Elskede krimiforfattere censureres Elskede krimiforfattere censureres
https://ekstrabladet.dk/underholdning/kultur/kendt-krimiforfatter-censureres-ikke-moderne-nok/9694403
Jeg er stor fan af krimibøger.
Agatha Christie er nok den mest kendte af alle stadig. Hendes bøger bliver stadig filmatiseret, og den sidste har lige haft premiere.
Trods historierne foregår for næsten 100 år siden, så holder de stadig. Et fantastik velformuleret sprog.
Men..., de er blevet censureret, undskyldningen er at de ikke er modernet nok. Hvilket er løgn, det er den politiske korrekthed som er grunden.
Det samme gælder Ian Flemming's bøger om James Bond
Man kan og skal ikke ændre på klassikkere, det er en 'dødssynd'.
'Der er nogen som burde rulles i tjære og fjer og udstilles på byens torv', er jeg sikker på at Agatha Christie ville tage til genmælde.
Hvad mener I?
dec 2014
Følger: 11 Følgere: 87 Emner: 458 Svar: 3.711
Men efterhånden overtrumfer 'den politiske korrekthed' alt.
dec 2014
Istedet for at censurere, og man absolut bare vil gøre noget, så kan man da istedet sætte en lille note, hvor der står at der kan forekomme stødende sprog. Så kan folk jo selv tage ansvaret for om de vil læse dem eller ej.
Jeg læser rigtig mange bøger.
Og sjovt nok, har jeg lige læst en, rent faktisk den første hvor jeg måtte springe nogle ting over, fordi sprogbruget gik over min grænse. Det var ulækkert og groft.
Men så kan jeg jo bare lade være med at læse den forfatter igen. Mere er der ikke i det.
Men man går simpelthen for vidt, med al den censur.
Det gælder også de gode gamle børnebøger, som Pippi Langstrømpe osv.
dec 2014
Følger: 139 Følgere: 154 Fotoprofiler: 1 Emner: 1.644 Svar: 7.656
dec 2014
Lad os tage et eksempel, og det er hårdt at skrive det her.
De er begge sagt i vrede.
En siger; " Oj, hvor er du grim og fed at se på, skeløjet er du også".
Et andet eksempel
En siger; " Din fucking luder, jeg vil ruske din røv til du skriger af smerte bitch".
Det første eksempel vil blive afvist som diskriminerende.
Til det andet eksempel vil der blive sagt, jamen det er jo sådan de unge taler idag!
Det er jo her kæden hopper af, og jeg forstår det ikke?
Elskede krimiforfattere censureres