Scootere som må køre 25 km/t ? Scootere som må køre 25 km/t ?
Hej
Ja nu har vores justitsminister, en tumpe ved navn Brian Mikkelsen, kommet med et forslag som gør at scootere kun må køre 25 km/t fra år 2010.. Det lader jo allerede til at han måske kan blive lige så god som møgkællingen Lene Espersen..
Nå ja nu til min holdning, som i nok allerede kan gætte hvilken retning den ligger i.. Jeg syntes det er fuldstændig latterligt at sætte grænsen ned, men den skulle snarere sættes op ! Allerede idag er scootere jo begrænset til en fart som de slet ikke er bygget til. Det er ikke sundt for motoren, det gir en dårlige brandstofsøkonomi, gør dem mere usikkere at køre på da det er svære at holde balancen i lavere fart. Når man så også tænker på at racercykler let kan kører over 30 km/t hvor de ingen gang skal have cykel hjælm på, burde de så ikke også få en fartgrænse ? Og kom nu ikke med argumenter om at unge kører uansvarligt osv, det har ikke noget med fartgrænsen at gøre, for så skulle man også stramme meget op på motoriseret kørsel. Ja vi kunne jo også bare alle cykle og gå, måske ride hvis det skulle være helt vildt ? Syntes det er synd at politikere skal lave Danmark til et forbudsland fordi de ingen sans har for hvad der sker i samfundet. Nemt for dem at side og lave love til højre og venstre når de sjællendt berører dem selv. Nå nu tror jeg at jeg vil stoppe inden det bliver alt for langt.
Men kom da med jeres meninger !
mar 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 97 Svar: 1.225
Og vil gerne lige understrege at det på ingen måde kommer til at berøre mig, jeg er IKKE en gnaven 15 årig som lige har købt scooter ! Syntes bare det er helt hen i vejret det der !
jun 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 12
jun 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 12
jun 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 12
mar 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 97 Svar: 1.225
jun 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 12
jan 2009
Følger: 4 Følgere: 3 Svar: 6
jun 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 12
- og rammer jeg et barn med 510 km/t, så er det barn ikke alene trafikoffer.... - det er også væk !
jul 2008
Følger: 1 Emner: 13 Svar: 108
mar 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 97 Svar: 1.225
jun 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 12
mar 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 97 Svar: 1.225
jun 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 12
Btw, så går en stalker også ufattelig godt når ringene er taget(som det eneste) ca. 75/80 km/t;)
feb 2007
Følger: 36 Følgere: 36 Fotoprofiler: 1 Emner: 176 Svar: 6.122
okt 2008
Følger: 7 Følgere: 5 Emner: 20 Svar: 188
Da man nu kan køre de 30-40 km/t, det er der ikke de fleste cyklister der kører i normalt tempo, og det bliver jo pisse farligt at blive overhalet når man ligger på knallert og kører 25 km/t og bliver overhalet af en totalt lydløs cykel.
Hvorimod at cyklisten der kører 25 bliver overhalet af en larmene knallert der kommer med 30-40 km/t.
Og desuden ville det jo være totalt åndsvagt at man skal køre med hjelm og sikkerhedsudstyr på knallert, og cykel bare er Up and Go stil..
Det holder sku ikke i længden ..
okt 2008
Følger: 7 Følgere: 5 Emner: 20 Svar: 188
mar 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 97 Svar: 1.225
Benjamin Franklin "Dem som vil opgive deres frihed, til gengæld for tryghed og sikkerhed fortjener ingen af delene"
okt 2008
Følger: 7 Følgere: 5 Emner: 20 Svar: 188
Synes seriøst de politikere bliver ved med at skyde sig selv i foden og vælge den hurtige løsning istedet for den gode løsning..
okt 2008
Følger: 7 Følgere: 5 Emner: 20 Svar: 188
feb 2007
Følger: 36 Følgere: 36 Fotoprofiler: 1 Emner: 176 Svar: 6.122
Letter at udskyde kørekortet til bil
feb 2007
Følger: 36 Følgere: 36 Fotoprofiler: 1 Emner: 176 Svar: 6.122
Det problem kan man købe sig fra. Det kan man ikke hvis man får udsat sit kørekort til bil
sep 2008
Følger: 10 Følgere: 10 Fotoprofiler: 1 Emner: 38 Svar: 564
Jeg syntes det er direkte latterligt at sætte den ned til 25.. det er svært nok at holde sig til bare 40-50, min mor kunne kører fra min knallert da den var standard på cykel. så betyder det sku at det går for langsomt.
jan 2009
Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 29
Forhandlerne der sælger tun dele er helt sikkert klar over at det er dem der bruger scooterne til hverdag der er de største kunder.
