{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.590 visninger | Oprettet:

Ducky
Ducky
Følger: 1 Emner: 10 Svar: 83

Hvor meget kan gå til bolig? {{forumTopicSubject}}

Til jer som har egen bolig.
Hvor meget mener i man kan købe bolig for hvis man er et par som har 38.000 kroner udbetalt hver måned? smiley
Hvad kan man sætte sig selv i gæld for med så mange penge om måneden, og hvad skulle udbetalingen lyde på? smiley

Jeg tænker følgende.

3000 til transport.
3000 til mad (for 2 personer, måske endda for mindre)
Mobil, tv, internet og licens for 1000 kr.

Tandpasta, shampoo mm. - 500 pr måned.

Opsparing til ferie - 1000 pr måned.

Vedligeholdelse - 1000 kr pr måned.

Så ved jeg der kommer ejendomsskat, men det ved jeg jo ikke rigtig noget om, og det afhænger vel også af hvor dyr boligen bliver.

Nogle mennesker herinde som vil dele lidt ud af deres viden? smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvor meget kan gå til bolig?
  • Ducky
    Ducky Tilmeldt:
    apr 2013

#2   21. maj 2013 3.590.000 - 3.890.000 kr. siger den derinde.
    Men er der taget højde for transport på 3000 kr (ingen eje af bil, så der skrev jeg nej), mad og alt andet? smiley

• Michelle C
    Michelle C Tilmeldt:
    maj 2013

Følger: 1 Emner: 3 Svar: 26
    #3   21. maj 2013 Forsikringer, afdrag til det lån i tager + hvis i har lån i forvejen, opsparing til evt. Ting der går i stykker. - renovation og vedlige holdelse.. Evt. En katagori der hedder børn og dyr smiley

• Ducky
    Ducky Tilmeldt:
    apr 2013

#4   21. maj 2013 Hvorfor siger den 3.590.000 - 3.890.000 kr. hvis der ikke er taget højde for ejendomsskat og forsikringer osv...? smiley

• Ducky
    Ducky Tilmeldt:
    apr 2013

#5   21. maj 2013 Læste lige der i forvejen var taget ca 5000 af til

<b>Boligudgifter

Alle faste boligudgifter undtaget husleje eller udgifter til boliglån/realkreditlån. Fx el, vand, varme, renovation og vedligehold.</b>

Og nedenunder stod der.

<b>Andre faste udgifter

Fx bus/tog, familieforsikring, ulykkesforsikring, "danmark", licens, tv-signal, telefon og internet, leje af forbrugsgoder, avis, kontingenter. Fagforening og a-kasse, hvis det ikke er trukket direkte i lønnen</b>

Så der er mere eller mindre taget højde for det meste kan jeg se, udover indkøb af toiletpapir, tandpasta, shampoo, mad og sådan noget, men det er vel også derfor at der er halvdelen (ca 15.000) i overskud til forbrug smiley

Synes dog det var meget i forbrug, medmindre vi anskaffer en bil og afdrager på den, hvilket vi ikke gør smiley

• #6   21. maj 2013 Det er altid dit skøn. synes ofte de er lidt useriøse.

Men har altid følte jeg fik et nogen lunde seriøst svar ved nordea.

http://www.nordea.dk/Privat/L%C3%A5n/Bolig/Boligberegner/25371.html?lnkID=d-box_beregnere_prov-bolig-balance-testen_20-11-2012

Men som regl siger men at man skal gange sin års løn med 1,3 også får du ca det beløb man må købe bolig for. selvfølgelig før skat.

altså årsløb på 600.000*1,3=780.000 kr man kan købe bolig for.

Har også hørt folk der siger ( ikke banker) aldrig køb en bolig dyrer end en af os kan gå på dagpenge...
    Men det er jo en smags sag.
    Men tror der 100% bud er at gå i de forskellige banker og høre hvad de siger til det. Der kan jo være stor forskel på hvad de vil give jer.

• #7   21. maj 2013 Du skal tage meget højde for din udbetaling?

