190 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 10 Svar

Godtroende ældre Godtroende ældre

Ofre for bedrageri og svindel er primært ældre mennesker der franarres sine opsparinger af svindlere der udgiver sig for at være fra deres bank eller fra Nets.
Dernæst lokker svindlerne godtroende “muldyr” med pengebeløb hvis de stiller deres konto til rådighed for svindlerne hvorefter pengene er “vasket hvide”.

“ 135 personer, der mistænkes for at have hvidvasket penge ved at virke som såkaldte muldyr, er i dag anholdt i en stor landsdækkende politioperation.”
https://politi.dk/national-enhed-for-saerlig-kriminalitet/nyhedsliste/stor-landsdaekkende-politiaktion-mod-muldyr-og-hvidvask/2023/01/05

Der har i årets løb været flere sager om hvidvask hvor bagmændene typisk har været af østeuropæisk og ml.østlig herkomst og derfor undrer det mig at så mange ældre ikke lugter lunten når svindlere ofte henvender sig på gebrokkent dansk.

Er ældre mennesker dummere end andre eller hvad tror i andre kan være årsagen ?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hænge vinreol op 350 kr.
  • Ny stikkontakt, der skal bores i væggen 600 kr.
  • Samle legetårn undendørs 1.000 kr.
  • skift fuger i badeværelse 2.000 kr.
  • Fjern ukrudt. 700 kr.
  • Rengøring - 32kvm 300 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Godtroende ældre
  • #1   5. jan 2023 Godt spørgsmål. Jeg tror de ældre mennesker er usikre på, hvad der er op eller ned og de kender ikke helt proceduren, nogle gange er deres voksne børn også med ind over. Jeg kender en ældre dame, som fortalte mig, at hun havde også fået et opkald, hvor der blev spurgt til id osv., hun sagde resolut, at hun ikke kendte til noget af det, men det gør min datter, vil du have hendes telefonnr., der blev samtalen afbrudt, da hun fortalte mig det, så sad hun med et stort smil - sagde det var så godt, det hun nået at få sagt.

Nogle af de der sataner, de opsøger også privaten, de finder ud af, om der bor ældre mennesker, der er altid mere end en, men den ene snakker går den anden rundt og stjæler, de skulle bare bankes ihjel, hvilken frækhed, overhovedet ingen skrupler, ældre sagesløse mennesker, hvad skal de gøre.

• #3   5. jan 2023 Det er såmænd ikke kun ældre borgere, der udnyttes.

Især rollen som muldyr falder unge eller ynge også for.
    I de festlige aftener i de større byer er der mange feststemte unge mennesker, hvor den danske alkohol-kultur betyder, at nogle har indtaget så meget spiritus, at deres kritiske sans ikke er helt skarp.

I den situation falder nogle for et "godt tilbud".
    Tilbuddet kan bl.a. være:
    "Jeg har glemt mit betalingskort derhjemme, og nu har jeg kun mit mobile pay. Hvis jeg overfører nogle penge fra min konto til dig, vil du så hæve dem til mig ovre i pengeautomaten."

Det er jo en relativ uskyldig forespørgsel. Og hvis der ovenikøbet følger en belønning med (kontant eller måske i form af gratis drinks), så er der altså nogle som takker ja.

Det er svindlerne, som udnytter, at mange af os ikke har helt styr på lovgivningen. Eller nogle af os ikke har helt styr på nutiden teknologiske muligheder.

Man skal virkelig være påpasselig og på ingen måde prøve at være flink, hvis man ikke er helt sikker på, hvad man indlader sig på.
    Og der er kun os selv til at passe på os og hinanden.

• #4   7. jan 2023 Ja det er frygteligt at ældre skal udsættes for den form for kriminalitet.

• #5   7. jan 2023 Præcis, Cris og denne generation er meget autorisationstro, de har slet ikke i tankerne, at her er noget, de skal være på vagt over, det er bare så fejt, men iskolde et vis sted, det er de, jeg forstår ikke altid tankegangen, håber ordensmagten fanger de fleste gerne dem alle.

• #6   7. jan 2023 Ja, det er helt sikkert både fejt og iskoldt.

Jeg forstår slet ikke at de har samvittighed til det, for de må da også selv ha' bedsteforældre, og hvordan mon de ville ha' det hvis det gik ud over dem?

Men de ejer nok ikke nogen samvittighed, bare de bliver rige i en fart. Føj!

• #7   7. jan 2023 Mig bekendt læser de ældre mange nyheder og ser en masse nyhedsstof i TV så derfor forstår jeg ikke at disse svindlere stadig har så let spil overfor ældre.
    Jeg troede faktisk at de ældre i eget hjem var mere oplyste, men jeg tager åbenbart fejl 🤔

• #8   7. jan 2023 Mange ældre er meget autoritetstro, så hvis en person som på fint dansk, høfligt og venligt henvender sig, og udgiver sig som fx. fra Rigspolitiet, så er det nok grunden til at de glemmer alt om at være forsigtig.

Ikke mindst hvis personen nævner at de godt ved at der er en del falske opringninger som 'denne', men at 'denne' er helt reel.

• #10   7. jan 2023 Samme her JoJo - jeg har bestemt også jævnlige “memory laps” men endnu har ingen fremmede taget røven på mig - så vidt jeg husker 🤣

Jeg tænker tit på dette citat når jeg bliver lidt for selvhøjtidelig 😄

“En ren samvittighed skyldes som regel en dårlig hukommelse”

• #11   7. jan 2023 Ja det måtte jo komme og jeg må indrømme at det bestemt ikke kommer bag på mig at det er det kriminelle indvandrer segment der står bag bedragerierne mod ældre.

“ Sagen har relation til flere sager fra Københavns Lufthavn, hvor vi i samarbejde med Toldstyrelsen i perioden fra maj til oktober 2022 ad flere omgange beslaglage kontanter i forskellig valuta, svarende til ca. 27 millioner danske kroner. Pengene er fundet i kufferter, som primært har haft kurs mod Istanbul,” siger vicepolitiinspektør i Københavns Politi Peter Høholt.”

https://24nyt.dk/kurs-mod-tyrkiet-anholdt-for-hvidvask-af-over-fem-millioner-kroner/

Bliver spændende at se hvor mange flere sager af den slags der dukker op.
    Iøvrigt første gang etnicitet er nævnt i denne sag.

Ja fordelene” ved vores indvandrere fra muslimske lande kender ingen grænser 🤨

• #12   7. jan 2023 Det bliver endnu mere spændende, hvilken straf de forskellige får.

For desværre er der alt for mange, selv dybt kriminelle, som får betingede uvisningsdomme, og ikke kun een gang men flere gange. Det er uforståeligt!

Især når man ser på familiesammenføringsreglerne. Hvor højtuddannede danskere, som er blevet gift med en udlænding, som også er uddannet og haft godt arbejde, bliver mødt af afvisninger fra en grotesk udlændingemyndighed. Trods de vil være en gevindst for at få.

De kan ikke få lov, mens kriminelle igen og igen, ikke møder konsekvenser.

Det hænger ganske enkelt ikke sammen.

Kommentér på:
Godtroende ældre

Annonce