{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
445 visninger | Oprettet:

kamera hjælp.. HDR.. {{forumTopicSubject}}

Jeg har tit set folk tage skide flotte HDR billeder, en ting jeg bare ikke forstår er hvordan de kan tage nogle af dem..

Den eneste måde jeg kender til HDR billeder er den måde med at man tager en masse billeder fra samme sted af samme ting, hvor man bare skifter lys styrken i billedet.. er det lukke tid eller hvad er det man skifter. ?
og så skal de i et program.. ..

Er der andre måder. ?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardinstang 250 kr.
  • Montere en kattelem i en dør 1.000 kr.
  • El løbehjul - skift af bremseklodser - kugoo g2 600 kr.
  • Flytterengøring 2.500 kr.
  • Samling af 2 garderober fra jysk 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  kamera hjælp.. HDR..
  • #1   16. okt 2009 Ja du kan forøge lys styrken med f.eks. 2, så det kommer til at hedde -2,0,+2.
    dvs Lys, Normal og Mørk.
    Du skal bruge et program ja, og her bruger vi photomatix
    (man kan også gøre det i photoshop, men det er noget helt andet at kaste sig ud i, dessuden får du oftest set et bedre resultat i photomatix, og det er ligetil at bruge.)
    Du skal helst tage billederne i RAW format. Du vil sikkert opdage at du har svært ved at åbne RAW billederne på din computer, men photomatix understøtter programmet, og du kan efter de har været en tur i photomatix lave dem om til hvad du nu end har lyst til.
    Din ISO skal helst ligge på 50 - 100, for ellers opstår der støj i dine billeder.

• #2   16. okt 2009 Jamen hvordan kan folk så tage billeder af biler der køre som hdr.?
    og hva med natur billeder. ?

altså tingende skal jo helst stå ens når man tager hdr skal de ik ?

og er det ikke rimlig nødvendig med et stastiv.. ?

• #3   16. okt 2009 Flotte HDR billeder handler meget om finesser i photoshop smiley

• #4   16. okt 2009 lytter lige med smiley elsker HDR billeder

• martin b
    martin b Tilmeldt:
    mar 2008

Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 113
    #5   16. okt 2009 JO det er super vigtigt med stabilt stativ.
    Ang. ting i bevægelse tror jeg heller ikke det er HDR billeder så, så tror jeg mere at det er er kraftig photoshop behandling i stedet for.
    Nogle kameraer har en knap så kameraet selvtager 3 billeder i træt f.eks. -2, 0, +2 og så kan man jo fint tage naturbilleder hvis det ikke er sådan noget der lige flytter sig hurtigt.

• #6   16. okt 2009 De fleste spejlrefleks kamera har en funktion så du kan tage 3 billeder lige efter hinanden som bliver, normal, undereksponeret, og over eksponeret. de 3 billeder ligger du sammen i et program, fx Photoshop.
    på den måde kan du få alle effekteren fra alle billeder sammen. Der er lavet en film med hvordan det hele præcist virker, og hvordan kan skal gøre, den kan du se her : (link fjernet)

Det kræver bruger at se kurset, men det er både hurtigt og gratis at oprette sig. Desuden kan jeg anbefale at man ser alle disse kurser, de er virkelig lærerige hvis man er lidt grøn på området smiley

• #7   16. okt 2009 jeg vil godt lige sige tak til jer alle sammen for at hjælpe, rigtig dejligt.

martin B..
    Jeg har et Casio Exilim kamera, det er ikke et spejlrefleks, men den kan tage 20 billeder i sek.
    men ved du noget om hvordan man gør sådan at den tager f.eks. -2, 0, +2.. ?

• #8   16. okt 2009 Sylle .: Du skal se om du kan ændre for lukketiden på det. På den måde kan du åben og lukke for mere eller mindre for lyset. Det går ikke at ændre på blænden, da dybdeskarpheden så bliver anderledes.. Og for høj ISO kommer til at give lidt støj.. Egentlig tror jeg bare HDR egner sig til spejlrefleks, så sælg det du har nu, og køb et spejlrefleks, det vil du ikke fortryde :o)

• #9   16. okt 2009 hehe..
    ja okay det kan da så være rigtig, men er bare så glad for det jeg har nu, det tager skide gode billeder..
    tror bare jeg må droppe de der Hdr billeder så ;D

• #10   16. okt 2009 Kan man tage HDR billeder med et EOS 50D?

