856 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 23 Svar

Anlæg - Er det muligt? Anlæg - Er det muligt?

Hej baboom,

Jeg ved ikke så meget om anlæg og kunne godt bruge noget meget grundlæggende information, af nogen som har styr på det.

Jeg kunne godt tænke mig at købe et anlæg, på et tidspunkt efter jul. Men der er lige nogle informationer, som jeg godt kunne tænke mig at vide.

Undskyld hvis jeg spørger dumt, men jeg ved ikke så meget om emnet.

Kan man bygge et soround anlæg, bestående af en center, to gulvhøjtalere og to baghøjtalere, af forskellige mærker?
Hvis ja, skal de alle have de alle bruge det samme antal Ohm?

Kunne jeg f.eks. bygge dette anlæg, med en forstærker som kan trække det inden for en rimlig pris?

Mission M74i gulvhøjtalere (Som front højtalere)
http://www.ebay.com.sg/itm/Mission-M70i-Floor-Standing-Speakers-/110974815581?pt=LH_DefaultDomain_216&hash=item19d69d4d5d#ht_500wt_1156

JBL ES25 Center speaker (Som center højtaler)
http://www.ebay.com.sg/itm/JBL-Centre-Speaker-/261128741574?pt=LH_DefaultDomain_216&hash=item3ccc7c62c6#ht_500wt_1156

Cerwin Vega D-15EE (Som kraftige baghøjtalere)
http://www.ebay.com.sg/itm/Cerwin-Vega-D-15EE-Massive-15-Bass-compression-horn-mid-softdome-tweet-Spkrs-/140887273828?pt=LH_DefaultDomain_216&hash=item20cd893164#ht_500wt_1156

Eller hvad er muligt?
Jeg skal finde noget bruge i Singapore, for et par tusinde kroner helst.
Skal ikke købes nu, skal bare vide før jeg ved hvad jeg skal skrabe sammen til og lede efter.

Håber der er nogen som kan hjælpe.

// Frederik

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af altanafskærmning 1.000 kr.
  • Samle puslebord 300 kr.
  • Fjerne overskydende jord, så det er plan med græsset 500 kr.
  • Rengøring af ovn 300 kr.
  • Hjælp til montering af skab 205 kr.
  • Bortkørsel og bortskaffelse af jord 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Anlæg - Er det muligt?
  • MJ
    MJ Tilmeldt:
    maj 2010

Følger: 1 Emner: 74 Svar: 546
    #1   18. nov 2012 Det muligt men du mangæer forstærker. Udover det så er detbedst atdeforskelligehøjtalere er fra samme mærke

• #2   18. nov 2012 Hej Whazz,

Tak for svaret! Hvis det er muligt, må jeg prøve mig ad med noget.
    Hvad forstærker skal jeg så have?
    Sammenlagt tager alle højtalere 350-550 Watts. Skal jeg så have en forstærker som tager mere end 550 Watts, eller bare noget imellem 350 og 550 Watts?

Bare et eksempel med disse højtalere.

// Frederik

• #3   18. nov 2012 Det er en meget blandet landhandel af højtalere.. men så længe det er de bedste forrest er det ok.

Men ja du skal bruge en forstærker, og alt efter hvor højt du vil kunne spille skal denne give 75-150w RMS (hvis højt. er 8 ohm, skal opgivelserne også være i 8ohm på forstærkeren.)

• #4   18. nov 2012 Mit råd: Tag ned i hifi-klubben og snak lidt med dem. Rådgivningen er ganske gratis - hvor du så køber det henne er anden ting.
    Jeg havde sidste år stort held med at købe brugt. På den måde sparede jeg ca. 70% af nyprisen på højtalerne - og de spiller stadig upåklageligt!

På dba.dk og andre sider kan du også finde hele sorround-sorund systemer til fine penge. Anmeldelser af højtalerne kan du finde andetsteds på nettet.

• #5   18. nov 2012 Hej Søren og Rasmus,

Tusnd tak for hjælpen.
    Jeg ved godt det er lidt af en blandet landhandel, Rasmus. Kunne være bedre med en Cerwin Vega center sammen med det andet. Dog stadigvæk lidt blandet.

Søren, problemet er bare det at jeg er bor i Singapore og her er der ikke så meget brugthandel. Derfor skal jeg finde det bedste mulige på ebay.com.sg, under et hvis budget.
    Jeg er 16 år og har ikke råd til alverden.
    Skal som sagt først finde et anlæg efter jul, jeg ville bare tjekke op om det var muligt at kompinere de forskellige højtalere.

