Hver femte ung ligger søvnløs over økonomien {{forumTopicSubject}}
https://www.dr.dk/nyheder/indland/sif-udskyder-tandlaegebesoeg-med-smertestillende-hver-femte-ung-ligger-soevnloes
Antallet af danskere mellem 18 og 30 år, der oplever problemer med at få økonomien til at hænge sammen, er mere end tredoblet siden sidste år.
I sit køkken på Amager står 25-årige Sif Stokholm og skyller et par smertestillende piller ned med et glas postevand.
Det er blevet hendes løsning på en visdomstand, der længe har gnavet i hendes tandkød og ofte giver den 25-årige studerende store smerter.
- Jeg er ret sikker på, at enhver tandlæge ville sige, at jeg skulle have trukket den ud, men det er simpelthen ikke en udgift, jeg har råd til lige nu, siger hun.
De fleste kan sikkert nikke genkendende til, at stigende priser og højere renter langsomt æder sig ind på rådighedsbeløbet, og gør økonomien noget strammere end før Ukraine-krig og inflation.
Og for mange unge som Sif Stokholm har prisstigningerne ramt hårdt.
Sif Stokholm oplever også at have svært ved at sove, når uventede udgifter pludseligt truer med at vælte det i forvejen skrøbelige budget.
- Jeg gik med briller, hvor styrken var for lav, og det gjorde jeg længe, men til sidst blev jeg nødt til at give efter for hovedpinen og få et nyt par, fortæller hun.
Selvom Sif Stokholm valgte den billigste løsning, kostede de nye briller omkring 2.000 kroner, og det var en stor udgift i hendes budget.
- Bekymringen satte sig psykisk, men også kropsligt. Jeg blev utroligt rastløs og kunne ikke falde i søvn om aftenen, fortæller hun.
Om ung, ældre eller gammel, så mener jeg ikke, det skal koste så meget som en krone at få trukket en tand ud, der kun forårsager problemer, ligeledes mener jeg, at enhver der har brug for briller heller ikke skal betale til en nødvendighed, der forbedrer livskvaliteten for de ramte.
Vi er godt nok forvænte her i Tyskland, hvad sådanne to omtalte tilfælde angår, jeg kan huske for år tilbage fik jeg nytårsdag h....... smerter i en visdomstand, i løbet af en time var problemet løst, altså lige bortset for efterveerne af bedøvelsen, jeg tog ind på den næst liggende tandlægeklinik og fik trukket tanden ud - GRATIS -.
Derudover betaler vi selv kun 20% af beløbet for kroner og broer.
Og til briller vi kan godt få gratis briller, det eneste vi skal betale ekstra til er, hvis vi vil have et andet stel end de tilbudte sygekassestel, og hvis vi vil have specielle glas.
Om SU'en er for lav, det kan jeg ikke udtale mig om, det afhænger sikkert også af, hvordan SU modtagerne forvalter deres økonomi.
Er SU'en for lav, så en ung kommer i økonomisk knibe som omtalte Sif Stokholm, når der kommer ekstra udgifter - godt nok ekstra udgifter for en nødvendighed?
dec 2014
Følger: 9 Følgere: 14 Emner: 13 Svar: 186
Og det kan undre som nævnt i indlægget, at billigste briller kostede 2.000 kroner, de må være meget specielle til den pris.
dec 2014
Følger: 139 Følgere: 154 Fotoprofiler: 1 Emner: 1.644 Svar: 7.660
mar 2023
Følger: 5 Følgere: 7 Emner: 31 Svar: 315
som altid har en sag to sider, da jeg aldrig har fået briller i Danmark, kender jeg heller ikke priserne.
dec 2014
Følger: 9 Følgere: 14 Emner: 13 Svar: 186
mar 2023
Følger: 5 Følgere: 7 Emner: 31 Svar: 315
Så har den unge pige sandelig overdrevet.
Hver femte ung ligger søvnløs over økonomien