416 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 14 Svar

Danskernes arbejdsmoral?! Danskernes arbejdsmoral?!

https://www.dr.dk/nyheder/politik/mette-frederiksen-er-ikke-faerdig-med-tale-om-danskernes-arbejdsmoral-jeg-forstaar

Mette Frederiksen forstår ikke den vrede og frustration som mange har givet udtryk for, efter hendes udtalelser omkring danskernes arbejdsmoral, specielt om dem som arbejder på deltid.

(Deltid er oftes mellem 30-32 timer pr. uge. )

- Hvis vores almindelige arbejdstid udhules, så kan jeg ikke se, vi kan finansiere det her samfund, siger Mette Frederiksen i podcasten Slotsholmen. jvf. dr. dk.

Det lyder lidt hult med sådan en udtalelse, når man ser at den statslige administration er vokset gevaldigt de sidste 5-6 år.

https://www.altinget.dk/artikel/gryden-er-sat-i-kog-til-besparelser-paa-statslige-ansatte

Ikke mindst er der brugt mange milliarder på uduelige projekter, kommissioner, undersøgelses komiteer, advokater osv.

Regioner og Kommuner er blevet pålagt at skære ned på alt, også deres administration. Det er også gået ud over: Vuggestuer, børnehaver, skoler, ældrevelfærd, handicappede, sygehusvæsnet m.m.

Det er områder hvor de såkaldte varme hænder er, som er blevet bedt om at arbejde hurtigere, tage ekstra vagter når der nu er færrere ansat. Hvilket slidder på kroppen og psyken.
En helligdag er blevet tyvstjålet.

Har man ældre eller handicappede i familien skal man træde til og hjælpe med pleje osv, for der er blevet sparet meget på hjælp fra det offentlige.

Når man ikke kan stole på at ens børn trives, lærer nok i skolen m.m. fordi der ikke er uddannet personale nok, vælger flere deltid for at være der for deres børn i deres unge opvækst. Hvilket er en god sund og fornuftig måde for børnene hvis man har mulighed for det.

Desværre er der mange der ikke har den mulighed, da priserne på boliger mange steder kræver 2 gode indkomster. Især hvis man bor i København.

Hvis alt skal fungere, så er man nødt til at se på helheden, og ikke bare een eller to ting.

Har Mette Frederiksen ret omkring sin tale om danskernes arbejdsmoral?

Er politikkere blevet 'blinde' for den virkelighed der er hos befolkningen?

Hvad mener du?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Montage af køkkenarmatur 800 kr.
  • Haster! Silikone fuger på badeværelse 1.300 kr.
  • Hænge vinreol op 350 kr.
  • Ophængning af lamper 600 kr.
  • Ny stikkontakt, der skal bores i væggen 600 kr.
  • Samle legetårn undendørs 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Danskernes arbejdsmoral?!
  • #1   4. okt 2023 At moral og politik ikke følger normen. Først kun 9 mdr. såkaldt arbejde, hvor de højst kan finde en gratis næse. Normal arbejdende danskere skal også sygemelde sig når de har ondt i røven om moral.

Og så ligner folketinget sammen med EU som et familie sammenkomst.

• #2   4. okt 2023 Jeg håber jeg forstod dit indlæg rigtigt Brok. smiley

Moral, sund fornuft, ærlighed som vi andre afkræves, gælder tilsyneladende ikke Folketinget samt politikkere nærmest generelt. Regioner som Kommuner.

De manipulere med sandheden, skjuler deres egentlige intention, og når de bliver grebet i det, så har de 'ingen kommentarer', og henviser til nogle andre der kan besvare!

De lever i en anden virkelighed hvor de og deres familier har deres på det tørre.

I mange år har man lovet at gøre noget ved det kæmpe burekrati af noteringer som halverer den reelle arbejdstid for mange, og gør det besværligt at udføre det som man er ansat til.

Men kunne forenkle det, hvis man sørgede for at dem som virkelig arbejdede i de fag, havde noget at skulle ha' sagt. Hvilket ikke skal være chefer, eller statsansatte DJØF'er, som er helt uvidende.

Der er bare så meget som er uforståeligt!

