Rosenhoved dværgpapegøjer Rosenhoved dværgpapegøjer
Ja dette er nok ikke stedet at spørge, men det kan jo være der er nogle der alligevel sidder inde med lidt viden at dele ud af.
Da det er svært at se forskel på rosenhoved dvp - han og hun, har jeg været lidt i tvivl, men det er jeg så ikke længere..
har lige set dem tonse rundt og den ene fik -efter et par forsøg- lov til at komme helt op på ryggen af den !
Den hoppede dog hurtigt af igen, så tror ik der er noget at ske noget hehe
mit spørgsmål er så :
Bør jeg give dem en redekasse eftersom de prøver at parre?
Jeg havde ikke planer om at få unger, men har jo tidligere haft voliere med fugle der fik unger, så kan godt klare det, hvis det er.
Og er det alm de godt kan parre nu? er der ik sådan parringstider for dem eller er de bare ligeglade hehe
Men ungerne skal jo så når de er klar sælges og er der salg for de rosenhoved dvp? Vil jo ik brænde inde med dem, har ik så meget plads her hvor jeg bor.
den ene er stadig lidt efter den anden, men de nusser og hyggesnakker mere sammen nu og ja forsøger parring.. Så går ud fra at Koffi der "jagter" Coco så må være hannen ?
apr 2008
Følger: 31 Følgere: 31 Fotoprofiler: 1 Emner: 46 Svar: 1.870
Da det, som du selv nævner, er umuligt at skelne mellem kønnene hos dvp, sker det ofte at de bliver sat sammen i par af samme køn.. Dværgpapegøjer er skabt til et liv i tosomhed og derfor vil et par af samme køn af nød opføre sig som var de et almindeligt par, dvs. at den ene går ind og spiller rollen som det modsatte køn.. Jeg har set begge mine dvp hoppe op på ryggen af hinanden mange gange og det er lidt forskelligt hvem der springer på hvem..
Selvom man skulle være heldig at have fået et par med en han og en hun, er det langt fra sikkert at de nogensinde får unger, for indendørs dvp er meget svære at få til at yngle..
Mine har altid haft en redekasse, selvom de aldrig har haft unger (har haft 6 dvp på nuværende tidspunkt) de kan godt lide at sidde derinde og hygge sig
mar 2008
Følger: 14 Følgere: 13 Emner: 26 Svar: 573
Hvis du ikke ønsker at få flere fugle er det ret lige til...! Drop rede kassen !
det er ikke synd for fuglene at de ikke skal ligge på rede og have unger..
Man kan yngle med dværgpapegøjer året rundt indendørs hvis blot forholdene er til det, samt lys, foder og varme er passende.
Du kan ikke se forskel på dværgpapegøjer, heller ikke når de "parrer" hinanden kan man være 100 % sikker da 2 hanner eller 2 hunner kan finde på at lege de parrer eller agere par..
Man skal blodteste eller fjerteste for at være 100%.. Erfarne opdrættere kan mærke forskel på en han og en hun hvis den har lagt æg. på bugen kan man mærke 2 "tændstikker" indeni og hvis der er ca 1 cm imellem er det sikkert en hun og ligger "tændstikkerne" lige ved siden af hinanden er det sikkert en han.
Metoden med at mærke sig frem er noget man skal være meget forsigtig med da fuglene kan lide overlast hvis der trykkes for hårdt..
Nej der er ikke et kæmpe marked for rosenhovedet da de er ret almindelige og billige.
Lidt læsestof : http://www.fugleforum.dk/forum/index.php?autocom=ibwiki&cmd=article&id=44
aug 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 8 Svar: 188
okay vidste ikke at de kunne finde på at "overtage" en anden rolle hvis de er samme køn.. hmm så ved jeg det.
jeg tror jeg anskaffer mig en redekasse, at de får unger generer mig ik som sådan og har måske allerede et par interesserede hvis det ku lade sig gøre.. men ellers har de jo en kasse som skrevet ovenover- som de kan putte og ygge sig i.. og det må da også være rart for dem at ku gemme sig lidt væk indimellem..
aug 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 8 Svar: 188
Rosenhoved dværgpapegøjer