{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
559 visninger | Oprettet:

Donorer... {{forumTopicSubject}}

- Har I tænkt på, at I kan redde andre menneskers liv?

Jeg selv er både blod- og organdonor!

Jeg har den opfattelse, at jeg jo ikke selv skal bruge nogle af mine organer efter min død, så hvorfor ikke hjælpe andre desperate, så de kan leve videre med et bedre helbred?

På den måde lever jeg jo videre i dem - i næsten bogstaveligste forstand.....

Mine pårørende ved også at jeg vil hjælpe, og de accepterer det alle - og nogle af dem vil også selv gerne være donorer, og jeg vil hjælpe dem med at skrive sig op.

Man kan blive bloddonor her: (link fjernet)

Man kan blive organdonor her: (link fjernet)

Vil I melde jer til, eller er I allerede meldt til? Og kun den ene, eller begge steder?

Johanna.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• El løbehjul - skift af bremseklodser - kugoo g2 600 kr.
  • Flytterengøring 2.500 kr.
  • Samling af 2 garderober fra jysk 2.000 kr.
  • Manglende strøm i en væg og en toløbet kontakt, der ikke kan slukke i kolonihaven 880 kr.
  • Skift af bruse armatur 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Donorer...
  • #1   20. apr 2007 Johanna - Ja :o) Det er jeg. Har været bloddonor i siden jeg fik mulighed for det da jeg blev 18. Og jeg er for ikke så lang tid siden blevet meldt ind i organan donor registret. Tog mig liiige lidt tid at tage mig sammen, men nu er det da gjort.
    Har nemlig godt tænkt på at hvis jeg tager den beslutning mens jeg er i live, så er det ikke mine forældre der skal stå med den senere :o) Jeg hjælper en anden person, og gør livet nemmere for mine pårørende :o) skulle der ske noget med mig altså.

• #2   20. apr 2007 Royale
    selvom gennemsnitsalderen herinde er BLE, så er det aldrig fro tidligt at blive informeret om at noget eksisterer. Om man handler lige nu og her er noget helt andet fra blot at blive opmærksom på noget...

• Jacob ø
    Jacob ø Tilmeldt:
    jan 2007

Følger: 1 Emner: 4 Svar: 18
    #3   20. apr 2007 Der er ingen organer der kan bruges til at rede et andet menneskes liv, når du er død, så skal du være hjernedød hvor der stadig er gang i kroppen..

• #4   20. apr 2007 Royale - Tror ikke unge under 18 Kan blive organdonorer, og jeg Ved at de ikke kan blive bloddonorer før. Men det skader da ikke at være opmærksom på den slags ting? Jeg vidste da allerede som meget ung at jeg gerne ville donere blod. Men måtte vente til jeg blev 18 før jeg kunne gøre det.

Og kan de ikke tage stilling, tjaeh. Så kan de ældre herinde da forhåbentligt? Dem er der der da også en del af. Og tror helt ærlæigt de 14 årige render efter tråde med overskrifter som "sex", "scootere", og lign.frem for det her :o)

• #5   20. apr 2007 Ja, eller man kan fortælle sine forældre om man ønsker det eller ej, for ikke kun voksne mennesker dør - desværre!

• #6   20. apr 2007 Jacob - Og det er der måske ingen af os der kan risikere at blive?
    Og derfor kan man jo sagtens blive bloddonor. De mangler og det gør man skam mens man er i live og uden gener :o)

• #7   20. apr 2007 Men sorry, hvis jeg har trådt over dine royale tæer.

• Jacob ø
    Jacob ø Tilmeldt:
    jan 2007

#8   20. apr 2007 Det vil jeg da ikke håbe smiley men jo det kunne ske for en hver.. Jeg er selv O Reghsus negativ er det noget der kan bruges til at donere??

• #10   20. apr 2007 Jacob Ø - Ja. helt bestemt. Så vidt jeg husker er det en af de mest sjældne blodtyper her i vesten :o) (Om det så er pos. eller neg. kan jeg ikke huske)
    Jeg er selv B(0) res. pos. Kun 7-8 % der er, så jeg kommer ret tit ind til tapning, fremfor fx en A-blodtype :o) Synes da bestemt du skulle undersøge om de ikke kan bruge dig?
    Har du fået piercinger eller tattoveringer inden for det sidste år duer det dog ikke :o)

• #11   20. apr 2007 Julie - Hehe, du vejer under 50 kg? :o)

• Jacob ø
    Jacob ø Tilmeldt:
    jan 2007

#12   20. apr 2007 Eva K: skal have lavet piercing den 1, men er os kun 16 så tror der er tid nok til at donere i smiley

• #13   21. apr 2007 Hvorfor donere blod? jeg mener, forskning har vist at overlevelsesprocenten er større ved brug af alternativer til blod. Der er også en masse følgesygdomme og andre dårlige ting ved brug af blod ved operation. Alternativerne til blod er også billigere og nemmere at få, plus de, som sagt, sparer staten for en masse opfølgning på de opererede, fordi der ingen bivirkninger er...bare et synspunkt..;-)

• #15   21. apr 2007 Jacob - Haha, jeg det har du helt bestemt. .Jeg valgte at få lavet mine da jeg blev 19, såeh :oP Blev lige sat på stand-by der..

Lasse - Info hvorfra? Vil gerne læse lidt sagligt der? For det er bestemt ikke hvad du hører fra sygehusene. Og man skal jo også lige være klar og have udstyr og midler til at bruge sådanne ting. Har sygehusvæsnet det, eller?