Uden udbetaling får du ikke meget bolig.

En million koster knap 6000 i renter og afdrag ved fast rente på 4% med afdrag.
    En million koster omkring omkring 1000 med variabelt lån uden afdrag.

Men mange ting følger jo med i køb af fast bolig. Ved lejlighed er der jo langt færre udgifter end ved et hus.

• Ducky
    Ducky Tilmeldt:
    apr 2013

#8   21. maj 2013 N S

Ønsker også at bo i lejlighed, så lad os bare sætte det eksempel op at det er lejlighed som jeg skal ud og have smiley

Østergaard

Det lyder meget urealistisk at man kun kan købe bolig for så få penge, hvis man kan betale 6000 i renter og afdrag om måneden over 30 år, for 1 million kroner.
    Så det kunne jeg ikke rigtig tage seriøst smiley

• #9   21. maj 2013 Men kommer stadig an på udbetaling.

med 0 i udbetaling og en lejlighed til 2.000.000, så bliver du hurtigt banket flad.
    80 % i kreditforeningen, 10 % i banklån og 10 % i forbrugs/billån. + de faste udgifter og forbug.

• Ducky
    Ducky Tilmeldt:
    apr 2013

#10   21. maj 2013 Og hvordan slipper man for banklånet? smiley
    80% i realkredit og de sidste 20% i udbetaling? Er det sådan man finder løsningen? smiley

• #11   21. maj 2013 ja hvis kreditforeningen siger ja.. smiley

• Brian D
    Brian D Tilmeldt:
    maj 2007

Følger: 2 Emner: 2 Svar: 749
    #12   21. maj 2013 Som udgangspunkt skal du have minimum 20% i udbetaling til boligen, men de billige lån kommer når du har 40% eller mere.
    Ang. forbruget:
    3.500 kr til mad og hushold, det er måske i underkanten når du er to personer, og får en forholdsvis stor bolig. Jeg vil nok påstå at der skal minimum 4.000 kr til.
    Transport kan nok være realistisk i byen, hvis man kun tager offentlig transport, det kan ikke helt gøre det hvis man skal have bil mv.

1.000 kr/md til vedligehold er fint, men du der skal nok også være lidt til uforudsete udgifter, og der kan de 1.000 kr/md til ferie nemt blive spist.

Mobil, tv, internet, licens, der kræves nok lidt mere end de 1.000 kr/md.
    Internet koster vel omkring 250-300 kr/md (eller mere), to mobiler, det afhænger jo af forbrug, men 300 kr/md er ikke urealistisk. Licens er ca. 200 kr/md, og så kommer tv oveni. hvis man kan nøjes med DR1 og en lille TV2 pakke, så kan du godt holde dig under 1.000 kr/md, men jeg vil mene det er i underkanten.

Udover finansieringen, så skal du tage højde for at der skal være penge til møbler og ting der lige skal laves, for der vil altid være noget når man køber hus eller lejlighed, og hvis man ikke kan lave det selv, løber det ofte op.

Fastforrentet koster to millioner vel omkring knap 10.000 kr/md over 30 år, hvis ikke bidragssatserne bliver ændret, eller at man lægger lånet om.

Summeret op giver det cirka.
    20.000 kr/md, dertil kommer renovation, ejendomsskatter, lys, vand, varme, gaver, biografture, nye ting til hjemmet mv.
    Dette forudsat at i har en udbetaling på minimum 20%, det vil sige en bolig til 2.500.000 kr, skal i have minimum 500.000 kr i udbetaling, hvis ikke i har det, så vil lånet blive dyrere, og man kan låne en del mindre.

• Brian D
    Brian D Tilmeldt:
    maj 2007

#13   21. maj 2013 Man behøver forøvrigt ikke have ja fra en traditionel kreditforening, der findes andre låneformer, fx prioritetslån, hvor man kan spare en del penge, hvis man tør tage chancen.

• Ducky
    Ducky Tilmeldt:
    apr 2013

#14   21. maj 2013 20.000 kr/md.

