{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
349 visninger | Oprettet:

Udnytter Supermarkederne inflationen til at fore lommerne? {{forumTopicSubject}}

https://www.bt.dk/forbrug/supermarkeder-under-mistanke-er-der-ugler-i-mosen

For ikke længe siden havde vi et emne omkring smør. Som nærmest er at betragte som 'Danmark guld'.
Den tidligere erhvervsminister ville fx. ha' undersøgt med pristjek om smørprisen var skuet for højt op.

Det blev ikke til noget. Trods Supermarkederne hilste pristjek velkommen.

For så kom det politiske bagland på banen, nemlig interresseorganisationerne, som udtalte:
Det pristjek er unfair mistænkeliggørelse og må droppes omgående, lyder det.

Prisstigningerne er gennemsnitligt steget med 16 %. Men man kan jo se at nogle varer er steget meget mere end 16%.

Fx. en pakke toiletpapir der før krisen kostede godt 12 kr., er nu steget til 25 kr.
Det er jo en fordobling, altså 100%.

Er der varer som du specielt har lagt mærke til er steget meget?

Tror du at nogle direkte udnytter inflationen til at score kassen?

Vil det være en god idé at der bliver lavet pristjek af flere dagligvarer?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Udnytter Supermarkederne inflationen til at fore lommerne?
  • #2   26. dec 2022
    Tror du at nogle direkte udnytter inflationen til at score kassen?


    Ja, det indtryk, kan godt få min tanke, og hvem tjener kassen, det er uartige priser, før kunne jeg købe ind for 100 kr., køber stadig de samme varer og d.d. koster de så 200 kr.
    På nogle af varerne er der pris stop skilte, hvorfor kan der ikke komme pris stop på alle varer ??

    Synes det kunne være en god ide med pristjek, der er rigtig mange som lider under denne tårnhøje inflation ....


  • #3   26. dec 2022 Jeg tror ikke man kan regne med de 'pris stop' skilte.

    For hvornår gælder prisstoppet fra? Er det efter prishoppet?

    Helt sikkert JoJo, at der er ting som fx. toiletpapir, hvor der kan være en begrundet høj prisstigning. Men en fordobling?



  • #4   26. dec 2022 Jeg skal ikke gøre mig klog på om priserne skrues for højt op,

    men nu har vi fået en regering som burde kunne finde ud af nedsættelse af moms på
    fødevarer.


  • #5   26. dec 2022 Ja, man kunne sikkert nedsætte momsen.

    Men det er nok vigtigere at finde ud af om nogle 'skummer fløden' uretmæssigt.



  • #6   26. dec 2022 Jeg synes altid, der har været udnyttelse af årstiderne, når vi når til fyringssæsonen, sættes priserne op, når vi når til sommerferierne, så sættes brændstof priserne op osv., så jo, jeg er ikke i tvivl om, at de skummer fløden, det synes jeg skal stoppes.

  • #7   26. dec 2022 Det eneste sted hvor priserne kan være sikker på, at blive sat ned er jo med moms,
    alt andet er tro på forretningernes ærlighed, og det er jo den der henvises til ikke er tilstede.


  • #9   26. dec 2022 #7

    Men Brok, hvis man nedsætter momsen, så vil der mangle penge i vores offentlige 'skattekiste', mens nogle firmaer stadig vil tjene kassen.

    Og hvis den offentlige 'skattekiste' formindskes, er man nødt til at finde pengene andre steder, som f.x. højere skat, og så er vi lige vidt.


  • #10   26. dec 2022 #8 Kitty

    Men synes ikke priserne er så slemme mere i supermarked mere.
    Og de køre fornuftige tilbud igen så alle kan være med.
    jvf. Kitty

    Men hvem kan være sikre på den jungle af tilbud mere?

    Jeg forstår fx. ikke de høje priser på mælk og smør, som vi jo er storproducent af, samt storleverandør af til et utal af lande.

    Netop fordi vi er storproducent/leverandør, så burde priserne især være mindre for os her i Danmark.




