{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.029 visninger | Oprettet:

HP
HP
Følger: 1 Emner: 49 Svar: 1.033

Andelsbolig - Impulskøb? {{forumTopicSubject}}

Hejsa Baboom.dk!

Jeg har opsagt min lejlighed, som er lejet ud her pr. 15/11 og er flyttet over til min kæreste. Men udlejer vil gerne bo i sin lejlighed igen, på grund af skilsmisse. Så vi står og skal finde noget nyt.

Vi har kigget alle lejligheder der er til leje igennem og kan ikke rigtig finde nogle? Og dem vi kan finde der er nogen lunde, ligger til en husleje på 10.000+ og det gider vi helst ikke ligge.

Vi har så kigget på en andelsbolig, som kun er et par år gammel og med fornuftigt regnskab. Godt med plads og have. Men jeg har ikke rigtig lyst til at købe en andelsbolig? Men gider hellere ikke købe en ejerlejlighed? Men vi kan ikke rigtig finde nogle alternativer?

Så ville høre med nogle med erfaringer omkring andelsboliger?

Det skal lige siges at andelsboligen ligger tæt på mit arbejde, så ville i princippet kunne sælge min bil, den koster mig min. 7.000 om måneden.

Ham der sælger den, købte den for et par år siden for 800.000 og vil sælge sit andelsbevis på 800.000 for 80.000. Og vi har de 80.000, så vi skal ikke ud og låne penge. Men vi ved godt at går det galt, kan vi miste de 80.000?

Men er godt nok meget i tvivl. Alle jeg har snakket med, siger at man skal holde sig fra andelsboliger og købe ejerleljligheder i stedet for. Men gider ikke at bruge så mange penge, når man ikke ved hvad man skal i fremtiden?

Jeg har læst årsrapporter og vedtægter fra andelsboligforeningen. Og det ser fornuftigt ud. De går ud af 2013, som det ser ud nu med et overskud på 1.200.000.

Det skal lige siges for de 80.000, får vi også hans vaskemaskine, tørrertumbler, opvaskermaskine, køleskab, speciellavet persienner osv. med, som har haft en anskaffelsværdi på ca. 50.000 af dem. Så hvis man ser det på den måde, så skal vi jo i princippet kun give 30.000? Da vi skal ud og købe de ting?

Håber på at få nogle gode råd og nogle inputs fra folk med erfaringer?

Sælgeren sælger udelukkende, fordi han skal flytte sammen med kæresten i et større hus.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardinstang 250 kr.
  • Montere en kattelem i en dør 1.000 kr.
  • El løbehjul - skift af bremseklodser - kugoo g2 600 kr.
  • Flytterengøring 2.500 kr.
  • Samling af 2 garderober fra jysk 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Andelsbolig - Impulskøb?
  • HP
    HP Tilmeldt:
    maj 2012

#1   4. nov 2013 Og det skal lige siges at der er 2 andre meget interesseret i andelen, men vi har fået reserveret den her de næste 2 dage, så vi skal skrive under her i dag eller senest i morgen? Hvis vi gerne vil overtage den, da den allerede skal udlejes fra 01/12. smiley

• mikkel h
    mikkel h Tilmeldt:
    okt 2007

Følger: 1 Emner: 3 Svar: 12
    #2   4. nov 2013 lyder vildt at en andelsbolig har tabt 720.000 på et par år, det lyder lidt fishy
    de har godt nok nedskrevet værdien dratisk, jeg ville får en bank rådgiver og en advokat inde for andelsbolig til at kigge alle papirene ordenligt igemmen

• #3   4. nov 2013 Han har købt lejligheden for 800000 kr. Og sælger den som andel, den er ikke faldt 720000 kr.

Om økonomien er pæn kan jo være svært at sige hvis andelsforeningen er forholdsvis ny. Man kan nemt få fingrene i klemme, men spiller økonomien, så skulle det jo være fint smiley

• #4   4. nov 2013 til 80 lapper havde jeg bare slået til.. der skal ske meget lort før i taber penge.. og skulle det endelig ske, så er det kun 80 klik som i ikke har lånt.. sure penge, men værre hvis i køber en ejer til 1.5mill og kun får 300k for den om et par år..

• #5   4. nov 2013 Ingen mennesker forærer 720.000 kr væk, det er en ting du kan være sikker på.

Men hver koster lejligheden at bo i om måneden, gætter på at den er meget dyr.

Mirakel >>

En ejerbolig vil i disse tider være det mest sikre at sætte sine penge i for tiden.

