649 visninger
|
Oprettet:
Kollektiv trafik gratis. {{forumTopicSubject}}
Ja læste om at Dansk Folkepartis miljø ordføre Morten Messerschmidt ønsker gratis kollektiv trafik men først skal det prøves i 4 danske storbyer og jeg syntes ideen er super den der desværre bare ikke vidtrækkende nok det skal gøres over hele Danmark med det samme og Danmark kunne så være et forbillede fra resten af verden.
Morten Messerschmidt er fremsynet i min verden da han ikke bare vil fokusere på el og brintbiler og ja det har han vel fuldstændigt ret i.
Men hvis folk skal fravælge deres bil skal den kollektiv jo både være noget der kommer til tiden + den er som i de gode gamle dage over alt i Danmark.
dec 2014
Følger: 9 Følgere: 237 Emner: 882 Svar: 8.576
dec 2014
Følger: 139 Følgere: 154 Fotoprofiler: 1 Emner: 1.644 Svar: 7.660
dec 2014
Følger: 139 Følgere: 154 Fotoprofiler: 1 Emner: 1.644 Svar: 7.660
dec 2015
Følger: 13 Følgere: 8 Emner: 4 Svar: 241
Billetindtægten dækker kun en meget beskeden del af udgifterne til driften.
Desuden går største del af billetindtægterne til omkostninger i forbindelse med billetmaskiner og kontrol i busserne.
Som "fagmand" må jeg derfor sige, at det ikke vil koste samfundet ret meget ekstra, at gøre offentlig trafik gratis.
dec 2014
Følger: 139 Følgere: 154 Fotoprofiler: 1 Emner: 1.644 Svar: 7.660
dec 2015
Følger: 13 Følgere: 8 Emner: 4 Svar: 241
D.v.s. at busselskabet opkræver billetindtægten for trafikselskabet, der bliver videresendt ubeskåret. Busselskabet/entreprenøren får samme timepris, uanset hvor mange billetter der sælges. Busselskabet skal derfor have ansat kontorpersonale, til at sørge for inddrivelse af billetindtægterne, og videresende til trafikselskabet. Disse personaletimer er normalt indregnet, når der bliver givet tilbud.
Trafikselskaberne bruger enormt mange resurser på administration af billetsystemet, samt kontrol af billetter i busser og tog.
Man har beregnet hvor meget, der er indkommet i billetindtægter, men man har ikke beregnet hvor meget, der kan spares, hvis man afskaffer det system!
Til orientering for Alis og andre, kan jeg blot fortælle, at busdriften var LANGT dyrere, dengang man havde statsejede busser. DSB busser, der senere hed Combus, afgav ganske vist ofte de laveste priser ved licitationerne, men bagefter hentede de milliarder i statskassen, der betød unfair konkurrence over for de private aktører.
dec 2014
Følger: 9 Følgere: 237 Emner: 882 Svar: 8.576
Hvis man gør bustrafik gratis, så cyklister, gående, bilister bruge det mere, så kræves det at man køber flere busser for at følge med efterspørgslen - så jeg tror ikke at forskellen er så lille som du snakker om. Flere busser - flere mekanikere, mere slid, så jeg ved så ikke hvor stor fordelen er hvis man også kigger på det klima mæssigt. Det giver så heller ikke mening at købe diesel hakere - men el busser som er dyrere i vedligeholdelse og udskiftning af batterier. Der er så nogen der påstår at diesel transport billigere og mindre forurenende - det passer, hvis man kun kigger på forurening men ikke på vedligeholdelse.
Det lidt morsomme med artiklen er at Messersmith siger at den undersøgelse fra 2015 ikke giver det reelle billede - mere morsomt at han henholder sig til en artikel fra 2006 som jo er af ældre dato.
Jeg finder ideen god og en helt anden måde at flytte biler ud af byen, samt cyklister, men lad os få en dugfrisk undersøgelse baseret på nutidens teknologi. Som sådan er buskørsel i Odense ikke dyr, og med et kort kan man komme helt ned til 18 kr pr tur med et flexkort - tror jeg det hedder.
dec 2014
Følger: 10 Følgere: 71 Emner: 153 Svar: 3.755
dec 2014
Følger: 139 Følgere: 154 Fotoprofiler: 1 Emner: 1.644 Svar: 7.660
dec 2014
Følger: 9 Følgere: 237 Emner: 882 Svar: 8.576
sætte prisen ned???
Det er jo næsten grundlovs stridig
Det ville bringe landet ud i kaos - da danskere ikke har oplevet at nogen politikere har sat prisen ned på nogen som helst.
dec 2014
Følger: 10 Følgere: 71 Emner: 153 Svar: 3.755
Zone billetterne er latterlige, 1 to zoners koster 24 kr.
Tager jeg bus 350S på Amagerbrogade/Øresundsvej mod Dragør Kan jeg køre 2 stoppesteder, så har jeg kørt fra zone 1, gennem zone 3 og er pludselig i zone 4, og så må man pænt stå af eller betale 12 kr. til.
Tager jeg 350S modsat, kan jeg køre ca. 20 stoppesteder, fordi zone 1 og 2 er rimeligt store zoner.
Men ja, det er nok grundlovstridigt at beklage sig over Movia og deres tåbelige priser.
Det giver jo ingen mening.
dec 2014
Følger: 9 Følgere: 237 Emner: 882 Svar: 8.576
dec 2014
Følger: 139 Følgere: 154 Fotoprofiler: 1 Emner: 1.644 Svar: 7.660
dec 2015
Følger: 13 Følgere: 8 Emner: 4 Svar: 241
MEN det vil blive en næsten umulig opgave, at få overblik over, hvad billetsystemet koster, da det vil medføre afskedigelse af en del medarbejdere. OG det er de samme medarbejdere, der skal være med til at fremskaffe tallene!
Kollektiv trafik gratis.