Er du til de korte eller lang snudede ? Er du til de korte eller lang snudede ?
Norges Højesteret har for nylig forbudt avl på hunderacen King Charles og desuden avlrestriktioner for racen Engelsk Bulldog.
“ Højesteret i Norge har afgjort, at landets cavalier king charles spaniels er for syge og indavlede til at avle på. Engelske bulldogs må også kun avles under restriktioner. Dommen peger på behovet for lovgivning for dansk avl, mener Dyrenes Beskyttelse.”
https://www.fjordavisen.nu/hoejesteret-i-norge-stopper-avl-med-hunderace-afgoerelsen-understreger-behovet-for-lovgivning-i-dansk-avl/66040
Holland er gået endnu videre og har indført total forbud af avl på fladsnudede hunderacer.
“ I Holland har man indført en trafiklysmodel, så der kun må avles på hunde med lange snuder. Her håndhæves de nye regler af den hollandske fødevare- og forbrugersikkerhedsmyndighed, NVWA.”
Danmark har vanen tro satset på frivillighed og ansvarlighed blandt opdrætterne, men vi ved jo alle hvor langt det rækker når der er ussel mammon indblandet.
“ Efter 25 års løbende diskussion og forsøg på løsninger ad frivillighedens vej konkluderer Det Dyreetiske Råd, at branchen ikke selv kan løse problemerne. Rådet konstaterer samtidig, at hundeavl er et internationalt anliggende, og at Danmark halter bagud i forhold til en række andre lande, hvor der er indført lovmæssige tiltag.”
Uvist af hvilke årsager er der blandt især yngre mennesker en modetrend i de fladsnudede hunde.
Enhver der har hilst på en bulldog eller mops kan høre at vejrtrækningen er alt andet end normal, men det generer åbenbart ikke køberne af disse racer.
Jeg har haft adskillige hunde gennem årene fordelt på 3 langsnudede racer og det har altid undret mig hvorfor dyreværnsforeninger ikke for længst har protesteret over den fladsnudede avl.
Hvad mener i andre - bør Danmark også forbyde avl på de fladsnudede
hunderacer ?
dec 2014
Følger: 139 Følgere: 154 Fotoprofiler: 1 Emner: 1.644 Svar: 7.656
dec 2014
Følger: 139 Følgere: 154 Fotoprofiler: 1 Emner: 1.644 Svar: 7.656
nov 2017
Følger: 6 Følgere: 54 Emner: 147 Svar: 2.266
Jeg håber der kommer et forbud snarest
apr 2019
Følger: 4 Følgere: 31 Emner: 327 Svar: 2.125
apr 2019
Følger: 4 Følgere: 31 Emner: 327 Svar: 2.125
maj 2023
Følger: 3 Følgere: 10 Emner: 7 Svar: 361
Der er det vedtaget ved lov at 1/3 af hundens hovede skal være snude.
Der er de fladnæsset hunde no go.
Og det er forbudt at tape hundenes øre op eller ned.
Holland er et fedt land med god dyrevelfærd
Elsker bare Holland og håber modet er til at køre alene derover til forår eller efteråret med hunde.
Hengelo er sådan en dejlig by
nov 2017
maj 2023
Jeg har fået mange hug på hunde galleriet i gennem tiden pga mine hale og øre kuperet hunde.
Jeg har tænkt over det igennem tiden.
Det er en kosmetisk ændring.
Hale kupering mærker ikke.
Det med ørene er noget andet. Det er klart der må føles en vis ubehag ved at ha dem bundet op. Vi snakker om 2-3 måneder det står på.
De fladnæsset hunde skal lave med vejrtræknings problemer hele livet.
Mopsen/ pengiser hvor øjne kan poppe ud.
Højavls schæferne hvis bagparti er så skrå den i visse tilfælde ikke kan bevæge sig ordentlig.
Jeg prøver ikke at retfærdiggøre kuperingen
Prøver bare at sætte tingene lidt i perspektiv.
maj 2023
Elsker hengelo
Tænker tit på byen
Kan du fortælle lidt om dwingeloo?
nov 2017
dec 2014
Følger: 11 Følgere: 87 Emner: 458 Svar: 3.711
maj 2023
Skal have hundene med så det ville være godt at komme ud på nogle gode gå ture med hundene.
Tak for tip jojo og cody
nov 2017
Vi har en enkelt gang kørt en omvej via Dwingeloo på vores vej til Sneek hvor vi dengang lejede kanalbåde i vores ferier. Jeg husker vi spiste frokost i det flotte naturreservat.
Vores kanal eventyr sluttede iøvrigt fordi myggeplagen blev alt for stor
Er du til de korte eller lang snudede ?