Fagbevægelsen Fagbevægelsen
Hvor er fagbevægelsen når jobcenter sender folk ud i gratis arbejde den ene efter den anden - og man laver turnus ordninger med at ledige cirkulerer imellem forskellige virksomheder hvor kun 1 ud af 10 får arbejde.?
Fagbevægelsen har travlt når der ansættes folk fra øst på konkurrence forvridende vilkår - og går ud med bål og brand. Men at flere tusinde sendes ud til gratis arbejde gider de ikke gøre en skid ved.
Nogle steder får ledige løntilskud som i grunden ikke flytter dem en meter med at opspare timer. Så man fastholder i grunden personen i løntilskud i en slags stavnsbinding. Ingen tænker på at stoppe det cirkus og man kunne så også læse i Information at fagbevægelsen blåstempler både løntilskud og gratis arbejde.
Det lugter mere som en parkerings strategi - som at så er man fri for den ledige så længe det varer.
Men hvad ved jeg -hr kun stiftet bekendskab i tidernes morgen som medlem af Dansk Metal - og da jeg ville over i Kristelig a-kasse så fik man bare en QUI???
Det ville de ikke - så jeg sendte dem anbefalet brev, her skete heller ikke noget. Så stod jeg nede på deres kontor på Skibhusvej og svinede dem til - så fik jeg et polititilhold.
Så begyndet jeg at smide maling ind i deres postkasse - og efter 3 gang maling så blev jeg overflyttet. Så jeg har absolut ikke en kærlig minde om fagforbund.
Hvis ikke fagbevægelsen begynder at tage ansvar - så ryger den sidste rest af interesse hos deres medlemmer - og folk nøjes bare med en A-kasse.
//Citat fra Information
Af reglerne for løntilskudsjob fremgår det ellers, at den aktiverede skal udføre et stykke ’ekstraordinært arbejde’, så det ordinære arbejdsmarked ikke undermineres. I praksis er de løntilskudsansatte dog for længst blevet uundværlig arbejdskraft.//citat slut
Det er sgu skræmmende og selvmodsigende...selvom artiklen er fra 2012
sep 2019
Følger: 2 Følgere: 31 Emner: 55 Svar: 615
Du er helt gal på den, hvis du tror 1 ud af 10 får arbejde, det er nok snarere 1 ud af 100 - måske endda mere.
Der hvor jeg har arbejdet havde vi 50 - 60 i arbejdsprøvning årligt - ingen af dem fik fast arbejde efterfølgende, men mange af dem fik deres prøve periode forlænget, nogle endda flere gange.
dec 2014
Følger: 9 Følgere: 238 Emner: 882 Svar: 8.576
ok... 1 ud af 100
Det cementerer endnu mere hvor nytteløst det er at sætte folk i gratis arbejde.
nov 2017
Følger: 6 Følgere: 54 Emner: 147 Svar: 2.266
Sagt på politisk korrekt dansk: At disse mennesker bevarer tilknytningen til arb.markedet
dec 2014
Man aner ikke hvad man skal gøre af de ledige - jobcenter er åbenbart ikke et sted for folk som søger arbejde - man giver bare aben videre til arbejdsgiver som gnider sig i hænderne over alle de uendelige gratis kanonføde.
Nu er det bare en instans som administrer alle de ledige og presset er væk nu hvor de bare skal kontrollere som de kunne få en abe ude i zoo til.
Tænk at have et job som drejer sig om at sparke hårdest på ledige - nogle som overlever første spark eller 3 spark går ud og sætter slangen i munden og starter bilen.
nov 2017
Jeg er ikke tilhænger af borgerløn da det uden tvivl vil blive en foretrukken levevej for mange og på sigt udhule arb.styrken der i forvejen er for nedadgående.
Der er sku ingen nemme løsninger i et samfund hvor ingen må have mindre og hvor arb.løse helst skal have samme indkomst som folk i arbejde.
Vores velfærdssamfund har desværre fjernet incitamentet til at tage ansvar for sit eget liv og underhold
dec 2014
Da Løkke var ved magten fjernede han mulighed for at ledige blev opgraderet - så på sigt får man bare ledige som halter mere og mere væk fra et job.
Jeg så hellere at man tilbyder folk at blive uddannet eller på kurser for dem som er på bistandhjælp - de har i forvejen ikke råd til at gå i uddannelse på SU og slet ikke økonomi til at tage SU lån.
Man skal holde op med at sende syge på kontanthjælp og køre en helt andet strategi - end den de gør med bare at opgive dem og sende problemet videre i systemet.
Løsningen er heller ikke at holde folk som gratis slaver - for at de har kontakt med erhvervslivet.
Folk kan stort set ikke få en FTP uden de næsten er "halvdød" Problemet er også at der er for meget kassetænkning og ikke en selektiv vurdering i dem der kan lidt, dem der kan endnu mere - og dem som er jobparate. Resten skulle bare på FTP - i Sidste ende spare man ikke noget i det lange løb - ved at kaste dem rundt i systemet - andet selvfølgelig at ansætte flere offentlige som kan kaste boldene videre.