• #16   21. apr 2007 <b>Julie P ===>></b> Hvad er din blodtype? Og hvad med organdonation?

Johanna.

• #17   21. apr 2007 Eva K: grunden til at behandlingsmetoderne ikke er mere udbredt end de er, er fordi lægerne ikke er villige til at prøve alternativerne. Der er intet til hinder for, at alle hospitaler kan udføre operationer uden brug af blod. I USA er der mange hospitaler der kun opererer uden brug af blod, fordi det er nemmere, mindre resource-krævende, og billigere, samt der ingen bivirkninger er. Det jeg skriver nu ved jeg vil virke som en rød klud på mange, men: Jehovas Vidner har været pionerer inden for dette, da de som for de fleste bekendt, afholder sig fra blod. De har gjort et stort stykke arbejde i at få diverse læger over hele landet til at indse fordelene ved operation uden brug af blod.

• #18   21. apr 2007 Min blodtyper er 0 RhD POS (den næstalmindeligste).

• #19   21. apr 2007 <b>Lasse ===>></b> Er du Jehova´s Vidne?

Ikke fordi det kommer mig ved, og er også ligeglad.

´Blev bare nysgerrig.

• #21   21. apr 2007 * Johanna A. K. M. I. L. S. S. Brüel *
    Jeg interesserer mig for emnet, derfor ved jeg en del om det...;-)

• #22   21. apr 2007 Johanna - Er det da så AB der er den mest sjældne? Klokker jeg rundt i det eller?

• #23   21. apr 2007 Hm, jeg havde engang en veninde (hun er desværre død nu, og egnede sig heller ikke til at give blod) som havde blodtype AB RhD NEG, hvilket kun ca. <b>én procent</b> har i verden, og er den mest sjældne. Én af hendes forældre havde den almindeligste blodtype, og den anden ved jeg ikke. Hendes datter havde den 3. almideligste, som er B RhD POS.

Det er da værd at undersøge, og/men har du den mest almindelige, så kan man også <b>altid</b> bruge dig! Det garanterer jeg!

Knus.

• #24   21. apr 2007 <b>Lasse ===>></b> Okay. *S*

Respekt for det!

• #25   21. apr 2007 Fordelingen af blodtyper: (link fjernet)

Johanna.

• #26   21. apr 2007 Aeh, så er der også kun 6 m. Jacob blodtype. Men det var nu AB jeg tænkte på.
    Min mor er A(0). og jeg mener også hun er res. neg. Er dog ikke helt 100. Men mener at hun er neg., og da jeg så er pos., skulle de holde øje med om min bror var da hun så evt kunne have dannet antistoffer mod res. pos. mens hun bar mig. Han er så A neg.

Men far er AB. Dunno om pos eller neg. gætter dog på pos siden jeg er det?

men ved derfor min mor er A0 og ikke AA. da jeg så er B. Og ved jeg er B0 istedet for BB :o) Min bette bror kan så være AA eller A0 ikke til at vide :o)

• #27   21. apr 2007 6%

• #28   21. apr 2007 jeg ville gerne være organ doner, men min kære lille mor vil ikke have det, og synes derfor det en svær beslutning..

jeg må ikke give blod selvom jeg AB positiv da jeg ikke selv holder blod %

• #29   21. apr 2007 Jeg kan se at du er 24 år.

Så kan du selv bestemme om du vil være donor, og behøver ikke din mor´s mening om den sag.

Har du spurgt hende, hvis du nu - Gud forbyde det - lå for døden, og kun kunne reddes ved en organtransplantation, om hun syntes at du skulle få én?

Du kan jo melde dig til uden din mor behøver at skrive under på noget, og du gør´ en ekstremt god gerning, hvis du en dag ligger hjernedød.

Knus herfra.

• #30   21. apr 2007 Johanna A. K. M. I. L. S. S. Brüel *

jeg har det sådan at først er det mit valg men har det os sådan at det skal være iorden med familien.... men jeg har slet ikke undersøgt om jeg overhovedet kan bliver det da jeg har en kronisk sygdom, kom ikke længere end at høre min mor hvordan hun ville have det med det og det kunne hun altså ikke forholde sig til men ville tænke over det.. hun er bange for de tager mere end hvad jeg giver lov til...

• #31   21. apr 2007 Royal S
    (off-topic --> er det dit eget billede du har i profil?)

Jeg synes at sådan noget reklame, hvis det da er det, er rimeligt da det kan rede menneskeliv...

• #33   23. apr 2007 Chris C - Heh, alt det indre må de gerne tage hos mig. men min hud og mine hornhinder skal de holde sig fra! den tanke kan jeg ikke klare (og mine hornhinder er foriøvrigt ikke til den store nytte)

Julie - Det er fordi du er så bette at der ikke er blod nok i dit blodsystem til at du kan klare at få tappet blod. Jeg vejer selv omkring de 55 kg. Og ligger dermed lige på grænsen. Og jeg vil da sige at i en uge til halvanden efter jeg er blevet tappet bliver jeg enormt hurtigt træt når jeg fx cykler, skal op af trappen eller rider på hesten.
    Og lige efter jeg er blevet tappet skal jeg bestemt hverken cykle eller lign. da jeg ellers kan risikere at blive svimmel.
    Så helt klart derfor du ikke må :o) Du ville få det endnu værre nok. hehe

• #34   23. apr 2007 det er fordi de standard tapper ½ liter. Og der skal man altså veje over 50 kg, for at have blod nok i kroppen til at kunne klare dette :o)

Kommentér på:
Donorer...

Annonce