890 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 17 Svar

Thomas
Thomas
Følger: 1 Emner: 133 Svar: 536

Offentlig operation eller død? Offentlig operation eller død?

Min far er praktiserende læge og jeg følger i hans fodspor. Idag kom der en mand forbi som var så dybt fortvivlet over sit liv og ked af det. Gruden var noget som generede ham ved hans krop. Som IKKE.. og læg mærke til at jeg endnu engang til siger IKKE.. IKKE var selvforskyldt, men arveligt. Der er ikke tale om fedme så slap af alle sammen smiley

Hvad det er, er lige meget, men han var så ked af dette her at han havde gået til læger og sygehus gennem 3år nu her for at finde ud af hvad det skyldtes, om det var en hormon forandring eller andet? Lægerne / sygehuset fandt frem til hvad det var. Hurra så godt ikk? MEN:

Det offentlige sygehus ville IKKE foretage sådan en operation, da de mente at hans "problem ikke var nok" til at kunne få det offentlige til at betale.

Manden gik så derfor tl det private og måtte selv punge ud, og fik foretaget en operation og er idag lykkelig og velgående.

Forud inden manden fandt frem til en løsning via det private havde han altså overvejet om livet var værd at leve. Prisen han betale var sølle 16.000,- inkl moms.

Lad os nu antage manden havde taget sit eget liv. Er dette så en fair behandling når han forud inden havde fortalt læger og sygehus gennem de år hvordan det tog på ham psykisk, og sikkert også fysisk?

16.000,- på den offentliges regning for et liv? Det lyder som ingenting synes jeg godt nok. Det gør mig sgu sur og ked af det, at manden ikke fik foretaget sådan en operation med det samme. Tænk nu hvis det havde endt galt? Heldigvis fik det alt sammen en lykkelig slutning, men mon ikke der er andre ude i det danske system som er i ligende situation?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af køkkenhylder 600 kr.
  • Varmtvandsventil i teknikskabet har sat sig fast 650 kr.
  • Køb og installering af Aquastop på vaskemaskine 1.289 kr.
  • Skift af slange til trillebørhjul 205 kr.
  • Afinstallation af gaskomfur samt gasinstallation i lejlighed 3.500 kr.
  • Kitchen clogged 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Offentlig operation eller død?
  • #1   5. maj 2011 Verden er syg, og det mærkes når der skal spares på alt det offentlige.

Jeg havde en veninde der var psykisk syg, men hun var for rask til at få hjælp ifølge det offentlige, så de ville ikke hjælpe hende på nogen måder. Det endte med hun tog sit eget liv i en overdosis af piller og vodka smiley

• Rasmus B
    Rasmus B Tilmeldt:
    okt 2008

Følger: 1 Emner: 177 Svar: 1.178
    #2   5. maj 2011 Synes ærlig talt det er forkasteligt at folk kan få "kosmetiske" behandlinger på det offentliges regning. Forstår mig ret, hvis jeg havde stået i situationen havde jeg også være fortvivlet!
    Men i denne situation - når man ser på hvordan samfundet er skruet sammen, og piger kan få foretaget brystforstørrende operationer på statens regning fordi det tager "hårdt psykisk" på dem, så synes jeg da bestemt ikke det kan være rigtigt at en mand som ham her skal ende i en situation, hvor han tager livet til overvejelse.
    Min generelle mening er dog at staten ikke burde støtte "kosmetiske behandlinger". Hvis man er utilfreds med sin krop på nogen som helst måde, mener jeg selv at det er ens eget ansvar at få betalt for at ændre på det.
    Det kan jeg sagtens sidde og sige fordi jeg ikke har "deformiteter" på nogen måde, men stod jeg i hans situation ville jeg absolut også ønske hjælp. Lidt af en ambivalent følelse, da det går i mod min mening.. Men jo. Det er frygteligt at man særbehandler folk så meget!

• #3   5. maj 2011 Jeg er meget enig med Rasmus.

Jeg er forstående over for problemet, og accepterer at det kan være stort for individet. Men hvis der ikke er tale om sygdom, så kan jeg ikke se at samfundet som hele skal betale for det.

Mennesker ser forskellige ud, for mange er ting som at være tyndhåret/skaldet, for store, små, lange bryster, for lille en penis, en mærkelig næse, en stor hage, for store øre, for lange ben, osv noget de personligt er meget frustrerede over.

