Plejehjem Plejehjem
Nu lidt om de hjemlige problemer, som igen er dokumenteret, omkring hvordan mange ældre behandles på nogle plejehjem.
Vi har set det før, alle var forargede, politikkere talte stolper op og ned om at NU skulle der ske noget med den forråede indstilling som nogle plejehjælpere udviste. Samt ledere der ikke reagerede på urimelige forhold.
Med hvad er der sket i mellemtiden? Til syneladende intet!
Ældre får ikke mad, får ikke den medicin der er nødvendig. Bliver ikke skiftet, men sidder i sit eget lort i timevis, måske hele natten.
Bliver talt til, og behandlet som et ligegyldigt menneske som bare skal opbevares til udløbsdatoen.
Det er jo ikke meningen at ældre skal frygte den dag de er nødsaget til at komme på plejehjem. Heller ikke at familien skal gå i evig angst for om deres familiemedlem nu bliver behandlet ordentligt.
Tilsyns- myndighederne er jo nærmest overflødige, når de anmelder hvornår de kommer og tilser et sted. De skal jo komme uanmeldt, ellers er de til ingen nytte.
Det SKAL tages hånd om dette problem EEN gang for alle.
Hvad mener I?
dec 2014
Følger: 11 Følgere: 87 Emner: 456 Svar: 3.710
Hun har en 2 værelses lejlighed, med et badeværelse næsten så stort som min stue. Den er dejlig lys, med altan, samt fransk altan i begge værelser. Det er tilladt at have dyr, hvilket var meget vigtigt for hende, da hun elsker sine 2 dejlige fugle.
Hun har ikke været der så længe, men indtil nu har jeg set at der ser rent og pænt ud alle vegne.
Hun selv siger også at personalet er rigtig søde, hvilket jeg også har oplevet dem som.
Så det er jo ikke generalt at den dårlige atmosfære hersker på alle plejehjem.
Blogger
Følger: 14 Følgere: 259 Emner: 445 Svar: 9.931
Men politikere og de involverede ledere har travlt med at vaske hænder, det kan jeg godt forstå, for på det nævnte plejehjem i Køge er der sådan et dårligt arbejdsmiljø, så det smitter af på de forkerte, nemlig beboerne. Havde der været et godt arbejdsmiljø møder man vel helt automatisk op med godt humør og gå-på-mod og vil gøre en forskel, det kan der vel ikke være tvivl om, men det er der ikke, det synes jeg er klart, der er en elendig ledelse, der ikke er til stede, de holder kun møder og møder om ??????, ikke arbejdsmiljøet, for så var der vel gjort noget ved det.
På de plejehjem, hvor der ikke ses sådan noget, tror jeg på, at der er en god ledelse og med det, et godt arbejdsmiljø, Et dårligt arbejdsmiljø tager arbejdsglæden. Men de er også nød til at se på uddannelserne om de er gode nok, mit indtryk er, at det er de ikke, jeg tror, der skal en del kendskab til de demente, nogle spytter, slår og kradser, jeg ved ikke, hvad personalet har med i bagagen der, så måske de skal være noget bedre rustet til at tage imod "tæsk", psykiske lidelser m.m..
Der er en udsendelse på TV2 i aften kl 20.30 og efterfølgende debat.
dec 2014
Men der er sikkert også flere ting der spiller ind.
Plejehjem får jo også tilskud hvis en kontanthjælpsmodtager bliver sendt ud. Måske en person som slet ikke har nogen vilje eller forudsætning for at arbejde med ældre.
Eller der er en dominerende uddannet plejer, som ingen tør sige imod, en med mulig ansinitet som kan gøre det surt for de andre hvis de ikke retter ind efter hvordan personen gør tingene.
Hvis der så også er en svag leder, der ikke tør tage konfrontation, når noget ikke er som det skal være, fordi det er nemmere at lade stå til, så er det også et stort problem.
Dem som arbejder de steder, burde altid ha' i mente, at de selv, muligt vil havne på et plejehjem, og hvordan de selv så ville ønske at blive behandlet.
jan 2019
Følger: 7 Følgere: 31 Emner: 84 Svar: 586
Medicin har jeg ved selvsyn set dem udleveret til familien.
