379 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 33 Svar

Hvad savner i fra jeres ungdom ? Hvad savner i fra jeres ungdom ?

Vi har nok alle gennem årene tænkt tilbage på ting og episoder fra vores ungdom der er forsvundet grundet samfunds udviklingen, men som vi virkelig savner idag.

For mit eget vedkommende gælder det mit hadeobjekt nr.1 som er internettet og digitaliseringen der betød enden på det analoge samfund hvor det håndskrevne og den personlige kontakt mere eller mindre gik fløjten.

Jeg ved godt at min holdning står i skarp kontrast med min deltagelse på ex. Baboom, men dengang hvor ex. breve, skemaer, formularer og julekort udgjorde kontakten til familie, venner og myndigheder var alting ikke så stresset og indviklet som idag og den tid savner jeg stadig helt vildt smiley

Hvad savner i andre fra jeres ungdom ?

Kom med jeres bud smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Ophængning af lamper og spejl. 650 kr.
  • Samle det sidste af min jysk seng😂mangler meget lidt 720 kr.
  • Ophæng skab på lille badeværelse 400 kr.
  • Reparation af vandvarmer i kolonihave7 1.500 kr.
  • Fastmontere stik bag indbygget ovn - skal udføres af elektriker 750 kr.
  • Reparation carportlåge 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvad savner i fra jeres ungdom ?
  • #2   9. maj 2023 Alis C

Delvis enig, men jeg tror det skyldes liberaliseringen der med åbne grænser, udliciteringer, kapitalfonde, konkursrytteri, selskabstømmere, hvidvask og skattefusk har undermineret velfærdssamfundet.
    Også her er internettet omdrejningspunktet fordi den menneskelige kontrol gik fløjten da digitaliseringen indfandt sig.
    Om det alene skyldes en højredrejning kan diskuteres for selv venstreorienterede partier og regeringer fører liberal inden og udenrigspolitik.

• #3   9. maj 2023 Jeg savner tiden, alle muligheder var åbne, masser af lærepladser og alle mulige jobs. Men så startede det så småt med al den EDB og mange kontorstillinger blev sløjfet til fordel for nyt, hulkort og hvad ved jeg og så gik det stærkt, jeg kan huske, at jeg ikke synes om det, nok fordi jeg ikke kunne finde ud af det.

Men det var også en tid, hvor vores sundhedssystem var eminent godt, vi kunne blive indlagt og først udskrevet, når vi var raske, det var betryggende godt.

Skal jeg sammenligne med nutiden, er der meget i vores moderne samfund der er blevet forringet, hvilket ikke skulle være sådan, det er nok rent menneskeligt jeg tænker, aldrig før har der været så meget stress og dårlig trivsel blandt børn og unge, jeg husker ikke min tid, som dårlig trivsel. Måske har den været der, vi fik ikke så mange hurtige oplysninger som i dag. Det må være til eftertanke .....

Men jeg kunne ikke tænke mig at være ung anno 2023, de unge har alt for mange bekymringer og ikke uden grund, som jeg ser det.

• #4   9. maj 2023 Jeg ville gerne genoplive min ungdom som var helt fantastisk.
    Men som tiden går, må vi få det bedste ud af det, som vores generation kan og ønsker, og erkende at den tid ikke kommer igen.
    Til gengæld kan vi gøre en masse ting, som vi ikke kunne/ønskede dengang - fruen og jeg spiller Petanque, hvor 90 % handler om at hygge sig med ligesindede, såsom kaffeslabberas, rødvinsturneringer, grill aftener og frokoster.
    Yderligere er vi medlem af pensionistforening, hvor det samme gør sig gældende, med udflugter, fællesspisninger og rejser.
    Selvom man kommer op i alderen, behøver man ikke at sætte sig hen i en krog, og trille tommelfingre - i dag er mulighederne utallige, man skal bare gribe dem !!!

