Spejlrefleks - Nu er jeg fotograf! Spejlrefleks - Nu er jeg fotograf!
Godaften, dejlige mennesker på Baboom.
Der har længe været snak om det her med 12-årige der får et spejlrefleks kamera i fødselsdagsgave, hvorefter de leger "fotografer".
Jeg sad lige og scrollede Facebook startsiden igennem, og så atter nogle af de her fantastiske "fotografer".
Derefter, længere nede, så jeg billeder taget af en af mine gode venner som er igang med at uddanne sig til fotograf.
Endnu en gang, gik det op for mig hvor latterligt og respektløst det egentlig er, at disse små børn kalder sig selv for noget de ikke er.
Jeg har også set folk på min egen alder der reklamerer med deres "fotografiske egenskaber" - hvilket generer mig endnu mere, fordi de burde vide bedre. De fleste ejer kun et eller to objektiver, som de ikke kan finde ud af at behandle som de skal.
Jeg ejer selv to spejlreflekskameraer, en del digitale kameraer, og et hav af objektiver til enhver lejlighed.
Disse har jeg selv sparet sammen til, helt enkelt fordi jeg godt kan lide at tage billeder af naturen, dyr, og af mig selv når jeg keder mig. Derudover deler jeg denne "samlerhobby" med min papfar.
Jeg har en kæmpe respekt for dem, der tager uddannelsen til fotograf.
Sidst jeg var i Århus (hvilket jeg synes er en fantastisk by, og derfor havde et kamera til at hænge om nakken) var der en ung fyr der kom hen og kaldte mig for "respektløs unge", "utaknemlig lille pige" mv.
Jeg forstod ikke verden mere.
Ikke bare at fyren ikke aner hvad han taler om, men samtidigt at generalisere på den måde er for mig en uforskammethed.
Hvad synes I om dem der udgiver sig for at være fotografer?
Hvad med dem, der dømmer andre på noget visuelt, fremfor at spørge ind til sagen og tilegne sig viden om det kritiserede emne?
Ha' en god aften,
- Jenny
Hvis fotoalbummer gerne må kommenteres, haha!
feb 2007
Følger: 2 Emner: 47 Svar: 495
maj 2011
Følger: 1 Emner: 22 Svar: 569
hvis man ikke har noget på papir er man amatør ( hvilket ikke nødvendigvis er dårligt )
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 14 Fotoprofiler: 1 Emner: 23 Svar: 146
Jeg tager billeder for hyggens skyld, har arbejdet hårdt for at opnå det jeg har liggende nu, og deler dertil hobby med min papfar som også har hjulpet mig med at lære at anvende disse kameraer og objektiver.
Jeg kalder de billeder jeg tager for "amatør fotografier", fordi det er det de er. Det gør ikke mig til en fotograf på nogen måde. Ville aldrig i livet kalde mig en fotograf, så længe jeg ikke har uddannelsen i skabet - og den uddannelse er jeg ikke engang interesseret i.
Jeg uddanner mig indenfor handel og virksomheder - hvilket intet har med mit hobby at gøre.
dec 2008
Følger: 12 Følgere: 10 Fotoprofiler: 1 Emner: 22 Svar: 122
feb 2010
Følger: 1 Følgere: 3 Emner: 17 Svar: 3.038
For kan da hurtigt fortælle, at man på ingen måde er fotograf, fordi man ejer mere udstyr end en anden
Hvorfor kaldte han dig "respektløs unge", "utaknemlig lille pige" mv. - Fordi du selv kalder andre det?
Og mht dine albums, så er det heller ikke en "fotograf" der har taget de billeder, men eller anden random med et camera. Jeg er ikke imponeret over, hverken dine egne billeder eller dem der er taget af dig, for der er massere af fejl og billederne kunne ligeså godt være taget med en mobil
jan 2012
Hvis jeg ville være jaloux kunne jeg have skrevet et hadeindlæg, hvilket absolut ikke hører til på Baboom, eller nedgjort dem, der gør det.
Jeg undrer mig skam bare
Følger: 11 Følgere: 9 Fotoprofiler: 1 Emner: 422 Svar: 1.389
så alle må kalde sig det... uden det har en betydning, derfor er det meget beder at vise hvad du kan, istedet for at vise et stykke papir hvor der står du har en uddannelse inde for det her fag...