• #11   16. okt 2009 du kan vel sådan set tage HDR billeder med alle kamera..
    du skal bare udvælge en ting at tage billedet af,
    tag 3...4 billeder hvor du skifter mellem -2..0.. og +2
    hvis du forstår..

• #12   16. okt 2009 Sylle .: Måden du skifter mellem -2 0 +2 på er ved at ændre lukketiden, og det kan man ikke på alle kompakt kamera. så teknisk set er HDR en teknik der hører til spejlrefleks.

*Sara Maria* - Masser af fede ting til salg! *: Ja det kan man, se kursus filmen på det link jeg har skrevet længere oppe. Du vil helt sikkert få noget ud af det.

• #13   16. okt 2009 Christian..
    Lukketiden?
    okay men det er jeg mega svært at tage billeder der ligner hinanden når man skifter lukke tid.

• #14   17. okt 2009 Sylle . : Nej, lukke tiden bestemmer kun hvor "fast fryst" billede skal være, samt hvor meget lys billedsensoren når at få. Dvs, når du ændre lukket tiden, til en hurtigere lukketid, kommer der ikke så meget lys, og langsommere lukkertid kommer der mere lys.

Du kan ikke lave HDR billeder uden et stativ, og når kameraet står på stativ bevæger det sig ikke smiley

• #15   18. okt 2009 Okay mange tak ;D
    Nej når det er på et stativ flytter det sig ikke ;P

men så skal jeg lige høre, hvis lukketiden er 0 lukker den så hurtigere eller langsomere end hvis den er på 2..?

og ISO, har det ikke noget med lyset at gøre ?

• #16   19. okt 2009 Hvis lukketiden er på 0, så bliver der ikke taget noget billede smiley
    Lukketiden bliver angivet i del sekund. Dvs, 1/100 sek fx. hvis det er lange eksponeringer kan man dog godt komme helt på på 1/2 sek, eller endda flere sekunder.. Jeg har lavet eksponeringer på 30sek.

Jo ISO, betyder hvor lysfølsom du gør din billedsensor. Jo højere ISO jo mere lysfølsom er den. Desværre sker der det når man bruger en høj ISO at der kommer støj på billedet. Dvs, det bliver grumset, specielt i området med sort. Derfor skal man altid fotografere på så lav ISO som muligt. hvis der ikke er lys til det, må man self skrue lidt op for den.

• #17   19. okt 2009 okay Mange tak for den store hjælp, måske det bare er lidt for dig, men det har hjulpet mig rigtig meget. smiley

er du uddannet fotograf eller har du bare prøvet dig frem siden du ved alt det :I

• #18   19. okt 2009 Jeg har haft fotografering som en hobby i 1½ år snart, og har læst/prøvet mig frem :o) Efterhånden vil jeg selv sige at jeg er blevet rimelig dygtig..

Ja vil anbefale dig at se de kursus film der er på www.canoneos.dk - Kræver login, som er gratis og nemt at lave. Men de film beskriver alt i detaljer, og man bliver virkelig SÅ meget klogere af at se dem. De har hvert fald hjulpet mig rigtig meget.

• #19   20. okt 2009 okay det er da fedt nok.
    tror jeg vil til at se lidt der inde så ;D

du har vel ikke nogle billeder du måske kunne lægge ind senere.. ?

• #20   20. okt 2009 Nogen HDR billeder jeg selv har taget ? eller hvad mener du ?

Det er længe siden jeg har leget med HDR, og er blevet en hel del klogere siden sidst, så har faktisk ikke nogen nye HDR billeder.

Hvis jeg får taget nogen snart, lægger jeg dem gerne op smiley

• #21   20. okt 2009 ja både nogle HDR og også bare nogle billeder du selv syntes er vild gode.. ?

ved ikke om du er den fotograf der tager natur billeder, eller af personer eller hvad du tager billeder af.. ?
    men kunne vild godt tænke mig at se nogle af dem smiley ..

• #22   20. okt 2009 Jeg tager billeder af lidt forskelligt :o)

Har dog taget nogen rigtig gode portrætter af en baby, men de billeder må jeg, for forældrene ikke uploade nogen steder smiley

• #23   20. okt 2009 nej det forstår jeg også godt..
    men hvis du har nogle du kan lægge ud ville det da være fedt smiley

Kommentér på:
kamera hjælp.. HDR..

Annonce