Men uanset, om vi stemmer på de røde eller blå, så er resultatet garanteret det samme, når næste valg er det udelukkende de politikere, der har gamle forældre i systemet, som har lidt medfølelse, man studser jo lidt, når en læge i tv, vil til at spørge ældre/pårørende, om de fortsæt vil behandles, hvis de har flere sygdomme, man må jo mene det ikke kan betale sig, for os, der har været på banen hele livet, vi er for dyre at holde liv i.
Det er helt grotesk...
dec 2014
Følger: 139 Følgere: 154 Fotoprofiler: 1 Emner: 1.644 Svar: 7.656
dec 2014
Når man har et arbejde, så gør man sit bedste, uanset hvilket arbejde det er.
Man gør livet surt for sig selv, og ens indstilling i et job, hvis man giver sin løn skylden, for manglende effektivitet.
Især når man har med pleje at ældre mennesker, som er prisgivet dem som passer dem.
apr 2019
Følger: 4 Følgere: 31 Emner: 327 Svar: 2.125
Grunden til de mange dårlige medarbejdere er manglen på arbejde med gode
arbejdsforhold fordi gode ledere er et problem,
dec 2014
Dermed ikke sagt at løn ikke er vigtig. Men at vide at man går på arbejde med et positivt sind, fordi man har et godt arbejdsklima, betyder alt. Ikke mindst at man går hjem med sin samvittighed iorden.
dec 2014
Blogger
Og jo, social- og sundhedshjælpere, de bliver ikke rige af deres løn ift det, de skal yde, hvorfor er der ingen, som har lyst til det fag, det er flere gange utaknemmeligt ift det kæmpe ansvar, arbejde du skal udføre, jeg har kendskab til det at have job på et plejehjem, da jeg har en veninde, som arbejder på plejehjem.
Det er ikke kun sygeplejerskerne der skal have mere i løn, det er også social- og sundhedshjælperne + assistenterne, nu hvor vi er igang med at se på de mange problemer, der er i sundhedsvæsenet.
dec 2014
dec 2014
dec 2014
dec 2014
Men de skal også arbejde fuldtid, og ikke halvtid som alt for mange gør, hvorefter de resten af tiden arbejder på et privathospital.
Man skal også stoppe alle de vikar bereauer som er. Hvor lønnen er så meget mere end dem som arbejder fast et sted. Udjævne forskellen så alle bliver tilfredse. Skabe et bedre arbejdsmiljø.
Lad fagforeningen sende sygeplejersker ud hvor det er nødvendigt, hvis de ikke har et fast sted.
Jeg ønsker IKKE privathospitaler skal overtage det offentlige sygehus, som Lars Løkke, jo gjorde meget ud af.
Der er noget som er helt galt med den måde som tingene fungerer på nu.
apr 2019
da vi alle fik mulighed for Villa Volvo og vovhund.
Som fagforeningen sagde vi har sejret os ihjel.
Bare se på hvornår vi ikke selv ville fjerne skraldet og hvor en lønmodtager gik fra
at stemme på et arbejderparti til, at være ærke konservativ.
Og lige nu blæser højre vinden over hele Europa, og krigen raser til alle pengeglades tilfredshed.
For oprydningen vil jo kræve masser af arbejdspladser som så kan blive billig arbejdskraft fra de steder hvor børn arbejder, for vore børn skal passes af de billige.
jan 2019
I tv, så man at en medarbejder ad flere omgange, havde holdt pause i flere omgange ialt over 2 timer på en vagt.
Helt uantageligt, han/hun burde fyres omgående.
dec 2014
dec 2012
Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 62
Min mor har arbejdet som SOSU i mange år inden hun gik på pension. Deres ledere var altid en kollega som blev forfremmet, og når denne nye leder så gik ned med stress, blev en anden SOSU forfremmet.
Og der var altid kaos i vagtplaner, og ofte blev de nødt til at bytte vagter indbyrdes, for lederen kunne slet ikke klare det. Ferier skulle man bede om 3-4 måneder i forvejen, ellers kunne lederen slet ikke klare planlægningen. Og når der var problemer, vidste lederen ikke hvad hun skulle gøre, og blev enormt stresset.
