294 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 11 Svar

cris7
cris7
Online Tilmeldt:
16. dec 2014
Følger: 11 Følgere: 87 Emner: 350 Svar: 3.718

Ældrebyrde versus ungebyrde! Ældrebyrde versus ungebyrde!

Jeg prøver igen, omkring dette emne.

Konstant i disse vælgerdage, bliver det nævnt at der bliver og flere ældre at tage hånd om. At disse ældre koster samfundet dyrt.

Nogle partier kører på at det jo er de unge som må betale for dem!

Ja, selvfølgelig. De unge ville jo slet ikke ha' haft de muligheder nu, som de har, hvis ikke den ældre generation havde kæmpet i rent ud sagt 'blod sved og tårer', for at gøre det bedre for deres børn, børnebørn og oldebørn.

Ingen tvivl om at forældre altid ønsker at gøre deres bedste for deres børn.
Men er det 'bedste' at børnene har alt? At de ikke lærer ansvar?

At det at starte med et lille job efter skoletid er set som nedladende?

At alt for mange unge ikke bliver vejledt til at søge en uddannelse efter dét som er deres evt. kvalifikation?

Alt for mange unge er nyttesløse, hårdt sagt, men det er virkeligheden. Hvilket ikke nødvendigvis behøver at være deres fejl, men også forældres, fordi de ikke sætter grænser, fordi de ikke anerkender at deres barn måske ikke har andre kvaliteter end at gå på gymnasie, og i stedet tage en håndværksuddannelse.

Der er så meget mere. Men hvad mener I?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Sætte gardinstænger + gardiner op 1.000 kr.
  • Ophængning af loftelampe 800 kr.
  • Opvaskemaskine - Skiftning af afløbsslange 1.400 kr.
  • Montering af front på Ikea køleskab 600 kr.
  • El Løbehjul 500 kr.
  • Fjernelse af defekt skrue i lampeudtag, opsætning af IKEA-lampe 790 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ældrebyrde versus ungebyrde!
  • #1   28. okt 2022 Ja Cris7 der er sket meget siden min barndom/ungdom Gudskelov og jeg havde arbejde efter skoletid og ja at de unge sku tage sig en uddannelse ser jeg også som en god ide.

• #3   29. okt 2022 Chris, jeg tror slet ikke på, at vi på nogen måde kan sammenligne fortid, nutid og fremtid.

Læser du beretninger fra barndommen så var det sjov, at lege m.m. løbe ærinder for
    købmanden o.s.v. Boede man så på stenbroen med en enlig mor, og havde 4 søskende og for lidt penge og mad, så forsvandt det sjove hurtigt. Og så kommer postulatet med, at det tog jeg ikke skade af. ( men hvordan ved vi egentlig det?)

Havde samme person boet i en direktør villa, med to forældre, og to søskende, hvor penge ikke var et problem, hvordan mon livet så var blevet.

Og Chris det er helt og holdent samme sag idag,

Vi kan ikke sammenligne den tid vi er opvokset i som børn med den tid vores børn opvokser.

Og nu hvor vi er blevet gamle har vi helt andre muligheder end mine bedsteforældre havde, på godt og ondt.

Det eneste jeg er berørt af er, egoismen som er blevet en hel naturlig af dagligdagen.

Mig mig mig mig og så mig derefter kommer andre, hvis de er enige med mig.

• #4   29. okt 2022 JoJo

Jeg ved ikke helt hvad du mener med at alt hvad vi rørte ved blev til mere ?
    Det skulle da lige være gældsbyrden for vi var da totalt på røven indtil vi blev omkring de 30 før klodsregninger og et ca. 10% banklån var ved at være færdigbetalt.
    De næste ca 20 år gik med at spare op til udbetalingen på vores hus så jeg kan garantere dig at der ikke har været noget sus og dus over størstedelen af vores voksenliv 🫤

• cris7
    cris7 Online Tilmeldt:
    dec 2014

Følger: 11 Følgere: 87 Emner: 350 Svar: 3.718
    #5   30. okt 2022 #2 JOJO
    Her er jeg ikke helt enig.

Selvfølgelig kan man ikke helt samligne tiden før og nu.

Men tiden før, samt dem som er gamle nu, har muliggjort at mange ting er blevet så meget bedre og nemmere for unge. De har mange flere muligheder for at uddanne sig. M.m.

Men alt for mange unge idag, mener ikke at de skal starte fra bunden og arbejde sig op. Ikke mindst føler mange sig for 'fine' til at tage et håndværksfag. Fag som de kan blive 'beskidte' af, eller som de selv ser ned på.

De vil i gymnasiet, uanset hvilke evner de har. Og, kravene til at gå i gymnasiet er blevet alt for lave, til at det gavner dem som virkelig er nødt til at få en gymnasieuddannelse fordi de véd at den er nødvendig for det de brænder for at blive.

Skolerne giver for dårlig vejledning om håndværksfag. For der bliver set ned på de fag.

