Husk at idag stiger billetpriser på offentlig trafik. {{forumTopicSubject}}
https://www.bt.dk/erhverv/nu-stiger-billetpriserne-vagthund-frygter-ond-spiral
Vores offentlige trafik er i forvejen ikke billig, så de prisstigninger som bliver gældende fra i dag, er der nok ikke mange der ser frem til.
Igennem de sidste år er vi alle blevet stærkt opfordret til at lade bilen stå, tage cyklen eller bruge den offentlige trafik. Ikke mindst grundet klimaet, er det nødvendigt.
Men hvordan? Når der konstant er fejl her og der, forsinkelser m.m., så alt for mange risikerer at komme for sent på arbejde.
Undskyldningerne for dette og hint står i kø som perler på en snor.
Alene sidste år, 2023, er der blevet udbetalt ikke mindre end 64 millioner i godtgørelse.
Læg dertil udgifterne på togbusser, som mange steder, og ofte, har været nødvendigt at sætte ind.
Det fungerer ganske enkelt ikke som det burde. Hvor det går galt er svært at sige, men der har været en del fejlinvesteringer, som sikkert lurer lidt i baggrunden.
Hvis det var billigere at tage offentlig trafik, ville mange flere benytte det.
Men igen, er problemet alle de fejl som bliver ved at være dér. Ikke mindst ruter som bliver nedlagt for at spare.
Hvad mener I der kan være galt?
Er det ikke bedre med nedsættelse af pris, selvom der vil være tab for den offentlige trafik i en periode, så flere vil benytte det?
Hvorfor kan andre lande rundt om vores lille land, få det til at fungere?
dec 2014
Følger: 11 Følgere: 83 Emner: 365 Svar: 3.554
sep 2019
Følger: 2 Følgere: 31 Emner: 53 Svar: 579
nov 2017
Følger: 6 Følgere: 50 Emner: 142 Svar: 2.221
“ Danmark har verdens dyreste offentlige transport. Det slår en ny undersøgelse fra forsikrings-samligningssiden confused.com fast. Ifølge undersøgelsen er offentlig transport herhjemme 73,2 procent dyrere end det globale gennemsnit. Prisen på den offentlige transport er næsten lige så høj i Schweiz og Sverige.”
https://www.boosted.dk/ny-tal-danmark-har-verdens-dyreste-offentlige-transport/
Der er virkelig noget der halter her i landet og jeg kan kun sige at det begyndte at gå skævt da neo liberalismen overtog plan økonomien i slut 60’erne
nov 2017
Følger: 6 Følgere: 50 Emner: 142 Svar: 2.221
maj 2023
Følger: 3 Følgere: 8 Emner: 5 Svar: 344
Men er så også af den opfattelse vil man bo på landet må man også kunne sørge for transport af sig selv.
:-)
dec 2014
Følger: 11 Følgere: 83 Emner: 365 Svar: 3.554
Det er jeg desværre ikke enig i. Man affolker landområderne fuldstændigt.
Der bor også mange ældre rundt omkring, som måske ikke har råd til bil, eller ikke kan køre bil mere. De skal kunne komme rundt, både på indkøb osv.
Der er rigtig mange idag, som rent faktisk ønsker at flytte på landet, men grundet manglende transportmuligheder, skoler, læge m.m., så er det nærmest umuligt.
Man vil gerne skære ned på bilerne, men istedet tvinger man folk til at købe bil, fordi den offentlige transport er så umulig.
dec 2015
Følger: 13 Følgere: 8 Emner: 4 Svar: 241
Vi skrev et brev til Midttrafik, og gjorde opmærksom på nogle problemer i den forbindelse.
Man fokuserede kun på forbindelserne til gymnasiet.
Der var en del, der brugte forbindelsen til arbejde på Grundfos.
Turen om morgenen, hvor vi kørte omkring fabrikken blev "skrottet".
MEN om eftermiddagen, ved arbejdstids ophør, kørte bussen stadig omkring fabrikken. Det gav da ingen mening, når de ikke kunne bruge bussen TIL arbejde.
Den morgentur var jeg sikker på, at der var balance i økonomien.
De kloge hoveder i køreplanafdelingen havde truffet en beslutning, og så skulle en menig chauffør da ikke komme og lære dem noget.
maj 2023
Følger: 3 Følgere: 8 Emner: 5 Svar: 344
Synes netop man har fravalgt den luksus ved at flytte på landet og må klare sig selv..
jeg er ikke interesseret i at bo på landet også der kom mange busser. Flere af vejene herude indbyder ikke til busserne..
vil jeg h gavn og glæde af offentlig transport så flytter jeg til byen. Og mange daglige ting er også lettere når man bor i byen. Og det gør jeg om 20 år
maj 2023
Følger: 3 Følgere: 8 Emner: 5 Svar: 344
Som jeg husker det fra min læretid på Grundfos. Havde de selv busser som kørte ned på stationen og samlede folk op. Og ligeledes kørte der bus tilbage når man havde fri. Grundfos har i den tid jeg har været ansat der været meget social ansvarlig.
sep 2019
Følger: 2 Følgere: 31 Emner: 53 Svar: 579
Lindø værftet gjorde det samme i midten af 70èrne, de hentede endda folk helt fra Kolding
Og da jeg var ansat som kranreparatør på Lindø værftet, og en kran gik i stykker midt om natten, blev der sendt en Taxa ud for at hente mig, med besked om, at de skulle sørge for at jeg tog med - det skete et par gange medens jeg arbejdede der, en tur på ca. 40 km hver vej.
Meget er sket siden
Husk at idag stiger billetpriser på offentlig trafik.