Vi kan nok alle finde noget vi ønsker anderledes. Forskellen ligger selvfølgelig i hvordan det påvirker os.

Selv ser jeg nogenlunde normal ud, men lad os antage at jeg synes mine øre stritter for meget (ikke et helt tænkt eksempel) og det er kæmpe stort for mig, og hvis ikke det bliver løst, så begår jeg selvmord.

Er mit problem så større, eller mindre end ham/hende der har 35cm lange bryster, men lever fint med det? Eller måske samme situation, men vedkommende gerne vil have det lavet, men ikke er dybt berørt?

Jeg mener sondringen er svær, for ikke at sige umulig at lave, og jeg mener det er et luksus problem som kun findes i vores del af verden. I Indien havde de grinet af dig hvis du ville have rettet en skæv næse.

Derfor mener jeg også at det må være selv betalt

• #4   5. maj 2011 16.000 er jo ingenting. koster det ikke 35.000 for en øjenoperation? den skal man selv betale

• Thomas
    Thomas Tilmeldt:
    mar 2008

#5   5. maj 2011 Blackic E: Lige meget hvordan I så vender og drejer det er det en individuel sag jo. Nogle rør det mere end andre. Nogle så meget at det som i dette tilfælde jeg kom med at kan resultere i et liv går borte. Lad os sige det var flyveøre. Visse personer tager det bare som det er, men andre gør det så meget en på psykisk at det simpelthen ikke er til at leve med. Lige meget hvor latterligt og "let" det så end lyder i jeres hoveder.

lolwut: Ked af at høre smiley

Henrik S: Læs lige hvad jeg skrev igen.

• Rasmus B
    Rasmus B Tilmeldt:
    okt 2008

#6   5. maj 2011 Anders A: Selvfølgelig kan det have en psykisk virkning på nogen, men jeg forstår ikke hvordan det skal komme statens kasse til last. Jeg ønsker skam ikke nogen døde, på grund af en fysisk deformitet som ikke engang er farligt. Men hvis man bare hjælper og hjælper, vil hver anden dansker jo begynde at søge om penge til en operation! Ingen er perfekte.

For guds skyld, altså hvis det kan lide folk så meget til last at man eksempelvis har et skævt bryst, må man jo henvise dem til psykiatrien. Da jeg voksede op var jeg lille og rødhåret - og tro mig, det finder børn meget sjovt! Jeg er satme blevet drillet 1000 gange mere end gennemsnits danskeren, og har da også lidt til last pga. en fysisk "fejl" (som ikke engang er en fejl). Skulle jeg så bede staten om penge til benforlængelse, til frisør osv osv.?

• Rasmus B
    Rasmus B Tilmeldt:
    okt 2008

#7   5. maj 2011 Nana O: nemlig. Hvis folk går SÅ MEGET op i det, vil jeg mener at en henvisning til psykiatrien er den rette vej frem. Det her er jo en "billig" operation. Hvis man skal til at lave bryster på hver 3 danske pige, ville det se sort ud!
    OG ikke at forglemme penisforstørrelse til hver anden mand!

• #8   5. maj 2011 Anders A

læste skam hvad du havde skrevet.
    men 16.000 er et lavt beløb. hvis det virkelig generede ham så meget så sku han bare få det lavet. 16.000 eller ens liv. ja ved skam godt hvad jeg havde valgt.

• Rasmus B
    Rasmus B Tilmeldt:
    okt 2008

#9   5. maj 2011 Nej nemlig! Ellers vil jeg satme godt have refunderet alle de penge jeg har brugt på ikke at lige en PostDanmark postkasse for oven! Det løber op i mere end 16 tusind kroner i en 10 års periode smiley

• donald h
    donald h Tilmeldt:
    okt 2009

Følger: 1 Emner: 7 Svar: 237
    #10   5. maj 2011 den med psykologhjælp det kommer da også hurtig til og koste en frygtelig masse penge og kan meget hurtig blive meget dyr...

så kan man jo i grove træk også sige hvorfor skal staten hjælpe en "der BARE skal tage sig sammen" og misforstå mig nu ikke syntes det er et meget godt spørgsmål..

men min generelle holdning er nok at det burde staten ikke betale for at folk får lavet alle de kosmetiske ændringer så burde de nok hellere bruge pengene på at få ventelisterne ned smiley men det er så en hel anden diskussion..

