671 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 43 Svar

Adressen i kolonihavehuset. Adressen i kolonihavehuset.

Ja lad os nu tage den igen tænk hvis folk kunne bo i deres kolonihavehus hele året og at det blev gjort lovligt - hvis man havde et dansk statsborgerskab - det vil hjælpe en del på boligsituationen og tænker på hvor mange der mangler bolig eller også bliver de tilbudt en bolig hvor boligindskud er på skal vi sige 50.000. kr. det syntes jeg er mange penge.
Og slutter bare af med - at der er noget galt i Danmark som John Mogensen sang i 1971 smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Sætte gardinstænger + gardiner op 1.000 kr.
  • Ophængning af loftelampe 800 kr.
  • Opvaskemaskine - Skiftning af afløbsslange 1.400 kr.
  • Montering af front på Ikea køleskab 600 kr.
  • El Løbehjul 500 kr.
  • Fjernelse af defekt skrue i lampeudtag, opsætning af IKEA-lampe 790 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Adressen i kolonihavehuset.
  • #1   4. mar 2020 Ejjjj, Leon, det håber jeg, aldrig vil ske. Det ville totalt ødelægge det skønne kolonihave miljø, som er så dansk, som noget, næstefter Dannebrog. Se du bare i sommerhusområderne, hvor ødelagt det er, disse områder er slet ikke lagt an på trafik hele året, det er spoleret.

De må finde en anden løsning.

• #2   4. mar 2020 Kolonihaver er efterhånden blevet villakvarter, og ikke som hensigten med et træhus med det fornødne. Tænk hvis det gives frit, så ville alle flytter kolonihavehus og spare mange tusinde hver år. Det skal ikke til at være en slags trailerpark som i USA- hvor det kun er beboelse og haven er væk som jo var formålet fra starten.

• #3   4. mar 2020 Jetset - Polysl det kan vi jo så godt sige men vi bor også godt - men hvis nu det var os der var hjemløse vil vi jo syntes at ideen var god smiley

• #4   4. mar 2020 ja da Leon

Men man er altid nød til at kigge på den samfunds nyttige ide med et kolonihavehus, Hjemløse skal ikke bo i kolonihavehus, de skal have en lejlighed/værelse...Jeg kender flere som bor i kolonihavehus, ikke fordi de er hjemløse men fordi der er en kæmpestor økonomisk fordel.

Tænk at bo i et kolonihavehus med en årlig udgift på 1800 kr. - hvem ville ikke det som ikke har de større krav.? Man behøver ikke engang et skidehus som de fleste kolonihaver har som fælles. Godt nok kold vand, og flere har gas, eller el. Man har en kakkelovn som man fyre al sit skrammel af i. Man kan have en have som kan give et udbytte man kan sælge så man stort set bor der gratis hele året.

• M.m
    M.m Tilmeldt:
    feb 2017

Følger: 10 Følgere: 2 Svar: 50
    #6   4. mar 2020 Kendter faktisk en der har lovlig adresse i kolonihavehus (Odense kommune).Det er en tideligere stofmisbruger,så ved ikke om de har taget hensyn pga. det.

• M.m
    M.m Tilmeldt:
    feb 2017

Følger: 10 Følgere: 2 Svar: 50
    #8   4. mar 2020 ok Ronald G.Hvad er GC ?

• #10   4. mar 2020 Leon - som gammel kolonihavemand og bestyrelsesmedlem har jeg et indgående kendskab til problematikken omkring helårsbeboelse.

Med få undtagelser følger samtlige haveforeninger samme regelsæt som er udstukket af Landbrugsministeriets jordbrugsdirektorat til berørte kommuner og håndhæves af kolonihaveforbundets hovedbestyrelse videre til kredsbestyrelser og sluttelig foreningernes bestyrelse.

Kolonihaver under kolonihaveforbundet er, i modsætning til sommerhuse altid på kommunalt el. statslig ejet jord som haveforeningen betaler leje til via opkrævet haveleje af sine medlemmer.

Helårsbeboelse er som hovedregel forbudt, men kan i særtilfælde godkendes i en tidsbegrænset periode af kommunen som informerer h/f bestyrelsen.
    Årsagerne kan være mangeartede og godkendes kun udenfor sommersæsonen hvis foreningen har helårsvand.
    Problemerne med ulovlig helårsbeboelse er mangeartede som ex. utilfredshed med helårsbeboernes vandforbrug som betales fælles, slidtage på grusstier og veje om vinteren som vedligeholdes og betales fælles, ophobning af køkkenaffald m.m.
    Kort sagt en kilde til misundelse og manglende sammenhold i foreningen der tydeligt kommer til udtryk på de årlige gen.forsamlinger.

