745 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 31 Svar

Danmarks grundvandspolitik. Danmarks grundvandspolitik.

Ja overskriften taler jo for sig selv, for findes der sådan og hvis tages den så alvorligt og der er nok ikke mange der ikke ved at jeg bor i Slagelse (i det lille univers) stedet der må stå for Demokrati og frihed til bare at slappe af og ytre sig.
Så fik vi da det med, men for et par dage siden læste jeg om at vi her i Slagelse har vores lokale vandværk fundet plantegiftrester i grundvandet, men som der stod det var ikke noget problem for os der bruger grundvandet?
Jeg kunne jo så stille spøger om: hvis der ikke er nogen grund til bekymring hvorfor så lægge det op på TTV og hvem bestemmer så grænsen for hvornår plantegiftresterne når et niveau der gør plantegiftresterne giftige (kan i følge mig) og på det indsatte billede der er ca. 10.minutter gammelt skåler jeg i et glas iskoldt Slagelse vand.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af køkkenhylder 600 kr.
  • Varmtvandsventil i teknikskabet har sat sig fast 650 kr.
  • Køb og installering af Aquastop på vaskemaskine 1.289 kr.
  • Skift af slange til trillebørhjul 205 kr.
  • Afinstallation af gaskomfur samt gasinstallation i lejlighed 3.500 kr.
  • Kitchen clogged 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Danmarks grundvandspolitik.
  • #1   31. aug 2017 Det har jeg også skrevet om et andet sted, og som dig forstår man ikke at når værdier er under de lovmæssige at man i det hele taget sætter fokus på det og gør folk urolige.

Måske lidt lobby arbejde for dem som sælger kejseren uden klæder - flaske vand producenter?

Vand er en meget vigtig ressource i Danmark hvor tiltroen til at den faktisk er mere ren end flaskevand - så det får meget stor fokus hos befolkningen hvis de begynder at tvivle på kvaliteten.

Faktisk er det bevist at flaskevand har flere bakterier end postevand, og skal man kigge miljøvenlighed så er postevand 900 gange mere miljøvenlig. Selv Ingeniøren skriver: Postevand slår flaskevand på kvaliteten - og hvorfor køber folk det karl smart vand? i Danmark hvor der stort set er adgang til vand alle steder? Jeg kan forstå i udlandet - for her tager jeg ingen chancer, for de er ikke lige så skrappe med regler omkring hvor rent det skal være, de fylder bare clor i vandet så er den hellige ged barberet.

• #2   31. aug 2017 Ja, nogle gange skal de måske vente med info. Mit vand smager godt, men mange steder i Kbh er det for kloret, det kan jeg ikke li, men tænk, vi behøver ikke at bruge 8 timer på at få vand, det tænker jeg ager og til på smiley

• #4   31. aug 2017 Man kan læse hvor nem teknologien er at afsalte havvand, det er brugt i Hele Mellemøsten og Australien - man siger det er en dyr proces og på en måde bruge mere energi end mængden af vand.

Den tror jeg så ikke på

Israel har haft det i mange år i små portioner men nu bliver det gjort med et kæmpe anlæg som er verdens største.

Så logikken må være at man ikke laver anlæg der giver underskud, så den påstand er skudt i hovedet.

• #5   31. aug 2017 Polysl jeg tror kun jeg har købt en flaskevand en gang i mit spæde liv og må sige at vores postevand smager udmærket.
    Jetset enig i at vi bare må være lykkelige for at kunne trække vand fra hanen og ikke skal bruge den store energi på lange gåture efter vandet og klor i vandet på Amager jo husker det fra da min kære mormor boede på Amagerbrogade.
    Ronald G det ser sku da dejligt ud og vand i frit løb smiley

• #6   1. sep 2017 Vi er hysteriske med vores drikkevand.
    Man vil hellere lukke en boring end at rense vandet hvilket kan gøres helt problemfrit uden den store omkostning.
    I øvrigt drikker man også på Gibraltar afsaltet havvand inddampet under vakuum, varmen får man fra et forbrændings anlæg som er nabo til afsaltnings anlægget, derudover bruger man havvand til WC skyld, hvad der så ikke er helt problemfrit grundet saltet.