Der er en lov om at der bare skal stå på hjemmesiden at delene kun må bruges på bane. Så er det ligemeget hvem der køber.
Da politiet havde razia sidst gik de jo helt amok med deres bærbar rullefelt. Hvis scooteren kunne køre mere en 43 km/t så skulle man til syn og få en bøde for det der var ulovligt.
Jeg syntes selv der ikke er en fair måde at måle det på, for en bil kan sagtens køre hurtigere end den må, der er bare regler for hvor hurtigt man må køre. En scooter kan også køre hurtigere end 30 i fleste tilfælde, de sætter jo heller ikke en bil på rullefelt hvis de har en idé om at chauføren køre for hurtigt.
Jeg syntes ikke de tænker sig om.
feb 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Fotoprofiler: 1 Emner: 9 Svar: 106
De burde tænke sig om de politikere.
jan 2009
Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 389
Har man et problem med ikke at kunne køre stærkere end en standard cykel, så bør man måske overveje at skifte scooteren ud med en cykel.
Jeg kan kun se fordelen ved at indskrænke scooter-førerens rettigheder samt muligheder.
feb 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Fotoprofiler: 1 Emner: 9 Svar: 106
Hvor meget genere det tig at der kører scootere igennem byen med en 50-70 km/t. Samtidig syntes du ikke det lyder lidt dumt, du ved jeg overdrivelse fremmer forståelse, så siger vi at jeg er blevet taget i at køre 100 km/t på scooter, så ryger jeg i fængsel, sidder sammen med tre andre de spørger hvad jeg har lavet jeg har kørt for stærkt på en knallert 30, hvad har du, jeg har slået en mand ihjel. Syntes du ikke selv det lyder lidt hen i vejret? Er du også klar over hvor meget du egentlig skal overskride fartgrænsen i en bil for at få en straf? det er rigtig meget, det ville da være oplagt med det samme som på en scooter.
jan 2009
Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 389
- Nej jeg synes ikke strafferammen lyder særlig voldsom, snarer fair overfor de svage trafikanter, der oplever at blive generet af scootere og deres støj.
Ydermere er jeg klar over at en billist straffes når fartgrænsen er overskredet med 30% - hvilket også er fair nok. Derimod er en bil ført af en myndig person bestemt ikke det samme som en scooter ført af et barn. Der er stor forskel på strafferammen, i og med at et barn som hovedregel ikke får fængselsstraffe, og ikke kan straffes lige så hårdt som en myndig billist.
feb 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Fotoprofiler: 1 Emner: 9 Svar: 106
Ja, jeg tror også der er mange der slet ikke kan styre det er at køre knallert. Jeg tror måske at når man tar knallert kørekort, burde det være over en længere periode og der ved få mere indlæring.
jan 2009
Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 389
feb 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Fotoprofiler: 1 Emner: 9 Svar: 106
feb 2007
Følger: 36 Følgere: 36 Fotoprofiler: 1 Emner: 176 Svar: 6.122
Det Politiet ikke fanger den dag det fanger de en anden dag
feb 2007
Følger: 36 Følgere: 36 Fotoprofiler: 1 Emner: 176 Svar: 6.122
Ja jeg kan godt se det smarte i at køre 70 km/t på en cykkelsti!!! Det kan du køre når du kommer uden for byen. Du kan ikke nå at holde hvis der kommer en ud foran dig med den fart.
De snakker godt om at ta de unges kørekort hvis de tuner scooter. Håber da bare det bliver til noget. Men sku for latterligt de vil sætte farten ned. De store ulykker der sker er jo dem der tuner og køre som sindsyge på sti systemer.
apr 2007
Følger: 56 Følgere: 50 Emner: 45 Svar: 727
men dertil kommer jo at der ER mange unge (og voksne for den sags skyld) der køre med hovedet under armen. Så der på baggrund af dette sker ulykker som kunne have været undgået. Og ulykker med højere fart ER altså ofte forbundet med flere skader.....
måske man burde lave en højere hastighedsgrænse, og evt. klip i "scooterkørekortet", hvis man ikke overholder lovene. X)
feb 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Fotoprofiler: 1 Emner: 9 Svar: 106
Babooms Politi, det der med klip i scooterkørekortet tror jeg ikke holder.
For allerede halvdelen af de unge der køre rundt har ikke engang kørekort. Samtidig med at det tar tre dage at tage et nyt, samt det koster 100 kroner hvis man tar det igennem ungdomsklubberne.
jan 2009
Følger: 4 Følgere: 3 Svar: 6
mar 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 97 Svar: 1.225
jan 2009
Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 389
Er det et problem for de unge at scooterfart-græsen bliver sat ned, så må de tage cyklen eller offentlige transportmidler.
