{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
951 visninger | Oprettet:

Generelt træningsspørgsmål - leder jeg i blinde ? {{forumTopicSubject}}


Jeg har trænet i 8-9 måneder nu, og vil mene jeg er ved at være rigtig godt inde i de forskellige øvelser, kan nogenlunde selv sammensætte et program og kender det mest basale indenfor kost.

Jeg er 176 høj, vejer 71,5 kilo og er vel det man kalder alm. af bygning ( ihvertfald udfra BMI-indekset) min fedtprocent kender jeg desværre ikke helt endnu, men vil få den målt meget snart.

De sidste par måneder er træningen blevet langt mere seriøs, jeg tænker meget over hvad jeg spiser, ingen pasta, ris, næsten ingen sovs, ingen alcohol OVERHOVEDET osv. MEN trods det syntes jeg ikke der er sket det vilde, jeg har måske fået en lidt lavere fedtprocent, hvilket jo også er super, da jeg har ganske lidt af det man vil kalde "ølvom" (så lidt at mange slet ikke kan se det og ville misunde min mave), de 4 øverste i den hellige sixpack er markerede ikke tydeligt, men er der, hvorimod de to nederste gemmer sig bag et lille fedt lager.

Jeg vil self. gerne blive større all-over, men vil rigtig gerne have maven med først. er fornyligt stødt på begrebet "Afterburn Effekt" og vil prøve det af, er det fis i en hornugle eller er der lidt om det?

Mit nuværende træningsprogam har heddet:
2 split:
Man & Tors.:
Ryg, Triceps & Skuldre ( 2 forskellige øvelser af 10x5 (hvor sidste sæt køres til udmattelse 15-20 stk.)
Tirs & Fre.:
Ben, Biceps og Bryst ( 2 forskellige øvelser af 10x5 (hvor sidste sæt køres til udmattelse 15-20 stk.)
Hviledage.: Cardio hvis muligt

Alle træningsdage trænes der også mave: 3-4 maveøvelser x 3 sæt, imellem hvert sæt laves der endten mavebøjninger på bold, sideplanke eller "8 taller", altså høj intensivitet.

Jeg træner sammen med en kammerat, han er betydeligt stærkere end mig, men han har også en noget højere fedtprocent, vi har trænet ligelang tid.

Jeg bruger Protein pulver for at komme op på det antal protein jeg skal have (2g pr kg egenvægt på træningsdage) og er lige begyndt på Kreatin.

Nu skal jeg i militæret og ved jeg vil blive slæbt igennem en masse cardio og håber jeg kan holde træningen vedlige.

Håber det har været overskueligt, men bliver nødt til at vide, gør jeg noget forkert, eller skal jeg bare "ROCK ON" ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Generelt træningsspørgsmål - leder jeg i blinde ?
  • #1   28. jan 2012 3x6-8 rep. Øg vægten mellem hvert sæt.

  • #2   28. jan 2012 Altså lyder som om du ikke har vægt på, for jeg kan ikke køre 5x10 rep med høj vægt.


  • #3   28. jan 2012 Lad mig starte med at citere:

    "Jeg har trænet i 8-9 måneder nu, og vil mene jeg er ved at være rigtig godt inde i de forskellige øvelser, kan nogenlunde selv sammensætte et program og kender det mest basale indenfor kost.

    Jeg er 176 høj, vejer 71,5 kilo og er vel det man kalder alm. af bygning ( ihvertfald udfra BMI-indekset) min fedtprocent kender jeg desværre ikke helt endnu, men vil få den målt meget snart.

    De sidste par måneder er træningen blevet langt mere seriøs, jeg tænker meget over hvad jeg spiser, ingen pasta, ris, næsten ingen sovs, ingen alcohol OVERHOVEDET osv. MEN trods det syntes jeg ikke der er sket det vilde, jeg har måske fået en lidt lavere fedtprocent, hvilket jo også er super, da jeg har ganske lidt af det man vil kalde "ølvom" (så lidt at mange slet ikke kan se det og ville misunde min mave), de 4 øverste i den hellige sixpack er markerede ikke tydeligt, men er der, hvorimod de to nederste gemmer sig bag et lille fedt lager."

    Sorry to say, men du har jo netop IKKE styr på din kost.

    Det du er i færd med er jo ganske enkelt ikke muligt. Du prøver at få kroppen til at arbejde med to modsatrettede mekanismer samtidig.

    Du vil gerne tabe fedt. At tabe fedt kræver kalorie underskud. Ganske enkelt. Hvis det er målet er din kost glimrende.

    Du vil også gerne bygge muskel masse op. At bygge muskel masse kræver kalorie overskud. Og så nytter det intet at sidde og fedte med at du ikke vil spise kulhydrater m.m

    Hvis du skal have masse på skroget så skal der kalorier i skabet. Længere er den ikke.

    Livet er uretfærdigt, du er nød til at vælge om du vil det ene eller andet.

    Så den positive nyhed er at dit projekt ikke er specielt kompliceret. Millioner har været der før dig. Den negative nyhed er "you are doing it wrong"


  • #4   28. jan 2012 Som en side bemærkning, så er det altså en misforståelse at styrketræning er VÆRKTØJET til vægttab. Det er det ikke.

