{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
653 visninger | Oprettet:

Kim F
Kim F
Følger: 1 Emner: 42 Svar: 71

DLSR kamera indstillinger zoo ? {{forumTopicSubject}}

Hejsa, jeg søger nogen der har lidt forstand på fotografering.

Jeg har et nikon d3000 dlsr kamera med et Nikor DX AF-S 55-200 objektiv (uden VR )

Vi skal i zoologisk have imorgen derfor ville jeg gerne komme hjem med nogle gode billeder! Hvilke indstillinger ville være de mest optimale der?
Vejret skulle vidst være solskin, så jeg regner selvfølgelig med at undgå blitz udenfor, for at få det mest naturlige lys.

Jeg regner med programhjulet skal stå på A, så den selv finder ud af lukketiden. Og havde tænkt på blændeåbningen skal stå på f8,00 når jeg vil skyde dyrene med baggrunden (ikke bruge så meget zoom) og en f4 hvis jeg vil zoome ind på dyrerne, over 150 mm for at sløre baggrunden.

Derudover havde jeg regnet med at stille iso på 400.

Andre gode forslag, eller nogle indstillinger nogle af jer mere professionelle fotografer ville ændre?

der er jo sådan noget som hvid balancen, den står så på automatisk, mon ikke den skal blive ved med det?

På forhånd mange tak.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  DLSR kamera indstillinger zoo ?
  • Kenneth R
    Kenneth R Tilmeldt:
    jan 2007

Følger: 1 Emner: 18 Svar: 135
    #1   13. jul 2010 Hvis der er høj sol så smider da ISO på 100, jo lavere jo bedre, eller evt bare på automatisk så der mindre du skal tænke over.
    D3000 er jo et rimelig begynder kamera så det håndtere ikke ISO støj super godt i forhold til størrer modeller, ku jeg forestille mig (Kender ikke noget til Nikon)
    Men ja jeg ville nok også vælge blænde prioritet, og så vælge blænde efter hvilken effekt jeg vil opnå med billedet, synes det er lidt forkert at sætte facit for hvilken blænde man skal bruge til hvornår.
    Hvis du tager billeder i RAW format er hvidbalancen jo ligegyldig da den kan ændres på pc bagefter, men skyder du i JPG lader du den bare stå på auto, da kameraet ofte har godt styr på det (Eneste tidspunkt jeg piller ved min WB er når jeg er indenfor med lysrør, da billederne ellers for gult skær)

brug evt spot eller partiel lys måling, så kameraet ikke tager højde for evt skygge området og sætter lukketiden efter det, så du får udbrændte pletter på dyrene (:

• Kim F
    Kim F Tilmeldt:
    jan 2010

#2   13. jul 2010 Hej og mange tak for dit svar smiley Ja ved godt d3000 er et "begynder kamera" jeg har så valgt den indstilling der reducerer støjen, og ja iso 100 villle nok være bedre hvis der var nok solskin, så får jeg flere detaljer med, er det ikke rigtigt? Nu skriver du spot eller partiel lysmåling, det skal jeg lige have at vide hvad er? det er vel ikke dne indstilling der hedder "Lysmåling" Hvor der er et billede af en pige man kan vælge, og så en blomst, og til sidst er det et billede hvor der står en lampe og et bord indenfor, håber du ved hvad jeg mener.

• simon l
    simon l Tilmeldt:
    jun 2007

Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 618
    #3   13. jul 2010 ja lyt til kenneth, og jeg syntes du skal køre det manuelt, ikke på de der std programmer, og iso på 100 eller hvad den nu kan gå ned til, også indstil blænde og lukkertid alt efter hvordan du vil have dit billed

• Kenneth R
    Kenneth R Tilmeldt:
    jan 2007

#4   13. jul 2010 ISO har som sådan "intet" med detaljer at gøre nej (:
    Det er lysfølsomheden og jo højere ISO tallet er, desto mere lysstærkt er kameraet.
    Så på en måde jo, bruger den en høj ISO som fx. 12.800 (ved ikke hvad D3000 kan gå op til) Får du et meget grynet billede på de fleste kameraer med masser af støj og du mister jo så detaljer som du villle ha fået med på ISO 100, men ISO 100 ville så også kræve en 128 gange så lang lukketid, som nogen gange måske ikke kan være muligt.

Ang lysmåling må jeg henvise dig til din manual da jeg som sagt intet kender til Nikon's menu'er (:

Læs evt her om diverse kamera indstillinger og udtryk (:

http://www.fotostart.dk/index.php?p=300

• Kim F
    Kim F Tilmeldt:
    jan 2010

#5   13. jul 2010 okay tak for det. Jamen så tror jeg at jeg vælger automatisk iso. Jeg har læst en del inde på fotostart smiley jeg har også læst i manualen på kameraet, og synes bare ikke jeg kan finde noget med det lysmåling.

