læger til grin? læger til grin?
For ikke så pokkers lang tid siden havde jeg det skidt, meget skidt, kunne næsten ikke komme op af sengen og kastede op og hvad ved jeg. Jeg ringer til lægevagten da det er weekend, han siger at de har travlt og at symptomerne tyder på virus og at jeg skal blive hjemme og drikke meget væske.
For blot få uger siden havde en jeg kender lignende episode. Hendes 4-årige barn havde ondt i øret og kunne ikke sove. Der kom desuden noget brunligt/guligt væske ud af barnets øre, var selv vidne til det og jeg siger til hende hun skal kontakte lægevagten da det er weekend og hun bør ikke vente på barnets læge. På samme vis får hun at vide det blot er noget betændelse og at det nok skal gå over, hun får altså ikke lov til at komme til lægen hellere.
Det hele er skam fint nok, jeg var selv syg i 10 dage dengang også efter jeg kom til egen læge og min vens barn har det også fint nu, men det kan man bare ikke vide på det tidspunkt, man kunne jo have alt muligt.
Grunden til min frustration? Her er den. Sidder her til morges og kigger ud af vinduet og får øje på en totalt fuld fyr der bliver slæbt af sin cykel (så fuld er han). Jeg går ud til køkkenet for at lave lidt morgenmad og hører sirener, så skynder jeg mig ind i stuen for at se hvad der sker og fyren ligger spredt på fortovet mens der kommer en læge i gul mercedes, samt ambulance (eller 2 er ikke sikker) for at give ham iltmaske og få ham ind i ambulancen.
Jeg ved det ikke, men jeg håber da fyren har det fint og at de er kommet i tide, MEN MEN MEN, der var i alt 6 ambulancefolk/lægefolk omkring denne ene person, mens folk gang på gang bliver afvist af lægevagten...
Det kan da ikke være rigtigt.
mar 2007
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 394 Svar: 2.148
Jeg siger også at det gik fint med min virusinfektion, men det kunne på samme måde have været madforgiftning og han ignorerede det. OG du kan ikke retfærdiggøre at de var 6 mennesker omkring ham, selvom det er et akut tilfælde så kommer der ikke 6 mennesker når der har været et færdselsuheld (ja).
Hvad med barnets øre med væske der kommer ud af det. Ingenting. Jeg kender alt for mange tilfælde med dårlige læger her i landet at jeg seriøst frygter at fejle noget for derefter at skulle til behandling hos dem. Det går så meget bedre når man er på ferie og bliver behandlet der har man på fornemmelsen.
Eksempelvis var jeg til læge 3 gange indenfor 6 måneder fordi jeg har konstant mavepine og alle 3 læger fortæller mig at det er min livstil der skal ændres på og at min mavepine bare er psykisk fordi jeg er stresset pga. studie og job og at jeg bare skal slappe af og løbe en tur engang imellem. Alle sammen fortæller mig det samme. Jeg får så i sommers under mit ferieophold et mindre anfald i maven og tager til lægen. Han venter ikke med at udspørge mig om jeg studerer så han kan sige at jeg er stresset, nej, han kører en slange ned i halsen på mig og konstanterer at jeg har mavesår og en bakterie som er ganske almindelig og kan heles nemt, når man bare har taget sig tid til at konstantere den og få medicin.
mar 2007
Følger: 26 Følgere: 26 Emner: 10 Svar: 2.588
Det ene er en udryknings instans, det andet er læge vagten. Det svarer til at brokke sig over at der ikke er tid hos politiet til at tage sig af indbrud, drug dealers og bande krig, men stadig er tid til at stoppe folk som kører uden sele.
Igen, det er to forskellige instanser. Det ene er færdsels politiet, og det andet kriminal politiet. De bestemmer ikke selv fordelingen, det er politisk besluttet, og det samme gør sig gældende inden for sygehusvæsnet, mig bekendt.
Læger er kun mennesker, og tager også fejl. Men i de to nævnte tilfælde tog de jo netop ikke fejl. De høre efter dine symptomer og vurderede at det var relativt harmløst. Mente du de tog fejl, kunne du være kørt på skadestuen, og de havde tilset dig.
mar 2007
Som sådan har du ret, men jeg sammenligner det ikke, jeg forsøger bare at forklare at der ikke skal være 6 mennesker om en person der er fuld.
mar 2007
Følger: 26 Følgere: 26 Emner: 10 Svar: 2.588
sep 2008
Følger: 1 Emner: 21 Svar: 169
mar 2007
helt sikkert. at folk i danmark ikke faar en god behandling er til grin. jeg griner lidt af dig lige nu faktisk.
læger til grin?