Og om du har 2 objektiver eller 20, har heller ikke noget at sige om du er dygtig eller aj, eller kan kalde dig for fotograf eller aj...
Jeg har 4, og bruger det ene 80-90% af tiden... de andre har jeg kun hvis opgaven skulle være til det...
Nu ved jeg godt det er din egen mening, og det skal du også ha lov til at ha jo
jan 2012
Jeg siger ikke at man nødvendigvis er bedre end andre ved at eje mere udstyr - men har man mere udstyr, kunne det muligvis være fordi man har større interesse, sætter sig selv ind i det man har gang i mv.
Tak for svar.
okt 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 2 Svar: 123
Det er lidt ligesom piger herinde som har et album hvor en veninde har taget nogle billeder af dem og så kalder de det "Foto session"
Det er sku mere latterligt..
Og det handler ikk om hvad for et kamera man har, hvor mange objektiver man har osv.. Det handler om hvor god man er til at tage billeder.. Man kan have et nok så godt kamera og 10 objektiver uden at kunne tage gode billeder og redigere dem ordenligt..
jan 2012
Igen siger jeg, at udstyret ikke har noget med dygtigheden at gøre - men at det kan vise at man måske har lidt større interesse.
Er i øvrigt også glad for at du lader mig have min holdning
HS-Photo - Helt enig.
Til dem der kommenterer mine billeder vil jeg lige sige at der ikke er ét af disse der er taget med spejlrefleks, nu hvor i kommenterer så flittigt på det
- størstedelen er taget med mobiltelefon, eller et HP Powershot H717. Ikke noget specielt
jan 2012
mar 2007
Følger: 1 Emner: 27 Svar: 401
jan 2012
mar 2010
Følger: 19 Følgere: 16 Fotoprofiler: 1 Emner: 50 Svar: 1.521
feb 2010
Følger: 1 Følgere: 3 Emner: 17 Svar: 3.038
Du beder om en kommentar og får en kommentar.
Igen.. Udstyr har intet at gøre med om du er mere interesseret eller er en bedre fotograf. Det hjælper ikke at have 3-4-5 eller flere objektiver, hvis du ikke kan bruge bare et enkelt af dem optimalt.
I min verden kan folk kalde sig, hvad de vil og jeg kan kun grine af det, ligesom du bør gøre det. Og tager de penge for et dårligt stykke arbejde, kommer jo kun til at gå ud over dem selv i den sidste ende, da ingen vil betale den pris de kræver, når anbefalingerne ikke kommer, pga dårligt stykke arbejde.
jan 2012
Nicolai S - Jeg har vist ikke skrevet at jeg vil lukke emnet?
Jeg læser, lærer og accepterer andres holdning.
Det er jo grunden til at jeg har oprettet emnet
- Og jeg prøver skam ikke at forsvare mig, jeg kommer bare med min holdning om de ting, I andre skriver.
jan 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Emner: 103 Svar: 3.105
feb 2007
Følger: 36 Følgere: 36 Fotoprofiler: 1 Emner: 176 Svar: 6.122
Jeg har selv kamera og udstyr for ca 150.000. Jeg siger bare jeg er hobby fotograf.
dec 2007
Følger: 3 Følgere: 3 Emner: 23 Svar: 376
maj 2007
Følger: 3 Følgere: 2 Fotoprofiler: 1 Emner: 45 Svar: 164
Jeg har taget billeder i 2år nu. Jeg har været med i et par konkurrencer, samt fået mine billeder i magasiner. Alt dette er ren og skær hobby. Jeg tjener lidt på det i fritiden, men det er slik vi snakker om. Jeg har aldrig nogensinde set mig selv som fotograf, på noget tidspunkt. For mig er en fotograf, det øverste i mit hierarki - Jeg ære og respektere dem. For de kan tillade at kalde sig det. Det kan vi andre ikke - vi er som bundet fast i en snor, og bilder os ind, at vi er fotografer. Jeg vil hellere kalde mig selv for entusiast, inde for faget.
feb 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 27 Svar: 317
Jeg er kun glad for unge leger med kameraerne, de giver tit inspiration til egne idéer fordi de tit har en anden tanke gang end voksne
sep 2008
Følger: 11 Følgere: 12 Emner: 95 Svar: 4.912
Spejlrefleks - Nu er jeg fotograf!