Ærlighed Ærlighed
Hvor ærlige er vi danskere generelt?
Det er nok et svært spørgsmål nu når jeg ikke har mulighed for at spørge en stor gruppe for at få en frekvens som kan bruges som statistik.
For mit vedkommende så er jeg bund ærlig når det gælder familie, venner, bekendte for det er hele dit netværk som berøres hvis man ikke er til at stole på.
Hvad så når du handler ind?
1. Flere varer end du har købt som folk har glemt på båndet.
>Nu har jeg op til flere gange oplevet at få varer med hjem som er glemt på båndet som i travlhed bare ryger med uden den store tanke - og så er der nogle man bare tager med, nå ja de er gratis....
Hvad ville du gøre:
1. køre tilbage med varerne når du opdager det?
2. Gøre kassemedarbejder bekendt med de varer?
3. Bare tage dem med?
Man oplever i sjælden tilfælde at kassemedarbejder giver for mange penge tilbage, nogle gange opdager man det andre gange putter man dem bare i pungen.
Hvad ville du gøre?
1. Køre tilbage når du opdager det hjemme?
2. Gøre medarbejder bekendt?
3. være ligeglad?
Der er en ting jeg helt bestemt vil gøre som at meddele kassemedarbejder at der er givet for mange penge tilbage, for en kassemedarbejder er ansvar for at kassen stemmer med det som er registreret som køb sat = med kassebeholdning, for sker det flere gange så ville det betyde en fyring eller flytning til anden funktion.
For mere end 20 år siden var jeg stang stiv vadet ind på en Shell tank og skulle købe cigaretter og betalte med en 50 kr. seddel uden at opdage jeg fik tilbage på en 500 kr. seddel. Det var først senere da tågerne forsvandt og normaliteten kom at jeg undrede mig over at jeg havde flere penge end jeg kunne huske for jeg huskede at jeg kun havde 50 kr tilbage. Kunne så svagt huske jeg købte cigaretter på en tank så de må stamme derfra.
Men nu var kassen jo nok gjort op fra natten så det giver nok ingen mening at køre tilbage - men senere er jeg nok mere ærlig omkring det problem for her handler det om mennesker og deres fremtid.
dec 2014
Følger: 10 Følgere: 71 Emner: 153 Svar: 3.755
Jeg kommer som regel hjem med færre varer, end jeg har betalt for.
Men det er der ingen der gør mig opmærksom på.
dec 2014
Følger: 139 Følgere: 154 Fotoprofiler: 1 Emner: 1.644 Svar: 7.656
Men det får mig til at fortælle en historie om min frue: hun var i vores lokale Netto og der så hun to hundred kronesedler ligge på gulvet, hun tog dem op og hun gik hen til de nærmeste og spurgte om de havde tabt nogle penge: de sagte nej, fruen gik så op til kassen og spurgte og jo jo de ti der stod og ventede i køen, havde jo nok hørt talen om de tabte penge, så mon ikke de alle vil sige: jeg har tabt to hundered kronesedler og jo min frue er bare så ærlig.
dec 2014
Det med at tjekke bonner, begyndte jeg faktisk først for alvor på for nogle år siden, hvor de havde X-mas julebryg på tilbud. (6 for 20 kr).
Det var tilfældigt jeg så at de alligevel havde taget 39,95 for dem.
Det var ret sent i december, og tilbuddet havde kørt hele måneden, så jeg har sikkert betalt fuld pris indtil flere gange.
dec 2014
Følger: 9 Følgere: 238 Emner: 882 Svar: 8.576
dec 2014
Jo, men skulle det være et krav til forbrugeren?
dec 2014
Du er da rigtig på krigsstien i dag.
Hvem har pisset på din sukkermad?
Ærlighed