• #7   1. sep 2017 Ole S - jeg synes også vi betaler en pæn pris for det, jeg giver bl.a. over 4000,- om året, så nogle krav må vi gerne stille, vand er godt, når det smager godt, men det smager ikke godt på Christianshavn, måske fordi det er en bydel med lutter gamle rustne vandrør smiley

• #8   1. sep 2017 Ole S kunne der ikke bruges brakvand til WC skyl og afvanding af mark og haver og det uden jeg ved det smiley

• #9   1. sep 2017 Jetset jeg er helt vild med din nye stilet og ja vi må kunne stille krav til vores vand smiley

• #10   2. sep 2017 jetset: De 4000 du betaler må indeholde betaling for mere end vand. Vand koster typisk 25 kr pr. m3 og du bruger næppe mere end et sted omkring 50 m3 om året.
    Dårlig smag er næppe fra rust men er ofte fra klor tilsætningen.
    Du kan forbedre smagen ved at bruge et kulfilter, de fås indbygget i en kande hvor vandet først løber gennem kulfiltret, til små penge, fås også til montering på vandhanen i køkkenet.

• #11   2. sep 2017 Ieon L: Jo du kan bruge alt vand du kan finde til WC skyl, dog med undtagelse af saltvand som er mindre attraktivt, det mest nærliggende er dog at bruge regnvand fra taget, ikke mindst da regnvand fra tage i bebyggede områder er ved at blive et problem for kloaksystemerne med de hyppigere meget store regnskyl som vi i dag får, og som man forventer vil tiltage.

• #12   2. sep 2017 Mit forbrug er sat til 17 m3, men der er også statsafgift, drikkevandsbidrag og vandmålerafgift, vandafledning, spildevandsafgift, kloak fast afgift + moms, altså det ene med det andet, så løber det op, alt hvad vi har i DK er der afgifter på.

• #13   2. sep 2017 Ole

Bruger det selv, mere for at filtrere kalk fra som er mere skånsomt for min kaffemaskine eller i madlavning.

• #14   2. sep 2017 ja jetset

Det var tæt på at man ville beskatte landmandens kvæg som pruttede,

http://www.business.dk/oekonomi/afgift-paa-prutter-fra-koeer-og-svin

Hvad med alle hunde, katte, hamster, skal private som selv slår en ordentlig bralderfis ikke beskattes - alle vilde dyr skulle have banket en korkprop op i røven og rende ned til skat for at betale for at fise den af. smiley Der er en duft som jeg ved ikke hvad smiley

• #15   2. sep 2017 Vi kan også få monteret noget smart på vandrørene, som der giver et kalkfrit vand, det vil jeg tænke over på Christianshavn, det er mere end hårdt.

• #16   2. sep 2017 ja jetset

>Her skal man så lige tænke sig om, for er det gamle vandrør og du sætter et afkalker system op som mellemled så kan du være sikker på utætheder, de nye rør er ikke af metal så her ville det være en god ide.

• #17   2. sep 2017 Ja, jeg tænker også, at hvis der alligevel skal renoveres, alt det der kalk er ødelæggende for alt det sanitære vi kan have, det er vildt ødelæggende og vandet smager absolut ikke godt uanset hvor koldt det er og hvad jeg kan putte i en kande vand, alt er blevet prøvet smiley

• #18   2. sep 2017 ja da jetset

Det er så de færreste i en renovering som tænker på en afkalker, sjovt nok...baseret på flere beboere er det ikke den store udskrivning. Iden ejendom jeg bor i er et fond som hviler i sig selv og der er høringer når er skal laves større ændringer i ejendommen - og netop et afkalker system er på tale specielt da hele ejendommen har fået nye rør - og vi har ekstrem meget kalk i vores vand.

• #19   2. sep 2017 Vi kan også få monteret noget smart på vandrørene, som der giver et kalkfrit vand,
    I teorien skulle det virke, i praksis er de uden værdi.

• #20   2. sep 2017 Ole

Mener du at ingenøren.dk tager fejl og at flere kommuner har installeret systemer som blødgøre vandet? uden at det hjælper noget?

vi kan også tage eksempler fra COWI...de tager nok også fejl...

• #21   2. sep 2017 Jeg syntes at huske hvordan man kunne fjerne kalk fra vandet ved at påsætte en magnet rundt om vandrøret smiley

• #22   2. sep 2017 Har prøvet magneter på rør uden virkning.
    Har et " anlæg " med ledninger snoet om røret uden virkning.
    Begge systemer er stadig monteret og har været det i over 10 år.
    Bødgøring af vand foregår i vandet i en beholder og har intet med magneter og andet humbug at gøre.

• #23   2. sep 2017 Det der bruges nu er mere avanceret end de ledninger og magneter som er noget gang pis og bondefangeri .

Jeg har aldrig hørt at kalk er magnetisk - men kan da godt være at jeg skal betale mine fysik penge tilbage.

• #24   3. sep 2017 Dejligt at se folk er begyndt at "vågne lidt op" 🤗 Så jeg ikke den eneste der er bekymret over alt det gift vi får proppet i os uden vores viden.!!
    Har i tænkt over hvorfor der er flour i vores vand, Jamen det Fordi det godt for vores tænder.?? Arrr.. ;)hva.? Det er i stort set alle vores produkter vi bruger dagligt, shampoo, popcorn, tandpasta osv.. prøv at tjek det ud næste gang du handler ind se hvor mange produkter der er flour og gluten i.

