{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
374 visninger | Oprettet:

Landsbyen - der stoppet tiden. {{forumTopicSubject}}

Ja jeg så denne dokumentarfilm og hvor overskriften - Landsbyen der stoppet tiden.
Og jeg må sige at der var meget sundt i deres livsstil og som jeg forstod det ku børn være børn og de voksende arbejde og det var en gammeldags måde at leve på - uden tv - pc og andre forstyrrende ting - det er jo det man ku kalde for en bondegårdsferie.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Landsbyen - der stoppet tiden.
  • #2   14. okt 2022 Jojo The Bruderhof og de bor i SUSSEX jeg vil ellers prøve at trække linket - men det er ikke altid lade sig gørligt smiley

• #3   15. okt 2022 Bruderhof,
    Eller en anden religiøs virkelighed,

• #5   15. okt 2022 Annella de sku være 3000 fordelt over hele verden smiley

• #6   15. okt 2022 Ja fanatikere er der mange steder.

Amish er en protestantisk kristen gruppe af anabaptister (voksendøbere), der hovedsageligt er udbredt i USA og Canada. Medlemmerne skiller sig ud fra det omgivende samfund ved, at de ikke gifter sig uden for deres egen gruppe og giver afkald på ”moderne” teknologi som biler, telefon og elektricitet fra elnettet.

https://www.alt.dk/artikler/besog-amish-folket

profilbillede
  • #7   15. okt 2022 Brok S de vælger jo selv og mon ikke de slipper for internet og andet - skov - landet - strand - dyrelyd - fuglesang - skønheden i naturen smiley

• #8   15. okt 2022 Leon, ja tror du virkelig børn selv vælger den livsstil?

• #9   15. okt 2022 Brok S jeg er fra tiden før PCen og hvor udendørs leg var naturligt og hvor børn ku være børn og lege i sandkasse - løbe på græsset og spille bold og at lytte på en transistorradio og høre eksempelvis Dansk Toppen og jeg tror på at børn skal have lov til at slippe for mobiltelefon - pc og andet forstyrrende - det er sundt at ku lege uden udefra kommende lyde.

• #10   15. okt 2022 Ja Leon for mig er børn noget der bliver født af en kvinde, og ikke et spørgsmål om årstal.

• #11   15. okt 2022 Brok S og de må ikke lege vel - ej heller hvis de er 5-6.år eller for den sagsskyld 15.år.

• #12   16. okt 2022 Jeg er helt enig med Leon selv om vi alle nu er fanget i internettets diffuse verden.
    At få hele verden ind i stuen på en skærm har bestemt ikke kun betydet lykke, tværtimod har det medført en perfekthedskultur som blandt børn og unge har haft store konsekvenser og medført rekordmange psykiske problemer.
    Derudover kan nævnes cyberkriminalitet som spænder fra alt lige fra at tømme fru Olsens konto til hacking af firmaers it systemer med store omkostninger til følge.
    Sidst men ikke mindst er den menneskelige kontakt ved at forsvinde helt i selvbetjenings universet der tilmed har medført ventelister overalt i det off. system grundet kontrolsystemer der har ødelagt den effektivitet som netadgangen egentlig var beregnet til.
    Unge mennesker der ikke kender til tiden før internettet har jo desværre intet sammenligningsgrundlag, men vi gamle savner sku tiden hvor samfundet byggede på den menneskelige kontakt hvor der var tid til det hele.
    Internettet har medført rekord i stress og diagnoser der er uden fortilfælde så det negative fylder langt mere end det positive i de ældres øjne 🥲

• #14   16. okt 2022 Jeg huske tydeligt fattigdommen så jeg er glad for udviklingen, hvor vi i dag alle
    får mad og har adgang til et godt hospital.
    Så nej jeg er ikke den store tilhænger af, fattigdom og børn og voksne med dårlige tænder.

• #15   16. okt 2022 Ja Annella jeg husker skam godt reaktionen da vi fik tv i 50’erne, men den store forskel er at vi ikke kan sælge eller slukke for internettet fordi hele samfundet desværre kun fungerer via internettet.
    Internettet burde aldrig være opfundet 😀
    Tænk engang så havde vi siddet og skrevet breve til hinanden lige nu og det var da skide hyggeligt og ikke engang kedeligt.
    Selv posten kom til tiden hver dag dengang 👍🏼

• #16   16. okt 2022 Ja ja Cody, og mange mange ting var aldrig blevet til virkelighed.

Hvis man var barn af fattige forældre eller på børnehjem eller
    til Ebberødgård, Godhavn og mange andre steder så er jeg glad for fremskridtet.

Men fremskridtet har også lavet os til meget sårbare, fordi vi har taget det til os kritikløs.

• #17   16. okt 2022 Cody N ja de it forbryder har efterhånden frie tøjler og især hvis folk ikke tænker sig om.

• #18   16. okt 2022 Brok S Gudskelov findes der mange gode fremskridt smiley

• #19   16. okt 2022 Brok S som institutions barn kan jeg kun sige at der også fandtes gode institutioner - Gudskelov.

• #21   16. okt 2022 #16 Brok S
    “ Hvis man var barn af fattige forældre eller på børnehjem eller
    til Ebberødgård, Godhavn og mange andre steder så er jeg glad for fremskridtet. ”

Njah når nu fremskridtet har medført et rekordstort antal børn og unge med diagnoser ved jeg ikke om datidens forhold mon ikke var at foretrække.
    Jeg har selv fået røvfuld med pegepinden i skolen og tilmed med bøjlen hjemme nogle gange, men jeg er heldigvis sluppet uden diagnoser - hvad jeg ved af 😂

• #24   16. okt 2022 Jeg spøger bare om i også har gået i Søndagsskole og i pæn skjorte smiley

• #26   16. okt 2022 Du glemte at slutte af med “amen” JoJo smiley

• #28   16. okt 2022 Mælk i skolen ja det husker jeg nu også dog husker jeg at det var mælk i trekanter og inden der flaske mælk sat ved døren i Sankt Pouls Gade nr.6 anden til højre smiley

• #29   17. okt 2022 Ha ha Leon min søndagsskolekarriere varede under 10 min.

Med udsigt til lakrids og bolcher lokkede en skolekammerat mig med til hans søndagsskole i et menighedshus på Nørrebro, men da præstefruen ikke kunne finde mig i kirkebogens dåbsregister blev jeg vist døren og uden slik 🤥

Indtil den dag havde jeg aldrig tænkt over at jeg kun var navngivet, men min mor fortalte at det kun var de fattigfine der fik døbt sine børn 😬

Min eneste positive oplevelse med kirken var da jeg var i start tyverne og meldte mig ud af folkekirken.
    Jeg fik de seneste 5 års kirkeskat udbetalt som man kunne hvis man aldrig havde brugt kirkens tjenester og pengene faldt sku på et tørt sted kan jeg huske 😀

Kommentér på:
Landsbyen - der stoppet tiden.

Annonce