• #6   4. nov 2013 Mirakelkur:
    Så store tab er vist utrolig sjældne. Det er aldrig en dårlig ide at sætte sine penge i egne mursten.

HP
    Jeg synes det lyder en smule mærkeligt det forløb du beskriver. Jeg tror det ville være pengene værd at få en advokat til at kigge det igennem for dig.

• #7   4. nov 2013 Jeg behøvede kun at læse halvdelen af dit indlæg. Et andelsbevis der er købt for 800.000 og sælges for 80, sælges kun af en grund, og det er at foreningen er en tikkende bombe. Den er ikke længere

• Toby
    Toby Tilmeldt:
    dec 2012

Følger: 1 Svar: 31
    #8   4. nov 2013 Synes også den lyder lidt mistænkelig. Husk på, du kan miste LANGT mere end dine 80.000. Andelsbolig, du køber en andel, og hæfter derfor for lånene i foreningen.

Der har været episoder efter finanskrisen hvor folk har ville forære deres andelslejlighed væk, men alligevel ikke kunne komme af med den. Så få den kigget ordenligt igennem, alle lån og vedligehold. Man kan være heldig, men den lyder som noget man ikke skulle røre med en ildtang.

MVH
    Ham der bor i en gammel andelsforening uden problemer.

• HP
    HP Tilmeldt:
    maj 2012

#9   4. nov 2013 Et par år = 5 år. Ikke 1-2 år. Det ser måske sådan ud. Min fejl.

Boligydelsen ligger på lige under 10.000. smiley Så det er en høj boligydelse.

Alle i foreningen har givet 800.000 for 5 år siden. At jeg giver 80.000, gør at jeg får et andelsbevis på 800.000. Så jeg kan IKKE miste mere end 80.000 kr, hvis det går galt. Det står i vedtægterne!
    Selvfølgelig kan der ske en masse skader, men de har mange forsikringer. De giver hvert fald lidt over 300.000 om året i forsikring.

Jeg kan risikerer at boligydelsen/anvendelsesudgiften osv. stiger enormt. Men jeg kan jo ikke hæfte for andre beløb, når det ikke står i vedtægterne.

• HP
    HP Tilmeldt:
    maj 2012

#10   4. nov 2013 Han har boet der alle 5 år og der har kun været "husleje" stigning i 2009, siden har den ikke steget og der står i årsrapporten at der ikke forventes stigning 2013/2014. smiley

• HP
    HP Tilmeldt:
    maj 2012

#11   4. nov 2013 Har fået en min far bruger til hans ejerlejligheder til at kigge på årsrapport, vedtægter, regnskaber osv. Og han siger det ser fornuftigt ud.

Men igen, hvis jeg kun kan miste 80.000? Har mistet langt flere på dårlige aktiehandler smiley

• HP
    HP Tilmeldt:
    maj 2012

#12   4. nov 2013 Problemet er bare at jeg i princippet står uden bolig pr. 01/12. Så SKAL finde noget. Jeg gider ikke bo i noget billigt lort med gammel køkken og gammel badeværelse.
    Hellere ikke midlertidigt. Men ja, ved sgu ikke rigtigt....
    Kan vel altid sælge den igen om et par måneder (hvis jeg kan) til det samme? Hvis jeg hellere vil købe ejerbolig?

• #13   4. nov 2013 HP > En bolig ydelse i størrelses ordenen 10.000kr på en andel er jo gigantisk. Det er komplet håbløst. Uanset om din andels bevis er betalt kontakt eller ej, er det jo det beløb du skal betale hver måned.

I modsætning til en ejerlejlighed, hvor du kun har fællesudgifter efterfølgende, som typisk er 1500-2500kr pr måned.

Det at andels lejen er så høj indikerer kæmpe gæld. Med lidt "held" er det dårlige lån, og så vil ydelsen stige yderligere. Hold dig langt væk

• #14   4. nov 2013 PS: Upåagtet af hvad der står i vedtægterne, så er andels foreningens gæld også din gæld , så snart du er andelshaver. Hvis foreningen går konkurs, har vi stadig til gode at se præcis hvilken indflydelse det får på dig, men du kan ikke vide dig sikkert, uanset hvad der står i vedtægterne. Vedtægterne kan ikke skrive sig ud af dansk lovgivning

• #15   4. nov 2013 Og PSS: Nej du kan netop ikke bare sælge den igen om et par måneder. For der er ingen mennesker med forstandne i behold der køber sig ind i en forening af den type ano 2013. For 10.000kr om måneden kan du immervæk forrente en fornuftig størrelse lån til en ejerlejlighed, og der er det langt mere gennemskueligt hvad du går ind til.

