583 visninger
|
Oprettet:
projekt... help! {{forumTopicSubject}}
hey folks, mig og min ven er ved at lave et projekt i skolen om biler, og så skal vi have verdens første bil med, men kan ikke finde den -håber i kan hjælpe
hva motor havde den?
hvor mange HK havde den?
hvor hurtig kørte den?
hvem opfandt den?
hvor blev den lavet?
hva årstal blev den lavet?
og JA har søgt på google!
feb 2007
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
jan 2007
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 23 Svar: 51
prøv at lav søg hælp her
jan 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Fotoprofiler: 1 Emner: 2 Svar: 81
jan 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Fotoprofiler: 1 Emner: 2 Svar: 81
Der står det hele..
jan 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Emner: 103 Svar: 3.105
De dampdrevne maskiner var meget populære i storbritannien, indtil det blev en lov at man skulle have en mand gående foran bilen med et rødt flag. Det gjorde at det blev meget upraktisk og økonomisk dårligt at have bil, i hvert fald i Storbritannien. Derfor begyndte folkene i Storbritannien i stedet at fokusere mere på udviklingen af jernbaner, og lokomotiver da de lige var kommet frem.
Man kan tit kende de første biler på: Store hjul til de dårlige gamle veje, høje biler som ikke engang var indelukkede så de var meget kolde at køre i, de var ikke strømlinede, der var monteret en radiator udenpå bilen, store skærme over hjulene og stige brættende for at komme op i de store biler var vildt brede.
Masseproduktionen af biler i Frankrig og USA begyndte lidt før 1900 tallet og blev hurtigt populært, før havde det kun været enkelte mænd som var begyndt at opfinde, og selv producere biler til de nærmeste i familien. Nu begyndte bilfabrikkerne at komme, og de fleste mennesker som har råd, køber en bil. Det første selskab i Frankrig, var lavet til udelukkende kun at lave franske biler, det hed Phennard et Levassor. To år efter de kom til kom Peugeot.
Hvordan kom Peugeot og Phennard et Levassor til at bygge biler? Der var en mand som hed Gottlieb Daimler, der havde prøvet på at lave en motor og en ordentlig bil længe som kunne holde. Han havde både prøvet at sætte en motor på en ombygget hestevogn og meget andet. Han kom ind i en masse projektor, fordi folk vidste at han kunne finde ud af at lave motorer. En af hans største gennembrud var at han havde lavet en flere cylindere motor som han blev meget kendt for. Han lod sig overtale til at begynde et projekt som gik ud på at lave en motor og en bil på samme tid, og ikke kun interessere sig for motoren som han plejede. Det han fik ud af det var en firehjulet bil, som havde 4-gear, 1,5 HK og kunne køre 19km/t. Det gav store interesse til andre, og isenkræmmer firmaet Peugeot og Phennard et Levassor, bestilte en ”Stahlrad” som bilen hed, hver.
Men inden Gottlieb Daimler fik lavet disse to ”Stahlrads”. Fik Karl Benz i 1885 lavet en Trehjulet bil eller cykel med 4-takts motorer 1 HK og havde elektrisk tænding, køler og baghjulstrukket.
Senere udgav han en ny bil. Denne model hed ”Victoria” modellen, og havde en speciel styring som Karl Benz selv tog patent på. Han lavede tre af dem, to af dem havde 3 HK og den sidste havde hele 5 HK. Victoria modellen var den første bil der kørte en lang distance på hele 939 km. Men det var
ikke nogen fantastisk tur, fordi Victoria modellen brugte 2L vand på en km samtidig med den også brugte benzin. I alt på den tur blev der brugt 1500L vand og 200L benzin.
Efter de tre Victoria modeller lavede Karl Benz en ny bil som han kaldte ”Velo”, den blev der bygget 134 af omkring 1895. så produktionen fra hans side voksede fra 3 til hele 134 biler.
I 1899 var Benz de største på bil området, de havde allerede solgt 2000 biler de sidste par år.
Min egen mening er at hvis Benz ikke fandtes ville bil udviklingen have forgået meget langsommere. Jeg har været på et museum i Mulose i frankring for automobiler, de havde lavet en tidslinje af bilerne og man kunne se at det hver gang var Benz eller det der senere blev til Mercedes Benz som kom med noget nyt og banebrydende. Deres biler var hele tiden de flotteste, de satte standarderne og deres motorer var klart de stærkeste. De andre biler vi så på museet havde nok i at følge med Benz så de udviklede ikke så meget men fulgte bare efter.
I USA startede de to Duryea brødre, deres første fabrik i 1893, men det blev bilmærket ”Oldsmobile” som kom til at dominere is USA lige i den tid. Lidt efter, begyndte Cadillac at producere Ford biler i tusindvis. Den Cadillac fabrik, var starten var starten på ”The Henry Ford Company”, som gjorde at Ford findes i dag.
