{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• El løbehjul - skift af bremseklodser - kugoo g2 600 kr.
  • Flytterengøring 2.500 kr.
  • Samling af 2 garderober fra jysk 2.000 kr.
  • Manglende strøm i en væg og en toløbet kontakt, der ikke kan slukke i kolonihaven 880 kr.
  • Skift af bruse armatur 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Fnat. hvad er det?
  • #1   10. sep 2009 køber noget der hedder Nix

• #2   10. sep 2009 altså. nu forklarer jeg dig det lige.
    fnat er en pille man tager hvis man har ondt i underlivet, eller øret eller håret. den kan købes på håndkøb, og man kan både stikke den i, i bag eller i munden. den virker uanset hvor den bliver stukket hen. det er bare smart det er

• #3   10. sep 2009 www.netdoktor.dk

• #4   10. sep 2009 alle kan få det og er en folkesygdom som har været meget ude på det sidste...

findes både hos børn og voksne (og er ikke nogen kønssygdom)
    man kan få fnat på arme og hænder og over alt..og det kløer rigtig meget.

har heldigvis ikke set tilfælde af det i børnehaven endnu, men men den udbredelse det har kommer det nok sådan lidt all over.

• #5   10. sep 2009 det er mider der sidder under huden. ses tit på hænder og fødder

• #6   10. sep 2009 Kesi A - det du siger er låååårt...

Fnat er sådan en slags orm du kan få.. den graver så igennem din hud, og efterlader et rødt "spor" ..

kan huske vi alle blev smurt ind i fnat creme, efter der var en i min deling i militæret der fik det..

• #7   10. sep 2009 er det ikke ringorm?

• #8   10. sep 2009 Nej.

• #9   10. sep 2009 Hvad er fnat?

Fnat er en smitsom infektion med fnatmiden og en meget kløende hudlidelse, som ses med stigende hyppighed, og vinterhalvåret 2008-2009 har vi en veritabel epidemi.. Hvorfor ved vi ikke. Tidligere tiders opfattelse af, at smitte kun fandt sted, hvis man lå under samme dyne, holder ikke i dag.

Fnat kan brede sig som en løbeild, der hvor mange børn og unge er samlet og tæt på hinanden - som i børnehaver og skoler. Fnatmiden, dens afføring og æg stimulerer vores immunforsvar til at gå til angreb og dermed forårsage intens kløe.

Hvorfor får man fnat?

Fnat overføres, når befrugtede hunmider gnaver sig ind i huden og danner små gange. I disse gange lægges æg, hvorefter hunmiden dør. Der går cirka tre uger fra æggene er lagt til de er udklækkede, og en ny generation af fnatmider bliver i stand til at formere sig. Man får typisk først symptomer 2-3 uger efter smitten. Der skal tæt kropskontakt til for at overføre smitten, primært sekuel kontakt, tæt kontakt børn i mellem eller i mellem familiemedlemmer.

Hvordan føles fnat?

Der går også tre uger fra man er blevet smittet, til kløen begynder. Den kan være så ubehagelig, at den smittede ligefrem kradser huden til blods. Fnatmiderne har deres foretrukne angrebsområder. Det er fingre, håndled, armhuler, huden omkring navlen og på brystvorterne hos kvinderne. Hos mænd er små vandblærer (papler) på penis et næsten sikkert tegn på fnat. Der hvor miderne slår sig ned, er kløen mest intens. Fnatmiden elsker varme, derfor er kløen ofte til at overskue i dagtiden, men om natten når man er krøbet under dynen vågner miderne og går i gang med at rumstere, og kløen kan blive fuldstændig uudholdelig.

• #10   10. sep 2009 har haft det, eksen og sønnen oz..

det gir røde knopper/pletter på arme, hænder, håndled, mave, ben, tæer.. ja overalt mere eller mindre og det klør helt vanvittigt!!

Køber en creme (nix) smører hele kroppen ind, og alt skal vaskes og gøres rent/fryses i et døgn for at komme af med det.

• #11   10. sep 2009 og ja det er små mider

• #12   10. sep 2009 har heldigvis aldrig prøvet det men det lyder ikke vildt sjovt

• #13   10. sep 2009 jeg havde det i 4 uger, før det gik væk.. 4 uger med KONSTANT kløe over det hele, eksen 2 uger og sønnen 2-3 uger og han var kun 6 mdr dengang.

Så nej det er ikke sjovt at få, for man kan ik holde ud at være nogen steder og man blir tæt på sindsyg af at klø sig hele tiden..hvilket selvf. kan give sår.

• #14   10. sep 2009 puha for den tror jeg gerne smiley vi fik også mange advarsler i børnehaven for noget tid siden fordi det skulle være så udbredt

• #15   10. sep 2009 Jeg har lige haft det for nylig, men gik rundt med det i over 2 måneder, fordi min lortelæge ikke fattede at undersøge mig ordentligt og i stedet bare ævlede om betændelse, akne og allergi og udskrev antibiotika og allergimedicin i stedet for... Virkelig flot!

Jeg ved at jeg ikke har fået det ved nogen form for intim kontakt, så det kan altså godt smitte ved mere overfladisk kontakt... Og fordi jeg gik rundt med det i så lang tid, døjer jeg stadig med kløe, selvom jeg er behandlet... Kløen skyldes ikke miderne selv, men at immunforsvaret reagerer voldsomt imod "fremmedlegemerne" i ens hud og derfor får man en allergilignende reaktion i huden, som godt kan bestå længe efter lortet er slået ihjel...

Kommentér på:
Fnat. hvad er det?

Annonce