Dertil skal lægges det offentlige aspekt i sager hvor akuthjælp og øvrige myndigheds sager involveres i foreninger hvor snerydning og gadebelysning jo ikke er tilstede.
    Jeg er sågar blevet tilkaldt af hjemmeplejen der på grund af sne ikke kunne komme frem til en syg borger i vores haveforening.

Slutteligt er der det skattemæssige aspekt Leon.
    Helårsbeboere har typisk en proforma adresse i andre kommuner hvilket betyder at skatteindtægten ikke havner i den kommunekasse hvor man fysisk opholder sig.

Som du kan se er det ikke så ligetil at tillade helårsbeboelse og det ville også skævvride hele boligmarkedet hvis det blev tilladt.
    Der er dog kæmpestor forskel på hvor striks kommune og bestyrelse håndhæver reglerne.

Undtaget for ovenstående regler er naturligvis nyttehaver, private foreningshaver og en del andelshaveforeninger smiley

• #11   5. mar 2020 Når jeg prøver igen nu tager det en højredrejning og historien bliver meget kort og jeg gaber og i får den korte historie som går på at der jo skal være en fordel i at have et dansk statsborgerskab som gør at man kan have sin adresse i sin kolonihave smiley

• #12   5. mar 2020 Leon

Man kan som regel ikke have en adresse i ens kolonihavehus, da det betyder at man opholder sig der det meste af året.

Staten har længe set det som en torn i øjet at folk bor der hele året, men kommuner ser det som et stort detektiv arbejde at bevise det - samt at det er haveforeningen som skal sanktionere.

Selv om kommunen spurgte haveforeningen om at udpege hvem der opholder sig i haverne hele året - ville de ikke få svar. De vil ikke være stikkere, eller bussemand.

For mig at se ville det være en fordel for kommuner, som dermed spare en masse penge i tilskud, til husleje, varmetillæg osv...det kunne faktisk være langt over en million i besparelse. Men igen hele formålet og idyllen er væk.

Hvis man tillod helårsbeboelse ville det helt sikkert blive dyrere for have foreninger og deres beboere - Jeg har set "havehuse" som lignede helårsboligere, 2 etager, rindende vand, el/gas - og altaner. Her ser haveforeninger også igennem fingre med tilladelser og forbud. Det største jeg har set var et på 160 kvm i 2 etager. Og så er der mange med et skur og masser have hvor man kan købe deres høst, som tomater, porre, kartofler, rosenkål, jordbær osv....Her har man ikke et kasseapparat men en cigarkasse hvor de stort set tjener mere end lejen koster om året.

Jeg har i mange år købt deres varer da de var billigere end butikker og dansk, jordbær fra udlandet smager som regel ikke af ret meget, da de er pint frem. Solmodne tomater er stort set umuligt at opdrive - da de er mere følsomme for stød og slag - men det kan man i de haver.

• #14   5. mar 2020 Polysl 2 etager det har jeg nu aldrig set og den der med hygge findes der nu det boligselskab som jeg bor i og hvis jeg sætter tomater kan du altid komme forbi så får du et par stykker gratis smiley

• #15   5. mar 2020 Ronald G ja måske men der bliver jo flere mennesker og færre boliger smiley

• #16   5. mar 2020 Leon

Man kunne begynde at sende flere tusinde hjem til sandkassen, inden det store rykind kommer med flere tusinde -ellers ville der være endnu mindre boliger. Jeg er sikker på at deres lande mangler deres evner som Danmark ikke har behov for.

• #17   5. mar 2020 Polysl jeg kunne nu godt forstille mig at flere 1000 mennesker kunne gøre noget godt i eget land og tænker på at det ikke hjælper at flygte fra vandmangel - nej der skal kæmpes for at få vand de steder hvor det mangler smiley

• #18   5. mar 2020 Polysl, jeg har aldrig nogensinde oplevede kolonihaver af den størrelsesorden og ovenikøbet i 2 etager, det kan aldrig blive et kolonihavehus, læs med her:

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2016-01-27-kolonihave-ejer-rammes-af-nye-regler-det-er-fuldstaendig-latterligt

• #19   5. mar 2020 Leon

de flygter ikke pga. vandmangel - de flygter for at få snablen ned i EU kassen - Det flygter for regering fordi de har lavet lort i det. Det flygter for fattigdom og mener de kan sidde her i Danmark og tage ned til deres lande på ferie - imens de har flygtninge status i Danmark. De laver en masse kriminalitet som en tak for at vi har fået ophold - med begrundelse at forholdene slet ikke er det de har fået lovet. Hele EU helt ned fra Middelhavet ligner en losseplads når bare få tusinde har været forbi.I Sverige vælter de rundt og voldtager alt med en puls - røver, dræber, mishandler osv....

