{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
282 visninger | Oprettet:

Hjælp til de vanvittige tandlægepriser? {{forumTopicSubject}}

https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/saa-maa-jeg-miste-mine-taender/9699871

I et stykke tid har der været flere artikler omkring de ekstreme tandlægeregninger, som gør at rigtig mange ikke har råd til at gå til tandlæge. Dette selvom de har job.

Vi kan jo ligesom ikke undvære vores tænder, heller ikke leve med svær tandpine fordi man ikke har råd til at gå til tandlæge.

Artiklen øverst fortæller om en kvinde, der har søgt hjælp hos kommunen. De vil gerne give et mindre lån, men ikke til hele beløbet, da de mener at kvinden har unødige udgifter, og derfor må betale mere end 50% selv.

Men hvad er så de unødige udgifter?

Det er udgifter til fagforening
Telefon/Internet
Sygesikring Danmark
En ulykkeforsikring

Ulykkesforsikringen er måske det eneste man kan sige 'muligvis' til, men de andre er jo helt nødvendige.

Hvordan kan kommunen komme frem til sådan en fortolkning?

Skal man hjælpe dem som ikke har råd? Et rentefrit lån fx.

Jeg mener ikke man skal gøre det helt gratis, der skal være en eller anden form for brugerbetaling, alt efter vilkårene for forskellige.

Men det har længe været et problem for mange at kunne betale til tandlæge, og dermed går det helt galt med gebisset på et tidspunkt.

Hvordan ser I på det?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til de vanvittige tandlægepriser?
  • #1   8. apr 2023 Cris7 ja hjælp til dem der har brug for det og så tage den der fra smiley

• #2   8. apr 2023 Sygeforsikring Danmark yder også tilskud til tandlægeregninger, alt efter hvilken gruppe man er i. Men jo, det er hamrende dyrt at gå til tandlæge, hvis man skal have lavet flere ting.

Men jeg kunne godt tænke mig at vide, hvorfor koster det kun det halve i midt Europa, Ungarn eksempelvis, og de skulle lave et flot stykke arbejde, nogen der ved, hvorfor der er sådan en prisforskel ??

Men en klinik med div udstyr, er hamrende dyrt, og så bliver man bare ikke lige tandlæge, det er en lang uddannelse, men vi kan tegne nogle forsikringer, hvor vi kan få meget betalt, siges der, jeg ved det ikke, men iflg reklamerne, så giver de meget uden diskussion.

• #4   9. apr 2023 #2 Jetset

Prisforskellen til fx. Ungarn kan man ikke samligne med, for der er stor forskel på huslejepris, instrumenter og løn, osv.

Men Sverige skulle også være meget billigere, men man skal huske på at hvis noget går galt selv i et andet EU land, så gælder ens forsikring ikke, ikke mindst vil de fleste tandlæger ikke røre ved noget som er lavet uden for landets grænser.

• #5   9. apr 2023 #3 Alis

Ja, det ville da være godt hvis det var gratis, men det tror jeg aldrig kommer til at ske. Ifald så skal der være en eller anden form for brugerbetaling.

Tandlæger har altid været private, og derfor er lønudgifter osv. meget højere end fx. det at gå til lægen. Hos lægen er der kun 15 min. til hver patient, hvilket er det de tjener på, mens det kan tage lang tid hos tandlægen.

Tandlæger kan jo bestemme priserne selv. Tandlæger vil helt sikkert ikke gå ned i løn, for at blive en del af sundhedssystemet, og vil derfor være alt for dyre for det offentlige.

• #7   9. apr 2023 #6

Rigtigt Alis

Forskellige sygdomme kan også opstå ved dårlige tænder og mundhygiejne, så det er vigtigt at holde ved lige.

Selvfølgelig har man også et stort ansvar selv, for at sørge for at holde sine tænder iorden. Ikke mindst få kalk nok.

Mange har paradontitis, hedder det vist, uden at vide det. Det er svært at få bugt med.

Selv er jeg blevet opereret for det 3 gange inden for de sidste 2 år, så nu er mine tænder bare tiptop. Og, jeg holder det, renser grundigt hver dag. Min tandlæge er meget tilfreds smiley

• #8   9. apr 2023 Hvis man skulle finde på en eller anden måde med lidt brugerbetaling eller tilskud, så skal det ikke gælde for alle.

Der skal være et loft for hvor meget man tjener, da nogle rigeligt kan betale selv.

• #9   9. apr 2023 Officielt har alle tandlægerne de samme priser, men der er stor forskel på, hvor kreative tandlægerne er, med at påføre regningen forskellige poster/diagnoser.

Jeg betalte i flere år for paradentose behandling, som tandplejen hårdnakket påstod, jeg havde, men en dag kom jeg ind til en tandlæge, som ikke var etnisk dansker, der rådede mig til at tale med min læge, da min tandkød var hævet, som hun mente stammede fra min medicin.

Da mine ben også hævede, sagde min læge omgående, at den medicin også fik hendes ben til at hæve, så medicinen blev ændret med det samme, symptomerne forsvandt, men men, tandplejeren blev ved med at påstå, at der skulle behandles for paradentose.

Så skiftede jeg tandlæge...

Den nye tandplejer, sagde her, at jeg i hvert fald ikke havde paradentose, men ændrede forklaring, da hun fik journalen fra den forrige tandlæge.

Så gav jeg op, og fik igen en ny tandlæge, og i modsætning til min pure ungdom, finder de der huller, hver gang jeg er til tandrensning, og påstår det er bakterieforholdene, der ændrer sig, og evt. medicin, der er årsag til det.

Beklager, men jeg har ingen tillid til dem....

• #10   10. apr 2023 Ja, det er en trist og dyr historie Madonna. Godt du fortalte den.

Jeg synes nærmest alle jeg kender der har været til tandlæge får af vide at de har paradentose. Selv dem som virkelig går op i at holde deres tænder.

Jeg har heldigvis ikke haft huller i tænderne siden jeg gik i skole. Derimod haft et par uheld med knækket tand.

Den ene gang med en lille sten i et stykke rugbrød, fra kantinen. Alle rundt om mig kunne høre knækket.

Den anden en splint af ben i et stykke flæskesteg, og på arbejdet, men dog som vi selv havde købt.

• #11   10. apr 2023 Mit indtryk er, at Paradentose er en folkesygdom, de måler tandlommerne og stiller diagnose udfra det, utroligt at det er hver mands eje, netop når man har lige siden udgangen af skolen gået til tandlæge 4 x om året, fået dem renset helt ned til stortåen, at man så også skulle blive ramt af Paradentose - jeg synes heller ikke at have min tillid, de kan bilder en alt ind.

Kommentér på:
Hjælp til de vanvittige tandlægepriser?

Annonce