• HP
    HP Tilmeldt:
    maj 2012

#16   4. nov 2013 Jamen har snakket med nogle eksperter og læst på nettet? Og man kan ikke hæfte for mere end den indskydende andel.

Men i de 9.xxx kr indgår også forsikring, renovation, snerydning hver morgen inden 06:00, saltning, æbleskivergløgg arrangementer, sommerfest, grønneområder, legeplads udvikling osv. Ja altså en masse ting inkl.

• HP
    HP Tilmeldt:
    maj 2012

#17   4. nov 2013 Tja. Du har nok ret min ven.

• HP
    HP Tilmeldt:
    maj 2012

#18   4. nov 2013 græsslåning and you name it.

• #19   4. nov 2013 I fællesudgifterne på en ejerlejlighed indgår naturligvis også ejendomsservice (det er helt standard), osv.

Det er som sagt det der typisk koster mellem 1500 og 2500kr afhængig af fordelings nøglen og lejlighedens størrelse. Jeg har selv haft fornøjelsen at være formand i en ejerforening på 40 ejerlejligheder i en 3-4års tid.

Ligeledes har jeg også haft den tvivlsomme fornøjelse at have en kammerat der købte en nybyg lejlighed i en andelsforening.

• #20   4. nov 2013 Mht hæftelse i andelsforeninger, så er det ikke helt sort/hvidt
    http://www.familieadvokaten.dk/emner/796.html

• HP
    HP Tilmeldt:
    maj 2012

#21   4. nov 2013 Har læst præcis det link du sender, og der står jo netop at man kan risikerer med sin indskudte kapital og ikke mere? med mindre det står i vedtægterne som der står der, det jeg skrev tidligere?

Og i og med at andelsbeviset er på 800.000 og vi får beviset for 80.000, så mister vi beviset, men vi har kun givet 80.000? Så vi mister kun de 80.000?

Desuden er det et godt område har vi fået fortalt. smiley

Men ja det er svært.

• #22   4. nov 2013 Nå så det står der?

Citat:
    Nu skal du ikke tro at den hellige grav er vel forvaret. Normalvedtægterne for private andelsboligforeninger indeholder nemlig en vigtig undtagelse fra denne begrænsede hæftelse. Bestemmelsen lyder således:

Har generalforsamlingen besluttet, at der i foreningens ejendom skal optages realkreditlån eller pengeinstitutlån, der er sikret ved pantebrev eller håndpant i et ejerpantebrev, hæfter medlemmer kun personligt, solidarisk for denne pantegæld, såfremt kreditor har taget forbehold herom.

Ifølge denne bestemmelse risikerer du at komme til at hæfte solidarisk og personligt, dvs. for hele gælden og med hele din formue, hvis kreditforeningen eller pengeinstituttet har taget et forbehold herom i forbindelse med etableringen af lånet.

Citat slut

IMO er det overhovedet ikke svært. Jeg ville ikke røre det med en ildtang. Det bliver aldrig en god investering, og det kan umuligt være mere interessant end en ejerlejlighed, når der er tale om de vilkår. Det er jo tydeligvis ikke en sund forening.

• #23   4. nov 2013 Køb noget i stedet for.

Kan sige at min egen søster ligger godt 10.000 kr om måneden til sin budgetkonto, som dækker alt fast. Hendes lån lyder på godt 1.300.000 kr. Så alt efter hvor du bor, så vil det til hver en tid være smartere at købe. Især nu hvor priserne på fast bolig er på vej op igen. Men hvor i landet er du fra?

• HP
    HP Tilmeldt:
    maj 2012

#24   4. nov 2013 Du har nok ret. Men det skal vel fremgå i posten: gæld til realkreditinstitut i rapporten?

Men ja springer nok fra så. Men ved ikke hvor jeg så skal flytte hen? Hmm.

• HP
    HP Tilmeldt:
    maj 2012

#25   4. nov 2013 Er fra 4700 Næstved smiley

• HP
    HP Tilmeldt:
    maj 2012

#26   4. nov 2013 Tror også mere at det presser mig, at jeg står og skal finde noget NU OG HER.... smiley

• #27   4. nov 2013 Endnu værre. Du må da for alt i verden slet ikke købe sådan noget i Næstved. Hvor mange i jeres område tænker du er villige til at bruge 10.000kr i andels Ydelse i næstved?

