848 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 21 Svar

Tilfældigheder eller skæbnen Tilfældigheder eller skæbnen

Jeg sad forleden aften , efter at have set et tv. program om tidlig død, den følelse som programmet gav mig satte mig i en særlig stemning som førte mig tilbage til da jeg selv var 25 år.

På vej hjem fra arbejde kom jeg forbi et højhus, denne aften var der en efterårs storm der rasede og vindstødende var stærke. Som jeg går der mærker jeg et voldsomt stød i kroppen, der lyder et højt klask og jeg står helt stivnet. En stor altankasse er faldet ned og ligger ca en halv meter bag mig. Hele denne episode sidder endnu i mig, og jeg er klar over at det er et mirakel at jeg har overlevet, eller var det en tilfældighed, Det har jeg efterfølgende spurgt mig selv om mange gange.

Når man ser på situationen den 11/9 så kommer man i tvivl om der er noget der hedder skæbnen, Der var ansatte der bestemte sig for netop denne dag at tage fri, eller møde senere, de reddede livet. Og hvad eller hvem kan anfægte at det er underligt, ikke kun i denne sag, der er mange andre" tilfælde".

En mand overdrager sin fly billet til en anden og flyet falder ned.
I min nærmeste familie kører en 14 årig dreng afsted på sin knallert, og på en lang lige landevej bliver han kørt ned af en modkørende bil der skrider ud på den is glatte vej.Når man tænker på at hans knallert er ca. 2 meter lang og bilen har en længde på 3 meter hvad er så odds for at lige netop ramme ind i hinanden på en vej der er mange kilometer lang. Hvis bare en af de to implicerede havde bøjet sig ned og for eksempel bundet deres snørebånd, havde de ikke ramt ind i hinanden. Sådanne tilfældigheder er måske ikke så tilfældige endda. måske er det skæbnen.
De gamle Spartanere troede at vores liv var udmålt når vi fødtes, det gav dem et utroligt mod, for hvad ville der ske ved at kæmpe mod fjenden når man vidste at det spyd der muligvis ville ramme en var bestemt til at tage deres liv en given dag. Ikke en ringe livs filosofi.
Er der mon andre der har en mening om dette emne.???????

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Mounting of curtain rod 300 kr.
  • Anlæg af græsplæne 5.000 kr.
  • Hjælp til montering af ny vaskemaskine og ny opvaskemaskine 1.500 kr.
  • Hænge 3 lamper op😊 500 kr.
  • Elektriker 700 kr.
  • Afmontering og montering af opvaskemaskine (plus fix af tilkalket vandhane) 1.250 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Tilfældigheder eller skæbnen
  • #2   17. feb 2016 I en sommerferie besøgte jeg min farmor og farfar i Sønderborg.
    Sammen med nogle kammerater tog vi til badeanstalten, jeg kunne ikke svømme og pludseligt blæste det op og jeg kom væk fra de andre. Det blev dybere og dybere, til sidt hoppede jeg for at få vejret, glemmer aldrig stolperne fyldt med snegle, de var ikke til meget hjælp. Pludselig var der en kvinde der hoppede i vandet og reddede mig op, jeg tror jeg besvimede, vågnede derhjemme, men jeg kan huske jeg sagde tak til hende flere gange.
    Måtte holde sengen en uge, havde slugt for meget vand og fik penicillin.....
    Havde hun ikke set mig var jeg druknet, skæbnen, ved det ikke, men jeg skulle ikke afsted den sommer. smiley

• #4   17. feb 2016 Det er netop sådanne situationer jeg tænker på når jeg spørger om det er tilfældigheder, ikke noget at gøre med overtro. Tak for din lille historie Elizabetta. smiley smiley

Og Curt, det kunne lige så godt være sket at hun helt tilfældigt ikke havde set Elizabetta. Og så havde vi ikke kunne skrive med hende her.

• #5   17. feb 2016 Hvis hun nu ikke kunne svømme var det måske for sent....
    Glemte lige min farfar gav hende 50 kr, lyder ikke af meget men det var i 1953....

• #7   17. feb 2016 Curt ,Det var da et mærkeligt "måske" at slynge ud, selvfølgelig er Elizabetta glad for at hun fik et længere liv.

• #9   17. feb 2016 Jeg vil jo vende det om og sige, hvis jeg havde vært i så farlige situationer, og var sluppet med skrækken, så ville jeg føle, at jeg har fået livet forærende --- og så kan man kalde det skæbne eller tilfældigheder
    -- jeg vil kalde det tilfældigheder skabt at alle de brikker, der har været medvirkende til at udfaldet blev, som det blev.

Hvor var man.
    Hvorfor var man der
    Hvem var man påvirket af til at handle på lige netop den måde og på det tidspunkt,
    og sådan kan man fortsætte --- den eller de der påvirkede, hvor var de i de pågældende situationer osv. masser af brikker der skal passe sammen som i et puslespil

• #12   18. feb 2016 Hvor var det godt, at den ikke ramte dig, jeg kan godt forstå, at du ikke kan glemme denne episode, men skæbnen ville, at du ikke skulle rammes, heldigvis smiley

Men jeg synes også, den er lidt svær, for tilfældigvis var du jo på åstedet, da det skete, du nåede heldigvis at være nogle skridt foran, så lykkeligvis den ikke kunne ramme dig, det må have været noget af et chok at få og efterfølgende måneder efter ....