  • #12   26. dec 2022 #11

    Men hvis skyld var det egentlig det gik så galt.
    Var det medierne der snakkede krisen op eller steg tingene i den fart som de gjorde.
    Jeg tror det var mediernes skyld med træpillerne.
    jvf. Kitty

    ?

    Er det muligt at Putin's krig i Ukraine kan ha' skylden?


  • #17   26. dec 2022 Mon ikke det kommer frem når der er fred igen smiley

  • #18   26. dec 2022 én af mine kunder er en supermarkedskæde, og derfor ser jeg regnskaberne månedligt. Det har jeg så gjort de seneste 18 år.

    Hos min kunde kommer 2022 til at gå i underskud. Fra et overskud på ca 3 mio i 2021 kommer der nu et underskud på over 1,5 millioner.
    Det er ud af en samlet omsætning på lidt over 300 mio kr.

    Energipriserne og grossisternes priser er steget så voldsomt, at det ikke længere er rentabelt i detailhandlen.

    Og det er jo lidt mærkeligt, at fx elpriserne er steget så voldsomt, som tilfældet er. Vindenergi og solenergi er ikke blevet dyrere at producere. Vinden og solen er stadig gratis, men prisen for el er steget voldsomt.
    Her skummer bl.a. vindmølleejerne fløden. Og prisstigningen bliver betalt af kunderne i supermarkedet, fordi prisen på el til frysere, belysning, ovne og kølere koster rigtig mange penge. Penge, som der kun er kunderne til at betale.

    https://www.seoghoer.dk/dine-penge/stenrig-vindmoelleejer-om-gigantisk-overskud-det-er-ikke-rimeligt

    Men det bliver spændende at se, når de forskellige kæder i detailhandlen i løbet af foråret offentliggør deres regnskaber.
    Både Salling Group og Coop har givet udtryk for, at de døjer med at skabe indtjening i deres butikker.
    Regnskaberne vil vise, hvad der er detailhandlens tilstand i øjeblikket.


  • #20   27. dec 2022 Tak, Jojo, og i lige måde; godt nytår 🚀💥

  • #21   27. dec 2022 #18 Peter

    Du har fuldstændig ret i det du skriver omkring elprisernes himmelflugt, for det påvirker alle hårdt.

    Så er det jo også dét omkring gassen. Vi er åbenbart rigtig gode og fornuftige til at spare på gassen, for alle ønsker jo at der skal være nok, hvis man ser lidt længere frem. Man sparer naturligvis også grundet 'pengepungen'.

    Gassektionen roser os jo for det. Men,, alligevel sætter de yderligere prisen op, med undskyldningen at det jo også koster at omstille til grøn energi.

    Men den er der jo allerede taget højde for, så er det en 'dobbeltundskyldning' eller, hvordan?



  • #22   27. dec 2022 #19 jojo - Jamen, jeg kan godt forstå, Aldi ikke tjener penge i Danmark, de er gået noget bag om dansen de senere år. De har kun efterskoletid personale, der kun tænke på, hvad de skal få aftenen til at gå med, de har ikke begreb om god forretningspleje, de har få varer af det daglige og når de endelig får hjem af det, man efterlyser, så hamstre folk.

    Jeg har spurgt, hvorfor de aldrig har dit og dat, hvor jeg fik at vide, det er fordi ikke skal tælle varer op mere, det foregår på fjernlageret, har de 1 koli med noget af det, får de ikke leveret nye varer, før de er helt tømt, jeg har ikke misforstået noget, så er det.

    Mon vi skal sige, at med det elendige system, så har de gravet deres egen grav smiley

    Jeg har handlet rigtig meget i Aldi, men kan jeg få en Rema1000 i stedet, så er det vel heller ikke dårligt.


  • #23   27. dec 2022 Der er en bestemt grund til lavprisvarehuse.

    Jeg ville meget gerne handle i Menu, men det passer ikke til min pension.


  • #24   27. dec 2022 Det er mange, mange år siden jeg har handlet i Aldi.