Når man i et Tyrkisk parlament begynder at slå på hinanden - siger meget om Mellemøsten.

Men du har ret i at vand i flere Mellemøstlige lande er omdrejningspunktet - det var samme taktik IS lavede at sætte sig på vandforsyningen. Det samme gør Israel hvor de forvalter vandet - fordi palæstinensere ikke kan som eksempel i gasa området, hvor Israelere forlod det med ordene - pas på vandet, men det gjorde de ikke de lavede 6000 boringer som gjorde at de tømte alt. Israel har så senere lavet afsaltnings anlæg som gør, de producerer mere end de forbruger. Det hader palæstinensere israelere for. Så hvem er lige den dumme? det er sgu da arabere som med deres små hjerner og mangel på indsigt bare siger. det går nok.

Hvis vi snakker om Gaza, så da israelere forlod det frodige landområder de havde lavet, så futtede de båtnakker det hele af og smadre alle drivhuse som flere palæstinensere havde jo hos. danske åndssvage er genier til forskel..

• #20   5. mar 2020 Jetset ja men kan vi ikke blive enig om at de politiker der har ansvaret for at de regelsæt overholdes skulle havde taget det for 30 år siden og ikke lige pludseligt gøre sig til de fromme politiker - hvis ikke det var i orden i går er det jo heller ikke i morgen smiley

• #21   5. mar 2020 Polysl nogen flygter grundet krig og andre grundet tørke og ja jeg syntes nu at Jøderne er kvikke smiley

• #23   5. mar 2020 Ronald G ja du har så ment nok ret i det med den krig smiley

• #24   6. mar 2020 I en haveforening tæt på vores, blev et hus sidste år solgt til 2,1 mill.

Det er simpelthen for dårligt at det kan lade sig gøre. Der bliver set alt for meget gennem fingre nogle steder, mht. til at overholde regler.

For et par år siden havde vi 2 arabiske familier. Begge familier blev smidt ud efter 1 sæson. Der var konstant mange venner tilstede, og de larmede helt vildt, selv om natten. Drengene og deres venner, drønnede rundt på deres knallerter i gangene, og det stoppede ikke, selvom de fik forbud. Udkrudt blev aldrig fjernet. De deltog ikke i de fælles pligter, de var ganske uegnede til at være der.

Så dét 'eksperiment' bliver ikke gentaget.

• #26   6. mar 2020 Cris7 du har nu også fundet nogle helt gral eksempler smiley

• #27   6. mar 2020 #24 Cris

Hvis de 2.1 mio. er prisniveauet i den havekoloni, kan man spørge sig selv, hvordan arabiske familier kan betale det?!

Og den opførsel du beskriver, har man jo hørt om før, når det handler om folk udefra.

Og nej, hverken de høje priser eller helårsbeboelse er forenelige med kolonihave tanken her til lands...

• #28   6. mar 2020 Leon

Der er andre grelle eksempler

131.000
    270.000
    122.000
    355.000

Jeg kunne blive ved. når man googler priser.

Så ja cris eksempel er grel, men det er de priser også som jeg viser.

Jeg kan så ikke forstå at det er muligt at lave så dyre kolonihavehuse, og det er ikke gamle huse, men nybyggede.

Der må skarpere regler til kvm, højde, pris. - for mig giver det sgu ingen mening at betale 2.1 mill. for et kolonihavehus som stort set er et sommerhus eller helårs hus.

Dem som overskrider reglerne må så bare brække lortet ned og æde beten over at være blæst i knoppen.

• #29   6. mar 2020 Jaaa der er nu stadigt forskel på 2.1 og 355.000 men jeg kan forslå jer at købe en kolonihave i Slagelse der er de til at betale smiley

• #30   7. mar 2020 Jep, det er et grelt eksempel, det var også derfor at det blev fortalt rundt om. Det var på Amager.

1 million er efterhånden ikke unormalt. Flere og flere får bygget arkitekttegnede huse, flotte køkkener, badeværelser med alt udstyr. Det er mere sommerhuse end kolonihaver.

Der står rigtig mange i kø for at få fat i en kolonihave, og de vil nærmest betale hvad som helst for at få fat i en. De gider ikke de hyggelige ældre huse, men river ned og bygger nyt.
    Så hele formålet som var med kolonihaver er blevet ødelagt, og det er en meget trist udvikling.

