{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.220 visninger | Oprettet:

politik opsat med lidt humor {{forumTopicSubject}}

Her er historien om ti personer, der hver dag går ud på restaurant og spiser middag sammen. Den fælles regning på restauranten ender hver dag på 1000 kr, og de ti deler den op på nogenlunde samme måde, som vi betaler skatter her i landet.

De første fire - de fattigste skal derfor ikke betale noget. Den femte skal betale 10 kr, den sjerte 30 kr, Den syvende 70 kr, den ottende 180 kr. Den tiende, den rigeste af dem skal betale 590 kr.

Sådan spiser de sammen hver dag, og alle er glade for den måde, de deler regningenpå.
Lige indtil restauratøren pludselig giver dem rabat.

Restauratøren: Eftersom i er så gode kunder siger han, giver jeg jer 200 kr. rabat på jeres middage.
En middag for 10 personer koster herefter 800 kr.

Gruppen vil stadig betale regningen på samme måde, som vi betaler skatter her i landet.
Så de første fire bliver ikke påvirket, de skal stadig ikke betale.Men hvad med de seks andre - dem som betaler - hvad skal de gøre ?Hvordan skal de dele rabatten på 200 kr. så de får lige del ? Og nu skal man holde ørene stive.

De finder ud af, at 200 kr. divideret med seks bliver til 33,33 kr.
Hvis de trækker det beløb fra hver persons andel, skal den femte og sjerte person have penge for at spise.

Restauratøren foreslår, at det mest rimelige ville være at reducere hver persons regning omtrrent jævnt, og han sætter sig til at regne på, hvad hver person Skal betale. Resultatet bliver, at også den femte person kan spise gratis, den sjerte person skal betale 20 kr, den syvende 50 kr, den ottende 90 kr, den niende 120 kr, og den tiende skal betale 520 kr. i stedet for de 590 kr.

Alle seks personer får en lavere pris end tidligere, og de fire første kan fortsat spise gratis.
Men så er det, at en i selskabet begynder at sammenligne, hvad de hver især har sparet, da de står uden for restauranten.

Jeg fik kun 10 kr. af de 200 kr, begynder den sjerte og peger på den tiende. Men du tjente 70 kr.

Præcis siger den femte person. Jeg sparede også bare en 10'er. Det er uretfærdig, at han fik syv gange mere end mig.

Det er sandt råber den syvende person. Hvorfor skal han have 70 kr. når jeg kun fik en 20'er. De rige skal altid have det bedre.

Hør et øjeblik, forsøger de fire første. Vi fik jo overhovedet ingenting. Det her system udnytter de fattige.

De ni personer omringer den tiende og giver ham tæsk. Næste aften kommer han slet ikke til middagen, men de ni andre sætter sig til bordet og spiser uden at vente på den tiende. Da regningen kommer opdager de noget.

Der mangler jo 520 kr.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardinstang 250 kr.
  • Montere en kattelem i en dør 1.000 kr.
  • El løbehjul - skift af bremseklodser - kugoo g2 600 kr.
  • Flytterengøring 2.500 kr.
  • Samling af 2 garderober fra jysk 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  politik opsat med lidt humor
Kommentér på:
politik opsat med lidt humor

Annonce