{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.041 visninger | Oprettet:

Pia L
Pia L
Tilmeldt:
31. jan 2007
Følger: 1 Emner: 18 Svar: 28

Hjælp til tal ang. objektiv/linser {{forumTopicSubject}}

Hejsa alle sammen smiley

Jeg har nu fået mig et super lækkert canon eos 500D kamera i gave, og er nu ved og sætte mig ind i alle tingene.. Pyyh der er meget og se til, men enorm spændende og som en helt ny foto-verden er lukket op..

Men pointen er så, at jeg gerne vil ud og have et nyt objektiv..
Det har jeg sådan styr på, men så sad jeg og ledte på nettet og faldte pludselig over en masse objektiver og linser, hvor der stod de normale tal ang. zoom og blænde, men bagefter stod der fx. 1:2:8
Fandt bla. et hvor der stod følgene
Sigma linse ex 70-200, 1:2,8 APO HSM, uv filter,

Hvad betyder de sidste tal ? smiley
Håber nogen kan hjælpe mig..

Og hvad er det nu UV Filter gør godt for ? smiley

Håber at nogen vil hjælpe mig lidt igang med mit nye legetøj smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til tal ang. objektiv/linser
  • #1   2. jan 2010 Jeg er for træt til at svare indgående på det, men 70-200 (Focal length) fortæller, hvor mange mm det kan zoome. (og hvad det bør bruges til i princippet).

    Det medfølgende 18-55mm objektiv er godt til motiver tæt på (et 10-14 er i verdensklasse til makro, altså ting RIGTIG tæt på), men skal du fx sidde på et stadion og skyde noget helt nede på grønsværen eller andet, der er virkelig langt væk, så skal du ha' det, du kigger på nu, nemlig et telezoom-objektiv. De findes med endnu højere værdier.


    1:2,8 er, teknisk forenklet, noget der fortæller om hvor hurtigt linsens hastighed er ved en given diameter. Dette tal vil ændres afhængigt af zoom.

    APO betyder hos Sigma, at det er den "originale" model (der findes så andre modeller med "digitalt optimeret linse" og lign.

    Et UV-filter er godt til at tage solens stråler. Tit kan det ikke undgås at skyde mod solen, og der er det rart at kunne slippe for en del af de reflektioner, som man ellers ville opsnappe. Derudover kan man få dem til at ændre et billedes karakter som en bi-funktion smiley


    Men hvad er det præcis, du har tænkt dig at bruge dit kamera til?


  • tom a
    tom a Tilmeldt:
    feb 2007

    Følger: 2 Emner: 47 Svar: 495
    #2   2. jan 2010 argh kim 1:2.8 betyder blændeåbning,altså hvor meget lys der tillades at slippe igennem , og 1: 2,8 er som sådan fint jo mindre tal jo bedre/dyrer

  • Pia L
    Pia L Tilmeldt:
    jan 2007

    Følger: 1 Emner: 18 Svar: 28
    #3   2. jan 2010 okey tusinde tak for de gode forklaringer..
    Kameraet skal bruges til og tage billeder af heste, motorløb osv. Og billeder i indendørs ridehus. Så skal have et meget fleksibel objektiv. Eller to for den sags skyld, hvis man ikke kan finde et til disse behov som man kan købe for penge smiley

    Min kæreste køre rally og jeg står for hjemmesiden, så skal jo gerne have noget, som kan tage billeder i høj fart. og ved hestene er der jo ofte også fart på, men vil jo gerne kunne tage billeder inde i et ridehus uden brug af blitz så skal også have noget med lidt mindre blændeåbning


  • #4   2. jan 2010 kan varmt anbefale dig at købe nogle af disse her bøger de er rigtig gode (link fjernet) har selv dem der hedder fotobogen og fototeknik

  • #5   2. jan 2010 Tom A: Du har delvist ret. Jeg har stadig ret, men du har også ret smiley

    Selvf' er det blændetallet (var træt i nat) smiley


Kommentér på:
Hjælp til tal ang. objektiv/linser

Annonce