Hvad er inkluderet der? Er det mad, afbetaling på lånet, transport med offentlig, mobil, internet, licens, tvpakke og de andre ovennævnte ting? smiley

• #15   21. maj 2013 Tror de 20.000 er inkl alt. Forudsat du har en udbetaling på min 20 %.

En lejlighed til 1,5 mio, med udbetaling på 25 % koster 9-11000 om måneden.
    Det er inkl. alt for en enkelt person. (mad er ikke regnet med), men ellers alt andet. har 0 kroner i transport om måneden.
    Men telefon, internet, kabel tv, licens, vand, varme, vask, træning, el, fællesudgifter.

• Ducky
    Ducky Tilmeldt:
    apr 2013

#16   21. maj 2013 20.000 om måneden lyder for usandsynligt i mit hoved smiley
    Burde være noget mindre. Fortæl hvad pengene går til når det ligefrem er 20.000 kr.
    Lånet er jo ikke så højt hvis man undgår banklån ved selv at smide 20% i udbetaling.

Så ville være rart at få fortalt hvad de første 10.000 går til, og hvad de sidste 10.000 går til smiley

• #17   22. maj 2013 Gokke
    Du får alligevel aldrig råd til et hus med din SU. Så hvorfor ikke finde et arbejde så kan det være dine utallige regnestykker bliver aktuelle en dag.

• #18   22. maj 2013 Vi mange som hedder Gokke, var ONSLOW? smiley

• #19   22. maj 2013 Ja du har jo flere profiler herinde. Hvad fidusen dog er i at oprette så mange kan jeg desværre ikke regne ud.

• Ducky
    Ducky Tilmeldt:
    apr 2013

#20   22. maj 2013 onslow

Øhhhhh?

• #21   22. maj 2013 Tænk over din daglige udgifter.

Hvad er dit forbug?

Mad, transport, træning , telefon, lommepenge. Det kan du jo starte med at smide sammen.

Så kommer boligen. lån(renter, afdrag, bidrag), fællesudgifter, vand, varme, el, kabel tv, internet, licens, vask.

Hvis i så er to, skal du jo plusse jeres forbrug også smide boligposten oveni.

Det er vel nemt nok?
    Lav et budget hjemmefra og tag med i banken. Viser seriøsitet og overvejelse omkring ens fremtidige levestil.

• Ducky
    Ducky Tilmeldt:
    apr 2013

#22   22. maj 2013 N S

I dit regnestykke troede jeg der kun var regnet for huset / lejligheden som det eneste. Hvis det er både for lånet, ejendomsskat, forbrug og ALT, så giver det mere mening smiley

Men så er der jo stadigvæk 18.000 i overskud. Og indlægget handlede jo om hvor meget vi kunne låne os til med vores månedlige udbetaling efter skat smiley

• #23   22. maj 2013 Det er 3 gange din årsløn. Og ikke kun 1,3 X.

Det er lidt forskelligt fra bank til bank. Det kommer også an på hvad forbrug man har og hvor mange andre lån. Men siger man 3 gange årslønnen så går man ikke helt galt smiley

• #24   22. maj 2013 Banken bekymrer sig om rådighedsbeløb, og ikke ret meget andet.

Med andre ord tager man udgangspunkt i hvad du skal have af luft, når realkredit, ejendomsskat, ejendomsværdi skat, el, vand, varme, renovation, forsikringer, bil, mad, osv er betalt.

Hvad dette koster afhænger af den enkelte bolig, da terminen ikke altid er det eneste afgørende (ved ældre boliger kan energi udgiften være en uforholdsmæssig stor udgift). Dvs banken tager udgangspunkt i et budget, og den bolig du spørger til. Du kan helt sikkert dog få en indikation. I praksis er det ligegyldigt hvad DU/I mener i kan leve for. Der er helt faste takster for hvad banken sætter af til leve omkostninger for et par på to.