Men jeg tror også, at der er nogle højere magter, der holder "hånden" over os, heldigvis smiley

• #14   18. feb 2016 Dem som tror på skæbnen er bundet af at de mener at ens liv er forudbestemt - Det tror jeg simpelthen ikke på for med vores frie vilje og en masse parametere så kan man ikke bestemme fremtiden for den skrives nu hvor jeg skriver nu - IK?

Hvis det bare var så nemt at man bare var en marionet styret af en kraft så så verden meget anderledes ud.

• #15   18. feb 2016 Skæbnen kan også være positiv, Polysl - nu om lidt drager du til Portugal for at dyrke portvin og drive forretning, tror du, det er tilfældigt ?? - Hvad når mennesker mødes ...

Lige et citat skrevet af: Pia Melander Guilbert, Psykologi

Den danske atomfysiker Niels Bohr havde en hestesko hængende over indgangsdøren til sit sommerhus. En anekdote lyder, at han en dag fik besøg af berømte udenlandske kollegaer, som spurgte, hvorfor den hestesko hang der.
    Niels Bohr forklarede, at den ifølge gammel dansk overtro betød lykke. »Men sådan noget tror du da ikke på?« indvendte kollegaerne. »Nej, det gør jeg ikke«, svarede Niels Bohr: »Men de siger, at det også virker, selvom man ikke tror på det.«

Ifølge filosof John Engelbrecht illustrerer den historie meget godt, hvordan de fleste af os opfatter skæbnen sådan til daglig. Vi taler om, at noget lå i kortene, at nogen led en ufortjent skæbne eller var født under en heldig stjerne, men hvis nogen spurgte ind til vores skæbneopfattelse, ville vi umiddelbart affærdige den som ren overtro. Det moderne menneske er nemlig mere rationelt, effektivt og objektivt end nogensinde før. Alligevel mener John Engelbrecht at skæbnetroen stadig hænger ved:

"Forestillingen om, at andre magter spiller ind, udspringer af det religiøse, som er dybt forankret i os. Alle mennesker tror på skæbnen i en eller anden grad."

• #16   18. feb 2016 Jetset

>Min forbindelse med Portugal har ikke bare været en sovepude men meget opsøgende et lyst i at lære befolkning og dyrkning at kende samt handel og smagninger. det er en lang proces som ikke snigende er kommet. Skæbne er at lade stå til og livet går sin gang. Jeg bøjer af på tidslinjen og følger ikke en fast tidslinje.

• #17   18. feb 2016 Tak for jeres bidrag til debatten, dejligt at vi ikke alle er ens tænkende. Det er jo et meget dybt emne, som optager mange.
    Det var en sød lille historie Jetset og en klog kommentar fra dig selv.
    Polysl der er ikke tale om at vi bliver styret som en marionet, hvis vi tror på skæbnen, vi har stadig vores frie vilje til at handle som vi vil.
    Som det fremgår af mit indlæg, så er jeg ikke selv sikker på hvordan tingene hænger sammen, derfor skrev jeg som jeg gjorde. Men skæbnen kan hverken bevises eller afvises, hvis det var så enkelt var der jo ikke noget at filosofere over. smiley smiley

• #18   18. feb 2016 Jo, Polysl, men noget drager dig, det må have startet fra pkt 0 smiley

• #19   18. feb 2016 Kisser

Skæbner kan godt ses i fremtiden, for jeg kan godt komme med en forudsigelse eller at skæbnen bliver at personen som drikker 1 lier vodka om dagen dør tidligt.

• #20   18. feb 2016 Ja selvfølgelig kan man da det Polysl, men er det så også skæbnen eller tilfældigt at lige den person drikker en liter vodka om dagen. smiley smiley

• #21   18. feb 2016 jetset

Ja - jeg ved det faktisk ikke hvorfor det drager mig for jeg var faktisk imod at tage til Portugal i første omgang og jeg anede faktisk ikke hvor det lå.

Men jeg blev fanget af landet, deres befolkning, vin, muligheder, og bagsider hvor man ser en brække sig ved busstop stedet lige ned i papirkurven fordi han har fået for meget af et eller andet. At blive genkendt når du er i Douro dalen, Lisboa, Porto - utrolig dejlig følelse. At blive inviteret i et bjergområde ind i privaten hos en bonde hvor vi strandede pga. bil problemer....man ser landet på en helt andet måde end bare at ligge ved pølen.

• #23   18. feb 2016 Skæbnen kan jo bare kaldes logik for som omtalt så skal der vist ikke en universitets grad til at forestille sig at drikker man meget så dør man tidligt.

• #25   18. feb 2016 Tidligere end tidligere. curt

• #26   18. feb 2016 Hvis man ønsker at blive lidt klogere på emnet, så er der ganske god læsning her:

http://denstoredanske.dk/Sprog,_religion_og_filosofi/Filosofi/Menneskets_grundvilk%C3%A5r/sk%C3%A6bne

• #27   19. feb 2016 Kisser, jeg tror svaret her afhænger af den enkeltes livssyn. Derfor er der ikke nemt at blive enig her, tværtimod kan vi diskuetre til dagenes ende. smiley smiley smiley

Jetset, godt link, tak for det.

• #28   19. feb 2016 Ja Elena man må da sige at det er et, eller kan blive det, vedvarende emne.
    Og det er som med religion, det er troen det kommer an på. Som man også siger " enhver er salig i sin tro" smiley smiley

• #29   19. feb 2016 Eller han var på det forkerte sted på det forkerte tidspunkt - hvad kan vi kalde det smiley

• #30   19. feb 2016 uheldig

Kommentér på:
Tilfældigheder eller skæbnen

Annonce