// Frederik

• #6   18. nov 2012 Hmm. Ja, ebay handel i singapore er ikke lige mit speciale smiley
    Held og lykke med det!

• #7   18. nov 2012 Hehe - Det tænkte jeg nok smiley

Mange tak skal du have. Og desuden, tak for hjælpen også til jer alle. Jeg har en idé om hvad jeg vil prøve at få fat i nu.

Takker!

// Frederik

• #8   18. nov 2012 Øhh højttalerne behøver slet ikke være fra samme mærke i et surround setup, men jeg synes godt nok det er nogle voldsomme baghøjttalere, der ville jeg nok vælge nogle mindre og sætte en aktiv subwoofer ind i setup´et dette vil give en bedre filmoplevelse

• #9   18. nov 2012 Går du efter lydkvalitet eller decibel?

Jeg går ikke ud fra du har det vilde forstand på selve lyden, uden at det skal tages negativt!

Men måske du kunne klarer dig med et større færdig sæt hvor det hele er komplet, og samme lyd hele vejen rundt.

Hvad er dit budget? (der skal være plads til fragt mm også.)

• #10   18. nov 2012 Ja hvis det primært skal bruges til film, ville jeg nok osse i det her tilfælde vælge måske et brugt sæt Logitech Z5500 eller måske et Z906 (har det selv og det er fantastisk til film) og måske finde et andet setup til musik. Jeg bruger f.eks. kun mit B&O til musik og mit Logitech til film/tv

• #11   18. nov 2012 Hej Allan,

Jeg tror ikke det behøves at være mindre baghøjtalere. Jeg har et forholdsvis stort rum, som skal kunne spilles op.
    Rasmus, det er lidt en kombination. Det skal ikke kunne spille specielt højt faktisk. Jeg bor nemlig i lejlighed, dog et godt støjsvagt byggeri.

Rasmus, jeg må kigge lidt på et par forskellige faktorer som vil indflyde mine financer. Det vil nok ligge på en 5.000,- DKK maksmialt. Husk jeg bor i Singapore, hvor der er forskellige priser. Og jeg har tænkt mig at købe alt brugt.

Allan, jeg har allerede et Creative 5.1 system og det er ikke helt mig. Og som sagt er det sjældent jeg ser film. Om fredagen dog, har jeg fritid, som jeg ofte bruger på min Playstation, så alligevel skal det bruges i ny og næ til fjernsynet.

Ellers skal det bare bruges til at lytte til musik. Jeg går forholdsvis meget op i god lyd og sådan. Anlægget skulle også kunne spille lidt op, når jeg får venner på besøg, de få gange det sker, i weekenderne.

// Frederik

• #12   18. nov 2012 Alligevel. De Cerwin Vega er totalt overkill som baghøjttalere. Så brug dem som fronter i stedet for og smid en aktiv sub på som kan bruges under film. Du skal osse have en surround reciever som kan trække de CV´er eller en evt. effektblok imellem reciever og fronter.

• #13   18. nov 2012 Desuden kan du heller ikke sammenligne de 5.1 anlæg fra Creative med Logitech eller Edifier

• #14   18. nov 2012 Ja okay, stort rum, så skal der også lidt til.

Men hvad med at finde 4 ens, halvstore "reol højtalerer" en god center højtaler, også en rigtig god forstærker?

Dette ville spare dig en masse bøvl med fragt da det rent faktisk KAN sendes.
    Og så kan du sparer op til en ordentligt subwoofer, der både kan spille op til fest, og til playstation smiley

Det gør måske også at du kan købe det lidt længere væk, og stadig kan betale sig fragt mæssigt.

Forstærker kunne jo være noget Denon, Harman/Kardon, størrer Sony modeller osv.
    de vejer typisk 10-15kg hvis de skal kunne bare lidt, gå efter minimum 5 x 60-100w RMS@ 8ohm. det vil være OK hvis det er en ordentlig forstærker.

• #15   18. nov 2012 Allan, det kunne godt tænkes at de er lidt overkill.