Det er korrekt at en gammel tommelfinger regl hedder 3 x årsløn, men der er mange undtagelser og afvigelser. Da jeg købte min første lejlighed for snart 4 år siden, fik jeg lov at købe for cirka 4 x årsløn.

Som andre siger afhænger det ogås helt af hvad i har til udbetaling, hvorfor beløbet kan svinge meget.

Et forsigtigt skøn er at i afhængigt af omstændighederne vil kunne låne for mellem 2,5 og 3 millioner

• N.S. N
    N.S. N Tilmeldt:
    jan 2012

Følger: 1 Emner: 12 Svar: 212
    #25   22. maj 2013 Som finger regel siger man vist at du skal lægge en tredjedel til bolig... eller et rådighedsbeløb på godt 8-9 tusinde om måneden efter alle udgifter... vi skal som familie på4 have godt 14k om måneden.... så ikke noget hus her.. ved ik om det er andre tal ved ff.eks lejlighed

• #26   22. maj 2013 Nej 9000kr til rådighed passer fint for en familie på 2. Det kan svinge en smule mellem finansierings selskaberne, men det er i det område.

Det er i øvrigt et beløb der er steget en del under "krisen"

• Brian D
    Brian D Tilmeldt:
    maj 2007

#27   22. maj 2013 Under krisen er rådighedsbeløbet steget meget. Det hedder nærmere 10-12.000 kr, og anbefalet 15.000 kr.
    Og der kommer mange andre udgifter.

Men i mit regnestykke tidligere så var det alt inklusive, med absolut minimum, det vil sige der er intet sat af til sjov og ballade eller øvrige daglige udgifter.
    Med 38.000 kr udbetalt, ingen bil, og et minimum af krav til internet, mobil mv. så skulle der være råd til en ok bolig, forudsat i har udbetalingen på mellem 20 og 40%
    Men igen det er op til banken at vurdere, samt der er forskel på hvor man bor. Hvis det er i en større by, og med meget cafe-liv, så skal der sættes flere penge af end hvis det er i en mindre landsby hvor der ikke er så meget at bruge pengene på.

• Rasmus S
    Rasmus S Tilmeldt:
    apr 2013

Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 59
    #28   22. maj 2013 synes de plejer at sige 3 gange brutto årsløn er hvad man kan låne:-) det var hvad jeg fik at vide at jeg snakkede med banken om hus:-)

• Ducky
    Ducky Tilmeldt:
    apr 2013

#29   22. maj 2013 ca 30.000 pr næse før skat = 60.000.
    60.000 x 12 måneder, x 3 år. = 2.160.000. Det var dælme ikke ret meget smiley

• #30   22. maj 2013 Glem det. I praksis er det nok nærmere en faktor 4.

• #31   22. maj 2013 Jeg synes det er sindssygt at låne 2 mill.....

Tænk på at understøttelsen er 2 x 16000,- og derefter kan man ikke få hjælp hvis man er boligejer smiley

Man må aldrig sætte sig så hårdt at man ikke kan leve fint på 1 løn og 1 overførsels indkomst....

De fleste problemer i parforholdet skyldes dårlig økonomi smiley

• #32   22. maj 2013 Selvfølgelig er det ikke sindsygt at låne 2 millioner. 2 millioner i dagens Danmark er jo ingen ting. Du kan ikke få en anstændig ejer bolig (hus) for under 2 millioner kroner med mindre du vil have 2 timers transport tid til arbejde.

De fleste mennesker befinder sig jo ikke udelukkende i mellem alternativet "fuldløn eller understøttelse".

De fleste har opsigelse, A-Kasse, Løn forsikring, og mange andre ordninger. Man burde fint kunne betale sine afdrag på 2 millioner med 30k plus en understøttelse. Man lever ikke i sus og dus, men man lever

• #33   22. maj 2013 Vi behøver heldigvis ikke være enige smiley

Men jeg kunne heller ikke finde på hverken at låne over 30 år. Eller tage de for mig fuldstændig latterlige afdragsfrie muligheder..