• simon l
    simon l Tilmeldt:
    jun 2007

#6   13. jul 2010 igen har kenneth ret, og nej ikke auto iso da det er midt på dagen og der skulle være massere af lys til at bare indstille blænde og lukkertid efter det og hvis det så ikke lykkedes for dig så over på auto iso

• Kenneth R
    Kenneth R Tilmeldt:
    jan 2007

#7   13. jul 2010 Kører du bare ISO på 100 og så hold øje med din lukketid, hvis den kommer under de 1/200 stykker så smider du bare ISO lidt op indtil du får en lukketid du kan håndholde på de 200mm uden VR
    Eller hvis du som hovedregel bare går efter at have MINIMUM en lukketid på ca det samme som din brændvidde når du ikke har VR, så burde få nogle ganske fine billeder

100mm = min. 1/100
    150mm = min 1/160
    osv.

Så styr blænden på kameraet, og lad kameraet styre lukketiden, og så brug ISO til at få en hurtigere lukketid hvis det blir nødvendigt når der fx kommer en sky foran solen smiley

• Kim F
    Kim F Tilmeldt:
    jan 2010

#8   13. jul 2010 okay tak for det smiley Har lige været ude og øve mig lidt, synes sgu jeg tager bedre billeder i programhjulet M hvor jeg selv vælger lukke og blænde, så den tror jeg altså jeg vælger, jeg kan jo næsten ikke få en for hurtig lukketid da dyrene bevæger sig i zoologisk...

• Kenneth R
    Kenneth R Tilmeldt:
    jan 2007

#9   13. jul 2010 Det er også nemmere at få billederne lige som man vil ha dem i M (:
    Men der er bare tit man misser de gode øjeblikke fordi man ikke har tid nok til at stille på blænde og lukketid så det passer til øjeblikket, hvis man er et sted med skiftende lys.
    Men du afprøver jo bare begge dele i morgen så smiley
    God fornøjelse med det....

• Kim F
    Kim F Tilmeldt:
    jan 2010

#10   13. jul 2010 Ja det kan du have ret i, jeg kan bedst li at indstille det hele, så synes jeg mere man har en glæde ved at se billederne, hvis de altså blir goe smiley

Og synes på en måde det er en skam at bare lade kameraet være halv automatisk, jeg købte det nemlig, da jeg selv godt kan li at gå og stille på tingene, selvom jeg dog er helt nybegynder, men man skal jo starte et sted -)

Hvilket kamera har du igrunden? jeg gætter på et Canon .-)

• Kenneth R
    Kenneth R Tilmeldt:
    jan 2007

#11   13. jul 2010 Jeg har ganske rigtigt et Canon ja :b
    også kun en begynder model godt nok, 500D med en masse xtra udstyr til, men er tæt på at runde de første 10.000 billeder med det, så føler mig ikke helt som begynder mere ;b
    Men elsker også mere at lege med indstillinger og motiv'er og afprøve forskellige teknikker og lege med det, end at rende og skyde familie foto's smiley

• tom a
    tom a Tilmeldt:
    feb 2007

Følger: 2 Emner: 47 Svar: 495
    #12   13. jul 2010 ja som der bliver sagt . iso ikke højere end 200, sæt programmet til blændeprioteret f8 evt, så kører kameraet lukkeren selv . husk at sætte focus på øjne.

• Kim F
    Kim F Tilmeldt:
    jan 2010

#13   13. jul 2010 Tak for rådene. Okay det er ellers også et lækkert kamera. jeg bruger nu M funktionen, som sagt er det jo ligegyldigt om kameraet selv sørger for lukkeren, den står bare fast på 200, det burde være hurtig nok smiley

• simon l
    simon l Tilmeldt:
    jun 2007

#14   13. jul 2010 ellers har dit kamera en der hedder P det er også auto indstilling men de bliver næsten lige så gode som manuelt, jeg har selv taget ca 20.000 billeder i sydafrika da jeg var guide der med olympus e-510 med et 14-42 og 70-300 objektiv (lodgens kamera) og har leget en heldel med canon 40d og 50d og 5d mark 2 (5d er super lækker men der var udstyr med over 100.000kr i det og objektiver til det) også RIGTIG mange af gæsternes kamera bla nikon d3000 d80, d90 samt nogen canon bla nogen af de modeler jeg har nævnt også lige en del compact kamera

• Kim F
    Kim F Tilmeldt:
    jan 2010

#15   14. jul 2010 okay, ja P kan man jo bruge hvis man vil tage et hurtigt skud lige i øjeblikket smiley

Kommentér på:
DLSR kamera indstillinger zoo ?

Annonce