- Ja jeg kører bil hver dag til og fra skole, men jeg bruger bestemt også mine gåben og cykel til korte distancer, så jeg har bestemt intet problem.
mar 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 97 Svar: 1.225
jan 2009
Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 389
LINK: http://www.cdc.gov/ncipc/factsheets/teenmvh.htm
sep 2008
Følger: 10 Følgere: 10 Fotoprofiler: 1 Emner: 38 Svar: 564
feb 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Fotoprofiler: 1 Emner: 9 Svar: 106
sep 2008
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 1.262
mar 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 97 Svar: 1.225
morten - sig mig hvordan i alverden kan du sidde og udtale dig om hvilken alder jeg er i eller hvordan jeg kører ? men "da du var i min alder" ja hvordan fungerede det så der ? der var jo ikke alle disse regler ? Ja du snakker om den statestik, men kan du se i den hvor hurtigt de køret ? Nej det kan du ikke og jeg vil vædde med farten lå en del over 30 km/t i de fleste tilfælde, ergo er det ikke farten den er gal med men derimod tun ! Derfor syntes jeg er det er helt hul i hovedet at tro de hjælper at sætte farten ned !
mar 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 97 Svar: 1.225
Og ja da jeg var på din alder cyklede jeg fandme i skole og på arbejde osv.. Det er os meget sundere, så kan slet ik sætte mig ind i problemet sorry."
tja det læste jeg som om det var rettet til mig, men er var det måske ikke ?
ja de er til fare for trafikken, men cykler og biler er jo også til fare for hinaden, ja det er alt vel der er ude i trafikken. men som du selv siger kører de fleste ikke efter reglerne og derfor sker der mange ulykker. men så må du jo også kunne se at det ikke skyldes de 30 km/t de må, men problemmet ligger de folk tuner dem og kører hurtigere. hvis folk nu kørte 30 km/t så tror jeg virkelig ikke der ville være alle disse ulykker.
mar 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 97 Svar: 1.225
Men så hør nu her engang "lille ven" så prøver jeg at forklare dig det en gang til, så kan de være du måske også har en chance for at forstå det.
"Hvis der sker for mange ulykker inde i byerne ville et naturligt træk være at sætte hastighederne ned for biler inde i byerne. Nu sker der for mange ulykker med scootere ergo sætter man farten ned. Hvor er det lige at det mærkelige er i den henseenede?"
Det mærkelige ved dit eget argument er at grunden til ulykkerne. Hvis folk må køre 80 km/t (og overholder det) og de så kører galt. JA så er der en grund til at sætte farten ned til fx 50 km/t. MEN hvis ulykkerne sker fordi folk fyrer forbi med 130 km/t så er problemet ikke hastighedsgrænsen MEN at folk ikke overholder den ! Er der skåret nok ud i pap for dig nu ?!?
Og tag da lige og hold det pis for dig selv med at det er selvforskyldt og vi sidder og flæber ! Til din orientering er der faktisk folk som overholder loven på det område, som bliver straffes unødvendigt.
Hvis der nu var en masse som kørte 200 km/t på motorvejene, så tvivler jeg kraftigt på man ville sættes fartgrænsen ned til 80 km/t og tro på det ville løse problemet. For det føste fordi det er helt ude og skide og for det andet fordi det berører deres vælgere (ja det kan jo være pisse ligeglade med folk under 18)
Og nu siger jeg det lige igen.. Jeg er IKKE 16 eller 17 år, Jeg kører IKKE selv scooter og kommer nok ikke til det.
mar 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 97 Svar: 1.225
Ja her er citaterne : "Lange Lajz har jeg udtalt mig om dig eller generelt? Måske et par læsebriller var en god ide ;D" - "Ja det var henvendt til dig!!!!"
NEJ problemet er ikke hastighedsgrænserne, men problemet er om folk rent faktisk overholder dem. Så man sørger for folk overholder græsen og ikke sætte den ned. Og jeg kan virkelig ikke finde det dobbelmoralske i det, men det kan du måske finde til mig ?
Og nej min argumentation er ikke at nogen overholder det, selvom du meget gerne vil have at alle kører 100 km/t over alt. Min argumentation er at det (som sagt mange gang før) ikke er hastighedsgrænserne som den er galt med, men derimod at de ikke bliver overholdt ! Problemet er hastighederne hvis folk kører 130 km/t hvor der må køres 50, men jeg er af samme overbevisning som med scootere, at en sænkning af hastighedsgrænsen fra f.eks. 50 km/t til 40 km/t ikke ville ændre på et faktum der hed at der blev kørt 130 km/t. Skal jeg skære det mere ud i pap eller er det endelig ved at sive ind?