• #34   22. maj 2013 Da jeg købte hus fik jeg af vide at jeg kunne købe for 3 gange min årsløn uden bekymringer, men kom beløbet der over så skulle vi lige have en snak i banken inden. Sidder selv i det, så det var mere for at sikre mig at det ikke blev noget surt pis.

• #35   22. maj 2013 I så fald ville det også være vanvid at købe bolig som enlig. Det er det i sagens natur ikke. Men man må som individ vurdere sin egen risiko profil, og handle som man har temperament til.

Renten er historisk lav, og man er jo heldigvis selv herre over hvor meget man vil spare op, så man dermed kan placere en større udbetaling, og igen har større friværdi.

Belånings modellerne er ligeledes historisk fordelagtige, og bliver næppe bedre end de er nu. Set over en 30årig periode har de aldrig været bedre.

• Brian D
    Brian D Tilmeldt:
    maj 2007

#36   22. maj 2013 Man kan også vælge at låne pengene med større afdrag, og dermed afkorte låneperioden.

• #37   23. maj 2013 Jeg har haft to huse (:

Og lidt højt sat, så beregn omkring 11-12k om måneden til budgetten.. det er så inkl det hele ikke.. men hvis i har 38k udbetalt og ikke kan leve i hus, så kan i heller ikke leve i lejlighed osv.. så hvis ellers i er sikre på at ha job (så sikker som man nu kan være) så havde jeg sgu købt hus.. lækker frihed at ha (: eneste problem er bare man ikke "bare lige" kan flytte og komme af med det igen.. det er fordelen i en lejlighed (:

• Ducky
    Ducky Tilmeldt:
    apr 2013

#38   23. maj 2013 Mirakelkur

Hvorfor er det nemmere at komme af med lejlighed end hus? Flere interesserede? Det handler vel bare om det rigtige hus? smiley Skal man have et fint hus til måske små 2 mio, så skal man jo en del væk fra hovedstadsområdet smiley

• #39   23. maj 2013 lejlighed kan du bar eopsige og flytte 3mdr efter.. bestemmer du dig for at flytte når du er i hus, så skal det sælges, og der kan gå fra 1mdr til.. ja.. evigheder.. (:

på den måde er lejlighed lettere (:

• Ducky
    Ducky Tilmeldt:
    apr 2013

#40   23. maj 2013 Så du mener simpelthen ikke at der er noget som hedder ejerlejlighed, eller for den sags skyld andelslejlighed?

• #41   23. maj 2013 Det var slet ikke det snakken gik på (: og jo.. men igen skal du sælge inden du kan rykke (: Men for at skære det ud i pap..

Forskellen på at EJE og LEJE er at hvis du EJER skal du sælge før du kan rykke (medmindre du lejer ud) og hvis du LEJER kan du rykke ud når du har lyst (:

• Ducky
    Ducky Tilmeldt:
    apr 2013

#42   23. maj 2013 Og hvis du ejer kan du sælge og få penge tilbage på kontoen ved salg (muligvis også gæld hvis lejligheden / huset har lidt af et stort værditab), hvorimod at hvis du smider 10.000 i en lejlighed over 10 år, så står du og har brugt 1,2 mio Så hvad ønsker man helst? At afbetale på en lejlighed og vide det er 100% ens eget og at man har 100% sine egne regler at følge, eller at man skal få fortalt at man ikke må holde dyr i lejligheden, man maks kan bo der i 2 år, eller lignende ting. NEJ TAK.

Så hovedsagen er at jeg IKKE vil leje, hvis jeg kan eje. Og slet ikke hvis jeg kan have afviklet 700.000 - 800.000 kroner af gælden over 10 år, og så beslutter mig for at sælge den for næsten samme pris som lejligheden har kostet mig, og så vide at de penge jeg har afviklet på lejligheden de sidste 10 år, er penge jeg kan putte i lommen når lejligheden er solgt (udover det salær som mægleren selvfølgelig skal have), hvorimod at de penge du smider i lejebolig, er penge du aldrig ser igen, og det indskud du putter i en lejlighed, er folk mange gange grove til at beholde og renovere lejligheden så den er i tip top stand smiley

• #43   23. maj 2013 Bare glem jeg skrev, for du forstår slet ikke hvor jeg vil hen (:

• Ducky
    Ducky Tilmeldt:
    apr 2013

#44   23. maj 2013 Nej, det gør jeg ikke. For du mener at hvis man bor i lejlighed så kan man flytte når som helst smiley

Smider man penge i en lejelejlighed så ryger pengene ikke ind til afvikling af gælden som man har, netop fordi at det er en LEJElejlighed.