• #5   9. maj 2023 Hvor lyder det, som et godt liv Å.R. smiley

• #6   9. maj 2023 Cody N jeg elskede at sende julekort og brugte en formue på det og ja den digitale verden har jo entret meget og mange ting der normalt var socialt er ikke længere socialt grundet at folk sidder med deres fjæs inde i deres mobiltelefon.

• #7   9. maj 2023 Alis C hvem der har skylden ved jeg ikke men ellers vil jeg også give dig ret og Gudskelov for at jeg og andre hjælper hinanden også kaldt for at løfte i flok smiley

• #8   9. maj 2023 Jetset bare så enig og nej vil som du siger ikke ønske mig at være ung anno 2023 smiley

• #9   9. maj 2023 Å.R. det lyder sku godt så bare nyd det smiley

• #10   10. maj 2023 Helt enig Leon det er 9 ud af 10 der går og glor ned i deres mobil og sågar går over vejen uden af flytte blikket fra mobilen 😲
    Den værste episode jeg var vidne til var en ung mor med barnevogn og hendes ca.3 årige pige der væltede på sin lille cykel foran barnevognen - pigen skreg i vilden sky og minsandten om ikke moderen fortsatte med at pladre i sin mobil lige indtil en cyklist råbte af hende hvorefter hun samlede pigen op og fortsatte samtalen i mobilen 🤨
    Det var sku en syg oplevelse, og havde jeg været yngre var jeg løbet over med en kæmpe skideballe til hende smiley

Er der slet ikke nogen der savner “mirakelpriser” eller “Schous sæbehus” eller musik butikker som “Fredgaard” “Merlin” og “Guf” samt “Blockbuster” videoudlejning eller hvad nu butikkerne hed i jeres nabolag dengang der kun var check’s og kontanter smiley

• #12   10. maj 2023 Har haft en fantastisk barndom og ungdom. smiley

Savner fodboldklubben og festerne der. Skøjtebanen, den udendørs basketball bane i Fælledparken, hvor man spillede med/mod hvem der nu kom der fra de store klubber.

Pubberne, de mange store private fester som blev holdt dengang i 80/90'erne.

Læretiden. Rejserne.

Ja, som Cody også nævner, musikbutikkerne som Guf. Der blev brugt temmeligt meget på Lp'er. smiley

• #13   10. maj 2023 Hello Kitty

Ak ja Commodore 64 - det var tider med Jumpman og BoulderDash og alle de andre spil der skulle loades ind fra båndstationen el. Diskette drevet smiley

• #15   10. maj 2023 Cris7 min ungdom foregik i forstæderne og samlingsstederne var mest kroer og div. spillesteder og teenklubber hvor vi huserede med vores læderjakker og borede knallerter smiley

Min barndom foregik i Kbh. nordvest kvarter og var bestemt ikke en dans på roser i 50’erne hvilket nok var symptomatisk for den tid smiley

• #16   10. maj 2023 Lyder bestemt som du havde en dejlig barndom Kitty og selv om vi hverken havde sygdom eller skilsmisse i familien var min barndom præget af dårlig økonomi og boligforhold smiley

• #17   10. maj 2023 Cody N ja det er utroligt at mobilen kommer før børn der græder og ser dog her hvor jeg bor forældre bare er fantastiske forældre smiley

• #18   10. maj 2023 Cris7 og Hello Kitty dejligt at høre at i havde en god barndom smiley

• #19   10. maj 2023 Al den snak om gamle dage fik mig til at grave min 50 år gamle spolebåndoptager frem så nu skal den bare kobles til anlægget så jeg kan genoplive min ungdoms musik, det bliver ret spændende.
    Maskinen er dog langt fra identisk med min første spolebåndoptager der var en yderst skrabet Philips model med små spoler.
    Hvad var jeres første maskine der kunne optage musik ?
    Var det Spolebånd el. kassettebånd ?