Der er sgu ikke noget at sige til at den offentlige sektor er så dyr og ineffektiv som den er, når det halter så meget med ledelsen. God ledelse giver som regel tilfredse medarbejdere, høj produktivitet og veludført arbejde. Dårlig ledelse giver det modsatte.
apr 2019
.
jan 2019
Det er åbenbart nemmere at fjerne budbringeren, en ALLE de brådne kar...
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2022-10-20-hun-lavede-optagelser-til-tv-2-dokumentar-nu-er-hun-hjemsendt?fbclid=IwAR1BtR8I99Np6_Bnshv6vtTV-lZFnfXXdi1MZlkSgY1SbaSe3PcM_Z_Gw3M
Blogger
Der er sgu ikke noget at sige til at den offentlige sektor er så dyr og ineffektiv som den er, når det halter så meget med ledelsen. God ledelse giver som regel tilfredse medarbejdere, høj produktivitet og veludført arbejde. Dårlig ledelse giver det modsatte. Jr. Carstenj
Helt enig. Det fremgår tydeligt af denne her konkrete sag, som jeg også skrev længere oppe, dårlig ledelse tager arbejdsglæden.
Blogger
Tager vi denne dokumentar og ser på de "lærte", som deltog og havde kommentarer, de sagde sammenstemmende, at opførslerne var uacceptable, men ingen af de "lærte" kunne komme med et godt bud på, hvordan disse situationer så skulle tackles istedet, jo, der var lige en lille bemærkning fra psykologen om, man kunne prøve at sætte sig ned, rykke ud på kanten af stolen og på den måde være imødekommende .......
Jeg tror ikke på, at alt kan italesættes hos demente, og det er sådan, at personalet har ikke kompetencer til at tvinge borgerne til bestemte ting, hvis de ikke vil, så hvad er alternativet, det svar venter jeg spændt på, nogle demente er også udadreagerende, der må personalet godt gå.
Men jeg synes, initiativtagerne til denne her sag fortjener en guldmedalje, rigtig godt, at sådanne sager kommer frem i offentligheden, tænk 4 forskellige elendige ledere på under et år, sørgeligt men sandt.
Den dokumentar er virkelig et godt undervisningsmateriale.
apr 2019
Hvordan skaffer vi gode ledere?
Tillid
højere løn
eller måske andet,
det med at overvåge og melde andre skaber nok ikke gode ledere.
Jeg bryder mig ikke om alle disse selvbestaltede kontrollører,
der findes ikke noget som ødelægger en arbejdsplads som sladder og mistro
og det findes der meget af.
Det værste begyndte den gang hvor alle breve fra kommunen kom med opfordring til at anmelde alt og alle.
Som som altid er der to sider af en sag.
Og ser vi på hele samfundet så er det værst i toppen, fra politikere og ned
politikere får en næse, embedsmænd flyttes til anden afdeling m.m.
Jeg kender ingen løsning når det meste i bund og grund er et spørgsmål om økonomi,
og det er det.
Der er ikke penge til, at vi fra statskassen kan få alle ældre tilbudt en personlig hjælper.
jan 2019
Gudskelov, har og får ikke alle, brug for en personlig hjælper.
Og de medarbejdere, der i videoen har siddet og indkøbt tøj på netter, og har røget o.a. har haft over 2 timeres pause ud af 7 arbejdstimer, trænger ikke til lønforhøjelse, men snarere et spark bagi.
Tillid får man, hvis man har udført handlinger, der er værd at respektere.
Vi er nødt til at ha' en bestyrelse på hvert plejehjem, der også incl. beboernes pårørende, og ikke kun kommunen, der tilser, men en bestyrelse, som bl.a. i børnehaver med børnenes forældre og beboere i boligselskaber...der kan tage vare på plejehjemsbeboere.
apr 2019
Det der med selvbestaltede overvåger af ens kollegaer giver ikke noget hjælp.
Jeg ved at jeg aldrig vil på plejehjem i Danmark, men det er heldigvis normalen, at
ældre behandles dårligt.
Der findes vel omkring 1000 plejehjem, og i den virkelige verden kan vi ikke undgå svigt.
Blogger
Et af de store problemer ligger i, hvordan man driver offentlige institutioner i Danmark. På plejehjemmet forfremmer man den bedste SOSU assistent til leder. Hvorfor ikke drive det som en virksomhed, med professionel ledelse? Lad SOSU assistenten tage sig af de ældre og ansæt en god leder istedet. Jr. Carstenj.