Men alligevel..... Mit rum er forholdsvis stort, tror mere end tyve kvadratmeter, med et stykke over tre meter til loftet og en masse hule rum.
    Rummet er også pudsigt indrettet, hvor det er delt op i to på en måde. I den anden del af værelset er der skabe over alt, så der kan ikke sættes noget. Så jeg tror der skal meget til for at spille det hele op.

Hele vejen rundt i rummet, bortset fra en side, har jeg nogle vindueskarme som går omkring en halv meter op og er en halv meget brede.
    Bag ved min sofa kunne der f.eks. stå en Cerwin Vega, samt til den ene side.
    I fronten ude i siderne, Mission M74i og en Cerwin center.

Som sagt skal det købes efter jul, men jeg har tænkt mig noget lignende.

Jeg har desværre ikke prøvet Edifier eller Logitech soround systems, men jeg orker ikke de billige enheder og tamme lyd mere. Jeg har efterhånden brugt en del penge på disse små sæt med lidt lyd.
    Hvis jeg skulle have et af disse kompakte sæt, skulle det være et sæt fra Bose Companion serien.
    Men igen, 3.200,- DKK for Companion 5, det kan man købe sig et rimeligt Hi-fi anlæg for, tror jeg.

Rasmus, super god idé, men jeg tror mere jeg er til at købe nogle gulvhøjtalere lokalt.
    Dog ville jeg senere hen, hvis jeg købte de Mission og Cerwin Vega jeg linkede til, købe en ny Cerwin Vega center fra USA.
    Jeg tror jeg kan få en Cerwin center, sprit ny, med fragt og omkostninger for lige under 900,- DKK.
    (Her i Singapore betaler jeg ingen import afgifter nemlig)

Af forstærker kunne jeg også godt tænke mig noget rimeligt. Harman/Kardon, som du selv nævner, har jeg altid godt kunne lide.

// Frederik

• #16   18. nov 2012 Men husk, de højtalere er bare nogle som jeg linkede til, som ville have været hvad jeg ville have haft købt, hvis jeg skulle have noget idag.
    Men jeg køber først efter jul.

Har kun hørt godt om Cerwin Vega og Mission M74i har fået rimelige anmeldelser når jeg søger på Google.

// Frederik

• #17   18. nov 2012 CV er fine højttalere hvis du ønsker masser af power uden at de mister pusten. Men til ærlig musikgengivelse ville jeg kigge efter noget andet, da de ikke ligefrem spiller rent.

Så store højttalere er i min verden helt forkerte som baghøjttalere, da de aldrig vil kunne udnyttes som de burde.

• #18   18. nov 2012 Enig med Allan..

CW = Lydtryk (og kræver en MASSE effekt for at blive trukket op til dans)

Og medmindre man bruger multi stereo, eller lign så vil man aldrig få brug for store baghøjt. uden at ofre RIGTIG mange penge på forstærker siden.

• #19   18. nov 2012 Tusind tak for hjælpen!

Jeg er blevet meget klogere efterhånden på emnet.
    Vil prøve på at kigge efter nogle mindre baghøjtalere så smiley

// Frederik

• #20   18. nov 2012 Hehe ingen årsag, Hi-fi er min fritidsbeskæftigelse, så du er velkommen til at sende mig en PM hvis du skal have yderligere vejledning til køb af ting og sager.

• #21   18. nov 2012 Man kan godt vælge højtalere som er forskellige men de skal passe sammen lyd mæssigt, da højtalere spiller forskelligt.

• #23   19. nov 2012 Okay, tusinde tak for hjælpen endnu en gang!

Hvor mange Watt ville jeg skulle bruge, til hvad jeg beskriver?
    Det skal ikke bruges til fest. Dog må det godt kunne spille lidt til, når jeg får venner og veninder på besøg.

Et eksempel fra Denon:
    7 x 110 Watt.
    Og hvad med Denon f.eks? Jeg har aldrig hørt godt om mærket nemlig?

http://www.ebay.com.sg/itm/Denon-AVR-2807-with-HDMI-/251185020104?pt=LH_DefaultDomain_216&hash=item3a7bcb3cc8#ht_1244wt_1156

Så burde det være lige til at finde højtalere og forstærker som jeg skal bruge, efter jul.

// Frederik

• #24   19. nov 2012 Denon er et super mærke, de plejer også og have ret god forstærker del effekt mæssigt.

Men der er jo både billige og dyre udgaver af alle mærker smiley

Kommentér på:
Anlæg - Er det muligt?

Annonce