379 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 10 Svar

Typisk svensk Typisk svensk

Coronavirus kan bekæmpes, hvis bare vi taler pænere til den. Det mener den svenske sundhedsstyrelse, som revser retorikken i Danmark for at være unødigt udskammende og ekskluderende.

Brug værdineutral, inkluderende og mangfoldig retorik i omtalen af COVID-19.

Det er konklusionen i en ny forskningsrapport anført af forskere fra Stockholms Universitet, som torsdag morgen blev fremlagt ved en pressekonference.

Korrelation mellem retorik og corona
De svenske forskere har undersøgt indstillingen til fremmede indtryk og nye kulturer i forskellige aldersgrupper og påvist en stærk korrelation mellem ekskluderende og fremmedfjendsk retorik blandt den ældre del af befolkningen og risikoen for at blive smittet og dø af COVID-19.

Forskerne får opbakning fra statsepidemiolog i den svenske sundhedsstyrelse, Folkhälsomyndigheten, Anders Tegnell, der opsummerede forskningsresultaterne til pressekonferencen.

“Fremmede arter, såsom coronavirus, bør betragtes som venner, vi endnu ikke har mødt. De unge er generelt mindre bekymrede og mere venligt stemte over for coronavirus, fx holder de fester, drikker massevis af Corona-øl og tjuhej, hvor det går. Meget tyder på, at de derfor er langt mindre modtagelige over for smitte,” lyder det fra Tegnell.

Racisme fik corona til Danmark
Rapporten beskylder desuden den danske statsracisme for at have bragt coronavirus til de skandinaviske lande.

“Vi så først, at smitten bredte sig i Norditalien, som jo er hjemstavn for det nyfascistiske parti Lega Nord med racisten Matteo Salvini i spidsen. Derefter drog virussen videre mod Danmark, hvor fremmedfjendskheden har infiltreret hele samfundet. Og se bare udviklingen i USA, hvor Trump kalder den for ‘Chinese flu’ og ‘Wuhan-fluenza’. Virussen reagerer tilsyneladende meget aggressivt på stigmatiserende, udgrænsende og racistiske ytringer,” opsummerer Tegnell.

På baggrund af rapportens konklusioner har Folkhälsomyndigheten indført obligatorisk krammeterapi og påbud om positivt samtaleklima i hele Sverige. Der vil dog ikke blive indsamlet data om antallet af coronasmittede, da dette kan bidrage til øget udskamning af virussen.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Tffg g 400 kr.
  • Jysk bord og lille kommode 600 kr.
  • Montage af loftlampe 400 kr.
  • Afløbsslange til vaskemaskine 1.400 kr.
  • Løbende vand i toilet 800 kr.
  • Skifte Køkkenvandlås 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Typisk svensk
  • cris7
    cris7 Online Tilmeldt:
    dec 2014

Følger: 11 Følgere: 87 Emner: 350 Svar: 3.722
    #1   3. apr 2020 De kan proppe deres forskningsrapport et vist sted hen. Bruge forskningspenge på noget fornuftigt, og ikke det der meningstvangshysteri!

Spørg den almene svensker hvad de mener, og svaret vil været et andet.

• #2   3. apr 2020 Ha ha de svenske forskere tror nok også at hvis man taler pænt til den enarmede tyveknægt så får man gevinst.

Svenskere har så bevist at Corona også kan påvirke hjernen. Jeg begynder at give Helmuth Nyborg ret i at> I takt med indvandring så falder landet IQ.>

• #3   3. apr 2020 Ja man må vel sige at svenskerne er til grin hvis de tror på den tale smiley

• #4   3. apr 2020 Jeg begynder at mistænke den svenske sundhedsstyrelse i at hente deres viden fra Koranen.

• #5   3. apr 2020 Det er dog utroligt så latterlige de svenskere er igen.

I morges landede et dansk fly i Kastrup med 200 danskere og ca 80 svenskere og nordmænd, efter en rejse på 11.000 kilometer, så langt har et SAS fly aldrig fløjet før.

Man skulle have ladet svenskerne blive i Lima.

• #6   3. apr 2020 Inden min troværdighed bli'r alvorligt beklikket, må jeg hellere gå til bekendelse og indrømme, at trådtemaet/indslaget er hugget fra RokokoPosten, men jeg røg selv i vandet, da jeg blev præsenteret for andetsteds, og tænkte det er typisk de skøre svenskere. smiley smiley smiley

• #7   3. apr 2020 Du tog røven på mig Madonna, jeg burde have gennemskuet det, nu føler jeg mig meget naiv. smiley smiley

• #9   3. apr 2020 #7 Greve

Det skal du ikke føle, de svenskere kan finde på alt... smiley smiley smiley smiley

• #10   3. apr 2020 Madonna

Du skulle havde vist det før og smidt den som 1 aprilsnar. Men efterhånden så kan man tiltro svenskere alt. De er godt nok blæst-

• #11   3. apr 2020 Nu hvor traileren ikke er fyldt op med haveaffald - så kan den bruges på andre måder.

profilbillede
Kommentér på:
Typisk svensk

Annonce