Det kunne være en fremragende ide, for alt tyder på, at kommunerne kan ikke klare opgaven, jeg er meget bange for, at det her er et landsdækkende stort problem. Det er ikke en professionel måde, at skaffe ledere på, div. SOSU assistenter har jo også deres kollegaer på div. afdelinger, så der vil nok opstå et misvisende forhold, ikke nogen god start.
En god leder skal have kompetencer, have erfaringer fra lignende steder og kunne vise resultater, gode anbefalinger, være tilstede, være i jobbet, give taletid til div., som måtte ønske det, have gode tilbud om efteruddannelse og kurser, være engageret, disse 4 elendige ledere har tilsyneladende slet ikke været interesseret i deres job, viser det sig.
Og så skal al den bureaukrati stoppe, den er efter min mening fordummende og gammeldags.
Jeg er der, hvor jeg siger, at opgaven er for stor til kommunerne.
apr 2019
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2022-10-20-medarbejdere-graed-da-de-sa-tv-dokumentar-om-svigt-pa-plejehjem?fbclid=IwAR2_dYv0Olww_iEN8BB6FuUqlZLNZuMrZ7N7___31mfUVwpUsjbi64GpkLk
Det viser vel hvor lidt der bliver lavet af politikere når det i sidste ende er politik, der er
ubrugelig.
Det er sørgelig, men sikkert er det nok, at lederen bliver flyttet og et par assistenter fyres ,og så er den hjemme.
Blogger
Det er sq en sæbeopera, hvis vi fortæller denne her historie videre, vil de nok tro, det er en joke.
apr 2019
har forsøgt, men næsten ingen overlever.
Så nej der skal helt nytænkning til, og det sagde man også for 20-30 år siden,
så hvad der skal ske er nok ikke nemt.
Blogger
https://www.dagmarsminde.dk/
apr 2019
Bare det, at få elle komme på plejehjem er jo ikke noget man kan vælge
Selv om penge gør meget så er demens dyrt og selv at betale er ikke mange forondt.
Blogger
Man kan ikke drive institutioner der har med menneskelig omsorg at gøre på samme måde som man driver en industrivirksomhed. Jr. Alis.
Vrøvl, man kan lige præcis drive den virksomhed, man ønsker, alt efter virksomhedsbranche er der div. kontroller, men de sager der dukker op om de kommunale plejehjem er skræmmende, kommunerne skal stramme ballerne, for det skal vel ikke fortsætte ??
apr 2019
så ja ingen problemer.
Hvem skal betale for fru jensen uden anden indtægt end folkepension?
Blogger
Så fru Jensen kan ikke komme på plejehjem for det dækker folkepensionen ikke.
apr 2019
så privat omsorg og pleje kan godt glemmes, hvis ikke der spædes godt op.
Blogger
apr 2019
https://www.information.dk/debat/2019/05/plejehjemmet-slet-tid-ven-alzheimers
prøv den her og fortæl nu hvad der hjælper med frit valg.
jan 2019
Det hele er skuespil, for så spares der penge, og man behøver ingen ændringer...sovepude/teater.
Det mest horrible skete WW II, da Røde Kors besøgte Theresienstadt, hvor besøget også var aftalt i forvejen, der kunne man nå at renovere hele området inden besøget...
Blogger
Læs mit indsatte link i #30 - og min yderligere kommentar til dit link i #38, så har han da et totalt manglende initiativ den "gode ven", han står kun og ser på, få dog din kære ven flyttet til et bedre plejehjem offentlig eller privat, det er ikke svært.
Der er ikke noget negativt ved det initiativ.
#39 Alis, det er så nemt at "misforstå" eller også vil du bare misforstå, som sædvanligt.
Kommunerne skal ikke stamme balderne, det er det de har gjort, det er derfor man får de sager med omsorgssvigt. Arbejdsgangen er blevet alt for presset og stresset, og det skaber en dårlig atmosfære.
Jo kommunerne skal stramme balderne, der er alt for mange dårlige ledere, som skaber et dårligt arbejdsmiljø, se nu lige på Nørremarken eksempelvis, find nu lige der, hvor "hunden" ligger begravet og fjern den, det vil give et meget bedre arbejdsklima og dermed glade medarbejdere, som vil gøre deres yderste.
