Hvor blev fastelavn af ? Hvor blev fastelavn af ?
Spurgte et par af børnebørnene forleden om de skulle ud og rasle til fastelavn og svaret var at det gjorde man ikke mere
Jeg blev ikke overrasket idet der de seneste fem år ikke har været børn og ringe på vores dør, udover en flok indvandrerbørn under ledsagelse af en storesøster iført tørklæde og ingen af dem kendte sangen, men de fik dog en femmer for ulejligheden
Spørgsmålet er hvorfor denne gamle tradition, som vi selv som børn deltog aktivt i, nu er forsvundet ?
Det kan jo ikke være på grund af pædofili frygten fordi børnebørnene fortalte at de skam gik udklædte rundt til Halloween
Det er nu fastelavnsmandag og vi forventer heller ikke “boller op - boller ned” ved døren idag og det synes jeg er lidt ærgerligt, men hvad mener i andre - er fastelavn nu reduceret til tøndeslagning i børnehaver og fritidshjem ?
dec 2014
Følger: 10 Følgere: 71 Emner: 153 Svar: 3.755
Jeg har aldrig kunnet fordrage fastelavn, heller ikke som barn, selvfølgelig var man glad for fastelavnsriset, men det var jo ikke sådan, at vi ikke fik slik resten af året.
Husker ikke jeg nogensinde har været klædt ud, og rasle med bøssen har jeg aldrig gjort.
Hvis fastelavn skulle have haft en chance, burde den nok have ligget på en anden årstid.
Jeg tror den lige så stille bliver udfaset til fordel for Halloween..... Eller det er den vel allerede.
jan 2015
Følger: 45 Følgere: 141 Fotoprofiler: 1 Emner: 143 Svar: 2.766
Ja Cody det er næsten slut med rasleriet, jeg ved ikke om det er Halloween der har udkonkurreret denne Danske tradition, Men det er lidt synd at vi ikke bibehlder vores egne traditioner. Jeg fik heller ikke besøg i år, og heller ikke de forrige.
Som du skriver foregår det hele i skole fritidshjem og børnehaver nu.
Blogger
Følger: 14 Følgere: 259 Emner: 445 Svar: 9.927
Ikke mere rasleri, jeg har ikke oplevet det - mine børn har heller ikke gået rundt og raslet, heller ikke deres venner - mange mener, det er tiggeri, det forbinder jeg det ikke med, kun sjov.
Jeg kan da også huske, at veninderne og jeg raslede og fik da også lidt i bøssen. Jeg havde en kvik skolekammerat, som fandt på at gå på fabrikkerne, det fik hun meget ud af, jeg tror hun nåede op på 17 kr ret meget på daværende tidspunkt.
Men det andet amerikanske gøjl, det handler om uhygge og så får de slik og kager, jeg kan ikke rigtig se noget i det, men det er de nok lige glade med
dec 2014
Følger: 139 Følgere: 154 Fotoprofiler: 1 Emner: 1.644 Svar: 7.656
nov 2017
Følger: 6 Følgere: 54 Emner: 147 Svar: 2.266
Derudover var de også enige om at de sociale medier spillede en rolle
dec 2014
Man kan vel også sige, at når amerikanerne vil lave noget, så går de All in,
Men det er jo ikke 100% rigtigt at Halloween er amerikansk, jo navnet, men det er jo Alle Helgenes aften som i fordums tid, før vi blev født, rent faktisk var en helligdag herhjemme.
I dag er det vist kun i kirkeligt regi at denne dag bliver fejret.
Men de døde står stadigvæk op af graven denne aften, om det så kaldes Halloween eller Alle Helgenes aften. - Det ville faktisk pynte på traditionen om vi brugte det danske navn for denne aften, så blev den måske også mere spiselig.
Blogger
dec 2014
Følger: 13 Følgere: 23 Emner: 12 Svar: 1.054
Min Aldi ligger i et kvarter med mange indvandrere og der var gang i tøndeslagning og bageren solgte flotte fastelavnsboller med kulørte glasurer. Der var et myller af små , glade unger, de mørke øjne strålede af glæde, gad vide om de oplever noget sjovt i hverdagen????
PS.: Har jeg lavet en fastelavnsbog med ris, raslebøsser, udklædning, borddækning og opskrifter på fastelavnsboller.....Biblioteker har den....
Blogger
nov 2017
Følger: 6 Følgere: 54 Emner: 147 Svar: 2.266
Blogger
Blogger
Blogger
dec 2014
Har du podagra?
jan 2014
Følger: 61 Følgere: 41 Fotoprofiler: 1 Emner: 43 Svar: 70
Faste lavn - det er da stadig noget der holdes.....både i foreninger og ved forretninger og ja hos os på Kulturcafe'en Vigerslevvej 54 b i Valby
Fastelavn med tøndeslagning og "lege" og banko - vi slutter altid a med lidt go aftensmad!!
her mødes ældre/ unge/ børn-børnebørn ….ja her hygges der og så bliver der også fundet kattekonge og "tøndebrædder nedslager" og kattedronning*
bedste udklædning ….eller som vi gør ...dem som er udklædt for en gave....slikpose!!
jeg var ikke hjemme om søndagen meen der var da nogle ud har jeg fået fortalt*
ved Halloween - sætter man et græskar ud ...så børnene ved de kan gå ind
og det syntes jeg vi sku gøre ved fastelavn....sæt et RIS ude ved vejen og børnen kan trygt gå ind og rasle!!
go dag og weekend
jan 2014
Følger: 61 Følgere: 41 Fotoprofiler: 1 Emner: 43 Svar: 70
Hvor blev fastelavn af ?