Ansvarsløst ! Ansvarsløst !
Virkelig sørgelig læsning og tegn på et samfundsproblem når mennesker opfører sig så kolde og kyniske overfor sine dyr
“ Antallet af kæledyr, som bliver efterladt i papkasser og sportstasker i skove eller på rastepladser, bare vokser og vokser, og i 2022 kunne Dyrenes Beskyttelse notere, at der var slået rekord. 1382 kæledyr blev sidste år efterladt til uvisse skæbner, viser organisationens tal.”
https://www.tvmidtvest.dk/midt-og-vestjylland/rekordmange-efterladte-kaeledyr-i-2022-det-er-aldrig-loesningen-at-dumpe-dyr
“ Mange vælger ifølge organisationen at efterlade deres dyr foran organisationens internater. Dermed slipper ejeren af dyret for at betale indleveringsgebyr for dyret, som er med til at dække udgifterne.”
Jeg kender ikke statistikkerne, men jeg mindes ikke at det var så slemt før i tiden så spørgsmålet er om danskerne er blevet mere ansvarsløse og mindre empatiske end tidligere eller er det simpelthen fordi vi ikke overvåger og retsforfølger nok ?
Hvad tror i andre er årsagen til at så mange efterlader sine dyr som affald til en sikker død ?
maj 2023
Følger: 3 Følgere: 10 Emner: 7 Svar: 361
Og jeg begriber ikke hvad man vil med de dyr hvis man ikke kan passe dem ordentligt….
Mine hunde er alene mange timer også flere end jeg bryder mig om, men det vilkårene når man bor alene og har fuldtids job og transport….
Jeg er væk hjemmefra 4 x 10 timer og 1 x 6 timer på en arbejdsuge..
Jeg lufter dem om morgenen og middag inden jeg køre på job.så få de en gå tur når jeg kommer hjem.
De har fri adgang til indhegnet grund fra stue huset..
Jeg har kamera oppe på deres sovepladser så jeg kan tjekke dem på job..
Egentlig i det store hele synes jeg de har det godt
Jeg er så glade for dem, og sætter dem højst i weekenderne.
nov 2017
Følger: 6 Følgere: 54 Emner: 147 Svar: 2.266
maj 2023
Men så er vi tilbage i og hvem skal så følge op på det?
dec 2014
Følger: 11 Følgere: 87 Emner: 453 Svar: 3.707
Alt for mange forældre lader sig overtale, (måske af dårlig samvittighed), til at lade deres børn få et kæledyr. Trods de burde vide, at børn alt for ofte mister interessen hurtigt, for så er det noget andet de vil. Så er der lige pludselig ikke nogen der gider at tage sig af dyret. Sørger for at vaske og rengøre som man skal.
Nogle forældre bruger undskyldningen: Jamen, hunden bed, katten rev, fuglen larmede. Men det er jo fordi man ikke tager sig af dem, giver dem nok af sin tid, søger for at oplære/træne dem.
Så er der også dem som ikke sætter sig nok ind i hvad det egentlig koster at ha' dyr. Vacciner. Kastreringer/p-piller hvis katten er ude. Dyrelægeregninger er en stor udgift, som mange vil undgå når de først får deres første.
Så er der problemet når man skal på ferie, hvem skal passe dyret?
Det er ikke bare lige at få et dyr. Det er et levende væsen som har krav på den bedste behandling.
maj 2023
Den sag var med i dyreværnet mener jeg.
Det var hjemmeplejen som hjalp hunden derfra.
dec 2014
Måske ville det være en løsning, hvis dyrlægen var gratis. jvf. Alis
Selvom meningen er god, så nej, det skal ikke være gratis for kontanthjælpsmodtagere. Et evt. mindre tilskud vil være bedre, alt efter hvilket dyr man har og hvor mange.
Det ville være skruen uden ende, hvor nogle vil ha' alt for mange dyr.
Man er også nødt til at gøre mere omkring dem som sælger hundehvalpe på de forskellige medier. Så man kan sikre at det ikke er nogle der hentet på de såkaldte hvalpefarme i fx. østeuropa. De stakkels dyr, som er syge, misdannede, og mishandlet, kun for penges skyld.
Vi så jo det program for nogle år siden, med det par som var på kontanthjælp, der hentede hvalpe, og solgte dem. Deres hjem så forfærdelig beskidt ud, også dem selv. De skal ha' 'een' over nakken.
Det burde være en form for dyrepas. Men hvordan man kan administrere dét, er svært.
dec 2014
Hvor myndigheder, og ofte dyrlæger har et overblik.
dec 2014
Jo størrere produktioner, jo mere kræver det at holde øje med hver enkelt dyr.