Ved en ejerlejlighed ryger pengene ind og afvikles på gælden, og ved et eventuelt salg så er der måske kun 1,3 mio tilbage af gælden. Udbudsprisen ender på 1.995.000 og den endelig salgspris på 1.950.000 kr.

Mægleren skal have sit salær (vi siger det ialt koster 100.000) og 45.000 oveni. 145.000 har det ialt kostet mig at få den solgt, hvoraf de 45.000 er værditabet på lejligheden. Da jeg kun stod med gæld på 1.300.000 kroner tilbage i lejligheden efter 10 år, så bruges de ialt 1.950.000 til at betale de sidste 1.300.0000 kroner af gælden væk + de 145.000 kr (total : 1.440.000 kr)

Så det er et simpelt regnestykke

1.950.000
    -
    1.440.000
    =
    510.000.

Jeg kan efter salg af lejligheden så putte 510.000 kroner ned i min lomme, hvorimod at de penge som der er gået til LEJElejlighed, dem ser jeg aldrig nogensinde igen.

Så ja, der er måske muligheder ved at bo til leje, men der er endnu større muligheder (mht regler osv..) ved at eje selv, og ved at eje selv så er der også penge at få tilbage ved salg af lejligheden smiley

• #45   23. maj 2013 udbud på 1.995.000 og salg på 1.950.000 ? du har vidst ikke solgt hus før (:

hvis udbud er på 1.995.000 så ender du nok med salg på 1.800.000 medmindre prisen på 1.995.000 selvfølgelig er MEGET lavt sat i forvejen..

De ideer du har mht. salg skal du pakke sammen, for det går ALDRIG som man forestiller sig (:

• Ducky
    Ducky Tilmeldt:
    apr 2013

#46   23. maj 2013 Mirakelkuren

Jeg snakker om salg af lejlighed i et populært område hvor priserne lige pt holdes rigtig godt oppe. Nej, bor du ude i provinsen så kan du med garanti regne med et større værditab.

• #47   23. maj 2013 Man ved først i det øjeblik man har solgt, om det var en god ide at eje.

I et hus giver det en masse friheder at eje, man kan bygge om som det passer en... Men mange "ejere" glemmer at medregne alle disse udgifter og alt det arbejde smiley når de fortæller hvor meget de har "tjent" på deres bolighandel..

Konjunkturen spiller voldsomt ind, da de fleste unge mennesker ikke i en alder af 23 på samme måde som en på de noget ældre , kan være sikker på at blive boende i den tid der skal til før det bliver en økonomisk gevinst.

Der er rigtig mange som flytter fra kæresten, vil avancerer karriere mæssig osv, som gør at de er nød til at flytte efter få år (eller kortere tid) og det kan have store konsekvenser langt ud i fremtiden, at slæbe på en stor gæld, da det er de færreste i den alder der har en ½ mil til udbetalingen..

Kan man finde noget at leje som helt ung ( før man får unger osv) så er det tit at foretrække.

• #48   23. maj 2013 Det har altid været bedst at leje hvis man regner med at flytte inden for 2-3 år.

Ja man afvikler gæld hvis man ejer. Men der er ingen der siger at dit hus bliver mere værd. Det koster også en del at handle. Der var en i tv der købte et hus til 4 mio kr. Efter krisen blev det solgt til 1,6 mio kr. Det var bare på nogle få år.

Så flytter man meget så lej. Hvis man vil blive boende så køb.

