Offentlig operation eller død? Offentlig operation eller død?
Min far er praktiserende læge og jeg følger i hans fodspor. Idag kom der en mand forbi som var så dybt fortvivlet over sit liv og ked af det. Gruden var noget som generede ham ved hans krop. Som IKKE.. og læg mærke til at jeg endnu engang til siger IKKE.. IKKE var selvforskyldt, men arveligt. Der er ikke tale om fedme så slap af alle sammen
Hvad det er, er lige meget, men han var så ked af dette her at han havde gået til læger og sygehus gennem 3år nu her for at finde ud af hvad det skyldtes, om det var en hormon forandring eller andet? Lægerne / sygehuset fandt frem til hvad det var. Hurra så godt ikk? MEN:
Det offentlige sygehus ville IKKE foretage sådan en operation, da de mente at hans "problem ikke var nok" til at kunne få det offentlige til at betale.
Manden gik så derfor tl det private og måtte selv punge ud, og fik foretaget en operation og er idag lykkelig og velgående.
Forud inden manden fandt frem til en løsning via det private havde han altså overvejet om livet var værd at leve. Prisen han betale var sølle 16.000,- inkl moms.
Lad os nu antage manden havde taget sit eget liv. Er dette så en fair behandling når han forud inden havde fortalt læger og sygehus gennem de år hvordan det tog på ham psykisk, og sikkert også fysisk?
16.000,- på den offentliges regning for et liv? Det lyder som ingenting synes jeg godt nok. Det gør mig sgu sur og ked af det, at manden ikke fik foretaget sådan en operation med det samme. Tænk nu hvis det havde endt galt? Heldigvis fik det alt sammen en lykkelig slutning, men mon ikke der er andre ude i det danske system som er i ligende situation?
sep 2008
Følger: 11 Følgere: 12 Emner: 95 Svar: 4.912
Jeg havde en veninde der var psykisk syg, men hun var for rask til at få hjælp ifølge det offentlige, så de ville ikke hjælpe hende på nogen måder. Det endte med hun tog sit eget liv i en overdosis af piller og vodka
okt 2008
Følger: 1 Emner: 177 Svar: 1.178
Men i denne situation - når man ser på hvordan samfundet er skruet sammen, og piger kan få foretaget brystforstørrende operationer på statens regning fordi det tager "hårdt psykisk" på dem, så synes jeg da bestemt ikke det kan være rigtigt at en mand som ham her skal ende i en situation, hvor han tager livet til overvejelse.
Min generelle mening er dog at staten ikke burde støtte "kosmetiske behandlinger". Hvis man er utilfreds med sin krop på nogen som helst måde, mener jeg selv at det er ens eget ansvar at få betalt for at ændre på det.
Det kan jeg sagtens sidde og sige fordi jeg ikke har "deformiteter" på nogen måde, men stod jeg i hans situation ville jeg absolut også ønske hjælp. Lidt af en ambivalent følelse, da det går i mod min mening.. Men jo. Det er frygteligt at man særbehandler folk så meget!
mar 2007
Følger: 26 Følgere: 26 Emner: 10 Svar: 2.588
Jeg er forstående over for problemet, og accepterer at det kan være stort for individet. Men hvis der ikke er tale om sygdom, så kan jeg ikke se at samfundet som hele skal betale for det.
Mennesker ser forskellige ud, for mange er ting som at være tyndhåret/skaldet, for store, små, lange bryster, for lille en penis, en mærkelig næse, en stor hage, for store øre, for lange ben, osv noget de personligt er meget frustrerede over.
Vi kan nok alle finde noget vi ønsker anderledes. Forskellen ligger selvfølgelig i hvordan det påvirker os.
Selv ser jeg nogenlunde normal ud, men lad os antage at jeg synes mine øre stritter for meget (ikke et helt tænkt eksempel) og det er kæmpe stort for mig, og hvis ikke det bliver løst, så begår jeg selvmord.
Er mit problem så større, eller mindre end ham/hende der har 35cm lange bryster, men lever fint med det? Eller måske samme situation, men vedkommende gerne vil have det lavet, men ikke er dybt berørt?
Jeg mener sondringen er svær, for ikke at sige umulig at lave, og jeg mener det er et luksus problem som kun findes i vores del af verden. I Indien havde de grinet af dig hvis du ville have rettet en skæv næse.
