Marathon på søndag: Råd om kost, taktik, og andet godt {{forumTopicSubject}}
Hejsa!
Jeg er "kommet til" at tilmelde mig et marathon på søndag..
Jeg er ikke rigtig den store løber.. Før sommerferien, løb jeg 2-4 gange om ugen.. Ture som hver lagde på 7-12 kilometer.. Så har det stået lidt stille i ferien, men nu er jeg så begyndt igen.. På søndag skal jeg så løbe marathon..
Jeg ved det bliver en kæmpe udfordring for mig, derfor vil jeg gerne have alt det hjælp jeg kan få, mht en taktik, kost mm.
Der er væske, (og vidst nog også frugt) for hver 3,5 km.. Jeg har 5½ time til at gennemføre 42 kilometer..
Hvordan skal min morgenmad ligge? Hvad skal jeg helst spise, og hvor lang tid før?
Vil det være en fordel med musik, eller er det en ulempe?
Vil det være en god idé med nogle pauser ind imellem, eller vil det bare få mig til at gå kold?
Hvilke forholdsregler bør jeg tage, før, under og efter løbet?
Jeg vil rigtig gerne høre ALLE jeres erfaringer indenfor alt slags løb.. Jeg ved udmærket godt det ikke kan læse mig igennem det, men da det er mit første løb, vil jeg rigtig gerne høre fra jer
feb 2008
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 402
Men vil sige, at du skal spise nogle langsomme, og måske også nogle mellem-hurtige kulhydrater inden du skal igang - det nytter ikke noget at du har spist noget du har brændt af indenfor den første time jo.
jul 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Fotoprofiler: 1 Emner: 86 Svar: 665
dec 2007
Følger: 3 Følgere: 3 Emner: 23 Svar: 377
Sørg for at få indtaget nogle kulhydrater undervejs, så du ikke går sukkerkold - går du først sukkerkold, er du naturligvis ikke meget værd.
Held og lykke - og husk nu... det er ikke en synd at indse at formen ikke er til mere efter 25 km f.eks. og derfor "udgå" - hellere det end en skade.
aug 2007
Følger: 5 Følgere: 4 Fotoprofiler: 1 Emner: 32 Svar: 625
jan 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Emner: 103 Svar: 3.105
Jeg har en ven der løb et halvmarathon uden nogensinde at have trænet før, så jeg krydser fingre for dig!
- Tror ikke det er herinde du skal spørge om den slags
jan 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 20 Svar: 224
Har nok ikke udtrykket mig klart nok.. Mit løb har stået lidt stille, henover sommeren.. Jeg cykler dog en del, så kondien er ikke problemet.. Er mere bange for mine ben ikke kan bære mig til sidst.. Var ude og løbe 28 km i onsdags, og vil da mene det gik nogenlunde.. Det gav mig i hvert fald et boost.. Jeg er ret sikker på jeg nok skal gennemføre det.. Ikke som den hurtigste, hvilket selvfølgelig heller ikke er noget mål, overhovedet..
Hvordan under turen? Jeg har en lille lomme i mine løbebukser.. Forstiller mig den består af en eller 2 Müsli, også en gel, som jeg bruger til cykling (Sukkerbombe)
Og hvordan med vand? Bør jeg drikke et glas pr 3,5km eller bør jeg drikke mere end et glas? Vil gerne holde min væskebalance lige fra starten, så jeg ikke skal kæmpe med den, på et senere tidspunkt..
Jeg takker mange gange for alle de inputs i er kommet med.. Nu er der weekend.. Jeg slapper bare af, og lader mine ben arbejde fra alt det de fik brændt af i onsdags.. Må indrømme jeg glæder mig, men er lige så nervøs.. Tager det som det kommer
dec 2007
Følger: 3 Følgere: 3 Emner: 23 Svar: 377
jan 2013
Har fundet denne side, ser ud til den er meget nyttig http://www.itu.dk/people/geu/
aug 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 27
jan 2013
Er kommet hjem.. Med et rigtig træls første marathon i baglommen!
Citat fra min FB status:
Lorte tur, lorte tur, lorte tur..
Var ude at løbe 28 km i onsdags..Så mente mine ben ikke de var klar til 42 i dag..I onsdags kunne jeg godt mærke mit ene knæ lige skulle vende sig til distancen, men i dag sagde det stop efter allerede 13 km..Kunne forstille mig det var en lille overbelastning i onsdags, som gav tilbageslag i dag...Pispispis..Var ellers lige så opsat..
Giver knæet en pause, og griber chancen en anden gang..Næste mål er 12 og 24 timer i rold!"
Anyway, jeg gjorde mig en masse gode erfaringer.. De 2 runder jeg var med på, var nogle gode runder.. Jeg lærte bl.a. jeg skulle spise tidligere end jeg gjorde.. Spiste sidste måltid kl 9:30, og har stadig en brækfornemmelse
Og endnu værre: Mit sidste måltid var rugbrød.. Med makrel!! Det smagte også bedre 2. gang
Er pisse skuffet.. Jeg tror godt jeg vil kunne have gjort det, hvis turen i onsdags havde været en del kortere.. Jeg er på ingen måde træt, fysisk eller psykisk.. Det var nu alt i alt en okay tur, det jeg fik ud af den i hvert fald..
Tak til støtten og rådende!
aug 2011
Jeg må være ærlig, de skader du har fået var det første der røg i gennem mine tanker.
Et maraton kræver km i benene! Respekt for det.
Men tag en slapper, for at du ikke kommer til at bøvle med det resten af livet ( KNÆET ) Hold pause på min. 1 mdr.
jan 2013
Stadig pisse ærget.. Men det er jo sådan det er.. Der er ikke sket den store skade ved det
Ang knæet, så skal jeg nok passe på det.. Det får lov til at hvile i et stykke tid..
aug 2011
jan 2013
Thomas - Ja.. Dumt..
Marathon på søndag: Råd om kost, taktik, og andet godt