• Rasmus B
    Rasmus B Tilmeldt:
    okt 2008

#11   5. maj 2011 Donald: Du har ret. Men det er simpelthen et så svært spørgsmål. Altså man kan jo heller ikke bare lade folk dø, men hvad fanden gør man så?

• #12   5. maj 2011 Lad mig antage at du ikke er praktiserende læge. Disse forventes at kunne læse hvad andre skriver.

Jeg erindrer ikke at have skrevet at det er "let", ej heller at det ikke er et problem. Jeg erindrer tilgengæld at have skrevet at det er individuelt hvordan man som person dævler ved, og dykker ned i sine fejl. For nogle er en stor fejl/handicap et lille problem, og for andre er en lille fejl (strit øre) et stort problem.

Hvordan skal man rent lægevidenskabeligt vudere den potentielle impact? Folk fortæller sjældent at de har tænkt sig at tage livet af sig, og hvis de gør, er det ofte ikke dem der har tænkt sig at gøre det.

Altså vil man rent offentligt være nød til at behandle alle, for at være på den sikre side.

Jeg synes din tanke er sympatisk, og jeg ønsker absolut heller ikke nogen døde, men hvis trusler om selvmord er metoden til at få ydelser på den statslige regning, hvor går grænsen så?

For nogen vil det være et stort psykisk problem at de ikke magter at tage en god uddannelse, få et job, arbejde sig op, tjene penge, købe en bil, et hus, og what ever. Måske så stort at de får lyst til at tage livet af sig.

Skal staten så bekoste bil og hus til dem? Eller hvordan?

• #13   5. maj 2011 Anders - Ja og så tænk sig, at det offentlige gerne betaler fedme operationer til 4 gange højere beløb, på trods af at personen sagtens kunne tabe sig, og gøre noget ved det selv smiley

• Basker
    Basker Tilmeldt:
    apr 2011

Følger: 1 Emner: 18 Svar: 370
    #14   5. maj 2011 .. Jeg har lidt af samme historie. For omkring et år siden pådrog min mor sig borrelia. Det havde sat sig i hjernen, og lægerne var meget skeptiske omkring, at hun ville overleve det. Vi håbede på det bedste, og hun overlevede det.

.. Men hun havde desværre fået nogle men. Hun var blevet hjerneskadet. Hun var ikke særlig god til, at huske. Også har hun forandret sig fuldstændig personligheds mæssigt. Før i tiden, købte hun alt muligt lort. Nu køber hun ingenting. Hun havde også meget let ved, at blive rørt. Det har hun overhovedet ikke mere.

Nå, men så skulle hun jo på Center for Hjerneskadede for, at blive genoptrænet. (Det skal lige siges, at folk som mødte hende for første gang, ville ikke kunne mærke hun var hjerneskadet. Det var kun familien, og de nærmeste.) - Men det ville det offentlige satme ikke betale for...

Så mine far måtte hive fat i nogle af sine kontakter, og det lykkes ham tilsidst, at få det hele ordnet. Efter en heeeel masse besvær. Men jeg forstår fandme ikke hvorfor sådan noget ikke går lige igennem?

Det offentlige var bare iskoldt.

• Basker
    Basker Tilmeldt:
    apr 2011

#15   5. maj 2011 .. Også lige for, at smide lidt ekstra krydderi på. Det kan godt være, at det bare var et tilfælde. Men borreliaen gik i udbrud efter, at hun fik foretaget en operation for nyresten, hvor lægen stak et eller andet igennem nyeren, så der gik hul, og det var helt galt.

- Måtte bare lige ud med det :).

• Thomas
    Thomas Tilmeldt:
    mar 2008

#16   5. maj 2011 Ham Du Ved !: Ked af at høre smiley Håber på det bedste fremover for jer alle sammen.

• Basker
    Basker Tilmeldt:
    apr 2011

#17   5. maj 2011 Tak :-).. Det kan, ihvertfald kun gå fremad. Hun har her for 1 månedstid siden afsluttet forløbet på Center for hjerneskadede, og det er gået godt. Hendes hukommelse er blevet bedre, men der er stadig lidt :).

Men vi må håbe, at det ender som en solstråle historie.

Kommentér på:
Offentlig operation eller død?

Annonce