Derfor mener jeg også at det må være selv betalt
mar 2007
Følger: 14 Følgere: 13 Fotoprofiler: 1 Emner: 131 Svar: 1.642
mar 2008
Følger: 1 Emner: 133 Svar: 536
lolwut: Ked af at høre
Henrik S: Læs lige hvad jeg skrev igen.
okt 2008
For guds skyld, altså hvis det kan lide folk så meget til last at man eksempelvis har et skævt bryst, må man jo henvise dem til psykiatrien. Da jeg voksede op var jeg lille og rødhåret - og tro mig, det finder børn meget sjovt! Jeg er satme blevet drillet 1000 gange mere end gennemsnits danskeren, og har da også lidt til last pga. en fysisk "fejl" (som ikke engang er en fejl). Skulle jeg så bede staten om penge til benforlængelse, til frisør osv osv.?
okt 2008
OG ikke at forglemme penisforstørrelse til hver anden mand!
mar 2007
Følger: 14 Følgere: 13 Fotoprofiler: 1 Emner: 131 Svar: 1.642
læste skam hvad du havde skrevet.
men 16.000 er et lavt beløb. hvis det virkelig generede ham så meget så sku han bare få det lavet. 16.000 eller ens liv. ja ved skam godt hvad jeg havde valgt.
okt 2008
okt 2009
Følger: 1 Emner: 7 Svar: 237
så kan man jo i grove træk også sige hvorfor skal staten hjælpe en "der BARE skal tage sig sammen" og misforstå mig nu ikke syntes det er et meget godt spørgsmål..
men min generelle holdning er nok at det burde staten ikke betale for at folk får lavet alle de kosmetiske ændringer så burde de nok hellere bruge pengene på at få ventelisterne ned
okt 2008
mar 2007
Følger: 26 Følgere: 26 Emner: 10 Svar: 2.588
Jeg erindrer ikke at have skrevet at det er "let", ej heller at det ikke er et problem. Jeg erindrer tilgengæld at have skrevet at det er individuelt hvordan man som person dævler ved, og dykker ned i sine fejl. For nogle er en stor fejl/handicap et lille problem, og for andre er en lille fejl (strit øre) et stort problem.
Hvordan skal man rent lægevidenskabeligt vudere den potentielle impact? Folk fortæller sjældent at de har tænkt sig at tage livet af sig, og hvis de gør, er det ofte ikke dem der har tænkt sig at gøre det.
Altså vil man rent offentligt være nød til at behandle alle, for at være på den sikre side.
Jeg synes din tanke er sympatisk, og jeg ønsker absolut heller ikke nogen døde, men hvis trusler om selvmord er metoden til at få ydelser på den statslige regning, hvor går grænsen så?
For nogen vil det være et stort psykisk problem at de ikke magter at tage en god uddannelse, få et job, arbejde sig op, tjene penge, købe en bil, et hus, og what ever. Måske så stort at de får lyst til at tage livet af sig.
Skal staten så bekoste bil og hus til dem? Eller hvordan?
maj 2007
Følger: 18 Følgere: 17 Emner: 40 Svar: 1.492
apr 2011
Følger: 1 Emner: 18 Svar: 370
.. Men hun havde desværre fået nogle men. Hun var blevet hjerneskadet. Hun var ikke særlig god til, at huske. Også har hun forandret sig fuldstændig personligheds mæssigt. Før i tiden, købte hun alt muligt lort. Nu køber hun ingenting. Hun havde også meget let ved, at blive rørt. Det har hun overhovedet ikke mere.
Nå, men så skulle hun jo på Center for Hjerneskadede for, at blive genoptrænet. (Det skal lige siges, at folk som mødte hende for første gang, ville ikke kunne mærke hun var hjerneskadet. Det var kun familien, og de nærmeste.) - Men det ville det offentlige satme ikke betale for...
Så mine far måtte hive fat i nogle af sine kontakter, og det lykkes ham tilsidst, at få det hele ordnet. Efter en heeeel masse besvær. Men jeg forstår fandme ikke hvorfor sådan noget ikke går lige igennem?
Det offentlige var bare iskoldt.
apr 2011
- Måtte bare lige ud med det :).
mar 2008
Følger: 1 Emner: 133 Svar: 536
apr 2011
Men vi må håbe, at det ender som en solstråle historie.
Offentlig operation eller død?