Yderlig støtte til kunstnere {{forumTopicSubject}}
Naser Khader (K) vil give kunstnere SU yderligere i et år når de er færdiguddannet, reglen i dag at man ikke kan få SU efter endt uddannelse og jeg ser heller ingen grund rent logisk at man skal til at lave særregler/love som begunstigere nogle faggrupper.
grund ideen er at SU skal være grundlag for at de kan etablere sig så de kan leve af deres kunst. Eh? Det kan da ikke være statens opgave at forsørge en etablering. De kan som færdig uddannet søge midler fra Kunstfonden som uddeler omkring 500 mill. om året.
//citat
- Kunst kan man ikke sætte en pris på. Kunst er enormt vigtigt for vores kultur og sammenhængskraft, og derfor er det en gruppe, vi må støtte, siger Naser Khader til DR.
//citat slut
Kan man ikke sætte pris på kunst?
Jeg elsker kunst og har da også igennem årene købt værker ikke som investering men fordi jeg kunne lide det - kunst er subjektiv, men det er et tømmer arbejde også, for nogle kan se det som godt andre kan set det som mindre godt og flere mener det er noget juks.
Så lad være med at begynde at bære kunst i guldstol, datidens største kunstnere har måtte lide og male et billede bare for at kunne få et måltid mad. Men det er jo tiden hvor man skal rydde alle sten af vejen så ikke kunstnerne snubler. Kunst eller en bestemt kunstner afspejler sin trængsel sine problemer via sin kunst og hvis det bare var ud af landevejen så er det at sammenligne med fabrik eller hvor man bare laver kopier.
Nej få et arbejde om det så er flaskedreng i Rema1000 og arbejde på at etablere sig som kunstner via dit arbejde i din fritid.
dec 2014
Følger: 9 Følgere: 237 Emner: 882 Svar: 8.576
//Så hellere bruge puljen til at hæve SU generelt//
Så rigtig formuleret, og det kan ikke siges bedre.
dec 2015
Følger: 13 Følgere: 8 Emner: 4 Svar: 241
Adskillige kunstnere og forfattere, får livslang "kontanthjælp", selv om de tjener gode penge på deres udladninger.
Er det helt urimeligt, at de opfører sig lidt solidarisk, over for deres unge kolleger????
I mange år var det sådan, at sygeplejeelever fik en rimelig god elevløn. Den solgte sygeplejerskerne for at få mere i løn til sig selv. Derefter måtte eleverne nøjes med SU. (Det ligner samme procedure igen)
dec 2014
Følger: 16 Følgere: 40 Emner: 15 Svar: 1.547
jan 2015
Følger: 45 Følgere: 141 Fotoprofiler: 1 Emner: 143 Svar: 2.766
Mange af de ting der fremstilles og kaldes kunst, ligner faktisk ikke kunst, Tag for eksempel Per Arnoldi, Hvis jeg brugte en lineal eller en lille underkop kunne jeg lave det samme klatværk som ham, Det er ren "kejserens nye klæder".
Kunstnere kan vel som andre mennesker starte i det små, og hvis der så er salg i deres materiale,begynde at leve af det. Det burde være deres værker der skulle tale for sig selv, så de blev solgt.
Men som det er nu er det statens kunstfond der promoverer og bestemmer hvem der må udstille . Det burde være, som i den kedelige almindelige verden, udbud og efterspørgsel.
Jeg kender flere kunstneriske personer der maler og tegner lige så godt og smukt som nogle af de anerkendte, men som ikke kan få lov at udstille på statens museum for kunst. Så det er et spørgsmål i det hele taget Hvad er kunst.
dec 2014
jan 2015
Men jeg fik lige lyst til at flytte dukkemøbler ind i dit "kunstværk" så det er vel det man føler når man ser kunst der tæller, så det ene kan vel være lige så meget kunst som det andet.
Da jeg havde mine børnebørn på ferie lavede jeg et dukkehus og møbler af pap, plastik, og andet, som blev, et kunstværk, ihvertfald efter børnenes mening. SÅHHH ???
dec 2015
Følger: 13 Følgere: 8 Emner: 4 Svar: 241
For en del kunstnere er det bare noget "skrammel", der provokerer beskueren/læseren.
Det lader til, at det kun er provokatørerne, og snobberne, der bliver belønnet af statens kunstfond.
dec 2014
Følger: 13 Følgere: 23 Emner: 12 Svar: 1.054
jan 2015
dec 2014
Følger: 10 Følgere: 71 Emner: 153 Svar: 3.755
dec 2014
jeg elsker at gå til Fernisering hvor det nyeste kunst bliver vist det er speciel litografier jeg går efter og har nok omkring 60 - jeg går ikke efter navne men efter om jeg kan lide det eller ej.
dec 2014
Piero Manzoni fik sine lorte dåser solgt for en million. Jeg har så ikke hørt om nogen har åbnet dåsen og lugtet til lorten. >tænk at kunne sælge sin lort for mere end 100 gange mere end guld var værd grammet????
Havde jeg vidst det dengang så havde jeg taget til tyrkiet og spist alt muligt så man får en løbene afføring og så kan jeg hurtig fylde 90 dåser som Piero Manzoni gjorde.
dec 2014
Følger: 13 Følgere: 23 Emner: 12 Svar: 1.054
dec 2014
Blogger
Følger: 14 Følgere: 255 Emner: 438 Svar: 9.796
Yderlig støtte til kunstnere