Efter 1. verdenskrig blev bilen mere og mere populær og blev normal at have i rige lande. Grunden til at flere folk kunne få dem end før var også masseproduktionen var blevet meget forbedret siden starten, og derfor kunne bilfirmaerne sælge deres biler billigere. Bilen var også blevet forbedret, derfor kunne de nu gøre bilen tungere, og putte mere på den. Den havde både fået karosseri på, så den var knap så kold at side i som de andre. Styring med rettet var lige blevet indført og motoren var sat foran i bilen. Senere hen kom den første bil med forhjuls træk, det var en Citroen Traction Avant, den blev lanceret i år 1934.
Efter 2. verdenskrig gik masseproduktionen helt amok, og biler blev en ting som et hvert menneske bare havde. Dette forandrede fuldstændig alt, selv byernes udseende. Folk havde før boet tæt på deres arbejdsplads fordi de skulle gå derhen, nu kunne folk bo i en lille landsby eller 20 km væk fra sin arbejdsplads, og skulle bare køre 5 minutter, også kunne man være på arbejde. Byerne var før meget indelukkede, folk fra byen blev i deres egen by. Det vil sige at byerne så ud som de så ud, der var ikke nogen inspiration fra de andre byer eller lande. Nu hvor folk kunne se de andre byer fik de selv inspiration til hvordan byerne eller husene skulle se ud. Derfor begyndte mange af byerne at forandre sig.
Fra 1960-1970 kom der nogle flere generelle moderniseringer på bilen. Uafhængig affjedring, Elektronisk tænding, klimaanlæg og tre punkts sikkerhedsbælte. Bilerne er nu ikke længere en fin ting, hvor man kan sige lige meget hvilken bil man har så er man rig. Fra 1960´erne og op efter blev bilen mere et tilbehør man valgte, efter hvilken livsstil man nu har. Der var blevet lavet så mange forskellige muligheder af biler at man kunne vælge og vrage i mellem dem. Det kan sammenlignes med at man før bare har taget det første sæt tøj man havde på. Hvor man nu i stedet, finder det sæt der passer en selv bedst. Desuden er der mærkevarer og discount varer at vælge i mellem hvor før alle mærker var mærkevarer.
Fra 1970 indtil nu har bilen fået mere og mere kritik end før, man er nu blevet klar over at bilen har en stor skyld i den globale opvarmning, den sviner det lokale miljø til og den bruger for meget energi.
Derfor er bil producenterne begyndt at være mere opmærksomme på at lave biler som er mere renlige, og ikke udstøder så meget CO2 som de før har gjort.
Hmmm der var i hvert fald lidt, har lige haft om det og det er mig der har skrevet det.... har lagt det på nettet så din lærer kan finde det hvis du kopierer =)
jan 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Emner: 103 Svar: 3.105
jan 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Emner: 103 Svar: 3.105
jan 2007
Følger: 92 Følgere: 90 Emner: 18 Svar: 774
jan 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Emner: 103 Svar: 3.105
intra? jeg kan sende det til dig?
skal lige siges det fylder 2,87 mb.... ret god kvali derfor kan man zoome så meget på det =)
feb 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 159 Svar: 620
feb 2007
Følger: 22 Følgere: 21 Fotoprofiler: 1 Emner: 65 Svar: 878
Nej.
Ford T var den første bil produceret på samlebånd...
jan 2007
Følger: 5 Følgere: 4 Emner: 4 Svar: 83
jan 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Fotoprofiler: 1 Emner: 2 Svar: 81
feb 2007
Følger: 22 Følgere: 21 Fotoprofiler: 1 Emner: 65 Svar: 878
Hæld lige vandet ud af ørene og vift røgen ud af øjnene..
feb 2007
Følger: 12 Følgere: 11 Fotoprofiler: 1 Emner: 11 Svar: 85
jan 2007
Følger: 92 Følgere: 90 Emner: 18 Svar: 774
feb 2007
Følger: 22 Følgere: 21 Fotoprofiler: 1 Emner: 65 Svar: 878
NEJ NEJ NEJ...
Ford var godtnok først med det nye dengang i starten af 1900 men har været bagefter lige siden.
Der gik så lang tid før de gik over til 12v istedet for 6v og håndsving og så meget andet.
Fords filosofi var at lave billige biler fattige som rige mennesker ku komme på hjul og besøge folk andre steder end de ku gå til.
Han så ingen grund til at opdatere noget der virkede fint og var brugbart, selvom teknikken udviklede sig fulgte han ik med efterhånden.
feb 2007
Følger: 12 Følgere: 11 Fotoprofiler: 1 Emner: 11 Svar: 85
Jajeg ved godt det med batteri styrken, for det virkede jo bedst i Henrys øjne
projekt... help!