1.023 visninger
|
Oprettet:
Aktivs dødshjælp? {{forumTopicSubject}}
Hvad syntes i om aktiv dødshjælp? Er det noget vi bør have i Danmark?
Selv syntes jeg at vi burde have aktiv dødshjælp, for en kræftpatient der ligger og intet kan, og har så mange smerte og bare ønsker at dø, burde have lov at kunne sige når de bare ikke vil mere.
Hvis jeg selv lå som en grøntsag, eller hvis jeg var døende og ikke vidste om jeg døde imorgen eller om 2 år, så ville jeg klart være glad for hvis vi havde aktiv dødshjælp.
mar 2009
Følger: 16 Følgere: 13 Emner: 36 Svar: 1.338
jul 2008
Følger: 1 Emner: 52 Svar: 464
aug 2008
Følger: 7 Følgere: 6 Emner: 3 Svar: 142
mar 2007
Følger: 25 Følgere: 23 Emner: 25 Svar: 202
Men jeg selv syntes det er forkert. For jeg syntes selv det var hårdt at se min morfar ligge og lide og intet kunne, og han tiggede om de ikke nok bare ville lade ham dø, men de kunne intet gøre for ham.
mar 2007
Følger: 25 Følgere: 23 Emner: 25 Svar: 202
Men oftest syntes jeg de pårørende man har hørt udtale sig om det, er folk der har familie i raspirator der ikke har nogen chancer for at vågne op igen eller lign.
Der var f.eks. en der sagde hun ikke ville slukke hvis hendes mor lå i raspirator eller bad om hjælp til at dø. Men det er jo ikke hendes mor hun tænker på der, det er en selvisk handling om at hun ikke vil miste sin mor, hvilket jeg forstår da jeg næppe tror nogen vil miste nogen man holder kær.
Men man skal ikke tænke på sig selv i den situation man skal tænke på den pårørende.
aug 2008
Følger: 48 Følgere: 44 Emner: 38 Svar: 2.134
feb 2008
Følger: 11 Følgere: 10 Fotoprofiler: 1 Emner: 10 Svar: 30
Men jeg har den holdning, at hvis jeg i morgen bliver smidt af min hest og skal ligge lam resten af liver (er 19 og ifølge statestikken + set i forhold til min krop lever jeg jo nok 70-90 år endnu!) så ville jeg være taknemmelig for, at få en stooor sprøjte morfin så jeg kunne sove stille ind i stedet for at skulle leve et "uværdigt" liv :o)
feb 2007
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 36 Svar: 733
Det var meningen han skulle have haft to morfinsprøjter når han begyndte at ralle (Lungekræfts patienters lunger forstener til sidst i mange tilfælde, hvorved ilt ikke kan transporteres rundt i blodet da lungerne ikke kan optage det hvorved de bliver kvalt), da det er "normal procedure" for at lindre de sidste smerter inden en lungepatient dør, men mere for at de ikke er i en bevidst bevidsthed når tiden er inde.
I min fars tilfælde måtte han dø på den hårde måde da hjemmehjælpen/sygeplejesken havde travlt andre steder selvom de var på tilkald hertil. Der gik over 2 timer før de ankom fra vi havde ringet til dem og sagt det var akut.... Det betød åbenbart intet..
Imellemtiden havde vi ringet til vagtlægen som havde afsendt en læge med det samme, da min far på det tidspunkt var begyndt at komme med rallelyde. Desværre tog hans luftvejsproblemer hurtigt til og han begyndte at ligge og fægte med armene med et desperat og panisk udtryk i øjnene, ren angst simpelthen, det eneste jeg nåede var at ringe 112, give dem hans CPR-Nummer, adresse og at vi havde brug for en ambulance, og så åndede han ud, boblerne stod ud af hans mund og han var død. Da først lægeambulance, paramedinere og lægevagt var nået frem var der intet at gøre..
Desværre SKAL de jo forsøge genoplivning da det er lovpligtigt, det var simpelthen så frastødende at opleve at de skulle prøve at genoplive hans tynde udpinte krop, ganske simpelt forfærdeligt at se på, han havde været igennem nok, lad ham da få fred og blive liggende, hvad er der at vende tilbage til i sådan en situation - bliver stadigvæk så hidsig når jeg tænker på det!
Hvis der havde været aktiv dødshjælp havde min far ikke behøvet at dø på sådan en uværdig måde ved kvælning, og hvis politikkerne tog sig en lille smule mere af budgettet til ældre området ville regionen i f.eks. nordjylland måske ikke være nødsaget til at lade kun to hjemmehjælpere være standby i weekenden til op imod 4 kommuner, og det er vel at mærke talt EFTER sammenlægningerne.
Og jeg havde ikke behøvet at sidde og prøve at holde min far nede der var i panik og holde om ham mens han blev kvalt i mine arme, det er ikke verdens fedeste oplevelse skal jeg hilse at sige..
Aftalen havde hele tiden været mellem min far og jeg at den dag, groft sagt, han ikke kunne tørre sin egen røv så skød han sig selv med haglgeværet, hans lillebror døde af mavekræft så han vidste godt hvordan enden ville se ud.
Hver gang jeg kom hjem fra at have handlet ind kiggede jeg på min mobil telefon inden jeg gik indenfor, da det var aftalen at hvis han gjorde det sagde han farvel pr sms, plus jeg blev fri for at træde ind i hans soveværelse og få sådan en oplevelse på sjælen.
Men da han først blev virkelig dårlig gik det for hurtigt så selv om han ville, havde han ikke kræfter til det til sidst.
De sidste 2 uger af hans liv sagde han stort set kun en ting.. "Jeg vil hjem!" Det ønske fik jeg da heldigvis opfyldt for ham. Da ambulance folkene bar ham ind igennem køkkenet og ind i hans stue til plejesengen så han sig lige omkring og lukkede øjnene, det var den sidste reelle kontakt vi havde med ham. Han nåede at være hjemme fra hospitalet i 3 timer, så var han død. Men han havde ikke behøvet at kæmpe sådan for at dø.. Det var noget svineri at være vidne til!
Så ja det er på tide det bliver vedtaget at indfører det så mennesker kan få lov at dø på en værdig måde istedet for at være en skygge af sig selv i et hylster der bliver holdt kunstigt i live.. Giver sq en dårlig smag i munden at se på. Ved folk der har haft det tæt inde på kroppen selv. Det er som der blev udtalt i tvet, dyr har snart mere værdighed her i landet end mennesker!
jun 2010
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 13
Så mit råd til jer, snak med familien, dvs dem der har den endelige beslutning og fortæl din mening så de ved hvad de har at gå efter, for selv et testamente kan laves om.
Aktivs dødshjælp?