12.779 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 2 Svar

Hjælp! Fjerne ridser i parketgulv! Hjælp! Fjerne ridser i parketgulv!

Hjælp til at fjerne ridser i parketgulv.....
Ja jeg har fået en fin ridse mit i stuen. Hvordan fjerne jeg den? Uden at pille gulvet op?

Jeg har fundet disse vejledninger.

Men har du en anden fix idé så giv lyd (;

- Tak.

Trægulv - reparation af mærker og ridser
Dybe mærker og ridser i trægulve kan fjernes ved at slibe gulvet eller spartle skaderne.

Hvis skaderne er fordelt ud over hele gulvet, må du slibe gulvet af. Du kan leje en gulvslibemaskine i SILVAN. Hvor meget det skal slibes af, afhænger af skadernes omfang.

Hvis det kun er få skader, kan du evt reparere med "plastisk træ" - det vil dog nok kunne ses. Dybe mærker kan også spartles.

Du kan i øvrigt lave dit eget "træ spartelmasse" ved at blande slibestøv fra gulvet med snedkerlim, der bliver klart når det tørrer. På den måde kan du slibe de værste skader, og spartle småskaderne. Farven kommer meget tæt på resten af gulvet.

http://www.kandu.dk/Tip14615.aspx
Anvendelsen af plastiktræ til udbedring af huller giver ikke altid et heldigt resultat. Ofte vil det fremstå helt anderledes end emnet der behandles.

Jeg plejer at bruge en blanding af fint savsmult og alm. trælim. Savsmuldet skal selvfølgelig være at samme træsort som emnet for at det kommer til at ligne mest muligt.

Man kan med fordel bruge en ekcentersliber med opsamlerpose for at samle smuldet op. Smuldet skal være meget fint, især hvis der er tale om små huller, som f.eks. efter orm, derfor skal der også bruges slibepapir med et højt korn-nr.

Et godt råd til blandingsforholdet er at der skal rigeligt med smuld i limen, jo merer jo bedre, bare det selvfølgelig kan hæfte på emnet, dvs. det skal lige akkurat føles fugtigt.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af køkkenhylder 600 kr.
  • Varmtvandsventil i teknikskabet har sat sig fast 650 kr.
  • Køb og installering af Aquastop på vaskemaskine 1.289 kr.
  • Skift af slange til trillebørhjul 205 kr.
  • Afinstallation af gaskomfur samt gasinstallation i lejlighed 3.500 kr.
  • Kitchen clogged 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hjælp! Fjerne ridser i parketgulv!
  • peter s
    peter s Tilmeldt:
    dec 2007

Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 40
    #1   7. jul 2010 prøv at gøre ridserne våde. derefter tger du et stygejern og ligger et viskestykker over ridserne og så stryger du oven på. . kan være det kan lyfte træet lidt, så de forsvinder, er der fordybe. er der kun slibning. er her kommer det an på hvordan gulvet er behandlet, om et er lakeret eller med olie eller sæbebehandlet. er det lakeret kan d prøve om du kan polere ridserne væk.

håber dette kan hjælpe

• #2   7. jul 2010 Mange tak (: Jeg vil forsøge .

Kommentér på:
Hjælp! Fjerne ridser i parketgulv!

Annonce