samfundsfag, integrationsteorier {{forumTopicSubject}}
Hej alle.
Skal gøre rede for dette spørgsmål:
Relevant samfundsfaglige teori og begreber om integration i USA og DK.
Har allerede fundet disse begreber eller teorier:
Melting pot
Anthony Giddens – moderniteten.
Føderalismen – USA
Funktionalismen – en helhed, alt og alle har betydning for det samlede, højere velfærd, skandinavisk tænkning om internationale organisationer.
Transaktionsanalyse - beskrive integrationssammenhænge og -forløb, ikke mindst mht. dannelsen af kulturelt funderede fællesskaber, der skulle gøre krig utænkelig
Intergovernmentalistik – ud fra enkeltstaternes politikker og interesser
Kvalitativ metode – interview med dansk borger som immigrerede til USA
Kvantitativ metode – statistik over udvikling?
Komparativ metode – ligheder, forskelle i de 2 artikler, eller DK og USA?
Kulturel identitet
Har i nogle andre gode begreber jeg lige kunne undersøge nærmere?
Ville bare være super.
feb 2007
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 36 Svar: 733
Du fokusere meget på Nationalstaten Danmark, men vi er trods alt underlagt overnationale regler via EU, som bestemt også spiller mere og mere ind på bl.a. Integration, væsentligt for din redegørelse ville jeg mene.
(link fjernet)
(link fjernet)
Og i og med du bevæger dig ind på velfærd og integration er det måske værd at nævne den danske folkeskole og statens vision om et videnssamfund, hvilket så vil bringe dig frem til det nye pointsystem bl.a. Området åbner også dører for en diskussion om det fremtidige menneskesyn, hvor f.eks. folk som Ove K. Pedersen har nogen meget interessante budskaber i f.eks. denne artikel om hvad han kalder det opportunistiske individ: http://www.dpu.dk/everest/Publications//udgivelser/asterisk/asterisk%2055/20101025151637/currentversion/asterisk_55_s10-12.pdf
Ved godt du kun skal gøre rede for tingene, men at nævne det overordnet viser at du har gjort dig yderligere tanker om materialet, evt. en perspektivering til Danmarks integration i fremtiden, både nationalt, i Europa og det internationale samfund, afstandene bliver jo mindre og mindre.
Spændende opgave, men fokuset virker forældet med den store interesse på USA, det er fint i teorien, men verden har forandret sig siden de nævnte teorier blev skrevet.
Held og lykke.
okt 2008
Følger: 9 Følgere: 8 Fotoprofiler: 1 Emner: 12 Svar: 14
Mange tak!
Ja, jeg blev faktisk også lidt overrasket da jeg fik problemformuleringen. føler lidt jeg sidder og perspektiverer danmark i nutiden med usa for flere år siden
samfundsfag, integrationsteorier