Til sammenligning bruger jeg 25.000kr i kvartallet på et 4% fastforrentet realkredit lån. (25min væk fra København C)

Det er så et parcel hus, så jeg har mange ekstra udgifter. Men før havde jeg en Ejerlejlighed på 72m2, 15min væk fra KBH, på 3½ værelse, som jeg solgte for 1,25 million. Jeg havde et F1 lån, og den kostede vel cirka de der 10.000kr om måneden tænker jeg

• #28   4. nov 2013 Nu tjekkede jeg lige priserne i Næstved, og man skal jo bladre flere sider for at ramme noget der koster en million, når vi taler lejligheder.

Feks 74m2, 3 værelser 650.000kr
    Netto udgift 5000kr pr måned
    http://www.nybolig.dk/maegler/pages/property-presentation/property.action?caseno=3222488&shopno=100837&fromsite=boligsiden&csref=boligsiden

Så kan du bruge 100.000kr på at få sat nyt badeværelse i, og du bor stadig signifikant billigere end det andels skrammel

Eller hvad med 83m2 ny istandsat , 3 værelser, til 650.000kr
    http://home.dk/sag/211E00104?fromSite=Boligsiden&csRef=Boligsiden

Hvordan kan du overhovedet overveje den andel?

• HP
    HP Tilmeldt:
    maj 2012

#29   4. nov 2013 Ingen idé. Synes ikke det er mange penge? Kender ingen i Næstved. Er flyttet hertil for at studerer og arbejde. smiley Men ja kan godt se det du skriver min ven.

Men vil ikke optage et lån på 1.000.000? Så hellere kun 80.000 i en andel? Hvis du kan følge mig.

Altså det mest optimale er at leje et hus. Der er bare ingen til leje, der er noget værd. Så vi faldt over andelsbolig, da den dækkede mange af vores krav. Vi kommer begge to fra familier med nye huse. Så vi har ikke lyst til at skulle bo i noget gammelt lort fra før 2007 eller der omkring. Det passer ikke til vores livsstil osv. Men ja. Må bare flytte i mit fars sommerhus midlertidigt, til vi finder en ordenlig lejlighed så.

Men selvom jeg lyder lidt kritisk/forsvarende over for andelsbolig er bare for lige at være sikker.

Men jeg værdsætter svarene rigtig meget. Da du måske i princippet kan være skyld i at vi ikke ender med en kæmpe gæld?

• HP
    HP Tilmeldt:
    maj 2012

#30   4. nov 2013 Ja du har ret. Tror mere det er det med at vi nok skal være ude inden d. 01/12. At jeg føler mig stresset, da jeg har arbejdet lidt over 80 timer om ugen de sidste par uger og alt det ved siden af der nu engang er.

Men ja, kunne være jeg bare skulle få min far til at købe en ejerlejlighed eller selv købe en. Og så midlertidigt bo hos en af vores forældre. eller i en billig lejlighed, bare for at have et sted at sove, til vi finder noget.

Jeg takker hvert fald for din synsvinkel og at du har taget tid til det.

Min far har sit eget murerfirma og han vil gerne lave køkken og badeværelse gratis. Altså vi skal kun betale for materialer. Resten klarer han. Så måske vi skulle finde noget lort og købe det billigt kontant eller et lille banklån og så få lavet alt nyt bagefter?

Jeg vil hvert fald lige skrive nej til andelsbolig og aldrig overveje det igen.... smiley

Er bare lidt presset, når man arbejder 13 timer om dagen og samtidigt prøver at kører noget selvstændigt ved siden af osv. Og så lige pludselig skal finde noget nyt osv.

Tror jeg er blevet lidt stresset på det sidste...

• HP
    HP Tilmeldt:
    maj 2012

#31   4. nov 2013 Dog har vi et krav til at det skal være et "hus" og ikke en lejlighed. Da der skal være have. smiley

• HP
    HP Tilmeldt:
    maj 2012

#32   4. nov 2013 Vi gider ikke rigtigt det der bo i opgang smiley

• #33   4. nov 2013 Hvilken forskel gør det? En Andel du giver 80.000kr for, som ikke kan sælges igen, som koster dig 10.000kr om måneden, kontra en Ejerlejlighed, du giver 650.000kr for, og som koster dig 5000kr pr måned, og som med langt større sandsynlighed kan sælges igen.

Andel binder dig i min optik mere end ejer gør. Hvis du ikke vil bindes, så er leje det eneste rigtige.

Helt ærligt, så lyder du en "anelse forkælet", når du kalder bygninger fra før 2007 for noget gammelt lort. Det er direkte dumt.

Jeg tror du skal gøre dit benarbejde grundigt før du gør noget som helst. Jeg ved ikke helt hvilken "livs stil" du omtaler, men hvis du synes det at købe en værdiløs andel for 80.000kr er high roller, så fyrer du den bare af.