• #20   10. maj 2023 Cody N jeg er ret sikker på at jeg var med på de fleste ting og ser lige om jeg kan finde et billede af et spolebåndseksemplar jeg har fundet for nyligt.

profilbillede
  • #21   11. maj 2023 Jeg har aldrig haft en spolebåndoptager, synes at kunne huske, at det var sådan en drengeting. Men min første grammofon var en rejsegrammofon, tror faktisk at jeg har den endnu - den har været til mange fester smiley

• #22   11. maj 2023 Fin model Leon så mangler du bare nogle bånd med musik på smiley

Ja Jetset det var måske en drenge ting, men jeg havde skam også en grammofon så jeg kunne overspille mine plader til bånd 😅

• #23   11. maj 2023 Jetset jaaaaa der var engang og ja husker godt rejsegrammofonen og der var højtaleren i låget ik og som ku sættes op ved siden af smiley

• #24   11. maj 2023 Cody N jeg har et bånd liggende så en dag skal den afprøves smiley

• #25   12. maj 2023 Jeg husker ikke, der var højtaler i låget, for den kunne tages helt af, mener det bare var et låg, højtaleren var indbygget under skiven, og den var både til batteri eller strøm, hvis jeg en dag kommer på loftet, så vil jeg se, om jeg stadig har den og tager et billede af den smiley

• #26   12. maj 2023 Der var mange forskellige modeller og jeg har fundet et her der i realiteten kunne være dig selv Jetset 😅

profilbillede
  • #27   12. maj 2023

profilbillede
  • #28   12. maj 2023

profilbillede
  • #29   12. maj 2023 Nå nå Cody - den model du der viser er nok meget ældre end mig, både grammofon og hårstil smiley

Jeg vil prøve at se, om jeg kan finde den, den ligner, når den er lukket en minikuffert til forveksling - og jeg mener at kunne huske, det var en philips smiley

• #30   12. maj 2023 Se her, scroll ned sidste billede, det er den, min er bare grå, jubiiiii jeg fandt den smiley

http://synne-petersen.blogspot.com/2011/07/bodils-retro-kitch-en-loppehimmel-for.html

• #31   12. maj 2023 Det lykkedes at finde en model uden højttaler i låget 👍🏼

profilbillede
  • #32   12. maj 2023 Ja det er jo en fin luksus model du har Jetset 😲

Jeg gætter på at billedet med pigen er fra midt tresserne, men jeg kender jo heller ikke din alder 😅

• #33   12. maj 2023 Ja, det ser også sådan ud, og jeg husker min Mor også havde sådan en frisure smiley - jeg husker, jeg fik den i julegave og holda op en Rock Jul, vi der fik, jeg mener det var i 68/69, men jeg nænner ikke at smide den ud, det er nostalgi der vil noget smiley

• #34   12. maj 2023 Jetset jeg gætter også på at den model Cody N havde fundet var en ældresag i forhold til dig og ja minder gemmes og smides ikke ud smiley

• #35   13. maj 2023 Da jeg var helt lille elskede jeg at lytte til en rejsegrammafon. Så sad jeg i hundens hundekurv med ham ved min side.

Jeg havde plader hvor der ofte også hørte farverige bøger til. Såsom Askepot, Peter Plys, Junglebogen, Karius og Baktus, Dyrene i Hakkebakkeskoven og Folk og røvere i Kartemommeby. smiley Kan I huske dem?

Jeg har forsøgt at finde en lille kassette båndoptager, fordi jeg har min fars stemme der læser en pixibog om Pluto for mig, den vil jeg så gerne høre.

Men de ældgamle jeg har set i brugtforretning har ikke virket, irret til hvor der skal være batterier, eller der er ikke kabel til el, . Så jeg leder efter sådan en.

• #36   13. maj 2023 Ja, det er bare så gode eventyrer, vi nok aldrig glemmer, de er så gode. Jeg husker, da jeg så Askepot på film, hvor jeg hulkede over den dumme, onde Dronning, og hvor var hun bare grim smiley - Peter Plys, jeg ønskede bare det bedste for Peter Plys + alle de andre, i dag ser børn tegnefilm, alle mulige slags, som jeg ikke kender, nye figurer, som der så også er populære hos mindreårige smiley

Kommentér på:
Hvad savner i fra jeres ungdom ?

Annonce