4.111 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
25 Svar
Blister i munden. Blister i munden.
Hej Baboom.
Jeg er tit og MEGET ofte plaget af blister. Ja, jeg kan faktisk ikke huske hvornår jeg har været helt fri for dem. Min læge siger at det er sådan en sygdom (kan ikke lige huske hvad den hedder). Er blevet testet for herpes, men det var dog ikke det. Blister kan ikke helbredes, dog kan smerten lindres.
Kender i nogle råd til at kunne lindre smerten? Aftamed virker ikke på mig, desværre ):
0 synes godt om
jul 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 25 Svar: 115
jan 2012
Følger: 6 Følgere: 5 Emner: 3 Svar: 27
jan 2012
Følger: 1 Emner: 12 Svar: 212
jan 2012
jan 2012
jan 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Fotoprofiler: 1 Emner: 10 Svar: 57
jan 2012
jan 2007
Følger: 15 Følgere: 14 Emner: 131 Svar: 3.484
Lægen har sagt man ikk rigtigt kan gøre andet end at tage noget brintoverilte og dyppe en vatpind i det og holde den ind på blisten.. 4-5 gange om dagen.. Det svier af HELVEDES til men det hjælper.. Det renser såret og tager noget af smerten/bedøver det lidt..
Og hvis du ryger så ska du bare gøre det fortsat.. Min læge sagde jeg bare sku pulse løs for det fjernede bakterierne.. Han er lidt underlig hæ hæ
jul 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Fotoprofiler: 1 Emner: 19 Svar: 296
Derudover hjælper det nogle at tage Longo Vital vitaminpiller hver dag.
Det kan du evt. prøve..
jan 2007
Longo Vital Classic anbefalede min læge også.. 3 stk om dagen.. De smager lidt ringe men ska bare sluges..
Der er mange gode vitaminer og urter i
jan 2012
Uh nej det er bestemt ikke en leg at døje med dem, og ja må vist hellere ud og prøve lidt af hvert. De er bare sååååå store og sååååå smertefulde
jan 2012
jul 2008
Følger: 3 Følgere: 1 Emner: 34 Svar: 325
mar 2011
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 30
mar 2011
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 30
feb 2007
Følgere: 1 Emner: 35 Svar: 879
Samtidigt børstede jeg tunge og kindsider hver aften, middag og morgen.
feb 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 20
jan 2007
Følger: 9 Følgere: 8 Emner: 3 Svar: 83
Longovital skulle virke fint også, gider bare ikke gå og æde tabletter hele tiden
jan 2007
jan 2012
sep 2009
Følger: 10 Følgere: 9 Emner: 116 Svar: 774
Blister er en lille virus blære, der kan komme alle steder i munden i mere eller mindre grad. De fleste oplever på et eller andet tidspunkt i livet, at få en blist, enkelte får større tilbagevendende udbrud. Du kan ikke behandle blisten, men som du selv skriver kan du smerte lindre ved køb af forskellige gel'er i håndkøb på apoteket.
Årsagerne til, at man får blister kan være mange og derfor kan den individuelle årsag til blisterne være svær at finde. Men man ved bl.a at allergi, stress, brug af tobak samt alkohol og hormon balancen kan have betydning for udbrudene. (Mange kvinder oplever at få udbrud omkring menstruation).
Selvom der ikke er en direkte kur mod blisterne, kan mange nedsætte eller helt undgå udbrud ved at:
-Bruge zendium tandpasta, andre tandpastaer indeholder laryl sulfate, der er et skumme middel. Laryl sulfate kan være meget skrap for sarte slimhinder. (Tandpastaen skal bruges i mindst 3 måneder før effekten ses)
-Undgå mund skyllemidler med alkohol, derudover bør mundskylle midler som klorhexidin og brintoverilte kun bruges i perioder efter tandlægens anvisninger. (klorhexidin kan ved længere tids brug gøre bakterier i munden resistente. Brintoverilte kan give ætsninger i slimhinden og mavesår ved overdredent brug).
-Spise Longo Vital hver dag (her ses effekten dog typisk først efter 6 måneders dagligt indtagelse). Longo Vital er et kosttilskud der har vist stor effekt når man taler om nedsættelse eller helt fjernelse af bliste udbrud, ingen ved dog hvorfor.
Alt held og lykke til dig
MVH
Tandplejeren:-)
jan 2012
Har netop fået et kæmpe udbrud igen, da intet virkede. SÅ irriterende og meget meget meget smertefuldt.. Har netop købt noget tyggegummi med xylitol (er KÆMPE tyggegummifan).. Men det virkede heller ikke! Jeg børster mine tænder regelmæssigt, og får god respons fra tandlægen af.. Var ved at få spat over at jeg ikke kunne finde ud af hvorfor.. Men vil klart prøve noget brintoverilte.. Mine udbrud sker jo MEGET ofte, og har tit hele kæften fuld af dem.. det er så træls! Mine blister er jo ekstremt store og meget røde.. Men vil fortsætte med at prøve mig frem.. Tusind tusind tak Miss behavin
sep 2009
sep 2009
jan 2012
Tja.. fik bare at vide af min tandlæge at jeg skulle finde noget tyggegummi der indeholdte xylitol og mundskyl og etc. Har talt med min tandlæge og læge endda om det med min bøjle, men det kunne ikke være det, da jeg har haft store udbrud lige siden jeg var helt lille.. er endda blevet syg af det engang o; MEGET syg endda. Det er bare irriterende at jeg har prøvet ALT og intet virker
Måske kunne det tænkes at jeg har den der sygdom.. (kan virkeligt ikke huske hvad den hedder) Hmm.. Men er åben overfor alt viden, og suger det til mig!
Blister i munden.