638 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
33 Svar
Køb af heste Køb af heste
Hej alle
Vi skal til at købe et nedlagt landbrug og jeg kunne virkelig godt tænke mig at få nogle heste Men vil ikke have nogle der er alt for vilde og de skal også være redet til
Er der nogle der kan fortælle hvilke aldre der er den bedre
0 synes godt om
jul 2010
Følger: 13 Følgere: 11 Emner: 46 Svar: 1.325
hvad mener du med det.
Hvor mange har i plads til , Hvad er en hest i dine øjne ! Pony eller Oldenborg , Islænder ..
Man kan godt få en god hest der er køre/trafiksikker til en fornuftig penge
dec 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 26 Svar: 80
Jamen vi for plads til mange men tænker 2-4 heste selv
Min drømmehest er en høj brun hest
okt 2009
Følger: 9 Følgere: 11 Fotoprofiler: 1 Emner: 2 Svar: 39
jul 2010
sep 2008
Følger: 8 Følgere: 6 Emner: 15 Svar: 169
okt 2009
Følger: 9 Følgere: 11 Fotoprofiler: 1 Emner: 2 Svar: 39
x J a n i n e || 3
Enig!
aug 2008
Følger: 15 Følgere: 15 Fotoprofiler: 1 Emner: 76 Svar: 746
jul 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Fotoprofiler: 1 Svar: 26
jul 2008
jul 2007
Følger: 22 Følgere: 19 Fotoprofiler: 1 Emner: 100 Svar: 589
Du skriver ''Jamen en aldre hvor følet er væk, hvis du ved hvad jeg mener
Og du vil ha en rolig hest/ pony
Det er der ''ingen'' heste der er når de er 3 år. Det er jo først der du må tilride, dvs de laver en masse ballade fordi de ikke er rytter vante.
jul 2008
apr 2009
Følger: 1 Emner: 27 Svar: 466
nov 2007
Følger: 14 Følgere: 14 Fotoprofiler: 1 Svar: 43
du kan ikke sætte en alder på, en hest på 3år kan være komplet rolig og en på 15 vil i hovedet, og igen det samme omvendt...
sæt dig ind i hvilken race/type du ønsker dig, hvilken ridestil du mest er til.
du skal jo ikke have en jyde el. islænder til dressur el. spring og omvendt en fin renavlet dv´er til hyggeridning vil være spild af penge..
sæt dig mere ind i tingene, det er levende væsner du har med at gøre..
jul 2010
= Start på en rideskole , eller lej jeres jord & Stald ud til en der har en hest og få en fornemmelse af hvordan det er
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 14 Fotoprofiler: 1 Emner: 23 Svar: 146
Min sidste var en "fyrrig" blanding af araber, oldenborger, frieser og fuldblod - og den mest fortrinlige skabning jeg nogensinde har mødt.
Til trådstarter:
Jeg vil også anbefale dig at orientere dig om hestehold og ridning inden du springer ud i det. Derudover er det også vigtigt at omgivelserne (boks, fold mv.) har de rigtige mål og forudsætninger for de dyr du vil anskaffe dig.
Lovene om hestepas bør du også sætte dig ind i, ang. pas og chip, medicinsider og meget mere.
Det er ikke nemt at holde hest længere, fordi der er så meget man skal tage hensyn til.
Start evt. ud på en rideskole, og få dig en flok (eller bare 2) små ponyer, og anskaf dig nogle større ridelige, hvis det går godt med de små. Små ponyer er derudover idelle til selskab for større, og kan bruges til trækkeponyer for nabolagets små børn (:
Hvis man da kan lide at se de små's smil (:
Skriv gerne hvis der er noget (:
apr 2009
Der er også forskel på en blanding og en ren. Jeg nævner bare 2 forskellige hvor den ene er bedre som begynderhest.
mar 2010
Følger: 1 Emner: 15 Svar: 125
dec 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 26 Svar: 80
Jeg ved hvad jeg gør og har forstand på heste, med pleje.. Ved hvornår en hest bliver redet til og det hele. Men har ikke forstand på hvilke heste der er hvordan og hverledes og undskylder mange gange jeg ikke er så god til at forklare mig. !!!
apr 2009
nov 2009
Følger: 4 Følgere: 3 Fotoprofiler: 1 Emner: 19 Svar: 157
og det er dyrt!
men virkelig, du skal ikke bare anskaffe dig en hest. det kan ende så galt!