Men et dyr er ikke bare en 'produktting', men et levende væsen, der har krav på at blive behandlet ordentligt.
Dengang man havde flere men mindre gårde, havde man en anden form for ansvar.
Men storproduktionen tog over.
sep 2019
Følger: 2 Følgere: 31 Emner: 55 Svar: 613
Selv vil jeg tro, at jeg bruger mellem 1000 og 1500 kr. om måneden.
Min hund er en stor ældre herre og kastreret, og lidt overvægtig, den får derfor specialfoder som koster 529 kr. om måneden.
Udover det, er der alm. hundeforsikring + hundesygeforsikring, hertil kommer dyrlægeregninger til bla. vaccinationer, pasning når vi ikke har mulighed for at have den med på f.eks charterrejse, så det er ikke billigt at have kæledyr. - det hele løber altså op,
Selv betaler jeg gerne, for min hund er en kærlig del af familien.
nov 2017
Der er godt nok regler for hobby dyrehold, men jeg mener slet ikke reglerne er stramme nok og hvad hunde angår er problemet uregistrerede kenneler der falbyder det ene kuld hvalpe efter det andet på sociale medier uden sundheds garantier af nogen art.
Ikke sjældent sker handelen på rastepladser o.lign.
Jeg mener at kun registrerede ejere bør kunne sætte dyr til salg på internettet.
Lige så vigtigt er det at få styr på “gave dyr” der fylder rigtig meget på internaterne rundt omkring fordi børnene hurtigt bliver trætte af at passe deres kanin el. hamster.
Her bør gælde de samme forbud mod at sælge på nettet hvis man ikke er registreret.
Prøv blot og se hvor meget disse smådyr fylder på landets internater.
https://www.dyrenesbeskyttelse.dk/internater
Hvad kørekort angår kunne foreningen passende lave en pjece med information der afslutter med ex. 20 grundlæggende spørgsmål om dyrevelfærd til besvarelse inden man kan købe et husdyr.
Jeg ved godt det sandsynligvis kræver en ny lovgivning ang. handel med dyr på nettet, men den registrering mener jeg er nødvendig hvis vi skal have nedbragt den misrøgt der sker rundt omkring.
Tvungen øremærkning med ejer registrering kan forhindre mange af de efterladte dyr vi ser årligt
maj 2023
Det kommer lidt bag på mig hver gang
dec 2014
Ja, selvfølgelig skal du ha' lidt kritik over dit indlæg.
For du véd jo ikke om, eller hvor mange af os der hjælper på forskellig vis, vel?
dec 2014
Her kom jeg til at huske engang, hvor mine forældre havde inviteret gæster til frokost, og jeg var der selvfølgelig også.
De kom med en stor glasbowle med een guldfisk. Flotte sten i bunden og et par grønne planter. Det så da flot ud, men ???
Hvad ialverden er det for en gave? Ingen fiskemad, ingen luftpumpe, intet.
Så snart gæsterne var ude af døren ringede vi til dyrehandleren, som meget gerne ville tage mod den stakkels fisk.
nov 2017
Ja desværre er der ingen grænser for størrelsen på “gavedyr” og det sidste nye er kælegrise 🙄
https://www.tvmidtvest.dk/lemvig/antallet-af-kaelegrise-eksploderet-rikke-og-frank-har-landets-stoerste-bestand
Blogger
Følger: 14 Følgere: 259 Emner: 445 Svar: 9.927
Jeg synes denne sætning skulle ændres, for jeg er ikke enig i den - mad og drikke er ikke alt, men jeg ved bare ikke, hvor jeg skal gå hen med min opfattelse af ansvarsløshed
sep 2019
Følger: 2 Følgere: 31 Emner: 55 Svar: 613
Jetset
"Ifølge lov om hunde § 5 er det forbudt til stadighed at holde en hund bundet. Ifølge stk. 2; når en hund holdes bundet, skal dens lænke mindst være 5 meter lang og hunden skal have adgang til et opholdsrum, der kan yde den forsvarlig læ mod regn, blæst og kulde."
Men selv det, synes jeg ikke er OK !!!
nov 2017
https://www.tv2ostjylland.dk/randers/71-arig-domt-hundemishandling-anklager-overvejer-anke
Blogger
maj 2023
Men som jetset skriver. Mad, vand og læ..
Jeg kan ikke forstå hvorfor folk ikke passer godt på deres dyr.
Blogger
nov 2017
Er lidt forvirret - hvad mener du med anmeldt Dyrenes Beskyttelse
Hej Jetset
Jeg tror godt man kan stole på DB og der er jo ikke rigtig andre alternativer
Ansvarsløst !