Og nej det er underordnet hvor gammel jeg er, men da informere dig om at jeg er myndig og lidt til. Og så skulle der vist kun være en grænse på 15 år for at lave et fotoalbum
mar 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 97 Svar: 1.225
Tja hvis det stod til mig så ville fartgrænsen nok komme op på en 40 km/t. Omkring straf hvis det ikke blev overholdt, så skulle scooteren konfiskeres 3. gang den blev taget tunet. Derudover skulle kørekortet udsættes med 3 måneder hver gang der skete en forseelse som at ikke at have hjælm på, køre hvor de ikke må osv.
feb 2007
Følger: 36 Følgere: 36 Fotoprofiler: 1 Emner: 176 Svar: 6.122
Man kunne jo sige 30 km/t inde i byen også er de begrænset til 50 km/t. Det er jo ikke i den lave fart der sker de vilde ulykker.
Så bare sig 30% overskridelse så bliver ens kørekort sat ud ½ år. eller bare et eller andet. så lære de unge også man skal ta farten af inde i byen
mar 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 97 Svar: 1.225
Og ja jeg ville sætte fartgrænsen op, selvom der sker mange ulykker nu.. Men som jeg også har været inde på mange gange i de sidste indlæg, så siger de der statestiker intet om hvilken fart det går galt med. Jeg er rimlig sikker på at det er over 40 km/t hvor det går galt..
"Ja jeg er skam sikker på du får ret med det råd, dog er det nok de færreste der ville kunne tage det seriøst." - Forstår ikke lige hvad det er du mener med den sætning.
mar 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 97 Svar: 1.225
mar 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 97 Svar: 1.225
kan følge dig i at du vil have straffen hårdere for at få dem til at følge loven, men kan simpelthen ikke forstå hvor du får en nedsættelse af fartgrænsen til at få dem til at overholde reglen ?
Jo jeg tror faktisk godt det hele kan hænge lidt sammen med at øge fartgrænsen. De fleste tuner jo deres scootere fordi de syntes at 30 km/t er for lidt. Hvis de nu fik lov til at køre lidt hurtigere og staffen for at tune blev hårdere, ja så tror jeg der var færre som tunede deres scooter så den kørte 80+ km/t. Og det er i den høje fart de fleste ulykker sker, da det som du rigtig nok siger, er svært at have en god kontrol over scooteren. Men tilgengæld er det faktisk også svært at have en god kontrol når man kører ved lave hastigheder. Nu ved jeg ikke om du selv nogensinde har kørt scooter/knallert, men det vil jeg nu mene det er.
Jeg tror nu ikke at det er fordi de ikke forstå det/de tal
mar 2007
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 394 Svar: 2.148
jeg nævner ikke hvem, men hold da kæft hvor er det sjovt at læse nogle af disse indlæg. Der er jo ikke sammenhæng mellem hjernen og det man skriver. Det kan der umuligt være. Haha. "Hvorfor ændre nogen love overhovedet" hahaha... Blot ét eksempel. Idet mindste fik jeg mig da et billigt grin.
on-topic
Det er nemlig lidt åndsvagt at være tilskuer til politikernes inkompetence i dag og det er alle ministerier igennem. Nogle af deres udtalelser og handlinger får de fleste vågne danskere til at undrer sig gevaldigt om regeringens egentlige formål. Man skulle nærmest tro at regeringens mål er at skabe USSR-lignende forhold, hvor vi alle lever ens efter de samme regelsæt. Dermed ikke sagt at vi ikke skal have love at følge, men vi bliver tvunget til at leve ens. Mange love tvinger folk til at give afkald på nogle ting som de kan lide (fx deres scoootere) for at køre bil eventuelt... OSV. nu gider jeg ikke mere
feb 2007
Følger: 36 Følgere: 36 Fotoprofiler: 1 Emner: 176 Svar: 6.122
Og tanken om at de unge kan få udsat deres kørekort så er der nok flere der skal la vær med at tune deres knallert.
mar 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 97 Svar: 1.225
nov 2007
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 16 Svar: 52
Den eneste grund til at jer som kommer med alle de kommentarere om at det er godt det bliver sat ned, eller at der skal være endnu større konsekvenser ved ulovlig kørsel, skyd jer selv i hovedet - please.
Jo mindre hastighed på en knallert = Jo mindre afbalancering, som gør det endnu svagere at styre en knallert.