Nåh.. men Ang vores grundvand så Prøv lige at se den her, smiley
    https://youtu.be/ZVnXzGaD68M

• #25   3. sep 2017 #19 - Ole S - så vil jeg da tænke over det. Jeg havde for ca. 1 år siden denne tråd:

http://www.baboom.dk/forum/kultur/314772-kangen

Der findes ikke nogen videnskabelige beviser for sådan en maskine, men jeg synes, at vandet der kommer ud af den, smager meget anderledes og falder ikke så tungt i maven.

Men hvad siger du til sådan en:

http://kalkfrithjem.bwt.dk/

• #26   3. sep 2017 BWT/HOH er et ældre anerkendt firma der også levere blødgørings udstyr til private efter det anerkendte Ion bytnings princip med kalktabletter og automatisk regenerering.
    Må det koste penge er et BWT/HOH basis anlæg en løsning hvis man vil fjerne kalken i vandet.
    Men ved du om du har "hårdt" vand, start med at under søge det, der findes strimler der kan give en indikation hvor hårdt vandet er.
    Er ikke klar over om rest klor fjernes ved denne jonbytnings teknik.
    Jeg tror det er de færreste der kan smage om der er meget eller lidt kalk i deres drikkevand.
    Velsmagende vand er nok først og fremmest vand med den rette sammenhæng af mineraler og nul klor og måske også nul kalk.
    Prøv at drikke et glas destilleret vand eller de mineraliseret vand, du vil næppe synes at disse er vel smagende.
    Spørg BWT om de har en mulighed for at låne dig et anlæg der kan kobles på vandhanen midlertidigt så du kan smage dit eget vand uden kalk før du køber.

• #27   4. sep 2017 Jeg ved at vandet er hårdt på Christianshavn og middel hårdt hvor jeg bor fast, jeg kan godt se forskel, at jeg meget ofte skal afkalke på Christianshavn end hvor jeg bor fast. Jeg kan også godt smage klorholdigt på Christianshavn modsat her, men en god ide er det måske, at prøve først.

Jeg læste så sent som i dag i Bolius bedre hjem, om hvad der er fordele og ulemper ved at blødgøre vand, jeg skriver direkte af:

Fordele:
    Mindre energiforbrug
    Mindre behov for rengørings- og afkalkningsmidler, vaskepulver, shampoo og sæbe.
    Dine husholdsningsapparater (alt fra elkedlen til vaskemaskinen vil leve længere.
    Du skal bruge mindre tid på at afkalke maskiner og fjerne kalkbelægninger.
    Du vil opleve blødere hår og blødere hud.

Ulemper:
    Mindre magnesium i vandet vil kunne medføre flere hjerte-karsygdomme.
    Mindre kalk i vandet kan give flere huller i tænderne. (5-20% af dit samlede indtag af magnesium og kalk kommer fra drikkevandet).
    Risiko for korrosion (rør, der bliver utlætte), hvis kalkbelægningerne helt fjernes.

Kilder: "Central blødgøring af drikkevand". Naturstyrelsen 2011, "Samfundsøkonomisk analyse af central blødgøring af vand på Forsyning Ballerups værker" (2015), Leon Buhl, Ole Vedsted-Jakobsen, bolius.dk, danva.dk

Så konklusionen er nok ikke at forhindre kalken, for den har jo en mission smiley

• #28   5. sep 2017 Libbie.

Hvad pokker er du flyttet til Christianshavn? smiley

• #29   5. sep 2017 Der er både for og imod at fjerne kalk fra vandet, selv mener jeg dog at fordelene er de største.
    Men du har ikke løst problemet med vandets smag, før du har løst det ved du jo ikke om kalken spiller en rolle rent smags mæssig.
    Mener dog stadig rest klor nok er skyld i de flestes smags problemer i vand.
    Men der findes en række tilbud til til forbedring af vand til ganske små penge, som jeg nok ville prøve først.

• #30   5. sep 2017 Jeg må sige at her i Slagelse smager det var fra hanen af vand tilsat en smule plantegift og hvad mon så min stakkels gamle krop siger til de giftrester smiley

• #31   5. sep 2017 Det smager udmærket her i Sundby på Amager.

• #32   5. sep 2017 Ja, men mon ikke, det kommer an på vandværket, for jeg synes forskellen er stor. Og ja, jeg flytter nogle gange hjemmefra, det er, når jeg ikke kan finde ud af, hvor jeg vil bo smiley smiley

Kommentér på:
Danmarks grundvandspolitik.

Annonce