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 14 Fotoprofiler: 1 Emner: 23 Svar: 146
Det er ikke for at hakke ned, der er bare mange førstegangsejere der ikke tænker på loven mv.
De "bedste" hesteracer jeg selv har redet og ejet, har været traveren, oldenborgeren, og frieseren, som jeg stadig rider på til dags dato.
Frieseren holder jeg særligt af, da de er rolige og omgænglige. Dog må jeg sige - som min rideveninde tit siger - "Så rolige som de er, så meget fart kan de få på når man tænder dem" (:
Held og lykke med køb af hestene!
Torben - Det forstår jeg godt, har selv haft en del forskellige racer, også rene arabere.
Det var bare for at sige at man skal på med at generalisere.
Det kommer i den grad nok også an på hvad hesten er avlet til. Ville aldrig købe en engelsk fuldblod til et barn, eksempelvis, hvilket dog ikke betyder at disse heste ikke kan være rolige. De er bare avlet til en specifik gren indenfor hestesporten som børn ikke ville kunne holde af (:
jan 2008
Følger: 5 Følgere: 4 Fotoprofiler: 1 Emner: 24 Svar: 413
jul 2008
jan 2008
jul 2008
TS måske var det en ide at finde nogle pensionerede rideskoleheste. De burde i hvert fald være "opdragede"!
jan 2008
nov 2007
jeg har haft langt over 100heste i træning og har ejet ca. lige så mange. jeg har haft rene-avlede arabere som var de blideste væsner, som børn kunne ride og omvendt har jeg har fjordheste og belgier ingen kunne styre..
man kan ikke dele racer op på den måde... der findes gode og dårlige eks. indenfor alle racer...
jul 2010
dec 2007
Følger: 7 Følgere: 7 Fotoprofiler: 1 Emner: 13 Svar: 176
Dog vil jeg klart anbefale at du køber hesten fra en privat! Begge mine heste er/var købt af en hestehandler, og min koldblod var tilmed dopet da vi prøvede og fik ham.
Ingen af mine heste har haft en særlig god fortid, og det er noget de begge bærer meget præg af!
Så mit råd er klart at købe af en privat, der kender lidt til hestens fortid - samt at købe en hest der ikke har alt for mange skelletter i skabet.
jul 2010
dec 2007
Følger: 7 Følgere: 7 Fotoprofiler: 1 Emner: 13 Svar: 176
desuden, så prøv evt. at hør om du kan få hesten på prøve?
nov 2007
og igen and. racer, ja så ved jeg godt man nogenlunde kan opdele racer.. men som du selv skriver så er fjordheste normalt rolige racer, folk glemmer bare at de samtidige er stædige og enormt stærke ponyer..
men jeg kan stort set ikke nævne en race hvor jeg ikke har haft en i hver ende af skalaen.. har haft rolige og enormt godmodige koldklods og til de helt sindssyge, som har kostede brækket knogler, smadret udstyr, hegn o.s.v.
har haft de kærligste fuldblods og de værste kramper, som igen kostede brækkede knogler, smadret udstyr o.s.v.
har haft de dovneste fjordheste og de stærkeste uhyrer.
har haft de lækreste, godtgående new forrester, connemare, dsp´er som alle kunne ride, til de vildeste, mest rå typer der krævede al energi.
har haft de roligeste hollandske varmblod til ustyrlige, rå typer, som gav blødende hænder o.s.v
o.s.v o.s.v o.s.v o.s.v
jeg kan nævner sindssyg mange racer, hvor jeg har oplevet begge ender af skalaen..
så man kan ikke bare nævne en race og så er man dækket ind.
jeg har solgt heste af samme race til rideskoler og andre er endt til slagt.
men prøv hesten flere gange, ta evt. en prof. med ud, samt dyrlægen og lav en kontrakt....
dec 2011
Følger: 5 Følgere: 4 Fotoprofiler: 1 Emner: 9 Svar: 159
Køb af heste