Jo langsommere du kører, jo mindre opmærksom er du i trafikken. Hvis nogle siger noget imod dette, så skyd jer selv. For det er rigtigt, og er selv blevet dokumenteret.
Hvorfor ikke bare sætte fartbegrænsninger i byen til 25-30km/t, og ude for byen kunne man så køre de 60km/t, som en scooter er bygget til? Så ville folk tage ud af byen istedet for at køre hjernedødt inde i byen.
Og Maibrit, du burde virkelig skyde dig selv endnu en gang for at komme med en så dum kommentar som; "det er jo børn som kører på scootere, de ved dårlig nok hvordan man færder sig i trafikken". Jeg tror at til en køreprøve til bil ville jeg bestå med 10x så mange % som du ville. Det er ikke alle unge som er hjernedøde, få det ind hovedet.
jan 2009
Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 389
Syg i hovedet? Det vil jeg nu ikke kalde det, tværtimod, så er det ”sygt i hovedet” at køre på en scooter på et stisystem med svage trafikanter med en fart på 50+ km/t. Jeg ser problematikken fra en ikke-personlig vinkel. Du at argumentere din sag med ”jamen jeg kan ikke styre min scooter” (for det er det du på basis siger), skal nogle bilister så bare køre over for fuldt stop, rød lys og ubetinget vigepligt fordi de ikke kan håndtere koblingspunktet? Nej vel? If you can’t control your means of transport, don’t drive it!
”det er jo børn som kører på scootere, de ved dårlig nok hvordan man færder sig i trafikken"
- Omtalte citat har jeg vist ikke bragt i denne tråd. Jeg har argumenteret at børn som kører på scooter ikke kan sættes juridisk til ansvar på samme måde som en bilist på 18+ rent straffemæssigt.
Din sidste kommentar er almen latterlig vdr. dine egne ”køreskills”. Men jeg vil godt se dig stikke en gennemsnitlig fejlprocent ved teoriprøven på 0 % og en bestået køreprøve på første forsøg. Det er rent matematisk umulig, men held og lykke med det, når du engang bliver 18, og gammel nok til at tage et kørekort.
Måske jeg skulle overlade ”skyd dig selv”-kommentaren til dig selv i stedet for. Du har vist mere brug for den.
nov 2007
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 16 Svar: 52
"Man bliver mindre opmærksom i trafikken ved lavere hastighed".
Jeg ville i hvert fald kunne gennemføre en køreprøve bedre end dig.
Scootere skulle have lov til at køre 30 i byen, og 60 på landet. Der er ingen fare på landet, og derfor forstår jeg ikke de har fundet ud af en anden løsning.
Køre over for direkte rødt lys? Hvad snakker du om? Jeg nævnte at det er sværere at kontrollere, ikke at det er fuldstændig umuligt eller man blive retarderet af at køre 30km/t.
jan 2009
Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 389
Pas nu på med ikke at blive for "kæphøj", og tro du kan noget uden at have nogen argumentation udover hvad DU tror DU kan. Jeg har kortet på at jeg kan, du mangler stadig dit og indtil da vil jeg i den grad anbefale dig at holde lav profil.
Du skriver at det bliver sværere at kontrollere og du bliver uopmærksom, men igen "If you can’t control your means of transport, don’t drive it!". Mit eksempel med koblingspunktet tager også en del opmærksomhed hos nogle billister - skal disse billister også have lov til at køre over for rød, ubetinget vigepligt og fuld stop, siden du må sætte farten op på din scooter med 20 km/t eller mere fordi du bliver uopmærksom? Det er faktisk samme basiske princip. Så er jeg ret ligeglad med dine undskyldninger, og jeg er sikker ikke den eneste, der ikke mener at farten skal sættes op blot fordi nogle unge mennesker ikke kan styre deres scooter på 30 km/t - og kan de så styre den med 50 km/t. I doubt it!
De resterende argumenter for hvorfor fartgrænsen ikke skal laves om (og evt. nedsættes) er angivet tidligere.
feb 2007
Følger: 36 Følgere: 36 Fotoprofiler: 1 Emner: 176 Svar: 6.122
Bare prøv at ta test 1 og la os høre hvor mange fejl du fik i første forsøg
feb 2007
Følger: 36 Følgere: 36 Fotoprofiler: 1 Emner: 176 Svar: 6.122
jan 2009
Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 389
feb 2007
Følger: 36 Følgere: 36 Fotoprofiler: 1 Emner: 176 Svar: 6.122
feb 2007
Følger: 36 Følgere: 36 Fotoprofiler: 1 Emner: 176 Svar: 6.122
Scootere som må køre 25 km/t ?