Dyr = akivt kul + dyrlæge {{forumTopicSubject}}
Efter at have været igennem et uge langt mareridt, tænkte jeg at jeg ville sprede dels budskabet, men osse min erfaring, sådan at andre ikke skal igennem det samme som jeg og min hund har været..
Historien startede i Fredags hvor min hest stod og var halt på alle 4 ben.. Lørdag kommer en vagt dyrlæge og giver ham smertestillende, og udleverer 100ml smertestillende (Metacam 15mg/ml), som jeg skal give ham de næste dage...
Søndag skal min datter og jeg ned og kigge til hestene, og jeg har her stillet det smertestillende på en hylde, hvor jeg vurderer at min hund (grand danois hvalp på 7mdr) ikke kan/vil tage det..
Desværre tog jeg fuldstændig fejl !
20min senere kommer vi ind til synet af at flasken ligger tygget på gulvet, og der er en lille bundslat tilbage i flasken, samt en smule på gulvet, som Franco (hunden) er igang med at slikke på..
Jeg ringer til hele 2 dyrlæger som begge sige at jeg skal se tiden an... Da han begynder at kaste op om aftenen ringer jeg til en 3. dyrlæge, som korser sig over dyrlæge 1 og 2, da de skulle have reageret fluks ved at give ham aktivt kul, men dette var nu for sent..
Mandag tager vi til egen dyrlæge som tager kontakt til producentens dyrlæge, og som videre tager kontakt til en forgiftningslinie i USA for at høre hvad der kan gøres..
Han får nu kvalmestillende, og jeg tager hjem med beskeden om at jeg skal holde skarp øje med tegn på mavesår..
Mandag aften er hans afføring kulsort, og vi tager nu til en 4. dyrlæge (vagten) som giver ham antibiotika og mere kvalmestillende..
Heldigvis ringer jeg til egen dyrlæge igen tirsdag, og bliver kaldt ind akut, da dyrlæge nr 4 ikke har givet mavesårs medicin (hvilket han skulle have gjort med det samme)
Her får Franco så Omeprezol (mod mavesår), antibræk middel samt stærk antibiotika imod koli infektion i mave-tarmsystemet..
Helingen af mavesåret er ikke gået så stærkt som håbet, men nu er der heldigvis begyndt at ske noget, og Franco er heldigvis en stærk hund, som ikke havde tænkt sig at give op!
Men fordi jeg fortæller denne historie er fordi jeg har lært hele 3 ting af denne..
1. Stol ALDRIG på andre end din egen faste og kompetente dyrlæge.
2. Hav altid medicin i aflåst skab
3. Tøv ALDRIG med at give aktivt kul i tilfælde af en forgiftning!!!!
Franco har mindst fået 50 gange over hans egen dosis, og havde jeg bare vidst at han skulle have aktivt kul, kunne jeg selv have givet ham det, da jeg har det stående i skabet, og så kunne denne historie være sluttet MEGET tidligere
jun 2009
Følger: 7 Følgere: 13 Fotoprofiler: 1 Emner: 15 Svar: 44
Men dyrelæger er sq ik altid til at stole på.
Dyr = akivt kul + dyrlæge