I det langsigtet løb så er det klart billigst at eje hvis man bliver boende og ikke vil sælge huset. smiley

• #49   24. maj 2013 Nu vedligeholder huse heller ikke sig selv. Mange bliver overraskede over hvor store drifts udgifter der er på huse. Jeg har haft ejerlejlighed (stor københavn), lejet et parcel hus (stor københavn), og bor nu i købt hus (lidt uden for stor københavn)., købt på tvangsauktion.

Jeg havde min lejlighed i 5 år, satte nyt køkken i, og lavede generelt en del renovering, til trods for det solgte jeg for kun 50.000kr mere end jeg gav, hvilket i praksis gav et lille underskud qua mægler udgiften m.m

Nu havde jeg så afdraget en del, så jeg gik heldigvis ikke der fra med gæld, men det har mange andre gjort.

• #50   24. maj 2013 Blackic. Det kan jo også godt ha den omvendte effekt så man kan tjene på huset. Det kommer jo helt an på hvad der er man laver og om det falder i købers smag. smiley

Alle de penge man smider i huset er jo ikke bare væk. Jeg syntes nu ikke det virker til at være meget dyrt at være husejer. De 200.000 kr jeg har brugt på 3 år vil jeg også ha igen hvis jeg skulle sælge. Spørgsmålet er om man kan. Nogle gange kan man andre gange kan man ikke. Men så længe jeg ikke har lyst til at flytte så kan det jo være ligemeget. Skulle jeg sælge vil jeg også ha 300.000 kr mere end jeg gav for huset.

• Brian D
    Brian D Tilmeldt:
    maj 2007

#51   24. maj 2013 Blackic E >> Du solgte for 50.000 kr mere, men har måske brugt 200-300.000 kr, ja, det ser ikke så godt ud på papiret, men hvis du regner sammen på hvad en tilsvarende lejebolig ville have kostet, så tror jeg ikke det ville være dyrere.
    Omend 5 år er heller ikke lang tid for en ejerbolig, der skal man gerne bo lidt længere.
    Lejeboligen skal også vedligeholdes og renoveres osv. på fuldstændig lige fod med en ejerbolig, men det er bare en anden der har udgiften, og udlejer går helt sikkert ikke selv og laver det, så det er håndværkere til det hele, og gæt hvem der betaler smiley

• #52   25. maj 2013 Simon> Det er jo et postulat så længe du ikke har solgt (-;
    Udgifterne på huset hænger jo i høj grad også sammen med husets generelle stand og alder. Det kan ikke være anderledes. Men upåagtet af det, så vil der altid være langt flere udgifter forbundet med et hus end med en lejlighed. Små ting man ikke tænker over.

Brian> Nej, jeg brugte nu ikke noget nær 200-300.000kr. Jeg er enig i at 5 år ikke er længe, og principielt er det for kort en tidshorisont til almindeligt ejer køb. Når det så er sagt, så har jeg stadig tilknytning til området, og her 3 år efter er priserne uændrede, så det havde ikke gjort en forskel.

I forhold til lejebolig og renovering, så har udlejer den fordel at det er fradrags berettiget.

Mit nuværende hus er købt på tvangsauktion, så jeg har løst problemet med friværdi og den slags trivialiteter

• #53   25. maj 2013 Selvfølig. Et hus er ikke mere værd end det bliver solgt til.

Dog er jeg ikke enig i at et hus behøver at være mere dyr. Ja det koster måske mere at ha når vi regner alle pengene sammen. Men de fleste af de penge går ind i murstenen. Derved kan du få mange af dem tilbage igen. Nogle gange kan man enda sidde gratis i hus hvis man er heldig. Men de gode dage er vist ovre lige nu. smiley

• Brian D
    Brian D Tilmeldt:
    maj 2007

#54   25. maj 2013 Blackic E >> Lige nu har boligejeren også et håndværkerfradrag, hvis vi skal tage den derud.
    Men det er ikke lejeren der har fordelen af fradrag på skat og moms, for udlejer skal også betale skat af indtægter/overskud, og de har ikke udlejning bare fordi det er sjovt, det er kun for at tjene penge.