Man bruger udligning til at fordele ressourcer - men fakta er at kommuner bare putter dem i nogle huller og så er de tilbage til samme beskidte måde at behandle ledige på.
Aller først skulle man lave en revision af kommuners måde at bruge pengene på, og øremærke udligningen til de forbedringer som regeringen finder nødvendig - Som kommuner åbenbart ikke er i stand til selv.
dec 2015
Følger: 13 Følgere: 8 Emner: 4 Svar: 241
Derimod har fagforeningerne fingeren på pulsen, og er gode til at hjælpe deres ledige medlemmer.
For en del år siden, da sønnen var ledig, var der absolut ingen hjælp at hente i jobcentret, men da han var til møde i 3f, havde de lige jobbet, der passede til ham. Der var han i 5 år.
Virksomhederne henvender sig hellere i fagforeningerne, fordi de er bedre til at finde de medarbejdere, der passer til virksomheden.
nov 2017
Ligeledes er lettere adgang til FTP ikke en farbar vej at gå fordi det uden tvivl vil medføre at endnu flere uretmæssigt vil forfølge den mulighed.
Andre lande har lignende systemer hvor man stiller krav om jobparathed hvilket tyder på at der ikke umiddelbart findes bedre alternativer.
Iøvrigt tror jeg der findes udførlige anvisninger på hvordan pengene skal fordeles
dec 2015
Følger: 13 Følgere: 8 Emner: 4 Svar: 241
Langtidsledige, der er vanskelige at få i job, bliver sendt i aktivering i de samme arbejdspladser gang på gang.
Kommunerne får større refusion, når de sender folk i aktivering, selv om det er førtidspensionen, der er den rigtige løsning, når folk ikke kan arbejde mindst ti timer om ugen.
Jobcentret er ofte bemandet med folk, der ikke har faglig kendskab til det, de sidder og arbejder med. Det er billigere at bruge kontorfolk, i stedet for uddannede socialrådgivere.
dec 2014
Folk kan godt dygtiggøre sig, som jeg har læst flere steder så er der en uvilje hos kommuner da det koster, så er det gratis at sende folk i gratis arbejde som stort set forgår en uendelighed. Det er ikke noget som folk får et job af - Det er også forkert at sende en i aktivering i et firma og udfylde en plads som en ansat kunne udfylde, men firmaer vægrer sig for der kommer hele tiden nye til. Er det ikke konkurrence forvridning?
Kommuner giver ikke FTP i flæng mere - folk bliver arbejdprøvet i mindst 3 år -
Eksempel..
En ven fik et slagtilfælde som gjorde at han stort set ingen kræfter havde i sin højre arm højre ben, han blev kastet rundt i systemet og efter 3 år opgav kommunen og indstillede ham til en FTP som han fik - flere går endda mere end 3 år.
Hvor læge indberetninger siger at der ikke er noget at gøre - skal man nikke spilde en masse tid på - men dog skal der indhentes data fra andre læger så man undgår snyd.
Langtidsledige skal ikke søge SU men være på bistand i uddannelses perioden - det at dygtiggøre sig bremset altid af økonomi og de forbliver fastlåst. Jeg har ikke fundet den vise sten - men det er som jeg mener det skulle forgå.
dec 2014
ja...tænk at man kan kalde sig sagsbehandler efter 3 uger på et kursus. Selv for erfarne sagsbehandler har man kurser som kan færdiggøres på 25 min.
nov 2017
Hvori ligger den økonomiske gevinst for kommunen ved at sende en person i aktivering ?
dec 2014
En del af udgiften bliver refunderet af staten - så det kan ikke være andet end en gevinst for kommuner.
nov 2017
https://bm.dk/nyheder-presse/nyheder/2018/12/kommuner-faar-et-mere-entydigt-incitament-til-at-give-ledige-en-mere-effektiv-indsats/
dec 2014
Der er stadig en stor forskel fra at sende en på et amu kursus eller lign. som betales af kommunen og at sende den ledige ud som gratis arbejdskraft og kalde det opkvalificering og jobaktivering - den del er helt gratis.
Blogger
Følger: 14 Følgere: 259 Emner: 446 Svar: 9.938
Og så er det som regel Jobcentrene der henvender sig til virksomhederne, det er kotumen og erfaringen med det er, at der tilbydes megen bistand alt efter, hvad der måtte ønskes, det lader til at virke.
Og så er det ikke rigtigt, at Jobcentrene rundt omkring er bemandet med ufaglært personale, de alle har en Ba. eller Kandidat uddannelse og de kan kun bruge personale med relevant uddannelse indenfor job og beskæftigelse, ligeledes skal de også have jura intakt.
dec 2014
Tror du det er en gangbar løsning at give løntilskud - når den ledige ikke optjener dagpengeret?
Blogger
Følger: 14 Følgere: 259 Emner: 446 Svar: 9.938
Jeg ved ikke, hvor mange der får et fast blivende job, i den ordning, der er flere ting i det, jobtræning, kan tilføjes CV'et og alene det, at have noget at stå op til, må også give noget på den mentale del af det.
Fagbevægelsen