286 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 9 Svar

Vidundermidlet Ozempic Vidundermidlet Ozempic

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2023-08-27-naevn-smed-bombe-nu-frygter-patient-fremtiden

Vi har i et stykke tid hørt om vidundermidlet Ozempic, som i den grad skulle hjælpe diabetespatienter.

Men det har også en god virkning for overvægtige.

Det er jo fantastisk. Men....

Som al ny medicin der virker, er det også meget dyrt, og derfor gives der medicin tilskud.

Medicintilskudsnævnet, vil fjerne tilskudet til denne medicin, da alt for mange får den, og det bliver alt for dyrt for samfundet. Ca. 1,1 milliarder i år.

Og så er der lige dette men...igen.

Ozempic var rettet mod diabetes syge, og naturligvis skal de ha' dette middel, hvis det kan gøre deres dagligdag nemmere.

At det så også virker for overvægtige, godt, men det må de så selv betale, eller bruge andre velfungerende medicin-midler til.

Det har været fremme at læger med rund hånd, har udskrevet denne medicin til alt for mange, selv mange som ikke var/er overvægtige, og sagtens kunne tabe sig på anden vis.

Novo Nordisk, har klaget over at man påtænker at stoppe tilskud til den medicin, men...
Ozempic er Novo Nordisks bedst sælgende lægemiddel. Salget i andet kvartal i år endte på 22,1 milliard kroner - knap 60 procent mere end samme periode året før.
jvf. ritzau

https://www.tv2ostjylland.dk/oestjylland/naevn-anbefaler-at-fjerne-tilskud-til-populaer-medicin

Så mon ikke Novo Nordisk allerede har indtjent deres forskning og omkostninger, omkring denne medicin, så de kan sænke prisen?

Sundhedsmyndighederne bør sørge for at diabetespatienter får denne medicin med tilskud.

Samt at læger, sørger for at kun at udskrive den til diabetespatienter.

Kun overvægtige med et grelt problem, kan få et mindre tilskud, indtil videre.

Men helt at fratage dem som det betyder mest for, diabetessyge, for tilskud er helt forrykt.

Hvad mener I?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte kommoder mm. 2.293 kr.
  • Sæt 2 mørklægnings-rullegardiner op. Den ene skal forkortes fra 60 til 50 cm. 600 kr.
  • Sætte gardinskinner op i betonloft (Vidga ikea) 300 kr.
  • VVS’er til installation af integreret IKEA opvaskemaskine 1.700 kr.
  • Møbelsamling 500 kr.
  • Tilstoppet toilet 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Vidundermidlet Ozempic
  • #1   27. aug 2023 Selvfølgelig skal ozempic målrettes diabetes patienter og hvis lægerne var deres opgave voksen ville det slet ikke være nødvendigt at fjerne tilskuddet.
    Der findes en mængde andre slanke produkter som lægen kan vælge at udskrive i stedet, men som bekendt vil mange overvægtige helst tabe sig uden at skulle ændre sine kostvaner smiley

• #2   27. aug 2023 Enig Cody.

Men det værste er at alt for mange som IKKE er overvægtige også har fået udskrevet medicien.

Især fra privatklinikker.

• #3   27. aug 2023 Ja Cris7 ingen tvivl om at det er lægerne de skal have fat i smiley

• #4   27. aug 2023 Så er spørgsmålet bare, hvilke alvorlige/farlige bivirkninger vi kommer til at se, når der er nok tilfælde, til at man kan lave noget statistikforskning.

Det er før set, at et nyt "vidundermiddel" viser sig at være farligt, evt. kræftfremkaldende.

• #5   28. aug 2023 jeg må give jer ret og Busmann ja det ser vi jo med andre ting nu smiley

• #6   28. aug 2023 Mig bekendt findes der 2 nye mediciner et mod diabetes og et slankemiddel Wegovy. Min klare opfattelse er, at hvis du bare skal tabe dig 10 kg, så får de ikke nogen læger til at udskrive denne medicin, vi skal have et BMI på over 30, før der kan være tale om sådan en medicin, hvilket jeg synes er godt.

At se det på længere sigt samfundsmæssigt, må det vel være i alles interesse, at disse mange overvægtige tabe sig, hvis ikke, vil det komme til at koste samfundet dyrt i form af alle mulige sygdomme, sociale problemer, hjælp i alle retninger og hvad ved jeg.

Så når alt så bliver gjort op, vil det så ikke være billigere på den lange bane. Jeg har ikke regnet den ud, men jeg vil mene det og give glæde til alle de ulykkelige overvægtige mennesker, der gemmer sig altid et ulykkeligt menneske bag en voldsom overvægtig ....

• #7   30. aug 2023 #6 Jetset

Sandt at mange er ulykkelige over overvægt.

Men, som det er set, så har alt for mange privatklinikker med rund hånd udskrevet midlet til folk der ikke var overvægtige.

• #8   30. aug 2023 Cris7 det er jo heller ikke ok og det bliver for nemt.

• #9   30. aug 2023 #7 Cris, det har jeg så ikke læst nogen steder. Men Ozempic gives til diabetespatienter og Wegovy gives til overvægtige med et BMI på over 30. https://min.medicin.dk/Medicin/Praeparater/10247

Så ville det ikke være så svært at skille ad mht offentlig tilskud, Ozempic skal diabetespatiener selvfølgelig have, dog kan jeg undre mig over, hvorfor ikke Apotekerne anbefaler en billigere medicin, det siges at det findes vel med det samme indholdsstof.

De privatklinikker, der bare udskriver recept rask væk, skal vel fratages deres ret til det, vil jeg mene.

Kommentér på:
Vidundermidlet Ozempic

Annonce