Det samme med leasingbiler, selskaberne skal tjene penge, og bilen kan du i teorien selv købe ligeså billigt som de kan, du løber bare ikke den samme risiko, men du tager så heller ikke chancen for rent faktisk at få en gevinst. I dette tilfælde en lavere gennemsnitlig husleje over en årrække, set udfra samlede omkostninger. For du får ingenting med fra din lejebolig, men hvis du ikke prioriterer helt forkert, så har du nogle penge fri når du sælger din ejerbolig.

Det kan aldrig blive billigere at der er en mellem mand, forskellen er om du selv har evnerne til at finde den rette pris på det rette produkt... smiley

• #55   25. maj 2013 Simon> Nu har jeg heller ikke skrevet at det implicit forholder sig sådan, men blot at det KAN forholde sig sådan. Du kan være relativt sikker på at for langt de fleste vil ens "running cost" ved at være ejer, ligge over hvad tilsvarende ville koste som lejer. (Det sørger leje loven langt hen af vejen for). Så uanset hvad vil ens cashflow være mindsket som ejer. At man så over en 10-20årig periode ender med at have større likviditet er en anden sag. Hvis målet er at have flest mulige penge i hverdagen er det sjældent en rentabel løsning at være ejer.

• #56   25. maj 2013 Brian> Du glemmer den meget store faktor det hedder leje loven. I Danmark er lejen reguleret af LLO. Dvs du som udlejer IKKE er fri til at fastsætte lejen selv. Det er faktisk MEGET svært, at have overskud på en bolig du udlejer, hvis der er gæld i. Tro mig, jeg har regnet på det, da jeg ville udleje min ejerlejlighed (som jeg endte med at sælge).

Omvendt ville det heller ikke være rimeligt at lejer skulle dække udlejer realkredit udgift, og indirekte indsætte penge på udlejers opsparings konto hver måned.

• Brian D
    Brian D Tilmeldt:
    maj 2007

#57   27. maj 2013 Hvis ikke det kan give overskud, så er der ingen der lejer boliger ud, så selvfølgelig giver det overskud i længden, men det er ikke nok med bare en enkelt bolig og så et par år.

Dertil kommer at LLO overhovedet intet er værd her i området, det er en alt for vattet organisation, som tilsyneladende kan noget nogen steder, men står nærmest magtesløs overfor nogle af bolighajerne. Det kostede i hvert tilfælde min lillebror dyrt at sidde i et par måneder i en lejlighed der var fuld af skimmelsvamp, han kom til at betale længe efter at han var flyttet ud, selvom opsigelse mv. var lovlig, og LLO sad bare på deres hænder.

• #58   27. maj 2013 Vrøvl. Naturligvis er der andre incitamenter end at det giver overskud. Hvis du feks har en total bolig udgift på 10.000kr på en ejer lejlighed, og kan udleje for 6000kr, har du dækket 60% af din udgift, på en bolig du A: Sparer op i, og B: Håber på stiger i værdi.

Det er ganske enkelt som jeg skriver, LLO der langt hen af vejen dikterer loftet for hvad lejen må fastsættes til, og jeg kan da indskyde at det i mit tilfælde var cirka 50-60% af hvad min egentlige udgift var.

• Brian D
    Brian D Tilmeldt:
    maj 2007

#59   28. maj 2013 Hvis du sparer op i lejligheden, og håber den stiger i værdi, er hele ideen så ikke at tjene penge på det?

• #60   28. maj 2013 Det er det man kalder spekulation. Det giver dig underskud måned for måned, mod håbet om at det over tid er en god investering.

• Yuri P
    Yuri P Tilmeldt:
    maj 2017

Følger: 1 Svar: 2
    #61   3. jun 2017 https://forexvalutaomregner.dk smiley
    Hvad er dit forbug?

Kommentér på:
Hvor meget kan gå til bolig?

Annonce