• #3   4. okt 2023 Ja en rettesnor er vel noget som jeg tidligere kunne efter et år, det var navne og udsende på de fleste i folketinget, i dag kender man knapt nok dem i regeringen, hvis de ikke har jokket i spinaten. Og så snakker de om udvidelse af både EU og Nato. Og og og En flot tale på åbning af godteposen til alle dog ikke den del der bare passer deres job og betaler deres skat, Hør og er vi noget fra myndighederne så skriger det til himmelen, med en opfordring til, meld din nabo han snyder helt sikkert, ellers finder vi noget.

Smør hullet ligner mere og mere en mudderpøl.

• #4   4. okt 2023 Kender til 2 sygeplejersker der begge arbejder 37 timer ugentligt.
    Den ene er fuldtidsansat - den anden på 30 timer

Hvem af de to tjener mest ?

• #5   4. okt 2023 Ja jeg må være hård og kontant og sige at der kommer nogle kamp i flere partier og der er ting hvor politikerne skal i gang med at nytænke og jeg syntes at danskernes arbejdsmoral er fin og mangler kun kun en god politisk linje som folk syntes om, så vil Danmark sundhedssystem og velfærd køre på skinner og som jeg altid har sagt: hvis Hr og Fru Danmark har det godt er alt godt og sådan er det faktisk også med en arbejdsplads hvis arbejderne har det godt køre fabrikken godt - logik for burhøns smiley

• #6   4. okt 2023 Å.R.

Hvis sygeplejersken med de 30 timer er privat ansat eller fungerer som vikar tjener hun med garanti mest smiley

• #7   5. okt 2023 AR, det gør den der får mest udbetalt.
    Logik.

• #8   5. okt 2023 Det er nemlig rigtig.

Glade og tilfredse medarbejder yder mere og mindre sygefravær.

God trivsel gør en kæmpe forskel smiley

I dag er samfundet så tal fikseret…..

I gamle dage på fabrikkerne var medarbejderne i fokus

I dag er det opr skemaet som er i fokus.

• #9   5. okt 2023 Har Mette Frederiksen ret omkring sin tale om danskernes arbejdsmoral?

Tja ret beset er det besynderligt at et land gennem mange årtier har importeret arbejdskraft, i øvrigt i stor stil mennesker der helst vil passe sig selv og bo i et parallel samfund, et land i balance burde kunne klare sig selv med de indbyggere der nu engang bor der, så måske er Statsministeren ikke helt galt af marcheret med sin kritik.

• #10   5. okt 2023 Ole S

Det kan du have ret i men nu er det jo immervæk hendes eget parti der har den suverænt største skyld i den negative udvikling i velfærdsstaten smiley

Man kommer sku til at savne tiden før markedsøkonomiens neoliberale konkurrence samfund - dengang der var personlig betjening indenfor alle statslige og kommunale service områder.
    Tiden hvor der var rent på sygehusene og sygeplejersker nok og hvor der var varme hænder nok i ældreplejen.
    Dengang der var bus og togkontrollører i byer og på landet og hvor postbudet kørte post ud hver dag.
    Dengang der ikke var udliciteringer, kapitalfonde, konkursryttere og ingen internet og smartphones.
    Kort sagt dengang unge og ældre havde det godt uden vores ødelæggende velfærdsstat med diagnoser og den evige jagt på en grøn bundlinje 😅

• #11   5. okt 2023 #6 Cody

De er begge offentligt ansat på et sygehus, i samme stilling.
    Vedkommende på 30 timer har ca. 2000 kr mere udbetalt om måneden, end kollegaen som arbejder fuld tid. - de arbejder så begge 37 timer ugentligt - vedkommende på de 30 timer vil regeringen have, at h*n skal op på fuld tid, hvorved h*n mister ca. 2.000 kr. i indtægt.
    Behøver jeg at skrive mere ?

• #12   5. okt 2023 Å.R

Ja forskellen er jo at hende med 30 timers kontrakten høster 7 timers overtidsbetaling i modsætning til hende med 37 timers kontrakten som må nøjes med alm. timeløn.
    Vikar og deltidsansættelser er nok den største udfordring i sundhedsvæsenet smiley

• #13   5. okt 2023 Cody N ja ku man sige at systemet er til grin eller skal vi bare tage alle dem der arbejder 37 timer er til grin, forstået på den måde at det jo burde ku betale sig at arbejde fast og ved sygdom eller mangel er det jo vikaren træder ind og tjener kassen og om det er fair.

• #14   6. okt 2023 Jeg bryder mig absolut ikke om alle de vikar bureauer, der ikke er andet end en stor malkemaskine.

Kommentér på:
Danskernes arbejdsmoral?!

Annonce