Jeg er stadig i 50'erne, og var teenager i 'fattig' 80'erne, som man kalder det.

Ingen af mine lærere kunne forstå, fordi jeg havde så gode karakterer, men accepterede, at jeg vidste hvad jeg ville være.

Mine forældre havde nok ønsket andet, men de respekterede mit valg, selvom de vidste at det nok ville blive svært for mig, eftersom det ikke lige var et pige/kvindefag.

Det var en lidt stejl bakke til tider, men det gik rigtig godt. smiley

• #7   1. nov 2022 Alt for mange unge er nyttesløse, hårdt sagt, men det er virkeligheden. Hvilket ikke nødvendigvis behøver at være deres fejl, men også forældres, fordi de ikke sætter grænser, fordi de ikke anerkender at deres barn måske ikke har andre kvaliteter end at gå på gymnasie, og i stedet tage en håndværksuddannelse. Jr. debatoplægget

Jeg er ikke helt enig med dig her. Jeg tror slet ikke, at det er lige så sjovt at være ung i dag, som dengang vi var unge, dengang var der bare ikke de samme hårde krav til os, som de unge har i dag, der er så meget de skal leve op til, det gælder alt her i livet, de skal have 12-taller og hvis ikke, så er de udenfor nummer. De kan bare ikke lære nok, de skal gå i skole, helst til de bliver 30, når de går fra Folkeskolen og videre til erhvervsuddannelserne, skal de også have studiejob, for at kunne eksistere, altså mindst 6 timers studie derefter videre til studiejob derefter hjem og læse lektier, det kan nå at blive til mange timer på en dag + alt det andet de skal leve op til, se på reklamer, instegram, tik-tok, FB og sikkert meget mere, og så kan vi spørge os selv, hvorfor er der så mange unge som har psykiske problemer og mistrives ?? - jeg kan godt forstå det.

Men rigtigt - der er alt for mange forældre, der ikke kan finde ud af, at være forældre, det er faktisk også den sværeste opgave i livet, vi kan få, jeg ved ikke, hvad det er for en tendens, at forældre vil være venner med deres børn, det er helt forkert, forældre skal være støtte til deres børn og vejlede dem på bedste vis og sidst men ikke mindst sætte grænser for deres børn, det er der mange forældre, der ikke kan finde ud af, det smitter af på børnene, så de bliver usikker og ved ikke, hvad ben de skal stå på.

Vi har været unge i den bedste tid er jeg overbevist om.

• #8   1. nov 2022 Hvad er en ældrebyrde? er det mennesker der har arbejdet og betalt skat indtil de går på pension ?
    Den byrde ville vi ikke have, hvis alt var privat som Løkke lige nu agiterer for.

Jeg er meget ked af, at se det samfund vi har fået opbygget lige nu skal forsøges, at være på private aktøres hænder.

Når vi når dertil er jeg sikker på der bliver masser af plads til unge på de højere uddannelser for, hvem kan betale alt uden skattebetalt drift.

Som ung fik vi dårlige nerver, idag skal vi have gratis psykologhjælp, og alligevel er privatisering i meget høj kurs.

• #9   1. nov 2022 Jetset ja at sku tage en uddannelse og en der er så lang som til man fylder 30.år er sku en lang læretid - men hvor lang tid tager en læge uddannelse og hvor lang tid tager en speciallæge uddannelse og ja forældre bør være forældre - men ku det ikke være systemet der gør at forældre ikke tør være forældre smiley

• #10   1. nov 2022 Brok S jeg syntes faktisk godt om din tale.

• #11   2. nov 2022 Leon, vi kan ikke lige gå fra grundskolen 9. klasse og få en læreplads mig bekendt, efter 9. klasse, så er vi 15 der omkring, vi skal have mere skolegang, nogle vælger at tage 10. med eller efterskole, indtil de unge finder ud af, hvilken retning de kunne tænke sig, at tage en håndværkeruddannelse, tager stadig ca. 4 år, vælger du at tage en studentereksamen, tager det 3 år og så skal du måske på UNI, og alt efter, hvor kvik du er, kan du måske være heldig at få en kandidateksamen på 5 år, ønsker du at blive læge tager det yderligere 4/5 år, så er du praktiserende læge og ønsker du dig et speciale, alt efter hvilket, så går der yderligere år, så det kommer nok til at passe med, du bliver tæt på 30.

• #12   2. nov 2022 Jetset den gode gamle mesterlære tror jeg vil være en god ting og jeg kender jo folk der er ordblinde og nok også nogen der er talblinde og nu ved jeg at der findes en måde at hjælpe de ordblinde og det ku være fedt for de talblinde hvis der ku findes en form for hjælp - at gøre ting lettere frem for at find problemer fremmer jo de unges lyst - hvis du forstår smiley

• #13   2. nov 2022 Ja, der findes jo flere muligheder i dag, hvilket er godt for dem, som har det svært med tal og bogstaver heldigvis.

Kommentér på:
Ældrebyrde versus ungebyrde!

Annonce