• #31   7. mar 2020 Cris

Jeg er interesseret i om dem med de dyre huse også har have i deres forenings ånd?

• #32   7. mar 2020 Ja se, Poly, det er netop også en ting, som er vigtig at nævne omkring det.

De sidste 3 år har vi fx. fået flere nye beboere. Der er pligtarbejde 2 gange om året af 3 timers varighed, kan man ikke møde op skal man sende en anden eller også koster det 250 kr.

Ved pligtarbejde for 3 år siden, mødte 5 nye op. De brokkede sig ret højlydt, at det gad de krafteddermame ikke. Så ville de hellere betale 250 kr. for at slippe. Det var ubehageligt og skidt at høre på for os andre. Især fordi vi rent faktisk hygger os godt sammen, men også får et godt forhold til hinanden, fordi man lærer hinanden at kende godt på den måde. Får et godt fællesskab.

De 250 kr. er jo et symbolsk beløb, så selvom alle betalte 250 kr. istedet for at gå på pligtarbejde, så ville der aldrig blive råd til at gøre de ting som er nødvendige for at der ser ordentligt ud, hvis der skulle betales til et firma som gør det.

Tænk at man ikke engang gider at give 6 timer ialt på en sæson til fællesskabets gode, det er mig uforståeligt.

De ønsker også at der bliver kloakeret, hvilket vil koste lidt over 50.000 kr. til hver, at der bliver sat stilygter op overalt, wifi installeret, samt andre ting.

• #34   7. mar 2020 Cris

Jeg ville da hygge mig med folk - og så er der oveni at man kan trække på folk kompetancer og visa versa.

For mit vedkommende er jeg imbecil i en have - for jeg kender ikke til ral fra krat - og må indrømme interessen er nok ikke fremherskende hos mig. Men det kan man jo lære af andre i det små.

Dog ved jeg nok mere om grønsager osv...end blomster - for mig er alle blomster skønne selv det mange kalder ukrudt.

Jeg kan huske de skønne tider da jeg cyklede til Hasmark via havnen og på en sti og gennem en landsby for så at ende op i dengang hyggeligt sommerhusområde. Al den idyl er pløjet op - alle steder. Jeg havde dengang 2 tanter som havde små sommerhuse på omkring 35 kvm i første række - men de er ryddet og senere nye moderne huse.

• #35   7. mar 2020 Helt rigtigt Ronald.

Sidste år, under pligtarbejde, fik flere af os et chok grundet en regel vi ikke var bekendte med. Det skabte en del ballade.

En enlig kvinde, pensionist på 72, som altid møder til pligtarbejde og har en herlig humor, fortalte at hun ikke længere kunne klare at have haven. Et ældre hus, som hun overtog fra sine forældre i sin tid. Hun var godt klar over at hun ikke kunne få nogen penge for det.

Men hendes 'overraskelse' blev endnu størrere da hun kontaktede bestyrelsen om at hun ville af med haven. De sagde at hvis huset blev betraget som 0 kr. i værdi, ifh. til gældende regler, så skulle hun selv betale mere end 50.000 for at få det nedrevet og fjernet helt! Det havde hun på ingen måde råd til.

Det skabte stor vrede, især når det sås at gode ældre huse bare blev fjernet, når der kom nye folk til, fordi nye ville ha' fuldt moderne huse med alt.

Hvordan det gik, véd jeg ikke endnu.

• #37   7. mar 2020 Ja, Ronald, men tilsyneladende er reglerne sådan.

• #38   7. mar 2020 Cris7 jeg er også ved at brande af når jeg læser den historie du beskriver det er helt væk smiley

• #39   7. mar 2020 At bestyrelsen (formanden) melder det ud, at hun skal bekoste fjernelsen af det gamle hus, "lugter"lidt af, at der er en, der kan få en fordel af det.

Er der familie/nære venner af formanden, der står til at kunne få haven, og vil bygge nyt hus, er det da smart, at det gamle er fjernet før overtagelsen.

Alle andre i foreningen, der har revet ned, og bygget nyt, har vel alle fået det gjort for egen regning?

Jeg troede egentlig, at der var en maksimumspris, fastsat af bestyrelsen/generalforsamlingen, lige som der ofte er med ejerlejligheder. Det vil fjerne incitamentet til at lave det til sommerhusområde.

• #40   7. mar 2020 Cris7. #35

Alle kolonihavehuse når “scrap” værdien 0kr efter 25 år hvis der ikke er udført fundamentale forbedringer som ex. nyt gulv og fundament, tag o.lign.