    Cardio er langt bedre egnet til at forbrænde fedt. At man fastholder sin styrketræning er super, og bestemt noget jeg vil anbefale, men IMO er det meningsløst at tale om afterburn effekt osv i forhold til styrketræning når man er helt ny. Ja muskel masse kræver energi, jo mere masse jo mere energi. Men når massen er lille, så er energi efterspørgslen også.



  • #5   28. jan 2012 Super, tænkte bare at det lille depot jeg havde ville forsvinde stille og roligt, selvom jeg forsøgte at tage på i masse.

    Nicolai, jeg syntes at have læst mig til at høj intensivitet er vejen frem, fremfor få reps, men mange kilo - har jeg opfattet det forkert ?


  • #6   28. jan 2012 Nej sådan fungerer det ikke desværre.

    Underskud eller overskud. Det eneste alternativ er kacal/carb cycling og det vil jeg ikke anbefale i din situation.

    Høj intensitet er vejen frem for hvad? Fedt forbrænding?


  • #7   28. jan 2012 Altså om flere reps og lavere vægt er GO eller om færre Reps og mere vægt er GO ?



  • #8   28. jan 2012 Det afhænger af hvad man vil.

    Personligt vil jeg gerne være en stærk makker, så mit fokus er på at løfte tungt. Men man kan ikke løfte tungt alle sine pas, så jeg varierer mine repranges i alle øvelser der har betydning. Nu har jeg feks trænet lidt op til et lille hygge stævne, og så har jeg kørt nogle eksterer serierer ind med fokus på singles. Men ellers varierer jeg typisk mellem 3, 5 og 8 rep dagene i mellem. Ind i mellem putter jeg en eksplosiv dag ind hvor jeg kører 10x3

    IMO opstår problemet når man ligger og knokler samme rep range afsted dag efter dag, uge efter uge


  • #9   28. jan 2012 overvejede også at skulle prøve 8x3 af, syntes bare ikke det er fordi jeg kan tage vanvittig meget mere, ved at tage mindre reps. self hvis vi er nede og snakke under halvdelen kan jeg godt.

  • #10   28. jan 2012 Jeg kører nogenlunde samme program som dig, men mit mål er også at sænke bmi'en, men jeg kører så færre rep og mere vægt.

    Og i min verden fungere det sådan her: Jo flere rep og lav vægt, jo større udholdenhed. Og færre rep, og høj vægt, jo større styrke over en kortere periode. Samme måde kan du kigge på Atletik. Du ser jo heller ikke et stort brød løbe 5000m, da han ikke har brug for stor muskelmasse, men udholdenhed.

    Jeg kan slet ikke løfte ret meget, men det skyldes 2 ting og det er at jeg er i konstant kcal underskud, hvilket gør at jeg ikke har ret meget energi. Højest sandsynligt pga forkert kost, for den er ikke skræddersyet til decideret vægttab, men jeg vil ikke leve efter et skema, men have det sjovt i centeret og med min mad. Men jeg har skåret drastisk ned på fedt indtaget og spiser mere grønt, samt drikker protein drikke, for at holde mætheden (og trangen til at småspise væk) længere.
    Og den anden grund er at jeg ganske enkelt nok bare er slap:P

    Men jeg har trænet i 3 uger nu og jeg kan se forskel og har tabt mig. Og når jeg så når mit mål mht vægttab og fasthed. Så er det ikke utænkeligt at jeg går den anden vej mht kcal overskud, for at øge massen. Men det kræver en totalt omlægning af kost og indtagelsen af dette.

    Og jeg er godt klar over at det ikke er den korrekte måde, men man skal starte et sted og pt så kan jeg se/mærke der sker noget, så noget af det må jo være korrekt, selvom der sagtens kan justeres lidt her og der, men det er noget man skal gøre op med sig selv.

    Altså skal du gøre op med dig selv, om hvad DIT mål er og hvordan det skal skræddersyes, så du får mest optimalt ud af din kost/træning.


  • #11   28. jan 2012 Du har ret nicolai, vil tage ned i centeret og straffe lidt smiley

    Jeg er sgu også en slapsvans smiley


  • Multiracen !
    Multiracen ! Tilmeldt:
    sep 2008

    Følger: 1 Svar: 149
    #12   28. jan 2012 Hvis du skal ha volume er det 8-12 reps du skal gå efter.
    under 8 reps bliver du stærk men med mindre volume, ved 10 for du større volume men mindre styrke.
    Jeg køre selv 10x3, pas på med overtræning! ved mere end 12 set om dagen for store muiskel grupper(ben, bryst. ryg) vil du med stor sandsynlighed overtræne for små muskel grupper(biceps, triceps skuldre) er det 6 set.
    DVS kører du en øvelse af 10x5 så har du allerede brugt dine først 5 set af de 12.
    Men træning er religion, jo flere forskellige du spørger jo flere forskellige svar for du!


  • #13   28. jan 2012 Du kan træne med 8, 12, 24, eller 1600 reps fra nu af og til nytårs aften uden at tage muskelmasse på hvis ikke du kommer i kalorie overskud (-:

  • Multiracen !
    Multiracen ! Tilmeldt:
    sep 2008

    Følger: 1 Svar: 149
    #14   28. jan 2012 Ja self. som Blackic E siger, ligger du i kalorie underskud går den bare ikke!

Kommentér på:
Generelt træningsspørgsmål - leder jeg i blinde ?

Annonce