(-:

• #35   4. nov 2013 Og den andelsbolig du kigger på, det er et hus med have, eller hvordan?

• HP
    HP Tilmeldt:
    maj 2012

#36   4. nov 2013 Haha. Du har helt ret. Det er sgu ikke high roller. Altså huset er bare kanont lækkert. Ville være bedre hvis det kunne købes kontant eller endnu bedre bare lejes uden at skulle være en andel. smiley

Men jeg kan godt se hvad du mener. Må prøve næste fridag at snakke med min bank eller en ejendomsmægler og prøve at hører dem.

Vi har regnet os frem til at vi vil have lidt over 22.000 i faste udgifter i den andelsbolig. Hvilket er ret meget.

Så vil jeg hellere også "investerer" dem i mursten. Men ja det er bare at vi skal være ude om lidt.

Men ja, det eneste rigtige er at finde en billig lejlighed og bo der til vi finder noget vi vil købe til en ok pris?

Men ja det må være svært at sælge en andelsbolig som du siger i den her by med sådan en ydelse når man kigger på andre ting man kan få til prisen.

Mener bare at de fleste køkkener og badeværelser jeg har set, ligner l-o-r-t. på samtlige ting jeg har kigget på. Men det kan jo laves om, hvis man køber det.

Gider bare ikke sådan noget gammelt og grimt noget. Det ville irriterer mig hver dag. Kan godt være det er lidt sygeligt at være så kræsen, når man hører om folk der må leve i 1 værelses med fælles bad osv. Her hvor vi bor nu er køkkenet lidt under 2 år gammelt, det samme med badeværelse og vi har begge været vant til nyere huse i hele vores liv. Så vi vil ikke rigtig "nøjes". Hvis du kan følge mig?

• HP
    HP Tilmeldt:
    maj 2012

#37   4. nov 2013 Kan godt se at jeg næsten burde melde mig til det der kræsne købere.....

Men har kigget på alt til salg og leje i en radius af 25 km fra Næstved på samtlige sider på nettet.

Ja et hus med have. Det er til salg på foreningens hjemmeside.

Men hvis vi kommer ud af Næstved eller i udkanten af byen. Så står vi og skal købe en ekstra bil til min kæreste? Og jeg gider ikke cykle, offentlig transport osv. Så skal vi have 2 biler og det er dyrt i eget navn.

Men ja, jeg skal arbejde 13 timer i morgen. Så jeg hopper i seng.

Men tak for alle de fornuftige svar! Det betyder meget. Jeg er rigtig glad for at du har taget tid til at overbevise mig.

• #38   4. nov 2013 Du kan skifte køkken og badeværelse for under 150.000kr i en fornuftig kvalitet, i sådan en lejlighed. Den med udgift det udgør, for at få noget der er sprit nyt, og valgt af dig selv, er i det store billede helt lige meget i forhold til at du hænger på Andels ydelsen uanset om du har boet der i 1 eller 10år.

Hvis du betaler lejligheden ud, så er din udgift halveret, og er nede i lidt ejendomsskat, og fællesudgifter.

Husk at du i din andel stadig har udgiften til forbrug, aka el, varme, og vand.

Jeg kan ikke følge dig. Du lader dig begrænse af nogle komplet basale ting, der kan løses. I stedet finder du det attraktivt at begive dig ud i noget der ikke er nogen investering, men blot en udgift du får svært ved at komme ud af igen. Det kan jeg ikke følge. For mig er investeringen altid i centrum, så løser jeg det andet. Er mine penge godt placeret eller ej.

Mit nuværende hus har jeg købs på tvangsauktion. Det er forholdsvis ny renoveret (køkken, bad, gulve, lofter, el, osv). Men der er da stadig room for improvement. Men det betyder intet for mig, når jeg har købt 4-500.000kr under markedsværdien.

I min optik, gør i det, at i lejer det billigste og mest troværdige i kan finde. Eventuelt en privat udlejer. Bare noget anstændigt med to værelser, uden et urimeligt depositum. Og så går i, igang med at finde den bolig i gerne vil have. Det er helt forkert at forhaste sig i den situation.

• #39   4. nov 2013 Centrum eller ej, jeg nægter at tro, at i som unge mennesker, ønsker at bo i Næstved uden bil. Du siger at du ikke gider cykle og tage tog (er vi tilbage til det der med den forkælede møgunge nu), men du bor i næstved, og overvejer at sælge bilen? Kan du selv høre det?

Næstved i samme sætning som "ingen bil".

Kan du sige "not gonna happen"

Kommentér på:
Andelsbolig - Impulskøb?

Annonce