Jeg forstår ikke hvorfor damen ikke sælger sit hus videre for et symbolsk beløb i stedet for blot at forlade det.
    I min kolonihavetid ville folk have stået i kø for at overtage sådan et hus for ikke under 25.000kr.
    Er der slet ikke ventelister hos jer Cris7 ?

• #41   8. mar 2020 Jamen, Kolonihave ideen, er fuldstændig væk, det er slet ikke sådan, jeg forstår ved en kolonihave, igen igen et stykke dansk kultur er bare blevet brændt på lossepladsen, hvor er det bare trist.

Jeg har så mange gode festlige minder fra min Fars Morbror, som havde det mest hyggeligste kolonihave på Røde Mellemvej, jeg husker desværre ikke, hvad haveforeningen hed, men jeg husker, der lå mange, det var bare så hyggeligt, og der var altid plads til mange og der var slet ikke noget luksus, det behøvede vi slet ikke, det var bare så hyggeligt, og altid nogen at lege med.

Nu skal det så være luksushuse, det har ikke en skid med kolonihave at gøre.

• #42   8. mar 2020 Jetset minderne forbliver i dit hjerte smiley

• #43   8. mar 2020 Ja, heldigvis, og jeg huske også, når vi skulle have frokost, vi kunne ikke alle sammen sidde inde i stuen, så bordet fortsatte ud i Haven, ubeskriveligt hyggeligt smiley smiley - og selvfølgelig en flagstang med Dannebrog smiley

• #44   8. mar 2020 Busmann

Problemet er ikke pengene der ryger over bordet, men i langt højere grad dem der ryger under bordet

Bestyrelsens vurderingsudvalg må kun vurdere de efter lokalplanen tilladte antal m2, byggematerialer, samt husets stand efter alder.
    Dertil kommer evt. godkendt EL, vand og kloak.
    Grundens indretning og beplantning kan højest give 5% oveni.
    Husets indretning og møblement vurderes ikke.
    Al ulovlig bebyggelse skal fjernes inden handel kan finde sted, men desværre svigter mange bestyrelse det sidste tilsyn og dermed kan køber overtage ulovlighederne.

• #46   9. mar 2020 Cody
    Jeg forstår ikke hvorfor damen ikke sælger sit hus videre for et symbolsk beløb i stedet for blot at forlade det. jvf. cody

Det kan hun ikke, det er ikke op til hende. Når man ønsker at komme af med sit hus, bliver det vurderet. Første i rækken på ventelisten, bliver tilbudt at købe, eller vente. Det er bestyrelsen der bestemmer alt.

Vi har loft over hvor meget et hus må koste, beløbet er steget så jeg kan ikke huske til hvor meget.

• #47   9. mar 2020 Cris7

Det lyder ikke rart, men så er løsningen jo som Ronald skriver at lade familie, venner el. naboer overtage det proforma i hendes navn smiley

• #48   9. mar 2020 Nu hvor alle huse ligger på lejede grunde, kunne det så ikke være en ide, at det var staten, som overtog det hele, det lader til at div. bestyrelser er møg hamrende korrupte og ikke rigtig er deres beføjelser voksne smiley

• #49   9. mar 2020 Ha Ha. Jetset

tror ikke at staten gider at blande sig - og slet ikke overtage noget som helst.

• #50   9. mar 2020 #47 Cody.

Overtagelse kan kun ske i lige linje, altså til egne børn.

Absolut NEJ, til at Staten overtager. Det vil bare gøre alt endnu værrere.

• #51   9. mar 2020 Cris #50

Alt som staten rager ved går konkurs - eller ikke på nogen måde kan overleve de kolbøtter som bare kigger i paragraffer og handler ud fra det. Her kunne de lære en masse fra folk som har business. Her sidder ikke folk med et kursus på 14 dage og leger virksomheds leder - eller CEO - Til forskel fra det kommunale hvor en skorstensfejer efter et kursus kan sidde og lege gud.

Kommuner er besatte at fantasiløse "det rager mig en papskid" mennesker - som kun er interesseret i at fodre deres egen pengepung. For mig er det mere beskidt end det de gør i virksomheder.

Så det mest morsomme hvis man kan kalde det: Sygeplejesker hyler over varme hænder imens de ikke vil være med til at klare problemet. De vil ikke opgive deres halvdags job. Så for mig gider jeg ikke høre det hyleri. Man skal ikke være Einstein for at vide at man bare ikke kan plukke sygeplejesker ned fra et træ - men når man tænker som en (S) så er der jo ikke mange hjemme - selvom lyset er tændt.

Kommentér på:
Adressen i kolonihavehuset.

Annonce