669/henrik-palle-giver-bundkarakter-til-to-nye-kogeboeger/
dec 2014
Følger: 10 Følgere: 71 Emner: 153 Svar: 3.755
Jeg har smagt de dybfrosne kødboller i en klar suppe, og de er ganske glimrende, men det er nu ikke så svært selv at lave kødboller.
Når det drejer sig om smør, så foreslår man Lurpak, og skulle folk så alligevel bruge Kærgården for at spare et par kroner, så fred være med det.
Grønærter og gulerødder på dåse, avs..... Det gør jeg selv.
dec 2014
Følger: 9 Følgere: 238 Emner: 882 Svar: 8.576
Prøver så vidt muligt ikke at bruge halv frabrikata, men ikke helt til at undgå for må indrømme Knorr bernaise er god med rigtig smør og ikke kærgården som er fuld af vand.
dec 2014
dec 2014
dec 2014
Så havde den haft en vis værdi, for så kunne man ikke pege fingre af hende, og folk kunne bekræfte sig selv i ugidelighed.
Den kunne være blevet en sællert.
jun 2008
Følger: 2 Følgere: 17 Emner: 50 Svar: 711
Lavede engang nogle brunkager med ægte smør og pot (hamp)....
De var rigtig gode ( så vidt jeg husker ). Faktisk lige til at gå på røven over, men det var jo nok smøret's skyld.
dec 2014
Bogen kunne også hedde: " Mad på 5 Minutter" så ville den blive revet væk fra hylderne.
Det siges at billerne er tages af hende selv og er ret dårligt grafisk, endnu en genvej som cementere at her er tale om et genvejs produkt uden indhold.
Men jeg kan da være ligeglad med hvad folk bruger, men så kommer den faglige stolthed frem som mini kok over at her er et produkt på lige fod med alle de slankeprodukter som i realiteten bare er blændværk. Ikke ret mange skriver slanke bøger hvor man tager fat om roden af problemet. Her findes bøger hvor man bare kan spise det eller det men ikke mange skriver om at forbrænde kalorier som er grundlag for at tabe sig.
Formlen er så simpel som den kan blive: forbrænd flere kalorier end du indtager.
Tilbage til grafikken i bogen så er der et billede af flæskesteg sovs som faktisk ligner en gang bræk og mere noget fond sovs fra en terning. Ikke at nedgøre hverken oksekraft eller kyllingekraft som faktisk er gode til det de skal bruges til. En kogebog skal udstråle at her kan man lære noget og jeg elsker at lære - men med den her bog bliver man bare dummere.-
Når jeg laver boller i karry eller paprika sovs eller karryret - porresovs, så ryger der altid en kylling terning i for så behøver jeg ikke salt og det løfter det lige en tand.
dec 2014
dec 2014
Ja, jeg steger altså stadig i margarine, det er sgu ikke for at spare, men jeg kan ærligt talt bedre lide det.
dec 2014
Følger: 13 Følgere: 42 Emner: 36 Svar: 1.011
dec 2014
Lurpak (ægte smør), har da altid været dyrere end Kærgården....
dec 2014
Greve jeg tænker på blandingsprodukter, foruden Kærgården.
dec 2014
Eksempelvis gider jeg da ikke stå og lave et koncentrat af tomater, når jeg kan købe en dåse tomat puré for 2,5 kr.
Kirstine.
Ok, det skal nok være rigtigt.
dec 2014
Det er heller ikke det som menes for selvfølgelig kan man bruge koncentrat af tomat for det kan man ikke lave bedre -man kan også bruge tørrede krydderier i stedet for friske, men humlen er at madlavning ikke er noget der bare generelt åbnes fra en dåse.
dec 2014
Mine forfædre har opbrugt kvoten, især kvinderne.
Dels af økonomiske grunde, dels fordomme og hensyn til hvad naboerne tænkte
Det lader jeg indvandrerne om, de koger og steger døgnet rundt, lugten er herefter og overalt.
Men jeg må indrømme, at deres kulturberigelse herunder også er den eneste jeg holder af.
Og så måske musikken hos zigunerne.
dec 2014
dec 2014
dec 2014
Prøv at slå det op på nettet, og du finder 117 FORKERTE opskrifter.
Hurra for Beauvais.
Uappetitlige kogebøger