    Sådan lidt OT, så savner jeg de små butikker, hvor man kunne købe stykvis af det man havde brug.

    Slagteren hvor man kunne købe et par stykker kød af hvert, pålæg, og deres hjemmelavet skinkesalater m.f.

    Ostehandleren hvor man kunne smage på osten, før man købte.







  • #25   27. dec 2022 Ja, skønne butikker og hvor man kunne stå og pege på det, som man ville have og så smagte det også bare bedre, min slagter havde alt muligt hjemmelavet delikatesser og ikke, om han ville ud med opskriften smiley - kvalitetskød, der bare smagte godt.

    Osteforretningen med lækre smagfulde oste og hjemmelavet skønne sild i alle afskygninger, det var en anden oplevelse.

    Så fandt man så ud af, at nu skulle det være supermarkeder i stedet, og det blev alle de skønne butikkers død, så fandt de så ud af, og nu skulle det så være store centre og det gjorde mange handelsbyer døde, den udvikling har jeg aldrig været fan af.


  • #26   27. dec 2022 Jeg tænker på, hvor mange der handler på nettet i stedet for fysiske forretninger.

    Noget jeg undrer mig over er, hvorfor ost er blevet så dyrt. ?

    Det stykke jeg for ca. 2 mdr siden gav ca 45 kr for, kostede i dag ca. 80 kr.


  • #27   27. dec 2022 #26

    Sandt Brok, det kan meget vel være at mange handler på nettet, så de får bragt varer hjem istedet for at handle fysisk ind.

    Når mælk, og smørpriser er så dyre, så vil ost også være det, og det skal jo også lagre.




  • #28   27. dec 2022 # 24 Cris og # 25 Jet

    Jeg nyder at gå i bymidten i fx Helsingør, hvor der er mange specialforretninger i gågaden og sidegaderne hertil.
    Der er 2 slagtere, hvor man kan tale med fagkompetent personale. Og der er ostehus, hvor ostemesteren kan rådgive og vejlede.

    Det er en hel oplevelse af være på indkøb, når det foregår på den måde.

    Det findes formentlig også i andre byer i Danmark, men det er efterhånden ikke så tit, man får mulighed for denne oplevelse.


  • #30   27. dec 2022 #28 Peter, jeg synes også Helsingør er en hyggelig by og meget ekstra liv om sommeren og køreturen langs nordkysten, det er bare så skønt smiley

  • #31   27. dec 2022 #29 jojo, jeg kender også lidt til Esbjerg, jeg synes der er en hyggelig gågade med skønne forretninger og så bagefter en tur til Fanø, som der også er meget speciel, med en kendt virkelig god slagter, med fantastiske specialiteter smiley

  • CarstenJ
    CarstenJ Tilmeldt:
    dec 2012

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 62
    #33   28. dec 2022 Jeg elsker også de små butikker, og handler indimellem i dem vi har her i området hvor jeg bor. Jeg synes bare at det koster alt for meget at handle i de butikker, så det er ikke så ofte jeg handler hos dem.

    I sidste uge syntes jeg at vi skulle have lidt godt brød og kager til morgenmad, så jeg købte lidt forskelligt hos en lokal bager, som fruen, datteren og jeg kunne dele.

    Det blev så lige 558 kr.

    Til den pris kunne vi have spist morgenmad på en cafe eller restaurant. Det var rigtigt godt, men var det prisen værd? Næ...


  • #34   28. dec 2022 JoJo - nu er jeg lidt nysgerrig, hvorfor er den hyggelige Gågade et problem, synes den er så hyggelig og med mange gode forretninger smiley

  • #35   28. dec 2022 Holda op Carstenj, det var da noget af en pris for morgenbrød til 3 personer, jeg kunne forstå, hvis det var til 10 pers., men guld kan også købes for dyrt.

  • #37   28. dec 2022 Tak for den info. Synes det er godt, at finde en butik man kan lide og har råd til smiley

    Og nej, jeg gider heller ikke Kina smiley


Kommentér på:
Udnytter Supermarkederne inflationen til at fore lommerne?

Annonce