En privat virksomhed skal tjene penge, og der skal laves mest muligt på kortest mulige tid, men sådan kan man ikke drive et plejehjem.
Se mit link i #30 - det ser ud til at gå meget mere end godt, synes det lyder tiltalende.
Ældre mennesker er langsomme, og personalet skal løbe stærkt, det passer ikke sammen.
Det har du fuldstændig ret i, men som situationen er nu, så kan det ikke være anderledes, hele sundhedssektoren skriger på manglende arbejdskraft og så længe der er så dårlige arbejdsmiljøer rundt omkring i hele landet, så kommer der ikke flere til, jeg forstår godt de unge ikke vil disse fag, det er utaknemmeligt.
Hvis man vil forbedre forholdene på plejehjem så må man tale med dem, der arbejde med det, og ikke med dem, der vil spare skattekroner.
Det er den der berømte pyramide, den første byggesten, skal vi kalde den fundamentet, de bliver aldrig spurgt desværre, det er den gruppe, der bærer det hele, blev de væk, ville hele pyramiden falde sammen, det er den gruppe, der ved mest om div. ældre borgere, hvad der bruges i praksis og hvad der skal ske af ændringer, de bliver aldrig spurgt, sådan fungere bureaukratiet, er det ikke bare skønt, ironi kan forekomme.
Det er de mennesker, der bor på plejehjem nu, der har bygget vores velfærdssamfund op, men de har samtidig opfostret en flok forkælede møgunger, der kun går op i sig selv og deres egen prestige.
Muligt, du har ret, men det kan de vel ikke lastes for, det er jo bl.a. de pårørende til den konkrete sag Nørremarken, som bl.a. også klager + alle de andre klager som strømme ind i nutiden.
apr 2019
kom nu ud i den virkelige verden, hvor man ikke bare kan ønske sig en plejeplads og så flytter man dertil.
Det er ikke som i gamle dage, hvor alderdomshjem varnoget man kunne vælge.
Blogger
apr 2019
En af mine venner har en kone med Demens, en anden har en kone med Parkinson,
så jeg har set meget og hørt meget.
Men ingen problemer, hvis man selv betaler.
Blogger
apr 2019
dec 2012
Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 62
Jeg tror faktisk at det er en nødvendighed, at offentlige institutioner some eks. skoler, plejehjem, sygehuse etc. bliver drevet som det de er - virksomheder. Ellers ender man med det rod man har i danske offentlige tilbud i dag. Fokus på kunden, dvs. i et plejehjems tilfælde beboerne, sker bedst når der er struktur, retningslinjer og god ledelse for medarbejderne. De bedst fungerende virksomheder er dem der forstår at anvende medarbejdernes ressourcer og lade dem gøre det de er bedst til. Det er man bare generelt ikke god til i det offentlige...
apr 2019
Ensretning er ikke en fremtid, men vi har levet over evne og haft det for godt,
apr 2019
https://nyheder.tv2.dk/2022-10-22-her-er-bagsiden-af-medaljen-naar-blaa-blok-vil-have-flere-friplejehjem-1?fbclid=IwAR0w3FCxEJy1b2GrBEHNQG78-XXDZ3fu-OEvWd9y5mo81x1dzrw9SZaKCXc
dec 2014
Det er skidt.
apr 2019
dec 2014
Det har kostet enorme beløb, som kunne ha' været undgået, hvis man bare havde været en smule mere omhyggelig.
Men alt for mange kommuner gik efter det billigste tilbud, uden at se om det overhovedet kunne lade sig gøre forretningsmæssigt fra udbyderens side.
Det kunne det så i rigtig mange tilfælde ikke! Hvor firmaet gik konkurs, nødhjælp, vikarere og alt muligt blev nødvendigt. Kostbart.
Eller som dette 2018: I denne uge har flere medier fortalt om plejefirmaet Attendo, som udfører hjemmepleje for Gribskov kommune. En intern kontrol i kommunen afslørede, at Attendo på blot to år havde sendt kommunen regninger for over 13 millioner kroner for at have udført hjemmepleje hos borgere på tidspunkter, hvor de pågældende var afgået ved døden, indlagt på hospitalet eller flyttet fra kommunen.
Der må sidde nogle 'forvaltere', af vores penge, som bare ikke er gode til at forvalte.
Plejehjem